Kralliga bromsar - vad är bäst?

Putte R

Medlem
Tacka vet jag Brembo bromsarna på min Ducce! Skulle säga att bromsarna är alldeles fantastiska på premiumhojjar!
Har Centerline SRAM Red & Force.
Ibland får man poppa ur beläggen , motionera kolvarna ut & in några ggr, eventuellt smörja dem- kolla så beläggen inte är snedslitna!
Bättre belägg kan vara bra typ Trickstuff skall prova dem! Fö. tycker jag Shimanos Xt-Xtr bromsar är mycket bra!
Åker man Downhill är det nog större doningar som gäller😇

Bilagor

Raggamuffin

Aktiv medlem
En annan tanke som slog mig är att jag skulle kunna sätta mina guide R på trailhojen och sno dess slx m7000 bromsar och bara byta till saint ok. Eller göra shigura av det. Det vore nog den billigaste lösningen tror jag. Kanske rätt vettigt också egentligen?
Slx plus nya ok hade jag gjort.
Jag satte mina Hope T3 E4 på min trail/XC-hoj, där räcker de oftast till.

f1291n

Ny medlem
Hade samma setup med guideR+Trickstuff power belägg. Mycket bättre än med srams originalbelägg men var inte helt nöjd heller.
Bytte mot Magura Trail sport, dvs mt5 fram och mt4 bak. Hade funderat på en set mt5 först, men de kommer inte med maguras kortare/ ergonomiska hc1 handtag.
Kostade kring 2.5k med 203mm skivor och
PM adaptrar.
Mycket kraftiga bromsar, med bra modulation tycker jag.

yonsson

Aktiv medlem
534B61F8-BB04-4DCA-B65E-6678DC47AD1D.jpeg

Jag kör Zee, 203mm/180mm (Ice tech) med organiska Belägg med ”kylflänsar”, alltså de som säljs med Saint. Tycker det är ett jäkla bett ”trots” mina 100kg, har aldrig känt att de är för klena. Kör dock skog, inte alp.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Hope verkar rätt smutt men är lite dyra tycker jag.

Eller ta dina Guide r handtag och byta till Code ok. Det är oken som gör den stora skillnaden imho.
Meh, nu ska vi inte komma med sådana enkla lösningar :LOL:. Antar att det blir Guide RE av dem i så fall? Borde väl göra att slaglängden på reglaget ökar med hur mycket större yta oken har. Eller hamnar beläggen närmare skivan kanske?

Hur som helst, detta är väl egentligen också ett sätt att komma bort från sram-bromsar. Även om jag ska erkänna att jag gillar känslan i bromsarna.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Hope verkar rätt smutt men är lite dyra tycker jag.

Meh, nu ska vi inte komma med sådana enkla lösningar :LOL:. Antar att det blir Guide RE av dem i så fall? Borde väl göra att slaglängden på reglaget ökar med hur mycket större yta oken har. Eller hamnar beläggen närmare skivan kanske?

Hur som helst, detta är väl egentligen också ett sätt att komma bort från sram-bromsar. Även om jag ska erkänna att jag gillar känslan i bromsarna.
Jag körde ett tag med guide r handtag på bakbromsen och Code rsc fram ett litet tag. Både med Code ok. Milsvid skillnad mot guide r ok, men bromskraften mellan Code Rsc handtag och guide handtag kunde jag inte känna. Code handtagen är ju dock lite mer premium eftersom de är kullagrade och har bite point adjustment som funkar kanon (till skillnad från shimanos där man knappt känner någon skillnad).
Märkte inget konstigt med slaglängden i handtaget.
Med Code ok känns Sram bromsar ungefär som Shimano, inte alls den där svampiga känslan som guide har.
Code rsc har ju vunnit flera tester dessutom :).

Maakus

Aktiv medlem
Har hört att folk inte gillar SRAM, men fick Code R på min nya, tycker de funkar bättre än min SLX/Zee mix jag har på min andra.

qma

Aktiv medlem
Jag har gamla Avid Code R (Code ok med Elixir-liknande reglage) som släpptes 2011 på min DH-hoj sen 2013, med 200 mm skiva fram och bak. Ersatt modell nu men känslan är lik SRAMs nuvarande. Mer bromskraft än jag behöver i Järvsö, men det är skönt att kunna panikbromsa på nolltid från full fart till stopp utan ansträngning när man följer nån och det händer nåt framför som man ser i sista sekund. Känslan är ju mjukare, inte som Shimano vilket jag har på andra hojar, men jag kan vänja mig rätt så enkelt på några åk.

Jag bytte från organiska till SRAMs sintered belägg till i år, som vissa haft problem med vad jag hört. Trodde det skulle låta illa och bete sig men de överraskade med helt perfekt funktion och känsla... Så jag får ta tillbaks det jag sagt tidigare om att byte från organiska till sintered är ett problem i sig med deponerade padmaterialet på skivan och sånt. Felaktig analys på nåt vis.

Känsligare och mycket pilligare att byta vätska jämfört med Shimano, men inte tillräckligt för att jag ska vilja ersätta dem innan de gjort sitt helt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Får nog bli shigura av det hela. Så får jag en uppsättning mamano också, som jag kanske kan sätta på lånehojen. Magura MT5 går lös på ca 1600 spänn så det är ju rätt prisvärt.

Har läst på lite och folk verkar riktigt nöjda med shigura. Kolvarean är större på maguras fyrkolvs-ok än på saint-oken så bromskraften bör bli helt vansinnig. Det enda jag funderar kring är vad som händer med slaglängden på reglagen. Blir den längre, eller kommer kolvarna istället hamna närmare skivan ?

Har Guide på stigcykeln, är väldigt nöjd med dessa på stigen, upplever dem lite för klena för bikepark
Kör code på dhn, och dem är ett par snäpp vassare, rejält med bromskraft.

mange90

Ny medlem
Funderar också på att uppgradera bromsarna. Har idag Guide RSC.
Tänkte köpa ett par Guide RE ok, verkar vara billigast att köpa hela Guide RE kitet. Sedan montera mina RSC handtag på RE oken. Såg dock att RE oken inte har bleeding edge funktionen. Vet någon om det funkar att montera Guide RSC hantagen på ett par "riktiga" Code ok med bleeding edge?
Alternativt hur mycket jobbigare är det att lufta bromsarna utan bleeding edge?

Håller med om att större skiva fram gör underverk för en liten peng, jag bytte från 180mm till 220mm Sram guide R, framhjuls åka med bara ett finger i alla lägen..

BjornR

Aktiv medlem
1. Vet någon om det funkar att montera Guide RSC hantagen på ett par "riktiga" Code ok med bleeding edge?
2. Alternativt hur mycket jobbigare är det att lufta bromsarna utan bleeding edge?
1. Ska inte vara några problem. Guide RE fungerar minst lika bra att stjäla oken från. Se 2.

2. Enda skillnaden är att du slipper kladdet vid oket. En extra trasa, och halv minuts mer arbete typ...

zinkpasta

Aktiv medlem
Recensenter i allmänhet testar produkten som den levereras till kund. Att då lufta om en broms ingår inte i något standardförfarande heller, utan syftet är ju att återge vad kunden möts av.
Ett test ska göras på cykeln som den kommer. Sen tycker jag det är okej som vissa gör att de säger t.ex. "efter x antal timmar kunde vi inte komma överens med oem sadeln, med en annan sadel blev cykeln skön" - men utgångsläget ska ju vara som den levereras. Och med det sagt är ju en presscykel i regel bättre sammansatt än en random från random butik.
Vissa recensenter byter ju ibland halva cykeln innan de ens börjar uttala sig om cykeln vilket är rätt skevt.
Well, både ja och nej.. om de bara får ett par bromsar levererade så kommer de ju i många fall iaf behöva lufta bakbromsen efter installation. Och jag kan minnas recensioner av tidigare Shimano-bromsar där det uttryckligen skrivits att de försökt avhjälpa problemet genom att lufta igenom systemet. Minns dock inte när/om det var Pinkbike, och det var som sagt tidigare bromsar som verkar ha problemet i större utsträckning.

..Och om det levereras en komplett cykel med bromsar förinstallerade så är det ju också problematiskt om de inte beter sig optimalt.

@zinkpasta kolla slanginfästningarna på oket på cura4, om du ser någon fukt under gummitutan - slangpressningen mikroläcker ibland, båda mina och polarns ena gjorde det. Helt perfekta nyluftade, sen snabbt sämre känsla med långt slag i bladet som följd och försämrad bromsverkan, så luftar man om och allt är bra nån vecka, sen vörjar det igen och till slut är det yttepytte olja som kommer i kontakt med beläggen och det börjar skrikas i bromsen😀
Tack för tipset, ska kolla. Känner dock ej igen problem med skrikande bromsar eller dålig bromsverkan, och "dödzonen" är väldigt lika på frambroms (ej omluftad) samt bakbroms (luftad). Men ska kika lite närmare på det vid tillfälle.

Valhalla_

Aktiv medlem
Så. Nu är prylar beställda. Planen är att sätta ihop mina SLX M7000 reglage med Magura MT5 ok. Wish me luck.

1590530613608.png

Som en bieffekt får jag också ett par extra bromsar. Typ gratis. Men de blir väl lite det som man inte vill åt i båda ändarna när man gör denna hack. Men de kanske funkar bra på lånehojen eller pendlaren.
1590530572091.png

happymtb.fr

Aktiv medlem
Det enda jag funderar kring är vad som händer med slaglängden på reglagen. Blir den längre, eller kommer kolvarna istället hamna närmare skivan
Det är packningen runt kolvarna som avgör hur långt ifrån skivan belägen hamnar.
Slaglängden i "reglaget" avgörs av ytan mellan dom olika pistonger, längden på bromshandtag och vilken omväxling som finns mellan handtaget och kolven i handtaget. Shimano har sin servo-wave till exempel.

När jag byggde Shigura från mina Trail bromsar, jag tyckte att slaglängden blev något kortare än originalet från Magura.

Valhalla_

Aktiv medlem
Det är packningen runt kolvarna som avgör hur långt ifrån skivan belägen hamnar.
Slaglängden i "reglaget" avgörs av ytan mellan dom olika pistonger, längden på bromshandtag och vilken omväxling som finns mellan handtaget och kolven i handtaget. Shimano har sin servo-wave till exempel.

När jag byggde Shigura från mina Trail bromsar, jag tyckte att slaglängden blev något kortare än originalet från Magura.
Just ja det har du rätt i. Så då blir slaglängden vad den blir på reglaget helt enkelt.
Du byggde om MT trail bromsar? Det är MT5 ok fram om jag inte misstar mig? Vilket reglage använde du och hur upplevde du bromsarna?

happymtb.fr

Aktiv medlem
Just ja det har du rätt i. Så då blir slaglängden vad den blir på reglaget helt enkelt.
Du byggde om MT trail bromsar? Det är MT5 ok fram om jag inte misstar mig? Vilket reglage använde du och hur upplevde du bromsarna?
Ta vilket reglage som helst med servo-wave, det enda som skiljer är färgen, logga och justeringsskruvar... 🤷‍♂️ och priset förstås 😅 Funktionen är detsamma.
Jag hade först mt500 handtag och har bytt nyligen till dom senaste slx handtag för att jag var orolig att mina mt500 började bli gamla efter runt 300mil...

Jag gillar bromsarna, dom gör jobbet, är kraftiga, man får shimanos ergonomi och känsla. Trickstuff belägg gör dom ett snäpp bättre, inte att det behövs för att cykla plattskog i Stockholm, men när man har fått smak för kraftiga bromsar 😁

Valhalla_

Aktiv medlem
Låter som att M7000 borde funka bra då med andra ord. Hoppas nu att bromsarna blir märkbart bättre än både slx 2 kolvs samt guide r. Men annars har jag väl alltid trickstuff power och 22 cm skiva som backuplösning.

Valhalla_

Aktiv medlem
Men det var då själva f....! Hur luftar man MT5 ok utan att söla olja över hela golvet?!
Vilken o-smutt lösning de har. Måste man ha oket högst upp eller?

Edit: I'm a tool... :giggle:

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Ja men det väller ju ut olja när man lossar pluggen. Shimano och sram har mindre öppning och är allmänt smuttare. Men men. Det kanske är värt lite mer besvär hoppas jag.

Edit: I'm a tool.. :giggle:

Körde för övrigt med shimanos oliv samt stödhylsan i mässing då den var lika stor som maguras och passade perfekt.
20200603_221724.jpg

Nåja, första bromsen luftad och klar. Andra kvar..
15912178026117821102066342277133.jpg

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Ja men det väller ju ut olja när man lossar pluggen. Shimano och sram har mindre öppning och är allmänt smuttare. Men men. Det kanske är värt lite mer besvär hoppas jag.

Körde för övrigt med shimanos oliv samt stödhylsan i mässing då den var lika stor som maguras och passade perfekt.
Visa bilaga 421493

Nåja, första bromsen luftad och klar. Andra kvar..
Visa bilaga 421490
utgår från att du lossade pluggen vid oket först och monterade sprutan. Innan du lossade pluggen vid reglaget och satte insprutat som extra reservoar?

Valhalla_

Aktiv medlem
Hann köra lite fram och tillbaka på gatan igår men hann inte köra in beläggen. Så bromskraften var rätt kass. Men jag räknar med att det ordnar sig med en ordentlig inkörning.

Några observationer så här långt.
- Reglagets slaglängd är ungefär samma som med shimanos ok. Kanske till och med lite lite kortare till bite point.
- Beläggen är jättenära skivan. Centrering är helt klart görbar men svårare än vanligt.
- Första intrycket med icke inkörda belägg är att man har bättre kontroll än med shimanos ok. Men vi får se om det är samma efter inkörning.

Nu återstår ett antal inbromsningar så får vi se vad för bromskraft dessa saker producerar. Satte maguras racebelägg i fram och performance i bak. Nu är förhoppningarna höga. :giggle:
20200603_234500.jpg

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Ja det får bli backuplösningen. Men nog borde väl ändå dessa utklassa mina gamla bromsar kan man ju tycka.

AX3L

Aktiv medlem
Det där med att prova kraftiga bromsar är ett jäkla otyg alltså. Jag var supernöjd med mina 2 kolvs slx 675 eller vad dom heter innan cura 4 förstörde min tillvaro.

AX3L

Aktiv medlem
Jag var nöjd med mina 2-kolvs fram till första besöket i Åre. Då blev bristen akut.
Ja där har du en poäng såklart. Men jag körde ett antal vändor i Järvsö och tyckte inte bromsarna var något jag reagerade på. Visst bjuder inte Järvsö på alls samma höjdmeter och långa åk som Åre, men jag vägde liksom ändå runt 90 pannor.

Men problemet var att efter att man provat kraftigare bromsar blev 675 dåliga även i Hellas, och där kan man fan nästan köra bromslöst.

Rattnalle

Aktiv medlem
Ja där har du en poäng såklart. Men jag körde ett antal vändor i Järvsö och tyckte inte bromsarna var något jag reagerade på. Visst bjuder inte Järvsö på alls samma höjdmeter och långa åk som Åre, men jag vägde liksom ändå runt 90 pannor.

Men problemet var att efter att man provat kraftigare bromsar blev 675 dåliga även i Hellas, och där kan man fan nästan köra bromslöst.
Det kan vara rätt brant och funka ok. Bara att ta i mer liksom. Är det är brant länge blir förutsättningarna något helt annat. Armpump deluxe. Minns fortfarande den härliga strålande smärtan som gjorde det svårt att hålla i styret som jag fick efter helåken det där första Åre-besöket.

Men ja, sen är man van. Jag körde iofs en månad nu med tvåkolvs SLX igen och här hemma i Göteborg kan jag inte påstå att det begränsade mig eller störde egentligen. Men märktes skillnad gjorde det.

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag var nöjd med mina 2-kolvs fram till första besöket i Åre. Då blev bristen akut.
Ja det är där jag är. 2 kolvs slx och guide r har varit tillräckliga fram till snön försvann och man började köra park igen. Och kanske för man börjat köra fortare också. De bromsar förvisso 90% av tiden tillräckligt bra även i park men jag blir trött i händerna efter ett tag, och de sista 10% önskar man de hade mer att ge.

Rattnalle

Aktiv medlem
Ja det är där jag är. 2 kolvs slx och guide r har varit tillräckliga fram till snön försvann och man började köra park igen. Och kanske för man börjat köra fortare också. De bromsar förvisso 90% av tiden tillräckligt bra även i park men jag blir trött i händerna efter ett tag, och de sista 10% önskar man de hade mer att ge.
Det där med trött övergår i akut smärta efter några dagar med några tusen höjd nedför om dagen. Iaf gjorde det det för mig.

Defender

Medlem
Har kör på Hope sen 01 (Mini, mini M4 och den senaste är V2) De har kanske inte mest bett men lättbromsade. Lite dyra såklart🤑Numera har jag nån billig shimano på fatbiken och den funkar hur bra som helst(lite svag men cyklar aldrig fort med den)

Valhalla_

Aktiv medlem
Insåg att jag slarvat med rengöringen (eller kan till och med helt ha glömt bort det i min iver att meka ihop allt) av främre skivan, då bettet var mediokert trots kanske 10-15 inbromsningar varav några rätt hårda. Bak börjar det blir riktigt bra men i fram kändes det inte helt rätt. Så jag tog ur beläggen, sandpapprade dem lite och rengjorde skivan ordentligt. Direkt kände jag skillnad och nu börjar det bita bra. Ska försöka komma ut ikväll och köra lite så får vi se vad omdömet blir. Men nu är det lovande 🤘

För övrigt kan jag rapportera att mina magurabromsar kom med vad som såg ut som shimano-oliver. Mässing och till syens samma form. Stödhylsan var dock den vanliga magura-varianten. Har de bytt oliverna i fabriken måntro? Oliverna jag fick med löst var de vanliga svarta med en rand i mitten. Slangarna var svinlånga och okapade, bromsarna var 100% spotless så det är inget retur-ex jag fått...

Slängde för övrigt på mina mamano (eller kanske "reverse shigura") på lånehojen, och jag måste säga att jag tycker känslan i reglagen blev bättre än väntat. De är ju lite plastiga osv men förutom det.. Reglagen går lätt och det klapprar när beläggen går emot skivan varpå det blir rätt stumt. Just detta brukar iofs tyda på en låg utväxling dvs jag väntar mig nog att man får greppa lite hårdare för samma bromskraft. Å andra sidan är det sintrade belägg så det ska väl funka hyggligt ändå. Särskilt som DH hojen numera agerar lånehoj till polare som inte kör så fort alla gånger. :cool:

20200604_213513.jpg

20200604_213517.jpg

Nypåmtb

Aktiv medlem
Nu är ju inte detta någon rekommendationstråd för ts längre men den läses väl kanske av andra med liknande funderingar. Måste säga att Code RSC är riktigt goa bromsar. Bromspunkten är alltid helt konsekvent, kraften är mycket bra och känslan likaså. Grymt nöjd 😀.

Jag har en uppsättning MT5 bromsar över. 200/180mm bromsskivor om någon är intresserad. Gillar ändå inte att bromsa.. Kanske syns på min Avatar. Föredrar Deathgrip. 😀

jonte987

Aktiv medlem
Vad säger ni om trickstuff pads utan fenor mot shimano original med fenor? Är fenor bra skit och varför har inte trickstuff det i så fall?

Jag förstår att det är kylflänsar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer