Kränga på däck

PelleV

Ny medlem
Kränga på däck
Kanske en basal-fråga men jag hittar inga bra tips.
Ibland när jag monterar tubeless-däck så är det lögn i h###te att kränga på däcket sista biten. Såpvatten hjälper inte. Det är så grymt tight. Men ibland går det hur lätt som helst. Vad kan man göra för att underlätta?

Kränga på däck
Se till att däcket ligger precis i mitten på fälgen runt om när du kränger på det.Diametern precis i mitten är lite mindre. Trycker du upp däcket mot fälgkanten så går det mycket trögare att kränga på det då diametern ökar intill kanten för att däcket ska täta tubeless när det är helt påkrängt. Så se till att resten av däcket ligger i mitten i fälgen så ska det gå enklare.

Valhalla_

Aktiv medlem
Kränga på däck
Se till så att ena sidan av däcket ligger i mitten på hjulet
Folk tenderar att glömma att peta in även sidorna mot mitten av fälgen, dvs inte enbart motsatt sida. Så mycket som möjligt av det man fått på av däcket ska ner i skåran. Detta kan vara skillnaden mellan svordomar och brutna "däckjärn", eller ett däck du får på helt utan verktyg.

-Andy-

Aktiv medlem
Kränga på däck
Folk tenderar att glömma att peta in även sidorna mot mitten av fälgen, dvs inte enbart motsatt sida. Så mycket som möjligt av det man fått på av däcket ska ner i skåran. Detta kan vara skillnaden mellan svordomar och brutna "däckjärn", eller ett däck du får på helt utan verktyg.
Så sant så (y)
En paus kan jag också rekommendera så att man kan börja om med ny energi.

roefv

Aktiv medlem
Kränga på däck
Ett bra tips som jag fått här på happy:

"ta spjärn med fötterna emot insidan av fälgen. Börja ett par dm bredvid ventilen, nyp ihop däcket och dra därefter ner det i skåran. Dra för kung och fosterland på båda sidor om ventilen. Jobba dig sakta runt fälgen tills du är på motsatt sida ventilen. När jag gör så brukar jag ganska ofta slippa använda däckjärnen utan det räcker med handkraft"

Denna metod funkade strålande sist jag slet med att få på däcken på fälgen.

Valhalla_

Aktiv medlem
Kränga på däck
Ett bra tips som jag fått här på happy:

"ta spjärn med fötterna emot insidan av fälgen. Börja ett par dm bredvid ventilen, nyp ihop däcket och dra därefter ner det i skåran. Dra för kung och fosterland på båda sidor om ventilen. Jobba dig sakta runt fälgen tills du är på motsatt sida ventilen. När jag gör så brukar jag ganska ofta slippa använda däckjärnen utan det räcker med handkraft"

Denna metod funkade strålande sist jag slet med att få på däcken på fälgen.
Ännu bättre är att avsluta med ventilen istället, eftersom den då inte snor en del av utrymmet i skåran där man vill ha däcket. 🙂

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer