Lackeringstråden

H.

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Klarlacka polerat stål - någon med erfarenhet?

Håller på att autosol-polera en stålram och vill lägga klarlack för att skydda mot rost. Funkar det eller är det risk för rost under klarlacken? Kommer vända mig till en lackerare, så inget göra själv. Men bra att få lite input ändå innan man kontaktar lackerare. Risk att de säger ja bara för att få jobb.

jolov

Aktiv medlem
Lackeringstråden

Håller på att autosol-polera en stålram och vill lägga klarlack för att skydda mot rost. Funkar det eller är det risk för rost under klarlacken? Kommer vända mig till en lackerare, så inget göra själv. Men bra att få lite input ändå innan man kontaktar lackerare. Risk att de säger ja bara för att få jobb.
Jag grottade lite i det, men bestämde mig för att skippa det då det mesta jag hittade sa att det inte blev bra. Gnuggade fjällrävens g1000 vax på ramen istället och levde med lite rostfläckar

Mash körde bara klarlack på sina ramar ( https://www.lfgss.com/conversations/339866/ )
Men dom är hippa nog för att kalla det för en feature att det skulle bildas mönster av rost
D2B029A6-5B93-410B-ADEA-AB69D5AD4897.jpeg

@Egress gjorde den här finishen på en ram nyss https://www.instagram.com/p/CiIOIJ2BTZr/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Kanske kan dela några tankar när han är klar med sin lille cykeltur?

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Lackeringstråden

Jag skulle säga att du behöver en primer. Tyvärr är det dåligt med transparenta primers i sprayflaska. Det finns en och annan ”plastic adhesion promotor” men de saknar tyvärr de rostförebyggande egenskaper som en epoxy eller etch primer har. Det finns transparent epoxy men tyvärr bara om du sprutar med färgspruta, och det är kanske inget man har hemma om man inte målar mycket.

ADD

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Ett bra rostskydd på ren metall är kokt linolja. Pensla på och torka bort överflödet efter en stund. Upprepa vid behov. Det oxiderar i luften och bildar en skyddande hinna,

H.

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Jag skulle säga att du behöver en primer. Tyvärr är det dåligt med transparenta primers i sprayflaska. Det finns en och annan ”plastic adhesion promotor” men de saknar tyvärr de rostförebyggande egenskaper som en epoxy eller etch primer har. Det finns transparent epoxy men tyvärr bara om du sprutar med färgspruta, och det är kanske inget man har hemma om man inte målar mycket.
Kommer inte göra lackjobbet själv. Vill bara höra om det är värt besväret att fortsätta polera eller om jag ska tänka om och köra täckande färg.

ADD

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Inte matt. Blir en blank film. Inte lika blank som 2K klarlack dock. Bara att prova, Brukar köra på det på min gamla målade brukscykel som står ute året om.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Lackeringstråden

Egress

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Jag grottade lite i det, men bestämde mig för att skippa det då det mesta jag hittade sa att det inte blev bra. Gnuggade fjällrävens g1000 vax på ramen istället och levde med lite rostfläckar

Mash körde bara klarlack på sina ramar ( https://www.lfgss.com/conversations/339866/ )
Men dom är hippa nog för att kalla det för en feature att det skulle bildas mönster av rost
Visa bilaga 587399

@Egress gjorde den här finishen på en ram nyss https://www.instagram.com/p/CiIOIJ2BTZr/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Kanske kan dela några tankar när han är klar med sin lille cykeltur?
@Jonas Bleckert har svaret.
Klarlack på ren metall fäster sämre än primer + lack. Försöker alltid avråda från bara klarlack, men en del insisterar trots mina varningar om hållbarheten.

Har hört att finns en klarlack-variant av cerakote, det skulle vara intressant att testa.

H.

Aktiv medlem
Lackeringstråden
@Jonas Bleckert har svaret.
Klarlack på ren metall fäster sämre än primer + lack. Försöker alltid avråda från bara klarlack, men en del insisterar trots mina varningar om hållbarheten.

Har hört att finns en klarlack-variant av cerakote, det skulle vara intressant att testa.
Men det finns alltså transparent primer att använda om man vänder sig till ett proffs?

AndersJB

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Men det finns alltså transparent primer att använda om man vänder sig till ett proffs?
Tveksamt att det finns en primer värd namnet till stål som är transparent....om man nu vill ha en lack som sitter i 25 år?
Använder själv uteslutande epoxiprimer till metall och kolfiber,den finns mej veterligen inte som transparent.

Men kör själv med halvmatt eller blank klarlack direkt på t.ex aluminium när jag vill behålla aluminiumlooken....väl rengjort sitter det finfint.
En 2K klarlack av bra kvalitet sitter säkert helt ok på rent stål om man har 100% väl rengjort,och funkar säkert helt ok för en cykelram.

Här är t.ex klarlackade delar...all alu är bara rengjorda,sen klarlackade.....fortfarande samma lyster efter många år,och sitter finfint!

20180318_121809.jpg 20180320_204949.jpg

Senast ändrad:

AndersJB

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Blivit inspirerad av alla snyggt lackade hojar,så då det regnade idag blev det genomgång,rengörning och uppsmörjning av sprutorna så dom är redo inför vintern!

Riktigt sugen att göra nått kul med min Genius i vinter,är ju en sucker för flake och candy....lite "psykedelisk" lack på en Mtb vore ballt!
Jaja,nu är utrustningen redo ifall man får ett ryck.😊
20221023_155904.jpg

Octagon

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Det där med att klarlacka stål, skulle det funka bättre med klar pulverlack? Alltså bättre än vanlig 2K klarlack.
Har sett en hel del klarlackade ståldelar på mopeder och MC, men jag har ingen aning hur det håller i längden.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Det där med att klarlacka stål, skulle det funka bättre med klar pulverlack? Alltså bättre än vanlig 2K klarlack.
Har sett en hel del klarlackade ståldelar på mopeder och MC, men jag har ingen aning hur det håller i längden.
Har ingen kunskap där men vad jag vet är det svårt att få till något motiv/grafik på?! Fet går säkert att lacka på det iofs. Antar att du får lämna in för det eftersom det kräver en rejäl ugn. 👍

H.

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Jag har klarlackat en BMX-ram med pulverlack för sisådär 15 år sedan. Den var kört med stålborste och inte polerad. Det gick bra. Men den hann spricka innan jag kunde konstatera rost. Och så fick den ta rätt mkt stryk så lacken slogs nog sönder lite här och där. Men det blir ju en stark och bra lack iaf.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Jag har klarlackat en BMX-ram med pulverlack för sisådär 15 år sedan. Den var kört med stålborste och inte polerad. Det gick bra. Men den hann spricka innan jag kunde konstatera rost. Och så fick den ta rätt mkt stryk så lacken slogs nog sönder lite här och där. Men det blir ju en stark och bra lack iaf.
Ja, pulver är starkt. Vet ej hur den transparenta sorten är. Var din transparent eller färg?

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Hur gör man enklast det typ stensiler / dekaler? Beställer klara eller skär egna?

Hitta denna lackerare och man blir lite sugen :D

Den sortens dekaler behöver du en vinylskärare (Vinyl cutter). För konsumente/hemmafolk finns två märken, Shiluette och Cricut. Ligger på några tusenlappar plus material. I nedan video kan du se hur det funkar
(men inte så mycket som i den instaprofilen).

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden

AndersJB

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Jag skär alla stenciler innan lackering på en gammal Silhouette Cameo,även använder den till tryck på kläder,dekaler på t.ex bilar.
Till stenciler som maskering innan lack är den suverän,använder dock inte klistermärken som man klarlackar över,men stenciler/maskeringar är den perfekt till.
Den och annan tejp till maskering kommer man långt på! (y)

kroem

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Så...Vilken maskin skulle vara vettigt att köpa hem? Klarar man sig typ med billigaste Cricut? Finns nån som heter Critut Air typ?

kakan_polen2

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Håller på att slipa bort lacken på min kolfiber ram. Denna gång ska den bli skallade "raw" med blank klarlack över. Har köpt 2K klarlack men frågan är om de finns nån primer å lägga först eller om man kan dra på klarlacken direkt?

När jag lackade den i färg drog jag på 2K primer med bra resultat men de funkar ju inte nu då den är grå :(

Nån som tror d kommer funka med 2K klarlack direkt på kolfiber?

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Håller på att slipa bort lacken på min kolfiber ram. Denna gång ska den bli skallade "raw" med blank klarlack över. Har köpt 2K klarlack men frågan är om de finns nån primer å lägga först eller om man kan dra på klarlacken direkt?

När jag lackade den i färg drog jag på 2K primer med bra resultat men de funkar ju inte nu då den är grå :(

Nån som tror d kommer funka med 2K klarlack direkt på kolfiber?
Har du fått bort all färg på ramen? Min erfarenhet är att målade kolramar inte är så snygga i kolfibret rent visuellt eftersom att de inte byggts med tanken att bli nakna. En hel del skarvar och ”lappar”.

Om du bedömer kolfibern som snygg och vill köra på så tror jag att en ”plastic adhesion promotor” funkar bra. De brukar gå att hitta i transparent (dock inte 2k, vilket inte är nödvändigt). Har inte provat själv men allt jag läst och sett är att klarlack inte går speciellt bra direkt på en yta.

kakan_polen2

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Har du fått bort all färg på ramen? Min erfarenhet är att målade kolramar inte är så snygga i kolfibret rent visuellt eftersom att de inte byggts med tanken att bli nakna. En hel del skarvar och ”lappar”.

Om du bedömer kolfibern som snygg och vill köra på så tror jag att en ”plastic adhesion promotor” funkar bra. De brukar gå att hitta i transparent (dock inte 2k, vilket inte är nödvändigt). Har inte provat själv men allt jag läst och sett är att klarlack inte går speciellt bra direkt på en yta.
Just de där med lappar å sånt jag tycker är ballt... så man verkligen ser "konstruktionen".

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Tror att det var i din julkalender som du hintade om rå carbon-ram också @Jonas Bleckert... Några bra tips på ramförsäljare? Jag behöver ett nytt projekt... 😁

Tvättäkta Kinakol. 😉 precis som alla andra kolcyklar fast utan det dyra märket på.

Skämt och sido så var det på Aliexpress. Har hittat ett företag som säljer helt olackade ramar till ett kristet pris. Fick den på mindre än 10 dagar och den ser riktigt fin ut. Extremt skönt att slippa 20h+ med slipning.

Senast ändrad:

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Har du gjort några för att värma på tröjor? Kanske inte går utan dedikerad press?
Det har jag gjort. Det går bra med strykjärn, men en press är säkert bättre. Pimpade en onepiece till min son som han ratade. Men med en massa röda stjärnor på den gick den hem. 😃

Mer tveksamt hur det är på cykelkläder/funktionsmaterial då de nog onte tål värme på samma sätt som
Bomull.

Jonatan F

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Det har jag gjort. Det går bra med strykjärn, men en press är säkert bättre. Pimpade en onepiece till min son som han ratade. Men med en massa röda stjärnor på den gick den hem. 😃

Mer tveksamt hur det är på cykelkläder/funktionsmaterial då de nog onte tål värme på samma sätt som
Bomull.

Kul! Nej det stora problemet är stretch. Trycket är ju stramt så antingen blir det en stram grej (jag har en tröja liknande sådant tryck där den plottrade figuren är en ifylld cirkel med målat motiv på - det funkar). Bokstäver och andra tunnare dekaler lossnar från funktionstyg är min erfarenhet.

Däremot bör det gå bra på jackor och väskor som är stumma i tyget:)

AndersJB

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Har du gjort några för att värma på tröjor? Kanske inte går utan dedikerad press?
Har pressat tryck skuret på Cameo på tröjor,mest till motocrosströjor.
Vissa är snarlika funktionskläder i tyget,dock ej stretch.
Funkade kalas,men har en riktig press,inget stykjärn.
Vanliga t-shirt och liknande funkar kalasbra.👍

Topp