Kupolmutter eller platt mutter?

kolbjer

Medlem
Hej!

Vi har nyligen införskaffat en eldriven cargobike från evobike: https://www.evobike.se/Elcykel_Lådcykel_EvoBike_Cargo_PRO

Vi har en rymlig hall så vi förvarar cykeln inomhus, men det är på millimetern att vi får in den i hissen. Det kräver mycket finess och vi skrapar ideligen i såväl hissens som ytterdörrens dörrkarmar med "hjulmuttrarna" (vet inte korrekta termen) på framhjulen. Muttrarna sticker nämligen ut någon centimeter utanför bumpern som går runtom.

1614839776465.png

Min tanke är att om man byter kupolmuttrarna mot platta sådana bör vi få någon centimeter extra på vardera sida vilket skulle göra all skillnad när man har så lite plats att manövrera på. Kanske till och med så pass att bumprarna tar emot istället för muttern ifall man skulle stöta i något.

Jag är dock väldigt dålig på cyklar och vill kolla så jag inte gör något dumt här. Går det byta till en platt mutter här eller finns det någon bra anledning till att man använder kupolmuttrar på hjulen? Något särskilt man bör tänka på som en amatör lätt kan missa?

Mycket tacksam för svar!
Mvh

ooms

Aktiv medlem
Kupolmuttern har ju fördelen att den skyddar ändarna på axlarna. Har du vanlig mutter och axeln sticker ut lite är det axeln och därmed gängorna som tar smällen när du stöter i nåt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Kolla om du tjänar längd på att byta.
Lägg i så fall brickor under så att axeln tangerar yttersidan på muttern för att skydda gängan.
Använd ngn form av fett/montagepasta så klarar det alla väder.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Kupolmuttern har ju fördelen att den skyddar ändarna på axlarna. Har du vanlig mutter och axeln sticker ut lite är det axeln och därmed gängorna som tar smällen när du stöter i nåt.
Jag gissar iofs på att kupolmuttern mest sitter där för att skydda annat/andra från att slå i de vassa gängorna. En kapad gänga kan bli riktigt otrevligt vass. Så, tar du av kupolmuttern, se till att grada axeln.

kolbjer

Medlem
Tack alla för svar! Att lägga till brickor så axeln inte sticker ut låter som vad jag vill göra, förutsatt att jag tjänar tillräckligt med längd. Vill inte göra ingrepp på axeln om det kan undvikas.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer