Kunnig på svetsa o laga alu-ram?

jonte987

Aktiv medlem
Laga på vinst och förlust är nog annorlunda än att modda en hel cykel. Jag vet inte om boutique @Valhalla_ har öppet. Tror inte det finns någon filial utanför Stockholm än.

jonte987

Aktiv medlem
Här är en förlängd mega.

marr

Moderator
Forumvärd
Här är en förlängd mega.
Fast där är ju hela triangeln ny. Det är nog klart enklare än att fälla in alurör

jonte987

Aktiv medlem
Fast där är ju hela triangeln ny. Det är nog klart enklare än att fälla in alurör
Precis, var mest aktuellt när jag trodde den var trasig men katten hänger väl inte här längre så han kanske uppskattar ett lästips.

Jag vågar knappt tänka tanken med varje spacer man tar bort under styret förlänger också hojen en bit utan svets liksom sänkning till original slaglängd.

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag vet inte om boutique @Valhalla_ har öppet
Jodå, still going. 😁

Men jag vet inte om man bör göra det där. Dels är det relativt knepigt rent praktiskt, och dels påverkar man ju värmebehandlingen i materialet, och är det någon som behöver all hållfasthet man kan få så är det nog Tomcaten. Han verkar ju spränga det mesta i luften. :LOL:

jonte987

Aktiv medlem
Jodå, still going. 😁

Men jag vet inte om man bör göra det där. Dels är det relativt knepigt rent praktiskt, och dels påverkar man ju värmebehandlingen i materialet, och är det någon som behöver all hållfasthet man kan få så är det nog Tomcaten. Han verkar ju spränga det mesta i luften. :LOL:
Nä, jag tror fast jag saknar relevant kompetens att det är jävligt dumt att såga sönder en hel al mega.

Men det var en annan kille som ville laga i inlägget över.

Tomcaten får nog köpa en giga istället eller köpa loss est ett halvår.Est kan säkert fixa båten också ,,🥳

Valhalla_

Aktiv medlem
Men det var en annan kille som ville laga i inlägget över.
Aha a ser det nu. Enklast är väl förstås att kliva in på en lokal firma som sysslar med alu svetsning och höra med dem.

Är i behov o laga här med, nån i lkpg helst.
Jag har lagat en del ramar, kanske kan kolla på det där men jag finns i sthlm. Som sagt ovan, enklaste är väl att höra med nån lokal firma men får du inte tag på någon så hör av dig. (y)

planetx

Aktiv medlem
Aha a ser det nu. Enklast är väl förstås att kliva in på en lokal firma som sysslar med alu svetsning och höra med dem.

Jag har lagat en del ramar, kanske kan kolla på det där men jag finns i sthlm. Som sagt ovan, enklaste är väl att höra med nån lokal firma men får du inte tag på någon så hör av dig. (y)
Jag har skrivit mail till 3 st firmor i lkpg o ingen av dem har ens svarat.. så trägen den som ger sig

Tomcat1

Aktiv medlem
Back to valhalla it is :giggle:

Och när jag hörde mig för hos en svetsfirma i slakthusområde blev jag utschasad när jag sade att det gällde en cykel-ram.

De menade att den metallen var så pass "ful" att de inte ville röra i den,

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag har skrivit mail till 3 st firmor i lkpg o ingen av dem har ens svarat.. så trägen den som ger sig
Det gäller nog att känna nån alternativt ta mod till sig och knalla dit.
Detta med att få svetshjälp i några timmar för kaffebröd gäller bara i fantasin eller om man känner chefen eller liknande. Det var lättare att hjälpa till tidigare när jag hade hand om svetsavdelningen på jobbet och nån duktig kunde fixa grejer på arbetstid🙂

Paco

Aktiv medlem
Back to valhalla it is :giggle:

Och när jag hörde mig för hos en svetsfirma i slakthusområde blev jag utschasad när jag sade att det gällde en cykel-ram.

De menade att den metallen var så pass "ful" att de inte ville röra i den,
Är det Megan som ska förlängas? Fått för mig att du sålde den....

Tomcat1

Aktiv medlem
Projektet är igång.

IMG_20210512_132501891.jpg
v10.png

Paco

Aktiv medlem
Med tanke på din åkstil så hoppas jag verkligen att vi slipper se dig i ”Visa din misär” tråden pga detta projekt.

Tomcat1

Aktiv medlem
Får lite oförtjänt mycket kritik ibland för min mayhem-stil(tycker jag)

Så illa är det nog ändå inte.

Men nu har vi en tank att laborera med samtidigt så utgångsläget känns lite positivt ändå.

Hagman

Aktiv medlem
Känns som att man ibland bara ska erkänna sina misstag av att köpa för liten cykel, sälja den och leta vidare.

Valhalla_

Aktiv medlem
varför skulle det knäckas?
Egentligen av två anledningar
- Materialet försvagas pga värmen. T6 värmebehandlingen sabbas i området man svetsat.
- Knepigt att värmebehandla ramen på nytt, var gör man sådant? Vem har en ugn stor nog att rymma en ram, samt komma upp i erforderlig temperatur? Sen ska ramen också kylas med vatten och därefter riktas då den riskerar att slå sig, varpå den ska in i ugnen igen på lägre temperatur för åldring. Meckigt.

Med det sagt har jag lagat flera ramar däribland min egen och känner inte till att någon av dem skulle brakat sönder ännu. Men att kapa av headtube och svetsa på nytt är kanske lite väl magstarkt, och det är nog inget man vill ha på samvetet ifall det skulle gå av.

Möjligen skulle det gå att svetsa och fixa, därefter klä in ett större område i kolfiber som man gör så starkt att det i sig kan bära hela lasten.

Men det är en rätt stor uppgift, det är verkligen inte enkelt och frågan är om det inte är bättre att köpa t.ex en spretans ny propain rage ram för 12k och kalla det en dag.

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag är inte det minsta oroad över konstruktionen då jag utgår att alla inblandade har relevant utbildning. Däremot är jag lite oroad över de långa kedjestagen.

sdx

Aktiv medlem
Nej det ser man ju redan från början med den vackert ISO klassade ritningen över hur jobbet skall utflras🤣🤣🤣
Skall projektet lyckas så måste rören förstärkas invändigt med samma profil på det som kapas och även den yttre profilen.
Tyvärr så tror jag att det är bättre att köpa en annan ram då den kommer att bli som en stridsvagn att få runt i kurvorna. Eller så får han hissa den bak så han får ner försprånget på den.

Vizual54

Aktiv medlem
Kul projekt men känns lite läskigt att svetsa om styrhuvudet, ett kedjestag känns ju inte lika allvarligt om det går av även om det kan bli rätt stora konsekvenser det också om man har otur.

Svågern knäckte ena kedjestaget på sin hardtail i somras. Fick det svetsat av en som utbildar andra i svetsning så man får anta att det gjordes enl konstens alla regler med de medel som fanns tillgängliga.
Cykeln höll i typ två månader innan samma stag gick igen, dock inte i svetsen utan bredvid. Som jag har förstått det försvagas härdningen när man sätter svetsen i de härdade rören. Har för mig att han pratade om att de hade värmt runt om för att härda området runt svetsen men verkar inte som det hjälpte.
Inte menat att säga åt dig vad ska eller inte ska göra men tänker att det är bra med informationen i alla fall.

Bengt-re

Aktiv medlem
Kul projekt men känns lite läskigt att svetsa om styrhuvudet, ett kedjestag känns ju inte lika allvarligt om det går av även om det kan bli rätt stora konsekvenser det också om man har otur.

Svågern knäckte ena kedjestaget på sin hardtail i somras. Fick det svetsat av en som utbildar andra i svetsning så man får anta att det gjordes enl konstens alla regler med de medel som fanns tillgängliga.
Cykeln höll i typ två månader innan samma stag gick igen, dock inte i svetsen utan bredvid. Som jag har förstått det försvagas härdningen när man sätter svetsen i de härdade rören. Har för mig att han pratade om att de hade värmt runt om för att härda området runt svetsen men verkar inte som det hjälpte.
Inte menat att säga åt dig vad ska eller inte ska göra men tänker att det är bra med informationen i alla fall.
Ja svårt att värmebehandla stora lackade komponenter.

440px-6061_Aluminum_Heat_Treating_Process.svg.png

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer