Kullager

Ankie

Ny medlem
Kullager
Hej! Jag har en Gary Fisher Tarpon som jag måste byta kullagret i styret på. Nån som vet var jag kan köpa det och vilket jag ska ha. Det är en damcykel.
Mvh Ankie

Stumpy

Aktiv medlem
Kullager
Googlar man, så ser inte Gary Fisher Tarpon ut som någon damcykel.
Vad gäller styrlager, så kan det säkert skilja mellan årsmodeller. Det säkraste är nog att ta ur de befintliga och kolla om det står modellbeteckning (SHIS). Finns det, så kan man nog beställa från någon webbshop. Annars skulle jag ta med lagren till LBS och be de plocka fram nya.

mzi

Aktiv medlem
Kullager
Det finns en damvariant med lågt insteg. Du får nog ta en bild, jag hittar bara väldigt lågupplösta bilder. Men det skulle kunna vara ett gängat styrlager med lösa kulor.

Pfaff

Aktiv medlem
Kullager
Inte bara styrlagret som behöver lite omvårdnad där...

När du ändå byter framgaffel till en stel (du kommer inte att märka nån skillnad) kan du passa på att byta lagren med. Men du ska kanske låta en cykelmek göra jobbet.

Pfaff

Aktiv medlem
Kullager
Ok. Jag är ingen cykelfantast men jag älskar min cykel så jag tänker ge den lite TLC. Är ett jäkla bra transportmedel 😀
Helt rätt.
Men som det ser ut är lagerskålarna pressade i kronröret och av helhetsintrycket att döma är de sannolikt mogna att byta. Och det gör man inte utan rätt verktyg eller god vana. ( det finns ghettolösningar på allt)
Ge gärna cykeln lite mer TLC lite oftare och ställ den gärna under tak om möjligt. Då håller den längre 🙂

Ulkan

Medlem
Kullager
Hej alla happyåkare, börjat bygga en ”skrotcykel” men blir inte klok på det nedre styrlagret..
Ramen är en Scott speedster gravel 10 2018.
Enligt scott är ramen tapered. Men jag har rak 1 1/8” gaffel.
Behöver nog sitta en ”kopp” då det inte går och köra med lagret direkt i ramen.
Mäter jag med skjutmått så säger den 45mm.
Någon här som är bättre och snabbare än scott på detta?
Tack på förhand

jonte987

Aktiv medlem
Kullager
Då får man mata in det i Google och ut kommer 1 1/8-1 1/4" integrated head tube steel cup. Läser på man på lite så finns det säkert mot integrerat lager som verkar stämma

EDIT och sen reducer om du nu måste köra med rak gaffel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer