Kort målarprojekt av hjälm

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
I vintras köpte jag en skärmaskin för att kunna skriva ut stenciler och dyligt till mina målarprojekt. För att träna lite bestämde jag mog för att måla om en av mina hjälmar. Projektet blev dock liggandes halvfärdigt tills nu i veckan när jag bestämde mig för att göra klart. Gjorde (såklart) en liten video om det med. Ganska nöjd för att vara första gången.
D0BDEB8A-BDD5-458D-9258-70D24B72D7DA.png

Bilagor

• 3EA5F6ED-09F5-4732-8CB1-F3480234F9C0.png
    3EA5F6ED-09F5-4732-8CB1-F3480234F9C0.png
    151.2 KB · Besök: 20

Snuten

Aktiv medlem
kul!

hur kollade du upp att plasten tål färgen och eventuellt klister under stencilerna??
Minns när jag körde MC, det var big no no på att måla hjälmen, ja man skulle inte ens sätta på ngt litet klistermärke!
Naturligtvis kunde jag inte låta bli, utan sprayade integralhjälmen i mattsvart samt bytte till svarttonat visir. Så cool jag var!

kais01

Aktiv medlem
det behöver ju inte nödvändigtvis gå illa. polykarbonat lär vara extra känsligt för detta men är annars ett närmast överlägset material.

har det i min cykelhjälm, men det är vanligare på mc.

sett vad som kan hända med förtunning eller aceton. det sväller upp och blir som gummi. men det står emot olja rätt bra, och jag byggde en gång ett kedjeskydd som jag dessutom lackade, och det höll flera decennier.

Pfaff

Aktiv medlem
Minns när jag körde MC, det var big no no på att måla hjälmen, ja man skulle inte ens sätta på ngt litet klistermärke!
Naturligtvis kunde jag inte låta bli, utan sprayade integralhjälmen i mattsvart samt bytte till svarttonat visir. Så cool jag var!

Fanns ju lite olika hjälmskalmaterial på MC-hjälmar; ABS, glasfiber, kolfiber.
De har ju sannolikt olika egenskaper betr färg och klister. Jag vågade aldrig klämma dit nånting men körde alltid med vit hjälm. Det gav god framkomlighet i synnerhet när jag hade en vit BMW… 😁

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Min research landade i att med primern jag använder så ska plasterna i hjälmen inte påverkas av färgen utan skapar ett skyddande skal. Så vad jag hittat ska detta vara helt koscher! 😃👍

AndersJB

Aktiv medlem
Använder också en Cameo för att tillverka maskeringar till hojar jag bygger.
Skär dock ut maskeringar/schabloner som sen lackeras,inte klistermärken som klarlackas över.
Lite exempel på maskeringar som jag gjort i Cameo,och allt är lackat,inga klistermärken...
Även skärt ut klädestryck som tryckts på crosströjor och liknande,smidig liten maskin!

Bilagor

• 20190512_160840.jpg
    20190512_160840.jpg
    666.6 KB · Besök: 31
  • 20190512_162936.jpg
    20190512_162936.jpg
    497.2 KB · Besök: 29
  • 33777405_10214784810986293_3371303994533085184_o.jpg
    33777405_10214784810986293_3371303994533085184_o.jpg
    263.9 KB · Besök: 30

Bengt-re

Aktiv medlem
Skär dock ut maskeringar/schabloner som sen lackeras,inte klistermärken som klarlackas över.
Lite exempel på maskeringar som jag gjort i Cameo,och allt är lackat,inga klistermärken...
Även skärt ut klädestryck som tryckts på crosströjor och liknande,smidig liten maskin!
Det där är coolt på riktigt!

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Mina är också målade, inte klistrade. Vinylen är bara stenciler. Syns ganska bra i videon. Orafoil 810 är bra grejer.

ErikvW

Aktiv medlem
När vi kör classic racing så står det i reglementet att man inte får sätta klibbor på hjälmen, sen så får man en klibba på hjälmen under tech-inspection.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer