Kralliga bromsar - vad är bäst?

Valhalla_

Aktiv medlem
Har nu konstaterat att mina Guide R med Trickstuff Power belägg generellt gör jobbet och är allmänt trevliga, men när det går som snabbast känner jag att kraften inte räcker till. Man får klämma rätt hårt för att få stopp på ekipaget.

Så uppgraderingsdjävulen slog precis till. Vad bör jag satsa på för nya bromsar? Några tankar är

- Hayes Dominion. Verkar riktigt riktigt bra men hur är det med reservdelar osv?
- Saint eller Zee. Bombsäkert val antar jag? Är det någon egentlig skillnad mellan dessa två?
- XT fyrkolvs. "Samma" som ovan?
- Någon vassare sram broms? G2?
- Magura ??

Budgeten är väl max ca 3k men billigare gör inget så länge löständerna trillar ur när man bromsar. Jag är hyfsat öppen för de flesta märkena men har viss dragning till shimano..

Åsikter/erfarenheter?

Nypåmtb

Aktiv medlem
Jag gick också från guide R med trickstuff power och bytte till Sram Code rsc. Riktigt grymma bromsar, kan rekommenderas.

Plush

Moderator
Forumvärd
Senaste åren är det på ena hojen Saint 820 handtag och bromsok. På den nya har jag XT 8120 handtag och Saint 820 bromsok.
Aldrig haft bekymmer med dom, alltid funkat trots min vikt och tunga cyklar.

Paco

Aktiv medlem
Kör TRP Slate T4 med XTR 9100 handtag. Har tidigare kört Saint, Zee och Code när det gäller 4-kolvs och tycker inte att mina nuvarande är sämre.

Stream

Medlem
Jag kör Magura MT7 nu, de har bra bett men behöver luftas ofta (kan vara att jag inte riktigt får till det) och så har jag svårt för geometrin i reglagen. Kommer bytas ut mot XT M8120.

Elektro_71

Aktiv medlem
Hope tech 3 v4 kör jag på min nyaste "nerförsbacke cykel". Bättre bromsar har jag aldrig haft någonsin. Ett enormt bett, justerbart och rejält. Lite tunga och lite dyra, men jag litar på dem och gillar dem även om jag tror att hope med lite produktutveckling skulle kunna få ner vikten lite.

Dock har jag inte ägt några andra liknande bromsar (har iofs cyklat på hyrcykel med andra fabrikat) så mitt omdömme är utan vettiga referenser - det förtar dock inte intrycket av att det är rejält bra bromsar.

Octagon

Aktiv medlem
Om du köper Zee och vill ha bästa möjliga bett, köp sintrade belägg på en gång. Jag köpte Nukeproof metallbelägg för 130:- paret, riktigt bra uppgradering. De organiska som följde med var OK, men inte i närheten lika bra, dessutom med mer skrik och gnissel.

jonte987

Aktiv medlem
Nu har nog Vallhalla bättre koll på grejorn än jag men sen jag skaffade 9120 och började fokusera på bromsverkan så har jag insett hur lätt man tappar effekt. Minsta smuts eller dålig inkörning så är ett par rena 2kolvs bättre.

Valhalla_

Aktiv medlem
Om du köper Zee och vill ha bästa möjliga bett, köp sintrade belägg på en gång. Jag köpte Nukeproof metallbelägg för 130:- paret, riktigt bra uppgradering. De organiska som följde med var OK, men inte i närheten lika bra, dessutom med mer skrik och gnissel.
Hm.. Saint kommer med sintrade från början tror jag, kanske lika bra att ta sådana i så fall. Är väl ca 700 kr mer än zee på BD. De är så sjukt snygga och så matchar de mina saint pedaler också.

Men visst är dessa rätt "gamla"? Är det någon funktionell fördel, förutom modernare matchmaker, att köpa t.ex M8120 över saint?

kais01

Aktiv medlem
vad kör du för diameter på skivorna? gjorde för mig under att gå från 180 till 203 mm fram.

sen är vissa lättviktiga skivor -lättviktiga. dels har de liten bromsyta, dels sliter de sig själva och beläggen ojämnt. märks särskilt när man byter till nya belägg, där kontaktyta och bromsverkan kan vara extra begränsad innan de nya format till sig.

kan alltså finnas några enkla, billiga och öppna mål att slå in när det gäller bromsskivor:)

Valhalla_

Aktiv medlem
Tack för svaren. Jag lär nog köra på shimano i någon tappning istället för att krångla till det med byte av fabrikat med allt vad det innebär.. Iofs verkar ju Hayes dominion rätt smutta men kanske bättre att bara köra det säkra kortet shimano 4 pot..

vad kör du för diameter på skivorna? gjorde för mig under att gå från 180 till 203 mm fram.
Kör sram centerline 200/200 redan så inte mycket att hämta där. Ja det skulle va 220 eller vad det nu är som de hittat på men då går jag över maxgränsen för mina prylar.

Salabaladala

Aktiv medlem
Testa med större bromsskivor först om du har möjlighet. Billigt och effektivt.

edit: Jaha såg nu att du skrev att du har 200 redan.

kais01

Aktiv medlem
Kör sram centerline 200/200 redan så inte mycket att hämta där. Ja det skulle va 220 eller vad det nu är som de hittat på men då går jag över maxgränsen för mina prylar.
ja 200 även bak låter ju betryggande:) men då är det ändå lite konstigt att du skulle ha dålig bromsverkan? kanske ändå värt lufta om, lossa handtagen och vrid runt under samtidig pumpning från oken med fräsch vätska. och kolla att inte belägg har oljig yta och att belägg och/ eller skivor inte är ojämnt slitna?

Putte R

Ny medlem
Har nu konstaterat att mina Guide R med Trickstuff Power belägg generellt gör jobbet och är allmänt trevliga, men när det går som snabbast känner jag att kraften inte räcker till. Man får klämma rätt hårt för att få stopp på ekipaget.

Så uppgraderingsdjävulen slog precis till. Vad bör jag satsa på för nya bromsar? Några tankar är

- Hayes Dominion. Verkar riktigt riktigt bra men hur är det med reservdelar osv?
- Saint eller Zee. Bombsäkert val antar jag? Är det någon egentlig skillnad mellan dessa två?
- XT fyrkolvs. "Samma" som ovan?
- Någon vassare sram broms? G2?
- Magura ??

Budgeten är väl max ca 3k men billigare gör inget så länge löständerna trillar ur när man bromsar. Jag är hyfsat öppen för de flesta märkena men har viss dragning till shimano..

Åsikter/erfarenheter?
Var beställer du Trickstuff?
behöver till mina Sram Force AXS ok...!

Valhalla_

Aktiv medlem
ja 200 även bak låter ju betryggande:) men då är det ändå lite konstigt att du skulle ha dålig bromsverkan? kanske ändå värt lufta om, lossa handtagen och vrid runt under samtidig pumpning från oken med fräsch vätska. och kolla att inte belägg har oljig yta och att belägg och/ eller skivor inte är ojämnt slitna?
Nej allt fungerar tip top. Sådant har jag stenkoll på. Bromskraften är bra, mer än tillräcklig för stig.
Problemet är att när jag kör bikepark är det plötsligt otillräckligt. Hög fart och gravitation som assisterar...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hm.. Saint kommer med sintrade från början tror jag, kanske lika bra att ta sådana i så fall. Är väl ca 700 kr mer än zee på BD. De är så sjukt snygga och så matchar de mina saint pedaler också.

Men visst är dessa rätt "gamla"? Är det någon funktionell fördel, förutom modernare matchmaker, att köpa t.ex M8120 över saint?
Ja det borde komma ny modell snart. Men oken är grymma(och tunga), jag tycker man bör para ihop dem med nya generationen handtag, de är verkligen så mycket styvare att det är värt det. Jag kör M820-ok med M9120-handtag men M8120 eller M7120 fungerar garanterat lika bra.
Jag har inte provat de nya 4-kolvsoken tyvärr.

Fördel handtag Saint över Zee är väl bara justerskruven?
Hope har jag inte provat V4 oken, men E4 är verkligen värdelösa för nerförsåka.

Elektro_71

Aktiv medlem
Ja det borde komma ny modell snart. Men oken är grymma(och tunga), jag tycker man bör para ihop dem med nya generationen handtag, de är verkligen så mycket styvare att det är värt det. Jag kör M820-ok med M9120-handtag men M8120 eller M7120 fungerar garanterat lika bra.

Vad var bekymret med E4? Mindre (för lite?) kraft är uppenbart, men gick de sönder? Jag läste lite jämförelser och tester när jag stod mellan E4 och V4. Internet var övertygat om att det var V4 som gällde och det har fungerat väl för mig.

Octagon

Aktiv medlem

Justerskruven och beläggen.
Jag hade SLX innan Zee, och dom var helt OK förutom att "bite point" varierade hela tiden. Det störde mig inte jättemycket, men litegrann. Internetcyklade olika Shimano bromsar och på den tiden hade både XT och SLX detta problem, men inte de betydligt äldre Zee och Saint. Hur det är med senaste XT/SLX osv vet jag inte.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har bytt från Zee till nya XT, rakt av inga konstiga kombinationer. Jag har lyckats känna i princip noll skillnad i prestanda utöver skillnaden mellan nytt och väl använt. Och märkbart mindre flex i reglagen som redan nämnts.

Vandrande bite point kan jag ibland märka om jag verkligen känner efter men jag har aldrig märkt det när jag cyklar. Jag bromsar ju ändå tills det känns rätt snarare än att bromsa X enhet med fingret för X enhet retardation.

Valhalla_

Aktiv medlem
Enligt Pinkbikes recension finns problemet kvar vill jag minnas.
Så då är de äldre bromsarna typ saint och zee bättre ur den aspekten?

Iofs kan jag inte säga att mina 2 par 2019 års slx har något bekymmer med bite point, däremot hade jag ett par 2018 slx som var lite mysko på den punkten.

Valhalla_

Aktiv medlem

Ska kolla den kombon sen. Kanske kan vara något.

Rattnalle

Aktiv medlem
Så då är de äldre bromsarna typ saint och zee bättre ur den aspekten?

Iofs kan jag inte säga att mina 2 par 2019 års slx har något bekymmer med bite point, däremot hade jag ett par 2018 slx som var lite mysko på den punkten.
Mina Zee har haft det om jag misslyckats med luftningen. Min misstanke är att misslyckad luftning täcker in ganska många problem med bite point.

zinkpasta

Aktiv medlem
Ok. Så kan det nog vara. Det jobbiga är förstås om de fortsätter även efter lyckad luftning.
Jag väljer att tro att Pinkbikes recensent(er) har hygglig koll på luftning av bromsar, iaf Shimano som väl är de enklaste.. Även många kommentarer beskriver ju att de försökt och fått bort det ett tag, men att problemet återkommer efter några få åk.

Det är dock långt ifrån alla som verkar ha/få problemet, men helt stabilt känns det ju inte.

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag har tidigare rekommenderat Formula Cura, både två- och fyrkolvoksvarianterna har rejält med bett. De saknar dock nästan helt justeringsfunktioner så det gäller att man gillar hur de beter sig.

Det är dessutom stor skillnad på två- och fyrkolvsvarianterna i känsla, 2k har tidigt och kraftigt bett med viss modulering medans 4k har betydligt mer modulering och iaf på mina en viss 'dödzon' innan de biter (ja, luftade av proffsig mek) vilket jag lärt mig leva med men gärna hade sluppit.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag väljer att tro att Pinkbikes recensent(er) har hygglig koll på luftning av bromsar, iaf Shimano som väl är de enklaste.. Även många kommentarer beskriver ju att de försökt och fått bort det ett tag, men att problemet återkommer efter några få åk.

Det är dock långt ifrån alla som verkar ha/få problemet, men helt stabilt känns det ju inte.

Variationen i användarens kompetens tror jag varierar avsevärt mer än toleranserna i shimanos tillverkning.

Hälften+ av pinkbikes recensioner är ju dessutom referat av press releaser.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jo men generellt. Recensioner öht. Dessutom letar det ju fel, om de faktiskt tar recenserandet på allvar. Därför får man tänka efter lite om felet faktiskt är ett reellt problem.

Men som sagt. Jag kan känna problemet ibland om jag står stilla och känner efter. När jag faktiskt cyklar aldrig utom när det finns uppenbart behov av att lufta bromsen.

zinkpasta

Aktiv medlem
..Och min poäng är då dels att Pinkbike är en relativt välansedd publikation som både är beroende av att företag vill ha sina prylar recenserade av dem, samt av en läsarkrets som hyser iaf visst förtroende för deras produkttester.

Därför har jag svårt att tro att det inte försökt få produkten att fungera så bra det går innan de skriver saker som "It wasn't the wildly varying bite point of those troublesome Shimano brakes of a few years ago, but it would slowly move in towards the grip over a few thousand feet of descending.". ..Vilket även känns som något som definitivt skulle kunna vara ett reellt problem / icke-optimalt beteende. Kanske inte i Göteborg, dock.

Det kan vara så att de inte är lika duktiga på att lufta bromsar som andra här på internet, men ska det krävas för att få en broms att fungera?

Detta är en väldigt #meta diskussion dock. Jag tror fortfarande att Shimanos prylar är de bästa m.a.p. bromsprestanda / justeringsmöjligheter / smidiga att ha att göra med.

alex.asu

Medlem
Det är ju väldigt personligt vad man gillar, men jag är svag för kralliga bromsar också.
Har både XT fyrkolvs 8020 samt Code RSC hemma, men har faktiskt satt code på båda hojarna nu. Båda är mycket bra bromsar, men för mig är det lättare att dosera ut precis rätt mängd bromskraft med de senare, och jag upplever även att jag kan bromsa hårdare med mindre handkraft.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vad var bekymret med E4? Mindre (för lite?) kraft är uppenbart, men gick de sönder? Jag läste lite jämförelser och tester när jag stod mellan E4 och V4. Internet var övertygat om att det var V4 som gällde och det har fungerat väl för mig.
För lite kraft, strax sämre än SLX-675 2-kolvs.

Justerskruven och beläggen.
Jag hade SLX innan Zee, och dom var helt OK förutom att "bite point" varierade hela tiden. Det störde mig inte jättemycket, men litegrann. Internetcyklade olika Shimano bromsar och på den tiden hade både XT och SLX detta problem, men inte de betydligt äldre Zee och Saint. Hur det är med senaste XT/SLX osv vet jag inte.
Beläggen byter man ju flera gånger under bromsens livstid, jag ser inte riktigt dem som en del av "bromsen".

Jo det går att känna även på senaste modellen, men inget som stör mig. Jag gör som Rattnalle och drar i spaken tills det bromsat så mycket jag önskar.

Octagon

Aktiv medlem
Beläggen byter man ju flera gånger under bromsens livstid, jag ser inte riktigt dem som en del av "bromsen".
Beläggen är ändå bra att ha med i ekvationen.
För det första om man läser tester mm, då är det bra att ha koll på att skillnaden kan bero på en enkel slitdel, ungefär som att vissa testade cyklar beskrivs som mer trögtrampade än andra trots att skillnaden sitter i däcken.
Men det viktigaste är ändå att de flesta som väljer mellan Zee och Saint troligen kollar på prislappen. På bike-components kostar Saint 293€ medan Zee plus original sintrade pads kostar 209+2×29=267€. Dvs 26€ för justerskruvarna om man ändå ska ha riktiga pads.

Valhalla_

Aktiv medlem
Möjligen kan det vara så att 220 mm skiva funkar med min yari ser jag nu. Sweet..!

Ett par fläskiga bromsar, typ saint, och ovanpå det 220 mm skiva. Det kanske vore något!

Valhalla_

Aktiv medlem
En annan tanke som slog mig är att jag skulle kunna sätta mina guide R på trailhojen och sno dess slx m7000 bromsar och bara byta till saint ok. Eller göra shigura av det. Det vore nog den billigaste lösningen tror jag. Kanske rätt vettigt också egentligen?

glitch

Aktiv medlem
..Och min poäng är då dels att Pinkbike är en relativt välansedd publikation som både är beroende av att företag vill ha sina prylar recenserade av dem, samt av en läsarkrets som hyser iaf visst förtroende för deras produkttester.

Därför har jag svårt att tro att det inte försökt få produkten att fungera så bra det går innan de skriver saker som "It wasn't the wildly varying bite point of those troublesome Shimano brakes of a few years ago, but it would slowly move in towards the grip over a few thousand feet of descending.". ..Vilket även känns som något som definitivt skulle kunna vara ett reellt problem / icke-optimalt beteende. Kanske inte i Göteborg, dock.

Det kan vara så att de inte är lika duktiga på att lufta bromsar som andra här på internet, men ska det krävas för att få en broms att fungera?

Detta är en väldigt #meta diskussion dock. Jag tror fortfarande att Shimanos prylar är de bästa m.a.p. bromsprestanda / justeringsmöjligheter / smidiga att ha att göra med.
Recensenter i allmänhet testar produkten som den levereras till kund. Att då lufta om en broms ingår inte i något standardförfarande heller, utan syftet är ju att återge vad kunden möts av.
Ett test ska göras på cykeln som den kommer. Sen tycker jag det är okej som vissa gör att de säger t.ex. "efter x antal timmar kunde vi inte komma överens med oem sadeln, med en annan sadel blev cykeln skön" - men utgångsläget ska ju vara som den levereras. Och med det sagt är ju en presscykel i regel bättre sammansatt än en random från random butik.
Vissa recensenter byter ju ibland halva cykeln innan de ens börjar uttala sig om cykeln vilket är rätt skevt.

@zinkpasta kolla slanginfästningarna på oket på cura4, om du ser någon fukt under gummitutan - slangpressningen mikroläcker ibland, båda mina och polarns ena gjorde det. Helt perfekta nyluftade, sen snabbt sämre känsla med långt slag i bladet som följd och försämrad bromsverkan, så luftar man om och allt är bra nån vecka, sen vörjar det igen och till slut är det yttepytte olja som kommer i kontakt med beläggen och det börjar skrikas i bromsen😀

Mina 7120 slx har hittills varit kanon (6 månader).

EST

Aktiv medlem
Hope ändrar aldrig bitepoint å man kan lufta utan några special verktyg plus massa med modulation.

Nypåmtb

Aktiv medlem
En annan tanke som slog mig är att jag skulle kunna sätta mina guide R på trailhojen och sno dess slx m7000 bromsar och bara byta till saint ok. Eller göra shigura av det. Det vore nog den billigaste lösningen tror jag. Kanske rätt vettigt också egentligen?
Eller ta dina Guide r handtag och byta till Code ok. Det är oken som gör den stora skillnaden imho.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer