Kraftmätare för SRAM

szem

Ny medlem
Kraftmätare för SRAM
Yo!

Jag ska sätta en kraftmätare på min XC-mtb. Den kom med ett ganska udda vevparti, Turativ STYLO 6K DUB™ Crankset. Nu undrar jag om Stages vevarm för SRAM GXP MTB funkar med mitt nuvarande vevparti (se länk).

Sen är ju vevpartiet inget att skiva hem om.. så funderar kanske på att uppgradera hela allt. Vad skulle ni då rekommendera?

mitt vevparti: https://www.sram.com/en/truvativ/models/fc-styl-6k-b1
vevarmen: https://www.bikester.se/stages-cycl...-carbon-sram-gxp-mtb-M475806.html?cgid=240114

skier

Aktiv medlem
Kraftmätare för SRAM
Billigast om du vill ha dubbelsidig mätning borde vara ett power2max ngeco för Sram, tror de kostar runt 600 EUR (och behålla befintligt vevparti).
Alt. ett Quarq XX1 med DUB-vevar, kostar ungefär 800-850 EUR, men då får du förstås lite lättare vevarmar samtidigt.

Tror inte det finns stages för dub-vevar vad jag har sett?

ooms

Aktiv medlem
Kraftmätare för SRAM
Effektmätare heter det. Kraft mäts i newton (N) och effekt mäts i watt (W). Kraft tillsammans med hastighet ger effekten.

Är det Garmin som har ställt till det nu igen?
Ja, jäklar vad jag letade efter effekt när jag skulle lägga upp display-layout i min Edge. Tog ett tag innan jag insåg att stollarna översatt power till kraft...

GoranS

Aktiv medlem
Kraftmätare för SRAM
Ja, sammanblandningen av begreppen kraft, effekt och energi kan ibland bli nästan löjlig. I vissa lägen kan även ström och spänning blandas in i förväxlingssoppan.

En relaterad fundering om engelskans hydroelectric power plant inte är bättre än svenskans vattenkraftverk.

skier

Aktiv medlem
Kraftmätare för SRAM
Har du kunnat utvärdera den mot någon annan effektmätare? Kul att det kommer lite alternativ på spindelbaserad mätning även om just effektmätare är en sån grej där jag är väldigt konservativ, tycker det är sjukt störande i träningen att börja fundera över om värdena stämmer eller inte.

Ang. Stages så hade jag missat att det gick att använda BB30-varianten till DUB, fattar jag det rätt att man får köpa en stages-axel också och byta ut original-axeln?

fredrikw

Aktiv medlem
Kraftmätare för SRAM
Ja, jäklar vad jag letade efter effekt när jag skulle lägga upp display-layout i min Edge. Tog ett tag innan jag insåg att stollarna översatt power till kraft...
Garmin har flera märkliga översättningar, jag gav upp den svenska översättningen för länge sedan och kör på engelska. Ett tag kallade de kadens för "takt", sedan blev det "cykelkadens", vet inte vad det senaste budet är. Varför inte använda sig av översättare som förstår domänen?

Ja, sammanblandningen av begreppen kraft, effekt och energi kan ibland bli nästan löjlig. I vissa lägen kan även ström och spänning blandas in i förväxlingssoppan.

En relaterad fundering om engelskans hydroelectric power plant inte är bättre än svenskans vattenkraftverk.
Ja, det är nog från elektricitetsområdet som de märkliga översättningarna kommer ifrån. Ström har jag för mig jag har sett effekt kallas för i Garmin connect...

fredrikw

Aktiv medlem
Kraftmätare för SRAM
Som svar på TS fråga, för att inte bara märka ord här, jag kör med Quarq-vevparti sedan många år, och nu på min senaste MTB fick jag byta till både DUB och Boost, kostar en slant men de funkar bra och de har riktigt bra kundservice.

Maakus

Aktiv medlem
Kraftmätare för SRAM
Har du kunnat utvärdera den mot någon annan effektmätare? Kul att det kommer lite alternativ på spindelbaserad mätning även om just effektmätare är en sån grej där jag är väldigt konservativ, tycker det är sjukt störande i träningen att börja fundera över om värdena stämmer eller inte.

Ang. Stages så hade jag missat att det gick att använda BB30-varianten till DUB, fattar jag det rätt att man får köpa en stages-axel också och byta ut original-axeln?
Har inget direkt att jämnföra med, första effektmätaren jag har och kan inte testa sida vid sida med något annat.
Kör på pulsträning så jag har kollar på siffrorna efter träningarna och då är det deltat över tid är det jag kikar mest på.
Har faktiskt bara använt mig av watt-talet en gång, och det var under sista passet med 30 sekunders intervaller på platt mark. :rolleyes:

Vet att GPLama har en som han håller på att testa, och har gett indikationer att det verkar vara bra grejer.
Jag har uppdaterat Firmwaren några gånger, första versionerna hade något fel på kadensmätarens kod. Fick en enstaka peak på +2000w någon gång ibland då kadensmätaren plötsligt tyckte att jag gjorde 150-160 rpm.
Kollar jag på senaste passet så verkar dom inte ha löst det riktigt ännu. 180rpm som max.
Ska slänga i väg ett mail till dem och se vad dom säger.

Har knappt inte laddat den sen jag köpte den för några månader sen.
Verkar vara bra bygge, förrutom kadensmätningen, sitter ju på enduron, fast skyddad av en bashguard, verkar tåla regn och lera bra.
Fick hem den på 1, 1½ vecka.

skier

Aktiv medlem
Kraftmätare för SRAM
Har inget direkt att jämnföra med, första effektmätaren jag har och kan inte testa sida vid sida med något annat.
Kör på pulsträning så jag har kollar på siffrorna efter träningarna och då är det deltat över tid är det jag kikar mest på.
Har faktiskt bara använt mig av watt-talet en gång, och det var under sista passet med 30 sekunders intervaller på platt mark. :rolleyes:

Vet att GPLama har en som han håller på att testa, och har gett indikationer att det verkar vara bra grejer.
Jag har uppdaterat Firmwaren några gånger, första versionerna hade något fel på kadensmätarens kod. Fick en enstaka peak på +2000w någon gång ibland då kadensmätaren plötsligt tyckte att jag gjorde 150-160 rpm.
Kollar jag på senaste passet så verkar dom inte ha löst det riktigt ännu. 180rpm som max.
Ska slänga i väg ett mail till dem och se vad dom säger.

Har knappt inte laddat den sen jag köpte den för några månader sen.
Verkar vara bra bygge, förrutom kadensmätningen, sitter ju på enduron, fast skyddad av en bashguard, verkar tåla regn och lera bra.
Fick hem den på 1, 1½ vecka.
ok, tackar för svar!
Stages tidiga modeller hade också problem med effektspikar som berodde på felaktig kadensmätning, det är nog inte helt enkelt att få till bra med en accelerometer.

Maakus

Aktiv medlem
Kraftmätare för SRAM
Frågade just Shane om Sigeiy:n, Video kommer nästa vecka.
Han lyckades brick:a sin mätare genom att ladda in för gammal firmware :)

Blackberg

Medlem
Kraftmätare för SRAM

Svar ja!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer