Kuggrem istället för kedja?

svpe

Aktiv medlem
Har ofta funderat över möjligheten att ersätta kedjan med en kuggrem. Fördelarna skulle då bli viktbesparing, minskat underhåll, renlighet och kanske tystare gång. Har sett att det finns några märken som provat tex Corratec, Mercedes Benz och Microbike.

Är det nån som provat och har erfarenhet av detta?

Det fungerar ju på motorcyklar och bilar så varför inte på cyklar? Nackdelarna med remdrift skulle väl vara att man måste ha ss eller interna växlar samt delbar ram eller elevated chainstay eftersom en rem inte är delbar. Kanske är det som med så mycket annat att det blir för dyrt?

Muerto

Ny medlem
Hmm, funkar väl utan delbar ram?

Edit: Haha, nej det gör det ju inte! Är ju jag som har en skum ram med bara ett stag till bakhjulet på varje sida... :)

Senast redigerad av en moderator:

rejser

Aktiv medlem
hade fungerat på dom gamla alpinestar ramarna

kanske mer utveckling av kardan-axel som på chainno cyklarna.
kolfiberkardan.......

ed: hd kör ju med remdrift

Carl

Aktiv medlem
Man får nog större förluster i en rem eftersom den måste böjas/deformeras elastiskt konstant under användandet. En kedja deformeras aldrig utan kan smörjas till ganska låg friktion.

Vi byggde en elhoj på högskolan i en projektkurs i våras. Då bytte vi ut kedjan mot en rem eftersom det enda som låter på en elhoj är kedjan. Med remmen blev den otäckt tyst. Den information jag då fick om rem vs. kedja (inom MC) var att de är rätt likvärdiga. Dock har ju kedjan den stora fördelen att den kan delas och sättas ihop.

Muerto

Ny medlem
En annan lösning på ram...
z_wolf_ridge.jpg

Funkar även med:

Rocky Mountain RMX 8
Alla hojar med elevated chain stay.

Mfl.

Muerto

Ny medlem
Burner: Skivproblemet löste jag genom att sätta 6" fram också. Kraschade ju 8"aren. :) Sen är min subtilt sexigare än orginal...

Oskar_: Mm, precis. Fast personligen gillar jag faktiskt utseendet på RMXn.

Förövrigt funkar rem på de flesta Mountain Cycle-hojarna.

Kan vara lite jobbigt att få småsten eller lera mellan remmen och remmskivan. Men för landsväg bör det funka fint. Eller om man kapslar in drivpaketet, men då kan man lika gärna köra kardan på en gång.

svpe

Aktiv medlem
Carl skrev:
-------------------------------------------------------
> Man får nog större förluster i en rem eftersom den
> måste böjas/deformeras elastiskt konstant under
> användandet. En kedja deformeras aldrig utan kan
> smörjas till ganska låg friktion.

Tänker mig att förlusterna i en rem skulle bli mycket små jämfört med hur en kedja vanligtvis ser ut. Kanske en kedja har mindre förluster när den är ny, ren och nysmord...

Carl

Aktiv medlem
En landsvägscyklist skulle ge upp ett gällt skri och bli aldelles blek vid åsynen av remdrift tror jag. Likaså kardan har högre förluster än kedja.

Edit: Beror självklart på remmens egenskaper. Har svårt att föreställa mig vilka demensioner som skulle behövas.

rejser

Aktiv medlem
när jag bromstestade motorcyklar i samband att se effekt-kurvor inför tävlingar och dylikt kunde man se att osmord kedja kunde tappa 5-10 hästkrafter, men det var på motocykel.
på cykel är det la mest att det börjar låta när den blir skitig.

borde man inte få göra en rem ganska bred?
en rem till en hd väger nästan som en kedja, har dubbla bredden om inte annat.

Carl

Aktiv medlem
Om man bortser från remmens stabilitet på remhjulen; är inte tvärsnittets area det enda som bestämmer dess hållbarhet? Om remmen innehåller förstärkningsväv kan ju tvärsnittet minskas, men den kanske bli trögare, eller lättare att böja. Slutsats: Jag kan inget. :)

svpe: Bygg en och testa!

rejser

Aktiv medlem
men även remmar i kevlar har ganska bra yta, lite längre livslängd bara... har man hårdare material i blir den nog ganska tungböjd

42Hz

Aktiv medlem
Audis CVT:
audi_cvt_belt.jpg

What's a CVT?

So, Mr. Science, how does a CVT work? Well, first consider a conventional automatic transmission, which has four, five, or six discreet gears. Each gear has a different number of teeth, thus giving different ratios between engine revolutions and wheel revolutions—say, 2 engine turns to 1 road wheel turn, 1.5:1, 1:1, etc. Based on the task at hand—accelerating at 10 mph, cruising at 80 mph—the automatic selects the proper gear, but it must be one of the ratios for which gear teeth are cut.

The CVT dispenses with gears and teeth entirely. Instead, it can achieve literally any gear ratio between 2.4:1 and 0.4:1. How? Two V-shaped pulleys and a chain, that's how. The chain wraps around each of the two pulleys—one of which is connected to the engine, and one of which is connected to the road wheel. By moving up and down the valley of the V, the chain's effective circumference around that pulley changes, thus changing the speed at which that pulley rotates relative to the other.

Because the chain can move anywhere in the pulleys' valleys, the transmission is not restricted to fixed, discreet ratios. You can have 2.0123:1 one second, and 0.65432:1 the next. Or you can constantly adjust the ratio to keep the engine at its peak-power or max-fuel-economy speed, regardless of vehicle speed.

Still confused? Here's all you really need to know about the CVT: It's awesome, and it's the transmission of the future.

Carl

Aktiv medlem
Varför är remmen så bred?

Hur fungerar nitarna? Om de är helt stela kommer ju remmen bara driva på ytterkanterna hela tiden, varför är den då så bred? Jag trodde den skulle vara V-formad som hjulen den går i?

Nån som kan?

Johan S

Ny medlem
svpe skrev:
> Har ofta funderat över möjligheten att ersätta
> kedjan med en kuggrem. Fördelarna skulle då bli
> viktbesparing, minskat underhåll, renlighet och
> kanske tystare gång. Har sett att det finns några
> märken som provat tex Corratec, Mercedes Benz och
> Microbike.

Låter troligt. Jag tycker det här är en bra fråga, faktiskt. Har hört argumenten tidigare om mindre intern friktion, viktbesparing men för motorcyklar. Det borde väl i högsta grad även gälla cyklar.

> Är det nån som provat och har erfarenhet av detta?
>
Nej.

> Det fungerar ju på motorcyklar och bilar så varför
> inte på cyklar? Nackdelarna med remdrift skulle
> väl vara att man måste ha ss eller interna växlar
> samt delbar ram eller elevated chainstay eftersom
> en rem inte är delbar. Kanske är det som med så
> mycket annat att det blir för dyrt?

Varför inte utveckla en typ av "rem-johan" (den holländska Volvo 340 med steglös automatlåda) för cyklar? Kanske för tungt och osmidigt i konstruktionen?

Anders G

Ny medlem
Det klart bästa vore nog hydrauldrift om man ser till effektförlust, bara man kan få systemet tillräckligt tätt internt utan allt för mycket friktion. För ett bra tag sedan postades det en länk till en sådan cykel som var under konstruktion, sökte lite men hittade inget. Med hydrauldriften får man ju också steglöst ställbar utväxling, som borde kunna spänna över ett brett register.

Lågflyga

Ny medlem
- Remdrift: Större intern friktion under normala förhållanden. Ingen olja = mycket renare, mindre underhåll. Kräver växelnav eller speciella, expanderande drev. Det senare finns som låvolymprodukt.
- Kedjedrift: Minst vikt. Mindre friktion, utom vid dåliga förhållanden och/eller dåligt underhåll. Skitigt.
- Kardandrift: Tungt, och ännu mer friktion vid normala förhållanden. Stora förluster eftersom det krävs 90 graders vinkel på kraftöverföringen i två olika punkter.
- Hyudralisk drift: Tungt, och stora förluster så fort man går utanför ett ganska smalt effektområde.

Någon som är ingenjör kanske kan rangordna systemen vad gäller vikt, effektförluster, underhållskrav och skitighet? Pris kanske skall vara med som faktor också?

rikard

Aktiv medlem
kedjedriften hamnar högst vad gäller tillförlitlighet, låg vikt, effektivitet och pris. Sen är det tomt ner till -oändligheten där alla andra system ligger.

remdrif och kardandrift och de flesta andra alternativa framdriftsvarianter testades och slopades redan på slutet av 1800talet. Med goda skäl redan då.

rikard

Aktiv medlem
det enda intressanta med jerichocykeln är vilken navkropp det är på det bakhjulet. ekrarna går ända ut till frihjulsmojängen så det ser nästan ut som om det skulle vara en extra bred navkropp.

men det är nog bara ett extra brett freihjul.

Jag tänker mig att det låter kras och slir om den när all gegga skall klämmma sig in mellan remmen och frihjulet. =)

hakanf

Aktiv medlem
det är ju ett standard Shimano-hjul, och man kan se på bilderna att drevet är monterat som en vanlig kassett. Dessutom är det ju vanliga XTR-vevar, så det borde gå att köpa fram- och bakdrev löst samt en rem och sen bygga det här på sin egen hoj. Frågan är väl kanske hur kritisk "remspänningen" är...

svpe

Aktiv medlem
> Brukar inte gå att posta bilder länkade från mtbr,
> så här är några länkar till Jericho's
> prototyp-remdrivna-singlespeed:

Snyggt bygge! Precis så jag hade tänkt mig att det skulle kunna se ut! Lägg märke till delningen av ramen! Skulle vilja prova den!

Kneecap

Aktiv medlem
Effektiviteten hos en kuggrem är bättre än hos en kjedja. största problemt är smuts. där fins kevlarremmar som serut som stegar där rensnigen blir klart bättre för småskräp dock lär den inte bli så glad när man får en gren ed mellan rem o kuggkrans. självklart lösbart med att göra systemet slutet som isintur blir apfult..

Dock så får vi ju här ett system som måste va exakt rakt för att funka alls! och en cykelram är inte särskillt vridstyv och när du snedställer den stackars kuggremmen så slits den ut på en gång. Sen är effektförlustskillnaderna på en kuggrem och en kjedja som båda är helt raka inte så fasligt stor även om du får en rätt avsevärd viktbesparing.

Anders G: hydrauldrift va nog jag som postade. nått jag bara måste testa värsta verkar där va att jag då säkert blir tvungen att bygga skiten själv för de tillverkare som har sånna lösningar vägrar att svara varesig på mail fax eller telefon :[

http://www.powerengine.com/aitx001hydbiksum.htm
denna skulle även den gå att göra liten och smidig som pump/motor http://www.ballpistonengine.com/

Aktiv medlem
Egil skrev:
> Jäkla knäskål och kidnappa min dator. det va jag
> som skrev förra inlägget.

Mmmm, stor challe...Försöker du taåt dig äran av knäskåls kunnande...=)..Jag tycker verkligen att inllägget åvan är ett knäskålinlägg=)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer