Lacka ram i Göteborg, var?

U

univega

Guest
Hej,

är det någon i Göteborg som har lackat om sin ram? Jag har en gammal univega 505 som jag vill fräscha upp lite. Är de någon som vet var man bäst och billigast lackerar om en ram i Göteborg? Pris?

Storklas

Aktiv medlem
finns några i kungsladugårds industriområde som kan fixa det. SKulle kosta 400 för att pulverlacka en ram svart (inklusive borttagning av den gamla lacken osv) när jag frågade. Har dock inte fått tummen ur att kånka dit ramen så kan inte säga nått om resultatet.

Eric W

Aktiv medlem
I Lerum finns en billackerare som även lackarerar cyklar.
Vet en kille som lacka en BigHit ram där för 600kr.
Och det borde ju vara dyrare att lacka en FS än en HT så..

Westman

Aktiv medlem
Eric : Monterade lackeraren isär hojen själv menar du? Eller släpade han dit baksving och fronttriangel separat? Hade ju varit lite cleant med en vit baktriangel på din bullit att matcha din snart nyinköpta vita 66RC2X där fram.. ;)

Eric W

Aktiv medlem
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Eric : Monterade lackeraren isär hojen själv menar
> du? Eller släpade han dit baksving och
> fronttriangel separat? Hade ju varit lite cleant
> med en vit baktriangel på din bullit att matcha
> din snart nyinköpta vita 66RC2X där fram.. ;)

Nej, han hade stripat ramen på alla delar. :)

Nja, någon 66RC2X vet jag inte om det blir än på ett tag. :) Ska ju har råd med nya hjul först.
Får vänta med gaffeln tills slutet av sommaren isf.
Och lacka om Bulliten, nej nej, aldrig i livet. ;)

Här är hojen iaf, lite dålig bild.. Mattias bighit. Eller ja, f.d hoj iaf..
Bikee.jpg

U

univega

Guest
Det lutar åt en vit ram. Lite mainstream men ändå... Vilken lackeringsform är bäst? pulverlackering eller någon annan?

TrailBoy

Ny medlem
har för mig att pulverlack ska vara bättre. om du inte planerar att lacka om hojjen igen i framtiden förstås. Pulverlack är lite svettigt att få bort.

nilebiker

Medlem
Guson pulverlackade min ram för två år sen. Den är helfräsch ännu.
Pyntade ett par hundra. Skall de blästra får du skjuta till nån hundring extra.

Guson Industri AB
Byggnad 9, Banehagsg. 1, 414 51 GÖTEBORG

031-14 44 82
Även

031-14 44 45

PontusL

Aktiv medlem
Jag pulverlackade min ram hos http://www.melack.se/ , bra resultat men ganska dyrt (800:-), iofs under semestertider då inget annat var öppet.. =) Kollade också med http://www.allcoating.se som, har jag för mig, skulle ha 700:-. Pulverlack är mycket mer hållbart än våtlack och i princip omöjligt att få bort utom på mekanisk väg (slipning/blästring). Ett tips är att se till noga när du lämnar in din ram att dom vet vad som skall maskeras! Min ram fick sig lite färg i vevlagergängorna vilket iofs inte var något större problem när jag sen monterade vevlagret men sånt går ju enkelt att undvika bara dom vet vikten av noggrann maskering..

/Pontus

Storklas

Aktiv medlem
nilebiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Guson pulverlackade min ram för två år sen. Den är
> helfräsch ännu.
> Pyntade ett par hundra. Skall de blästra får du
> skjuta till nån hundring extra.
>
> Guson Industri AB
> Byggnad 9, Banehagsg. 1, 414 51 GÖTEBORG
>
> 031-14 44 82
> Även
>
> 031-14 44 45

Det var Guson jag menade! 400 skulle jag få betala inklusive blästring. Vet du vad de blästrar med? Ska lacka om en stålracer med hyfsat tunnt gods och vill inte att den ska bli för vek.

Naugas

Aktiv medlem
Eftersom det är den här tråden google vill att man ska hitta kan jag tillägga att Guson vill ha 800:- för blästring och pulverlack, pratade just med en trevlig typ där. De sköter maskning, ta bara bort alla lager från ram och gaffel.

Vet inte riktigt hur det är med rostskyddsfärg/primer/grundfärg och pulverlack, är det någon här som har koll? Det finns ju olika klassningar för färg, och jag tycker mig minnas att pulverlack måste användas på en primer för att det ska få användas utomhus enligt någon standard.

Jag har sett några år gamla pulverlackade ramar där det verkar som om de rostar ändå mer än vad de hade gjort med gammal originallack. Där har det varit bara ett lager pulverlack, och blir det bara ett yttepytte litet hål där rosten får fäste kryper det in fukt under lacken, och rostbubblorna sväller ut som cancersvulster långt runtomkring.

landen

Aktiv medlem
Lyfter denna tråden. Finns det några anledningar till att inte lackera om en cykelram i stål? Och vad bör man satsa på för teknik/färg? Det är tänkt att jag ska lämna in det och så länge inte priset är mer är 1500kr så tycker jag det kan vara värt.

velman

Aktiv medlem
Jag bumpar den här tråden med. Jag har en Nishiki kolfiberracer från 2007 som jag börjat tröttna på. Jag vill ha den matt grafitgrå eller något i den stilen. Göra den lite mer diskret.

Någon som har erfarenhet från någon duktig lackerare som lackar cyklar i Göteborgsområdet? Jag kan ev slipa och förbereda ramen själv. Det kommer ta en stund men om det håller nere priser och gör att slutresultatet blir bra är jag beredd att göra det.

Jag har funderat på att lacka den själv men kommer nog att avstå pga att jag har ett liv och en familj.

Det är en sådan här ram det handlar om. Inte min cykel men likadan.
122011805_1337301073272173_5981330872694405913_o.jpg

CW

Aktiv medlem
finns några i kungsladugårds industriområde som kan fixa det. SKulle kosta 400 för att pulverlacka en ram svart (inklusive borttagning av den gamla lacken osv) när jag frågade. Har dock inte fått tummen ur att kånka dit ramen så kan inte säga nått om resultatet.
... Finns det ett industriområde i Kungsladugård?

borstar_micke

Aktiv medlem
Guson industri AB, Sockerbruket 31, blästrade o pulverlackade dotterns Merida aluram för 2 år sen för 800:-.

Billigare än att sälja o köpa nytt pga att hon tröttnat på cerise... och då hade jag ju dessutom gått miste om cykelskruvarterapi i garaget.... :)

Kålfiber däremot vet jag inget om... kör bara stål o alumummum själv...;)

Kolla med killarna på Specialized Concept Store Gbg, vet att en av dem har custom-lackat sin S-Works Venge i en väldigt fin svagt guldmetallic färg hos någon i Göteborg. Finishen såg väldigt bra ut!

DD88

Medlem
Dyson är bra att ha och göra med men kör som sagt bara pulverlack. Aldrig lackat en ram där men massor annat och dom har alltid löst problem som uppstår.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer