Kortslagig stighoj... två alternativ kvar... villrådig....

jde19

Medlem
Hallå. Tänkte fråga om lite input. Skall inhandla en stighoj mestadels för hemmastigar samt lite teknisk stig som göteborgsregionen kan erbjuda.
Min önskelista är: Slaglängd gaffel: 130-140mm, "modern geo" (skräll), lätt vikt samt bra komponenter vilket innebär postordercykel.
Budget på ca 30k

Två huvudalternativ har visat sig då andra ofta faller på pris, vikt eller annat. Båda har tyvärr pressfit BB men det tänker jag att man får leva med.

YT Izzo (2999€ på YT.com)
Radon Skeen Trail 10 (ca 2850€ på bike-discount)

Izzo har något högre "ballhetsfaktor" samt fälgar med ID 30mm istället för Radons 25mm. Radonen har något bättre komponeter över lag.

Några synpunkter?

En bubblare i sammanhanget är en Orbea Occam M30 som i dagsläget ligger på närmare 40k. Om jag kan hitta någon rabatt på bikester för att pressa ner det priset skulle den skulle nog placera sig i topp. Men en då får man kanske vänta till senhösten gissningsvis.

skier

Aktiv medlem
Av de två hade jag valt Izzo, mest för den lite modernare geometrin och för att de borde ha vana av att bygga hållbara cyklar mtp att de kommer från utförssegmentet mer.

En annan, liknande är väl Norco Optic, men den kanske blir för dyr om du inte hittar den på rea?

fedge

Medlem
Jag går i samma tankar också med samma krav på hoj - och faller också in mot YT Izzo. Fan va nice den verkar....

Stervelo

Aktiv medlem
Cuben är fin, förutom att den har fånigt långa sadelrör, så det inte går att köra så långa droppers.

Tbird

Medlem
Jag tycker alltid Reviews är kul att kolla på, så jag länkar till 2 med inriktning mot det du efterfrågar.
-
-

Örjan Lax

Aktiv medlem
Cuben är fin, förutom att den har fånigt långa sadelrör, så det inte går att köra så långa droppers.
Hur menar du nu?

Sixten Fors håller inte med dig:

Stervelo

Aktiv medlem
Hur menar du nu?

Sixten Fors håller inte med dig:
Tja, 480 reach med 520 långt sadelrör, skräp för att ha en dropper. jag är 189.5 och får inte ens in en 125 dropper i den storleken. För långa sadelrör helt enkelt. Det är en viktig aspekt för mig när jag kikar på hoj, jag vet inte hur det är för er andra. Min ripmo har drygt en cm mer reach och 3 cm kortare sadelrör, som exempel. Jag hade gärna haft drygt 500 reach och sadelrör på 470 typ. Det är precis vad nya ibis ripmon har händelsevis. Tyskarna kör/har kört genomgående med väldigt långa sadelrör, vilket är dåligt när du vill ha dropper.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, det låter om inte annat omodernt. Jag är 176cm och har en 150mm dropper på en large Mega (max insertion till sista mm)

yonsson

Aktiv medlem
Kolla Commencal också.
Radon Skeen Trail 10 ser ju riktigt schysst ut komponentmässigt. Pike Select och DT1700 är ju nice! En bra sak med M1700 är att man kan uppgradera till 54T i POE väldigt enkelt, något som inte går med DTs 1900-hjul.

jonte987

Aktiv medlem
det är nog inte mycket som går att få i juli? Stod 4v på Skeen tidigare ialla fall

jde19

Medlem
Tackar för input. Trots fler förslag känns mina två nämnda ändå som favoriter.
Får suga lite till på det. Är ju ändå minst en månad till man kan få hem en ny cykel.

glitch

Aktiv medlem
Om jag skulle bara ha en mtb skulle det vara något som Transition Spur. Men TS sade att Allebike Alpha är för mycket XC and Spur är mycket liknande (tyvärr har Alpha 32 mm SID och inte 35 mm).
Alpha kommer få 35mm till hösten.

LDG

Aktiv medlem
Kolla Commencal också.
Radon Skeen Trail 10 ser ju riktigt schysst ut komponentmässigt. Pike Select och DT1700 är ju nice! En bra sak med M1700 är att man kan uppgradera till 54T i POE väldigt enkelt, något som inte går med DTs 1900-hjul.
Det går, man byter bara lite mer grejor, iaf om det är 370-nav.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer