Krasch! Växelöra avbrutet flög in i bakhjulet, vad behövs för att fixa detta?

Hej!

Råkade tyvärr ut för en olycka förut där växelörat gått av och åkt in i mitt bakhjul och jag flög av cykeln. Dock inte så hög hastighet då jag skulle stanna och kolla till då det växlade konstigt. Äldre MTB 26 tum-

Två ekrar har blivit skeva, fälgen går inte fritt förbi bromsbeläggen. Växelörat är helt av. "derailleurn" (växelförare?), de två metallbitarna som håller de två små hjulen är helt skev också. Alltså minst tre saker jag måste fixa (kan bli trött för mindre, jag vill ju bara cykla :rolleyes:)

Vad behöver jag göra för att fixa detta? Finns det för det första någon bra cykelfixare i Göteborg? Har hört mycket skräck om folk som ska fixa hjul hos valfri butik så bara gå in någonstans känns inte aktuellt.

Om jag ska fixa det själv, vad behöver jag? Hur hittar jag rätt ekrar? (de som sitter på är 2mm tjocka men hur mäter jag längden?) Är det universal i övrigt förutom längd och tjocklek?

Vad har ni för ekerspännarverktyg? Känns ju som man behöver sådan för framtiden om man råkar ut för ett skevt hjul, är det unviersal eller hur funkar det?

Hur hittar jag rätt växelöra? Cykeln är ju några år nu. Växelföraren (?) behöver jag byta den eller är det att räta upp den som är på nu som gäller?

Hur kan växelörat bara gå av? Har den fått smällar tidigare och nu gett upp tro?

Bifogar bilder på haveriet...... :cautious:(n):confused:

Bilagor

• PXL_20220630_194743100.jpg
    PXL_20220630_194743100.jpg
    579.9 KB · Besök: 341
  • PXL_20220630_194730821.jpg
    PXL_20220630_194730821.jpg
    343.6 KB · Besök: 368
  • PXL_20220630_194726048.jpg
    PXL_20220630_194726048.jpg
    380.3 KB · Besök: 357
  • PXL_20220630_194529266.jpg
    PXL_20220630_194529266.jpg
    576.2 KB · Besök: 378
Hej!

Råkade tyvärr ut för en olycka förut där växelörat gått av och åkt in i mitt bakhjul och jag flög av cykeln. Dock inte så hög hastighet då jag skulle stanna och kolla till då det växlade konstigt. Äldre MTB 26 tum-

Två ekrar har blivit skeva, fälgen går inte fritt förbi bromsbeläggen. Växelörat är helt av. "derailleurn" (växelförare?), de två metallbitarna som håller de två små hjulen är helt skev också. Alltså minst tre saker jag måste fixa (kan bli trött för mindre, jag vill ju bara cykla :rolleyes:)

Vad behöver jag göra för att fixa detta? Finns det för det första någon bra cykelfixare i Göteborg? Har hört mycket skräck om folk som ska fixa hjul hos valfri butik så bara gå in någonstans känns inte aktuellt.

Om jag ska fixa det själv, vad behöver jag? Hur hittar jag rätt ekrar? (de som sitter på är 2mm tjocka men hur mäter jag längden?) Är det universal i övrigt förutom längd och tjocklek?

Vad har ni för ekerspännarverktyg? Känns ju som man behöver sådan för framtiden om man råkar ut för ett skevt hjul, är det unviersal eller hur funkar det?

Hur hittar jag rätt växelöra? Cykeln är ju några år nu. Växelföraren (?) behöver jag byta den eller är det att räta upp den som är på nu som gäller?

Hur kan växelörat bara gå av? Har den fått smällar tidigare och nu gett upp tro?

Bifogar bilder på haveriet...... :cautious:(n):confused:
PXL_20220701_015134416.jpg
PXL_20220701_020143552.jpg
PXL_20220701_020125429.jpg

Bilder på växelörat

LWB

Aktiv medlem
Tråkigt, men hoppas att du själv är mer välbehållen.

Jag har sett tips om nån sida där man kan se flera olika växelöron och helt enkelt leta upp det som ser rätt ut. Sök ex. efter ”replacement derailleur hanger” och se om du hittar rätt,

Hjulet borde inte vara några problem att fixa.

Bakväxeln beror på hur illa tilltygad den är. Vad är det för modell?

Jag hade:
1. Försökt hitta ett nytt växelöra, och om det lyckas,
2. Rengjort allt och tagit med det till Veloform på Karl Johansgatan och bett om utlåtande från Anders där.

Lycka till!

kais01

Aktiv medlem
köp tre växelöron när du ändå beställer, för det är gjort för att gå av vid liknande händelser. nästa gång det går av vill du fortfarande ha ett i reserv att tillgå.

det finns flera aktörer på nätet med fantastiskt sortiment.

det behövs inget ekerspänningsverktyg för att rikta hjulet, det behövs kunskap och erfarenhet. liksom tyvärr också mer tid än en bra lbs har att erbjuda så här mitt i säsongen.

Stumpy

Aktiv medlem
Som sagt, växelörats uppgift är att böjas/gå av för att skydda ramen. Gå till en cykelhandlare som för cykelmärket och fråga om de kan skaka fram ett nytt öra.

aben

Aktiv medlem
När det gäller växelföraren så innan du köper ny ta isär den gamla och rikta så bra du kan och testa om den funkar, ibland går det ganska enkelt att fixa.

Trim

Aktiv medlem
Ekrer är 2.3 mm gängade med M2.3 sedan skall vara rätt längd fodras metod vana räcker inte med riktställ hade här i Kalix Morgan när jobbade på beppes sålde puch cyklar fick inte till det saknade moment metoder var mer prova Stina slackar då blev små kast nu får duga sa han ja får inte det bättre.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Kolla att ramen inte är bortom räddning innan du köper ngt. Din bakväxel har gjort ett jack i ena sadelstaget när den for på tvärs med hjulet tills stopp mot staget. Syns lite på din första bild.

Kanske bara färg som släppt av smällen? Kolla att det inte blivit någon större skada i ramen.

Senast ändrad:
Kolla att ramen inte är bortom räddning innan du köper ngt. Din bakväxel har gjort ett jack i ena sadelstaget när den for på tvärs med hjulet tills stopp mot staget. Syns lite på din första bild.

Kanske bara färg som släppt av smällen? Kolla att det inte blivit någon större skada i ramen.
Ja jag tittade på detta, verkar bara vara färgskav och inget som deformerats vad jag kan se. Det var tur i oturen nog väldigt låg hastighet. Men ska vara uppmärksam på detta med ramen 👍

Tråkigt, men hoppas att du själv är mer välbehållen.

Jag har sett tips om nån sida där man kan se flera olika växelöron och helt enkelt leta upp det som ser rätt ut. Sök ex. efter ”replacement derailleur hanger” och se om du hittar rätt,

Hjulet borde inte vara några problem att fixa.

Bakväxeln beror på hur illa tilltygad den är. Vad är det för modell?

Jag hade:
1. Försökt hitta ett nytt växelöra, och om det lyckas,
2. Rengjort allt och tagit med det till Veloform på Karl Johansgatan och bett om utlåtande från Anders där.

Lycka till!
Jag mår bra förutom den själsliga skadad av en cykel som inte rullar.

Det är en Deore LX, runt 15 år gammal. Kan man byta växel till nåt annat annars? Är ändå nöjd med cykeln i övrigt.

Tänker hjulet hade varit lite intressant att lära sig hur man gör åtminstone. Hur universal är ekrae egentligen? Antar det är vad som behövs och sen rikta om?

köp tre växelöron när du ändå beställer, för det är gjort för att gå av vid liknande händelser. nästa gång det går av vill du fortfarande ha ett i reserv att tillgå.

det finns flera aktörer på nätet med fantastiskt sortiment.

det behövs inget ekerspänningsverktyg för att rikta hjulet, det behövs kunskap och erfarenhet. liksom tyvärr också mer tid än en bra lbs har att erbjuda så här mitt i säsongen.
Noterat!

Har du någon tips på sida? Hittade från USA men då blir det import, helst i Europa. Brukar vara smidigast.

Kunskap och erfarenhet blir det väl att försöka få då... Går det åt helvete så har man väl förhoppningsvis lärt sig något...

nisseson

Aktiv medlem

Trim

Aktiv medlem
Hjul borde gå få tag i för kassett.
Till rimligt pris att låta någon ekra om kan bli dyrare än nytt hjul
Vet inte om Biltemas är bra pris riktlinjer men den var fel typ för skivbromsar finns kanske annan sälj sida med rätt typ och pris?

Att försöka själv är tidens cykelbok ekerings och forumet.
IMG_20220505_070701_9~3.jpg

Enklast borde väl vara att kontakta en lokal Crescenthandlare angående växelörat.
Jag fick tag i Crescent och de hade faktiskt ett öra i lager hos en butik så jag har fått tag i det nu! Blev väldigt imponerad att det gick att få så snabbt svar om en 15år gammal cykel! Har fått tag i ekrar också så nu kan jag åtminstone försöka rikta upp det själv till att börja med. Får väl se om det går åt helvete.....

Trim

Aktiv medlem
Själv använder jag lamphållare för framhjul som vid upp ekring som Sido och höjd indikator sedan mäts längden på ekra från nit böjda inner sidan upp till gäng topp blir inte totalt längd anars sticker ekra upp över nippel skall hålla sig precis under mejsel spår i nippel.

PXL_20220701_211935060.jpg

Lyckades rikta upp hjulet hjälpligt iaf. Det var inte helt rakt innan jag kraschade så det bättre än innan iaf. Växelörat passade utmärkt. När det bara vägen(?) /Derailleurn som är skev åt helvete. Är det bara att plocka loss och banka till denna eller måste man byta? De 2 små hjulen som är på, är dessa universal eller specifikt till varje växelsystem?

BikeLove

Medlem
Visa bilaga 564983

Lyckades rikta upp hjulet hjälpligt iaf. Det var inte helt rakt innan jag kraschade så det bättre än innan iaf. Växelörat passade utmärkt. När det bara vägen(?) /Derailleurn som är skev åt helvete. Är det bara att plocka loss och banka till denna eller måste man byta? De 2 små hjulen som är på, är dessa universal eller specifikt till varje växelsystem?
Om själva växeln är böjd lär du få byta den. Om buren (cagen) är böjd kanske den går att rikta. Växeltrissorna är olika för olika växlar.

PXL_20220704_023321752.jpg
PXL_20220704_023356299.jpg
PXL_20220704_023350068.jpg
PXL_20220704_023338816.jpg
PXL_20220704_023327189.jpg

Här är bilder på växeln. Den växlar när jag klickar på reglaget, men behöver justeras sen utgår jag ifrån. Går inte ner på de högsta växlarna just nu. Hoppas jag satt ihop det rätt.

Cage är det samma som derailleur?

LWB

Aktiv medlem

onegear

Aktiv medlem
Cage är armen som dom små hjulen (jockeywheels) sitter i. Försök att rikta upp armen igen, dock är det frestande att bryta och bända i armen när bakväxeln sitter på hojen för att direkt kolla mot kassetten om den blir rak men det finns en liten risk att det nya växelörat blir snett igen om man är lite för hårdhänt.
Kolla på ett ungefär hur mycket du behöver rikta armen när växeln är på. Ta av växeln och rikta armen i ett skruvstäd med en tygtrasa i käften och inte helt åtskruvad kring armen. Krävs lite handstyrka...
Rikta lite och skruva tillbaka växeln och kolla mot hjul och kassett.
Håll på så tills armen ser rak ut både neråt och så att den inte är vriden i sig. Typ "toe in" eller "toe out".
Man får dra i armen så den efterliknar hur det ser ut med kedja på största drevet i bak på kassetten, alltså att armen pekar neråt.
Hoppas du förstår vad jag yrar om 😅

Trim

Aktiv medlem
Visa bilaga 564983

Jag ser det är 3 fram Kling och den värkar linjera på mitten klingan med 5 bak det gör min miyata de borde betyda lika handhavande det stora drev fram 3 går inte bakåt trampning på 1-2-3-4 men allt funkar framåt med ny kjedjan.
Jag själv blev förvånad hade de kombination stor drev större bak stannat upp petar bakåt då lägger den ner och Kil låser i kassett bak eller samma sak vid hinder och bakåt trampning plana ut ni skall inte bli förvånad vid växel justera test beter sig så de är mitt klinga fram gäller och lilla går alla bakåt trampa och stora är begränsad från göra så på de största bak kedja ökar någon klinga bak med nött kjedjan men lätt kolla tyvärr 3 Klings normalt linjering dåligt ryckte växling.

Rätta triss armar fick jag göra bror trodde det var transport skada så sa han som sålde cykeln min.

Enligt https://bike.bikegremlin.com/1278/bicycle-rear-derailleur-compatibility/#1 så kan du köra med vilken Shimano 6-9-delad bakväxel du vill (du behöver rätt längd på cagen dock). Vad har du/tänker du kör med för storlek på kransar fram och kassett bak?
Hmmmm, jag vet inte vad jag har för kassett faktiskt. Kör väl med den som är antar jag. Jag ska räkna antalet tänker på största och minsta kransen då eller?

Hur vet man längden på cagen? Jag försökte hitta en reservcage men hittade ingen som såg likadan ut. Ser inte ut som Shimano säljer nya 9-delade derailleurs?

Enligt https://bike.bikegremlin.com/1278/bicycle-rear-derailleur-compatibility/#1 så kan du köra med vilken Shimano 6-9-delad bakväxel du vill (du behöver rätt längd på cagen dock). Vad har du/tänker du kör med för storlek på kransar fram och kassett bak?
Kassetten bak är 11-32 har jag räknat nu. Den avtagbara cagedelen verkar vara rak. Men den andra däremot är skev af och ser inte jag ska ta av. Hur riktar jag den då om den sitter fast i hela växeln?
PXL_20220705_021614823.jpg
PXL_20220705_021620978.jpg

aben

Aktiv medlem
Kassetten bak är 11-32 har jag räknat nu. Den avtagbara cagedelen verkar vara rak. Men den andra däremot är skev af och ser inte jag ska ta av. Hur riktar jag den då om den sitter fast i hela växeln? Visa bilaga 565291 Visa bilaga 565292
Plocka av och ta isär växeln helt innan du ger dig på att rikta så inte parallellogram eller växelöra och infästning riskerar böjas och skadas.

Trim

Aktiv medlem
Det gäller få lös löphjul Cage delen från parallella växel mekanismen ser det sitter insex liten skruv skall plocka isär min med så kommer inte ihåg plocka lös där för rätt ut?

Plocka av och ta isär växeln helt innan du ger dig på att rikta så inte parallellogram eller växelöra och infästning riskerar böjas och skadas.
Ja absolut men kan inte för mitt liv se hur jag plockar av den andra cagebiten? Ser ut som att den är fast i övriga växeln

Trim

Aktiv medlem
Kassetten bak är 11-32 har jag räknat nu. Den avtagbara cagedelen verkar vara rak. Men den andra däremot är skev af och ser inte jag ska ta av. Hur riktar jag den då om den sitter fast i hela växeln? Visa bilaga 565291 Visa bilaga 565292
Borde vara den lilla insex i bild 1 där plug är borta ca 2 mm där innanför borde en axel med fjäder är nog spår i axel så skruv håller coge armen på plats ska själv peta bort plug och demontera allt när. Coge armen är lös då rätar man armen borde gå ta så lös.

Senast ändrad:

BJS

Aktiv medlem
Hmmmm, jag vet inte vad jag har för kassett faktiskt. Kör väl med den som är antar jag. Jag ska räkna antalet tänker på största och minsta kransen då eller?

Hur vet man längden på cagen? Jag försökte hitta en reservcage men hittade ingen som såg likadan ut. Ser inte ut som Shimano säljer nya 9-delade derailleurs?
Screenshot_20220705-124204_Chrome.jpg

Inte?

Trim

Aktiv medlem
Den här sitter med plast klipps eran sitter med den där lilla insex skruven.
På min sitter ett E klipps.
IMG_20220705_134725_1.jpg

IMG_20220705_132039_6.jpg

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
det brukar inte vara några större bekymmer att rikta en böjd cage rak igen, även när båda delarna sitter kvar i växeln, och varför inte kvar på cykeln.

lättare se om det blir rakt då...

Senast ändrad:
det brukar inte vara några större bekymmer att rikta en böjd cage rak igen, även när båda delarna sitter kvar i växeln, och varför inte kvar på cykeln.

lättare se om det blir rakt då...
Vad använder du för verktyg då? Tänker sätta det i skruvstädet men blir svårt om växeln på cykeln fortfarande :/

kais01

Aktiv medlem
brukar greppa nedre kroppen på växeln (nedom parallellogrammet) på växeln med en rakkäftad polygrip eller hellre så kallad muttertång och sedan böja rakt med en rak plattnäbbad tång. eller fingrarna.

det senare gäller i lite grövre hänsikt om man är ute på stig. så som man oftast är när det händer. brukar ändå bli tillräckligt bra, så snart ett rakt växelöra monterats..

Senast ändrad:

Trim

Aktiv medlem
Ja nu vet tag en sak den löpande hjul Cage skall inte vara rak som gammal 10 växlade utan utan lite vriden 1 grad men kan vara lod eller lite ut fungerar inte platt rak provar man inte vet man inget.
Var korrekt fast såg inte ut så de är gjorda så och gammal 70 talet stämmer inte på den här 21 växlar typ går inte använda funktionen exakta 10 växlar typ spikrakt.

Senast ändrad:

BikeLove

Medlem
Bengt Re har redan föreslagit några nya 9-delade växlar i fall du inte lyckas rikta cagen och/eller själva växeln är sned. Lite mer bakgrundsinfo hittar du i nedanstående länk

Trim

Aktiv medlem
Ja nu vet tag en sak den löpande hjul Cage skall inte vara rak som gammal 10 växlade utan utan lite vriden 1 grad men kan vara lod eller lite ut fungerar inte platt rak provar man inte vet man inget.
Var korrekt fast såg inte ut så de är gjorda så och gammal 70 talet stämmer inte på den här 21 växlar typ går inte använda funktionen exakta 10 växlar typ spikrakt.
Fick rikta in efter kjedjan nedre del stora fram och stora bak och lodrätt ner var från början lite ut nere plåt skrapa annars i cogen.!

BJS

Aktiv medlem
Skulle världen få slut på 9-delade bakväxlar med long cage har jag nog några begagnade liggande från skife till SS växel.

wman

Aktiv medlem
Kan nog finnas bakväxel för 9-delat på biltema tom. Vet dock inte om cagen är lika lång.

Topp