Krockad och böjd cykelram

Klumpig1

Ny medlem
Hej!
Råkade häromdagen cykla in i en stolpe, klumpig som man är. Nu är ramen böjd bakåt så att det inte går att svänga för att framhjulet slår emot ramen, har försökt att böja tillbaka men utan lycka. Finns det något jag kan göra själv eller måste man lämna in den eller t.o.m skrota hela cykeln?

Bilagor

perzzon

Aktiv medlem
Om vi skall vara lite allvarliga. Ta en ordentlig titt på styrröret, det rör i ramen som gaffeln går igenom. Ser det ok ut så kan du börja fundera på att montera en ny gaffel. Jag skulle absolut inte cykla på en gaffel som varit så deformerad, även om jag lyckades böja den rak igen.
Om det är värt att byta eller skrota beror väl mycket på resten av cykelns värde och hur välmående den är.
En möjlighet är kanske en frisk gaffel från cykel skrotad av annan anledning.
Har du inte tummen mitt i handen så kan du byta själv med lite goda råd från Youtube eller forat.

Orwar

Aktiv medlem
En ersättningsgaffel borde ju gå att hitta för en väldigt rimlig peng tycker jag, det borde ju krylla av standardcyklar som skrotas av olika anledningar och det är nog väldigt sällan gaffeln som är problemet. Finns det något "cykelkök" där du bor kanske det kan vara värt att fråga där?

krillan

Medlem
Jag har rätat ut gafflar med ett spel. Sätt fast ramen i ett träd. Sätt spelet i navet o i ell annat träd och veva på. Funkar fint. Faktiskt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer