Jonas Bleckert
Aktiv medlem
Lackeringstråden
Haha, my bad, helt sant. 😂Bilder på instagram? Nej, det var länge sedan! Nu är det mest rörlig bild på tikstagram ;)
Haha, my bad, helt sant. 😂Bilder på instagram? Nej, det var länge sedan! Nu är det mest rörlig bild på tikstagram ;)
Jag grottade lite i det, men bestämde mig för att skippa det då det mesta jag hittade sa att det inte blev bra. Gnuggade fjällrävens g1000 vax på ramen istället och levde med lite rostfläckarKlarlacka polerat stål - någon med erfarenhet?
Håller på att autosol-polera en stålram och vill lägga klarlack för att skydda mot rost. Funkar det eller är det risk för rost under klarlacken? Kommer vända mig till en lackerare, så inget göra själv. Men bra att få lite input ändå innan man kontaktar lackerare. Risk att de säger ja bara för att få jobb.
Jag skulle säga att du behöver en primer. Tyvärr är det dåligt med transparenta primers i sprayflaska. Det finns en och annan ”plastic adhesion promotor” men de saknar tyvärr de rostförebyggande egenskaper som en epoxy eller etch primer har. Det finns transparent epoxy men tyvärr bara om du sprutar med färgspruta, och det är kanske inget man har hemma om man inte målar mycket.Klarlacka polerat stål - någon med erfarenhet?
Håller på att autosol-polera en stålram och vill lägga klarlack för att skydda mot rost. Funkar det eller är det risk för rost under klarlacken? Kommer vända mig till en lackerare, så inget göra själv. Men bra att få lite input ändå innan man kontaktar lackerare. Risk att de säger ja bara för att få jobb.
Kommer inte göra lackjobbet själv. Vill bara höra om det är värt besväret att fortsätta polera eller om jag ska tänka om och köra täckande färg.Jag skulle säga att du behöver en primer. Tyvärr är det dåligt med transparenta primers i sprayflaska. Det finns en och annan ”plastic adhesion promotor” men de saknar tyvärr de rostförebyggande egenskaper som en epoxy eller etch primer har. Det finns transparent epoxy men tyvärr bara om du sprutar med färgspruta, och det är kanske inget man har hemma om man inte målar mycket.
Den ska jag lyssna på kul. Tack!![]()
Service Course | The Art of Cycling - The Cycling Podcast
The Cycling Podcast – daily insight and analysis of the Giro d'Italia, Tour de France, Vuelta a España and Classics. Join journalists Daniel Friebe and Lionel Birnie – and a few special guests along the way – as they podcast about the latest cycling news and the world of professional cycling...pca.st
@Jonas Bleckert har svaret.Jag grottade lite i det, men bestämde mig för att skippa det då det mesta jag hittade sa att det inte blev bra. Gnuggade fjällrävens g1000 vax på ramen istället och levde med lite rostfläckar
Mash körde bara klarlack på sina ramar ( https://www.lfgss.com/conversations/339866/ )
Men dom är hippa nog för att kalla det för en feature att det skulle bildas mönster av rost
Visa bilaga 587399
@Egress gjorde den här finishen på en ram nyss https://www.instagram.com/p/CiIOIJ2BTZr/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Kanske kan dela några tankar när han är klar med sin lille cykeltur?
Men det finns alltså transparent primer att använda om man vänder sig till ett proffs?@Jonas Bleckert har svaret.
Klarlack på ren metall fäster sämre än primer + lack. Försöker alltid avråda från bara klarlack, men en del insisterar trots mina varningar om hållbarheten.
Har hört att finns en klarlack-variant av cerakote, det skulle vara intressant att testa.
Ja precis.Men det finns alltså transparent primer att använda om man vänder sig till ett proffs?
Tveksamt att det finns en primer värd namnet till stål som är transparent....om man nu vill ha en lack som sitter i 25 år?Men det finns alltså transparent primer att använda om man vänder sig till ett proffs?
Läcker som attans. Skulle jag komma hem med en sådan till frun, så skulle hon bli väldigt glad.Nu till något helt annat; Feather Cycles Sally's road bike![]()
Har ingen kunskap där men vad jag vet är det svårt att få till något motiv/grafik på?! Fet går säkert att lacka på det iofs. Antar att du får lämna in för det eftersom det kräver en rejäl ugn. 👍Det där med att klarlacka stål, skulle det funka bättre med klar pulverlack? Alltså bättre än vanlig 2K klarlack.
Har sett en hel del klarlackade ståldelar på mopeder och MC, men jag har ingen aning hur det håller i längden.
Ja, pulver är starkt. Vet ej hur den transparenta sorten är. Var din transparent eller färg?Jag har klarlackat en BMX-ram med pulverlack för sisådär 15 år sedan. Den var kört med stålborste och inte polerad. Det gick bra. Men den hann spricka innan jag kunde konstatera rost. Och så fick den ta rätt mkt stryk så lacken slogs nog sönder lite här och där. Men det blir ju en stark och bra lack iaf.
TransparentJa, pulver är starkt. Vet ej hur den transparenta sorten är. Var din transparent eller färg?
Den sortens dekaler behöver du en vinylskärare (Vinyl cutter). För konsumente/hemmafolk finns två märken, Shiluette och Cricut. Ligger på några tusenlappar plus material. I nedan video kan du se hur det funkarHur gör man enklast det typ stensiler / dekaler? Beställer klara eller skär egna?
Hitta denna lackerare och man blir lite sugen :D
![]()
Dr. Curtis Bullock (@savethepostalservice) • Instagram photos and videos
27K Followers, 1,192 Following, 815 Posts - See Instagram photos and videos from Dr. Curtis Bullock (@savethepostalservice)instagram.com
jag beställde på dekaltrim, flesta reklamföretag ordnar oftast det.Hur gör man enklast det typ stensiler / dekaler? Beställer klara eller skär egna?
Hitta denna lackerare och man blir lite sugen :D
![]()
Dr. Curtis Bullock (@savethepostalservice) • Instagram photos and videos
27K Followers, 1,192 Following, 815 Posts - See Instagram photos and videos from Dr. Curtis Bullock (@savethepostalservice)instagram.com
Har du fått bort all färg på ramen? Min erfarenhet är att målade kolramar inte är så snygga i kolfibret rent visuellt eftersom att de inte byggts med tanken att bli nakna. En hel del skarvar och ”lappar”.Håller på att slipa bort lacken på min kolfiber ram. Denna gång ska den bli skallade "raw" med blank klarlack över. Har köpt 2K klarlack men frågan är om de finns nån primer å lägga först eller om man kan dra på klarlacken direkt?
När jag lackade den i färg drog jag på 2K primer med bra resultat men de funkar ju inte nu då den är grå :(
Nån som tror d kommer funka med 2K klarlack direkt på kolfiber?
Just de där med lappar å sånt jag tycker är ballt... så man verkligen ser "konstruktionen".Har du fått bort all färg på ramen? Min erfarenhet är att målade kolramar inte är så snygga i kolfibret rent visuellt eftersom att de inte byggts med tanken att bli nakna. En hel del skarvar och ”lappar”.
Om du bedömer kolfibern som snygg och vill köra på så tror jag att en ”plastic adhesion promotor” funkar bra. De brukar gå att hitta i transparent (dock inte 2k, vilket inte är nödvändigt). Har inte provat själv men allt jag läst och sett är att klarlack inte går speciellt bra direkt på en yta.
I så fall, kbk! 👍Just de där med lappar å sånt jag tycker är ballt... så man verkligen ser "konstruktionen".
Tror att det var i din julkalender som du hintade om rå carbon-ram också @Jonas Bleckert... Några bra tips på ramförsäljare? Jag behöver ett nytt projekt... 😁
Äntligen, egna dekaler, såååå viktigt! Fattar typ inget av mjukvaran än 😂
Det har jag gjort. Det går bra med strykjärn, men en press är säkert bättre. Pimpade en onepiece till min son som han ratade. Men med en massa röda stjärnor på den gick den hem. 😃Har du gjort några för att värma på tröjor? Kanske inte går utan dedikerad press?
Finns massor med ”crafting moms” på youtube som förklarar det mesta. Ganska straight forward faktiskt.Äntligen, egna dekaler, såååå viktigt! Fattar typ inget av mjukvaran än 😂
Det har jag gjort. Det går bra med strykjärn, men en press är säkert bättre. Pimpade en onepiece till min son som han ratade. Men med en massa röda stjärnor på den gick den hem. 😃
Mer tveksamt hur det är på cykelkläder/funktionsmaterial då de nog onte tål värme på samma sätt som
Bomull.
Ah nej inte än, håller på att lära mig mest :)Har du gjort några för att värma på tröjor? Kanske inte går utan dedikerad press?
Av alla dekalers dekaler så sätter du en Planet X 😂😂Äntligen, egna dekaler, såååå viktigt! Fattar typ inget av mjukvaran än 😂
Haha lugn nu! Det var bara första testet att göra nån dekal, den där försvann snabbt :)Av alla dekalers dekaler så sätter du en Planet X 😂😂
Palmblad och färgglada drinkar är roligare 😍
Har pressat tryck skuret på Cameo på tröjor,mest till motocrosströjor.Har du gjort några för att värma på tröjor? Kanske inte går utan dedikerad press?