Lackeringstråden

AndersJB

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Min senaste skapelse!

Snyggt!!
Och helt rätt sekvens....man börjar alltid med mörkaste kulören och jobbar sej ner mot ljusare när man kör "transparent" eller candy i flera färger.
Men tycker du ska ta steget fullt ut när du har en bra lackbox och köra med färgsprutor istället för sprayburkar.
En milsvid skillnad på tjockleken på t.ex klarlacken....sprayburk kräver betydligt mer lager för att få djupet i lacken!
Sen kan man mixa och matcha olika nyanser av candy.....och framförallt....FLAKE!!! 🤩🤩
Finns inget snyggare än äkta 70-talsstuk med massor av Candy över Flake!
Så kör färgsprutor om du har chansen,mitt tips.(y)

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Snyggt!!
Och helt rätt sekvens....man börjar alltid med mörkaste kulören och jobbar sej ner mot ljusare när man kör "transparent" eller candy i flera färger.
Men tycker du ska ta steget fullt ut när du har en bra lackbox och köra med färgsprutor istället för sprayburkar.
En milsvid skillnad på tjockleken på t.ex klarlacken....sprayburk kräver betydligt mer lager för att få djupet i lacken!
Sen kan man mixa och matcha olika nyanser av candy.....och framförallt....FLAKE!!! 🤩🤩
Finns inget snyggare än äkta 70-talsstuk med massor av Candy över Flake!
Så kör färgsprutor om du har chansen,mitt tips.(y)
Kanske, men bara kanske… kommer det dyka upp en och en annan färgspruta i nästa video. Men inte bara. Gör DIY och även om spruta för visso är fullt överkomligt för hemmafixare så äg ändå de flesta nybörjare bundna till sprayburken.

Och tack för fina ord ov videon och arbetet. Ganska svettigt att göra en sådan legendar. 😅

AndersJB

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Kanske, men bara kanske… kommer det dyka upp en och en annan färgspruta i nästa video. Men inte bara. Gör DIY och även om spruta för visso är fullt överkomligt för hemmafixare så äg ändå de flesta nybörjare bundna till sprayburken.

Och tack för fina ord ov videon och arbetet. Ganska svettigt att göra en sådan legendar. 😅
Förstår det helt fullt,sprayburk kräver ju ingen utrustning typ kompressor eller så,enkelt och alla kan köra med det.
Använder själv sprayburkar till t.ex när man gjort ett litet fäste man vill snabbt ha färg på,och går att få riktigt bra resultat med burk,det visar du ju själv.

Men blir ett "bredare" verktyg,man har oändligt mycket mer valmöjligheter helt enkelt.
Och behöver inte vara värstingsprutor för att få "proffsresultat",har både dyra och billiga sprutor,alla funkar perfekt.

Men hur som helst....keep on....lacka är så jäkla kul!!

ADD

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Snyggt! Många lager blir det. Men vad är orsaken till att du går på med White spirit efter ammoniaken? För säkerhets skull eller pga något annat?

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Förstår det helt fullt,sprayburk kräver ju ingen utrustning typ kompressor eller så,enkelt och alla kan köra med det.
Använder själv sprayburkar till t.ex när man gjort ett litet fäste man vill snabbt ha färg på,och går att få riktigt bra resultat med burk,det visar du ju själv.

Men blir ett "bredare" verktyg,man har oändligt anda mer valmöjligheter helt enkelt.
Ja precis. Jag började med airbrush och fick en uppfattning om vad det innebär. Arbetet runt om är ju väldigt mycket större. blanda färg, hitta inställningar och sen tvätt och rengöra. ”Tur” att jag köpte en ok stor kompressor så jag inte behöver byta den.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Snyggt! Många lager blir det. Men vad är orsaken till att du går på med White spirit efter ammoniaken? För säkerhets skull eller pga något annat?
Jag ”scuffar” på ammoniak med en scotch svamp och, tror det syns, det blir en del slipmaterial av det. Så jag tvättar den en sista gång. Jag tvättar alltid innan jag lägger ett nytt lager (givet att man inte målar ”vått i vått”), men man måste använda rätt grejer. Exempelvis måste man annvända alkohol eller annan vattenbaserad degreaser på lösningsmedelsbaserad färg och wite spirit/thinner på vattenbaserad färg. Annars löser man upp den.

eucalyptus

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Fick tillbaka en ram från lack. Den är fylld med polerrosor eller såna micro scratches i klarlacken + en del orange peel.

Några tips vad man kan göra? Vill inte gå på med maskin.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Fick tillbaka en ram från lack. Den är fylld med polerrosor eller såna micro scratches i klarlacken + en del orange peel.

Några tips vad man kan göra? Vill inte gå på med maskin.
Om det är orange peel skulle jag gå på med typ 1500 eller 2000 (följ upp 1500 med 2000) våtsandpapper och sedan ett grovt skärande polermedel innan du går på med ett fint "finish" polermedel. går att göra både med maskin och för hand.

eucalyptus

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Hmm, kollat lite närmare på ramen jag fått lackerad av en här på forumet nu i dagsljus.

Färgen är bra. Men klarlacken är katastrof! Fullt med bubblor och ojämnheter. Hela gaffel om man tittar på den ser ut som sköldpaddsskal. På andra ställen ser det ut som smuts/damm mellan färg och klarlack. Inte för att glömma allt apelsinskal på halva ramen

Runt headtube så är klarlacken väldigt mjuk

Går det att rädda denna ram eller är allt förstört? Känns så jävla surt ärligt talat. Trodde jag skulle få världens snyggaste cykel men klarlacken förstör precis allt. Detta blev ett fiasko

Det lila är VÄLDIGT mörkt. Utan direkt solljus så är det svart. Men syns iaf att det är lila med mycket ljus på.

IMG_20221223_121124.jpg
IMG_20221223_120658.jpg
IMG_20221223_121003.jpg

Valhalla_

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Hmm, kollat lite närmare på ramen jag fått lackerad av en här på forumet nu i dagsljus.

Färgen är bra. Men klarlacken är katastrof! Fullt med bubblor och ojämnheter. Hela gaffel om man tittar på den ser ut som sköldpaddsskal. På andra ställen ser det ut som smuts/damm mellan färg och klarlack. Inte för att glömma allt apelsinskal på halva ramen

Går det att rädda denna ram eller är allt förstört? Känns så jävla surt ärligt talat. Trodde jag skulle få världens snyggaste cykel men klarlacken förstör precis allt. Detta blev ett fiasko

Det lila är VÄLDIGT mörkt. Utan direkt solljus så är det svart. Men syns iaf att det är lila med mycket ljus på.

Visa bilaga 599543 Visa bilaga 599544 Visa bilaga 599545
Den var ju jättesnygg, förutom lite bubblor. Några små defekter är väl inte hela världen? Det kanske går att korrigera dem också, t.ex mha våtslip och polering.

Har du pratat med den som gjort jobbet?

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Lackeringstråden

Visa bilaga 599543 Visa bilaga 599544 Visa bilaga 599545
Hur länge sedan fick du hem den?

Hålen på den inzoomade bilden är lite svårbedömda men finns en risk att det är små porer i kolfiberramen som inte fyllts med spackel eller Filler. Men det kan också vara att klarlacken inte riktigt täckt.

Men generellt kan du förmodligen bättra på den genom att slipa med fint våtsandpapper (800-1000g) och sen lägga på ett lager klarlack till. Damm och skit som ligger under lacken kommer du inte kunna få bort.

Snygg färgsättning måste jag säga och det går som sagt att fixa till den men aldrig till fabriksfinish.

Skulle gissa att du kan få hjälp av en likal lackverkstad att få på ett lager klarlack till.

Coffe

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Nu är det ju jag som har gjort den så ska svara lite frågor. Först och främst han betalade 4000kr för jobbet en custom lackerare tar normalt 1000kr/h. Ram, gaffel, sadelstolpe och ett 3d printat täcklock till styrlager.
Det jag gjorde var
Stippning, inpassning av locket (för tight, skrapar i lacken) och tillsnyggning av kolfiber reparationena, porer och lite low spots. Små fix och inget att klaga på från min sida. Fyra färgad candy fade (teal, sky blue, electric blue, true purple) med en cristal FX effekt på en silver bas och motivlackade fjärilar på ram och gaffel.
Det har aldrig varit något snack om att ta bort orange peel och göra en glas polering, det gör jag aldrig på mina jobb. Helt onödigt och bortkastad tid enligt mig.
Så till problemen klarlacken blev inte den bästa, det tar jag 100% på mig. Det blev lite väl mycket textur fram på ena sidan av ramen så vart tvungen att våtslipa och polera den delen av ramen. Vart inte det bästa och det finns så kallade "sworl marks" vilket jag informerade dig om och jag tycker inte alls att ramen är sabbad eller katastrof. Jag tar det 100%.
Lacken är mjuk. Nej det är den inte men den kommer bli hårdare med tiden, det är för kallt helt enkelt. Normalt under en varm sommar tar det typ en månad för all lösningsmedel att avdunsta nu tar det längre tid. Jag informerade dig om det också via pm.
Smuts! Nej det är inte smuts det är luft slangen som duttade till silver basen när jag klarlackade den första gången i början av jobbet och det du ser är den svarta grundfärgen under, smälter in bra med det svarta mönstret. Hur fan hittade du den igentligen. 🤫 Det finns en till... Shit happen.
Det lilla är typ svart. Nä, mörkare än det blåa ja. Du behöver solljus och det matchar bilden du länkade som också är under ljus. Hade jag använt mindre candy så hade det blivit fel ton och blivit lavendel istället. Det ska vara så helt enkelt.
Jag har erbjudit dig en lösning via pm. Klarlacka om (självkostnad) eller klarlacka om+ glaspolering 5000kr. Locket får du anpassa själv om det skaver med ny klarlack.
Du betalade 4000 inte 25/30 000 som vad det är värt och den tiden som krävs. Lite fult att inte avslöja vad du betalade eller vadförväntade dig för den summan. Här är fler bilder på katastrofen.

Bilagor

• ec6bc5ab-2801-4575-b703-f970506882a1.jpg
    ec6bc5ab-2801-4575-b703-f970506882a1.jpg
    542.9 KB · Besök: 188
  • IMG_20221217_111310606_HDR.jpg
    IMG_20221217_111310606_HDR.jpg
    713.4 KB · Besök: 187
  • IMG_20221217_111125221_HDR.jpg
    IMG_20221217_111125221_HDR.jpg
    791.5 KB · Besök: 185
  • 9b17ff35-9d1f-4a90-88f4-8c78ebf8f07c.jpg
    9b17ff35-9d1f-4a90-88f4-8c78ebf8f07c.jpg
    766.5 KB · Besök: 190

n3wton

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Stunden har kommit för att lacka om två cyklar som jag aldrig varit nöjd med färgen på. Några frågor som dykt upp följer nedan:

1. Båda cyklarna är helt fria från skador och lacken är kanonfin rent generellt. Den ena är pulverlackad tror jag (en Brompton) och den andra våtlackad (en Fairlight). Hade ni blästrat dessa plåtrena eller bara slipat?

2. Om det ska blästras - behöver jag tänka på något kring Fairlightens ganska tunnväggiga rör? Ramarna kommer blästras hos en kille jag känner väl men som lackar entreprenadmaskiner och containrar till vardags. Farhågor?

3. Andra grejer jag lackat är skopor och dylikt, där killen som nämns ovan lackat med tvåkomponents "industrilack". Lacken tål vad som helst verkar det som. Den går att få i metallic, men enligt återförsäljaren (Temamix) är den inte riktigt jämförbar med "billack" som "går att få finare" eller något i den stilen. Hur ska jag tänka kring detta? Funkar den vanliga industrilacken när man vill ha en snajsig finnish?

4. Avser ha lackade loggor genom att lacka en kontrastfärg där loggan ska sitta, sätta dit vinyldekaler, lacka övrig färg, riva bort dekalerna och klarlacka. Är det funkis? När man lackat ovanpå dekalerna - är det då svårt att då bort dessa utan att lackkanterna spricker eller blir fula? Dekalerna kan en firma som brukar trycka loggor på mina fordon göra, och de är ju tänkta att sitta på bilar och annat under många år, så de känns väldigt "permanenta". Tips och råd efterfrågas!

Tror att någon av dessa burkar är färgen som avses användas. Den ena är färdig att måla med, den andra ska tillsättas härdare. Jag använder dessa till att bättringsmåla entreprenadmaskiner, och köper den på samma ställe som lackeraren köper sin färg.

C6CB381B-0850-41A5-AFE6-A08C6633BC46.jpeg

507237F5-4B25-4EA1-B007-CB0E2CFA1F10.jpeg

Edit: Ska sägas att jag själv inte kommer hålla i lacksprutan, utan bara klistra loggor, eventuellt slipa och i övrigt peka med helhand hur det ska se ut..😛

Senast ändrad:

benjig

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Nu är det ju jag som har gjort den så ska svara lite frågor. Först och främst han betalade 4000kr för jobbet en custom lackerare tar normalt 1000kr/h. Ram, gaffel, sadelstolpe och ett 3d printat täcklock till styrlager.
Det jag gjorde var
Stippning, inpassning av locket (för tight, skrapar i lacken) och tillsnyggning av kolfiber reparationena, porer och lite low spots. Små fix och inget att klaga på från min sida. Fyra färgad candy fade (teal, sky blue, electric blue, true purple) med en cristal FX effekt på en silver bas och motivlackade fjärilar på ram och gaffel.
Det har aldrig varit något snack om att ta bort orange peel och göra en glas polering, det gör jag aldrig på mina jobb. Helt onödigt och bortkastad tid enligt mig.
Så till problemen klarlacken blev inte den bästa, det tar jag 100% på mig. Det blev lite väl mycket textur fram på ena sidan av ramen så vart tvungen att våtslipa och polera den delen av ramen. Vart inte det bästa och det finns så kallade "sworl marks" vilket jag informerade dig om och jag tycker inte alls att ramen är sabbad eller katastrof. Jag tar det 100%.
Lacken är mjuk. Nej det är den inte men den kommer bli hårdare med tiden, det är för kallt helt enkelt. Normalt under en varm sommar tar det typ en månad för all lösningsmedel att avdunsta nu tar det längre tid. Jag informerade dig om det också via pm.
Smuts! Nej det är inte smuts det är luft slangen som duttade till silver basen när jag klarlackade den första gången i början av jobbet och det du ser är den svarta grundfärgen under, smälter in bra med det svarta mönstret. Hur fan hittade du den igentligen. 🤫 Det finns en till... Shit happen.
Det lilla är typ svart. Nä, mörkare än det blåa ja. Du behöver solljus och det matchar bilden du länkade som också är under ljus. Hade jag använt mindre candy så hade det blivit fel ton och blivit lavendel istället. Det ska vara så helt enkelt.
Jag har erbjudit dig en lösning via pm. Klarlacka om (självkostnad) eller klarlacka om+ glaspolering 5000kr. Locket får du anpassa själv om det skaver med ny klarlack.
Du betalade 4000 inte 25/30 000 som vad det är värt och den tiden som krävs. Lite fult att inte avslöja vad du betalade eller vadförväntade dig för den summan. Här är fler bilder på katastrofen.

Riktigt snyggt!!!

Willie

Aktiv medlem
Lackeringstråden
@Newton här kommer mina tankar. Jag är docknhelt hobbymålare.

1/2. Ang blästring hade jag varit försiktig och kollat vilken typ av blästring det är. Känns som han antagligen kör rätt grovt om det till vardags körs entrepenadmaskiner. Jag hade slipat om dom är felfria. Nackdelen är ju vikt men med tålamod kan du ju slipa bort det mesta.

3/4. Jag tänker att industri lacken är rätt tjock? Bra om man vill kunna våtslipa och polera men antagligen svårare att få bra finish från början. Samma farhåga när det kommer till att maska med dekaler. Risken är ju att ”steget” mellan de olika lagren blir högt/tjockt. Klarlacker man kan man ju rädda detta lite men Finns risk att det blir tråkig finish där.
Att maska med skuren vinyl är toppen, blir oftast väldigt bra resultat och man kan försiktigt lätta lite på den med en väldigt vass skalpell/mattkniv och vara väldigt försiktig. Jag brukar ta dekalerna efter någon timme när lacken fortfarande är lite mjuk.

Glöm inte hålla oss uppdaterade 😉

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Stunden har kommit för att lacka om två cyklar som jag aldrig varit nöjd med färgen på. Några frågor som dykt upp följer nedan:

1. Båda cyklarna är helt fria från skador och lacken är kanonfin rent generellt. Den ena är pulverlackad tror jag (en Brompton) och den andra våtlackad (en Fairlight). Hade ni blästrat dessa plåtrena eller bara slipat?

2. Om det ska blästras - behöver jag tänka på något kring Fairlightens ganska tunnväggiga rör? Ramarna kommer blästras hos en kille jag känner väl men som lackar entreprenadmaskiner och containrar till vardags. Farhågor?

3. Andra grejer jag lackat är skopor och dylikt, där killen som nämns ovan lackat med tvåkomponents "industrilack". Lacken tål vad som helst verkar det som. Den går att få i metallic, men enligt återförsäljaren (Temamix) är den inte riktigt jämförbar med "billack" som "går att få finare" eller något i den stilen. Hur ska jag tänka kring detta? Funkar den vanliga industrilacken när man vill ha en snajsig finnish?

4. Avser ha lackade loggor genom att lacka en kontrastfärg där loggan ska sitta, sätta dit vinyldekaler, lacka övrig färg, riva bort dekalerna och klarlacka. Är det funkis? När man lackat ovanpå dekalerna - är det då svårt att då bort dessa utan att lackkanterna spricker eller blir fula? Dekalerna kan en firma som brukar trycka loggor på mina fordon göra, och de är ju tänkta att sitta på bilar och annat under många år, så de känns väldigt "permanenta". Tips och råd efterfrågas!

Tror att någon av dessa burkar är färgen som avses användas. Den ena är färdig att måla med, den andra ska tillsättas härdare. Jag använder dessa till att bättringsmåla entreprenadmaskiner, och köper den på samma ställe som lackeraren köper sin färg.

Visa bilaga 606908

Visa bilaga 606909

Edit: Ska sägas att jag själv inte kommer hålla i lacksprutan, utan bara klistra loggor, eventuellt slipa och i övrigt peka med helhand hur det ska se ut..😛
Spännande.

Huruvida du ska blästra eller ej är ett dubbeläggat svärd. Om du är ute efter låg vikt och vill vara sker på att det inte blir ”bulkigt” med färg runt fogar och kanter (färg bygger på tjockleken), då skulle jag blästra bort den gamla färgen och börja från scratch. Man kan blästra med mjukare medium än sand, exempelvis soda eller glas. Blir mer skonsamt än sand.

Om det spelar mindre roll och ramarna är heelt fräsha så slipa med 400 och sen 800 tills du har en helt matt och fin yta (våtslippapper är att föredra för att minimera damm).

I båda fallen skulle jag lägga en 2k epoxy primer på det för korrosionsskydd och vidhäftning på metallen och som sealer på gammal färg (om man inte skärmar av gammal färg kan den reagera och spricka när man lägger på ny). Men detta hag garanterat målarkillen koll på. Jag skulle intd lacka loggor och detaljer med den dock då det kan bli ganska kladdigt och ojämt. Och om du lackar med vanlig bilfärg enkomponent så behöver du klarlack.

Industrifärg har jag ingen erfarenhet av men gissar att det är en 2k färg som läggs på lite tjockare. Fördelen är ju att du slipper klarlack då det är ”allt i ett”. Nackdelen gissar jag är att den blir ganska tjock.

Angående grafiken så är du helt rätt ute. Stencil du lackar över och sedan tar bort. Tar inte bort den direkt efter att du målat men låt den inte heller torka. 5-10 min är en bra tid.

om du ska måla med spruta så skulle jag rekommendera att beställa färg från Mipa sverige i Göteborg. Bra priser och kvalitetsfärg. Skippa industrifärgen.

Grafik bör läggas så tunnt som möjligt, själv kör jag alltid airbrush för det. Se även till att maska väl för att vara säker på att ingen färg kommer där du inte vill ha den.

Hoppas det gör dig lite klokare. 👍

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Sandpappra är väl värre än bläster? Färgborttagningsmedel kanske är skonsammare?
Nja, beror på hur grovt sandpapper du använder. 1000 är ganska fint (i sammanhanget, men tar en halv evighet att få bort färg med). Jag tolkar det dock som att han väljer mellan att ta bort färgen helt (blästra) eller bara slipa ner färgen och måla på den gamla.

Färgbortagningsmedel är bra men ganska kladdigt och kan vara svårt på pulverlack.

Jonatan F

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Nja, beror på hur grovt sandpapper du använder. 1000 är ganska fint (i sammanhanget, men tar en halv evighet att få bort färg med). Jag tolkar det dock som att han väljer mellan att ta bort färgen helt (blästra) eller bara slipa ner färgen och måla på den gamla.

Färgbortagningsmedel är bra men ganska kladdigt och kan vara svårt på pulverlack.

Aha! Smart! Jag tänkte att han skulle slipa metallrent och börja med något grovt och jobba sig ner. Din lösning var såklart den rimliga såhär i efterhand:)

planetx

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Superfina lackeringar.
Tänkte fråga snällt om jag med får vara med här i tråden, färgfetishist och motivlackerare som man är. Skulle vilja ha tag på en "kompis" till min minicykel som får bli med eldtema istället för vatten som på min blå.

Bilagor

• 20220618_162043.jpg
    20220618_162043.jpg
    538.6 KB · Besök: 63
  • 20210822_160643.jpg
    20210822_160643.jpg
    766.4 KB · Besök: 61
  • 20200712_151917.jpg
    20200712_151917.jpg
    425.2 KB · Besök: 64

n3wton

Aktiv medlem
Lackeringstråden
@Willie och @Jonas Bleckert , tack för svar - svarar er båda istället för att citera!

Jag är osäker på om jag verkligen bryr mig om vikten, men om det blir tjockt och fult runt svetsar skulle jag nog tycka det var lite tråkigt. Först grund, sen två lager färg och eventuellt klarlack blir ju en hel del lager totalt sett om gamla lacken ska vara kvar...

Lackeraren säger att han "bara kör lite försiktigt" så är det inga problem att blästra, men det gnager ändå lite... En skadad ram hade ju varit rena katastrofen! Bromptonen är jag inte orolig för, men Straelen är både mycket mer tunnväggig och dessutom dyrare. Det ska sägas att båda ramarna är näst intill i perfekt skick och har inte en enda lackskada, vilket kanske talar lite för att "bara" slipa. Ska titta närmare på hur lacken ser ut idag - om den redan är åt det bulkiga håller kanske det lutar åt blästring trots allt.

Gällande att lacka logga: Lackar man bara ett lager av den slutliga färgen? Om man lackar två lager (som jag trott) är det ju svårt att få bort loggan efter 5-60 minuter.

Förstår att det kan bli fult runt loggan om man lackar med för tjocka lager. När jag tänker efter ser ju fabriksloggorna helt integrerade ut på Fairlighten. Jag vill att lacken på dessa cyklar ska hålla toppklass när det gäller kvalitet i utförandet och högre än så när det gäller det designmässiga utseendet (omlackeringen beror främst på att Fairlighten är astråkig och Bromptonen är, eh, ful..😛). Ä

Kan ju förtydliga lite kring det här med att lacka om två cyklar med helt utmärkt lack.

Bromptonen köpte jag ca 2016 och då hade återförsäljaren bara denna färgen tillgänglig när jag "verkligen behövde" cykeln. Det är en fantastisk cykel som jag verkligen uppskattar, men matt orange är inte färgen jag egentligen vill ha.

Fairlighten gör ett ganska slätstruket intryck, och jag tycker det är rent ut sagt fult att ha en gaffel i ren kolfiber. Man har gjort en välarbetad ram med en massa tanke i varje detalj, men sen slaskat dit en godtycklig kolfibergaffel. Att den inte är i stål kanske jag kan leva med, men att den tillför en helt avvikande kulör och textur gillar jag inte alls. Det blir för många olika grejer för att kunna få till en röd tråd på cykeln. Från början tänkte jag bara lacka gaffeln, men det känns inte rätt att lägga ner jobbet som krävs och lacka den i "fel" färg. Idag säljs Strael med gaffel i samma kulör som ramen.

Båda cyklarna är avsedda att stanna i min ägo under oöverskådlig framtid. En Brompton tror jag att jag har svårt att leva utan, och Fairlighten avser jag behålla även om jag kanske i framtiden skaffar en annan racer - den är som en kompis. Med detta i åtanke tycker jag det är rimligt att banden knyts ännu hårdare med custom-lack - och dessutom kommer jag nog om möjligt uppskatta cyklarna ännu mer framöver pga detta. Om jag nu lyckas få till lacken så som jag tänker mig.😛

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Lackeringstråden
@Willie och @Jonas Bleckert , tack för svar - svarar er båda istället för att citera!

Jag är osäker på om jag verkligen bryr mig om vikten, men om det blir tjockt och fult runt svetsar skulle jag nog tycka det var lite tråkigt. Först grund, sen två lager färg och eventuellt klarlack blir ju en hel del lager totalt sett om gamla lacken ska vara kvar...

Lackeraren säger att han "bara kör lite försiktigt" så är det inga problem att blästra, men det gnager ändå lite... En skadad ram hade ju varit rena katastrofen! Bromptonen är jag inte orolig för, men Straelen är både mycket mer tunnväggig och dessutom dyrare. Det ska sägas att båda ramarna är näst intill i perfekt skick och har inte en enda lackskada, vilket kanske talar lite för att "bara" slipa. Ska titta närmare på hur lacken ser ut idag - om den redan är åt det bulkiga håller kanske det lutar åt blästring trots allt.

Gällande att lacka logga: Lackar man bara ett lager av den slutliga färgen? Om man lackar två lager (som jag trott) är det ju svårt att få bort loggan efter 5-60 minuter.

Förstår att det kan bli fult runt loggan om man lackar med för tjocka lager. När jag tänker efter ser ju fabriksloggorna helt integrerade ut på Fairlighten. Jag vill att lacken på dessa cyklar ska hålla toppklass när det gäller kvalitet i utförandet och högre än så när det gäller det designmässiga utseendet (omlackeringen beror främst på att Fairlighten är astråkig och Bromptonen är, eh, ful..😛). Ä

Kan ju förtydliga lite kring det här med att lacka om två cyklar med helt utmärkt lack.

Bromptonen köpte jag ca 2016 och då hade återförsäljaren bara denna färgen tillgänglig när jag "verkligen behövde" cykeln. Det är en fantastisk cykel som jag verkligen uppskattar, men matt orange är inte färgen jag egentligen vill ha.

Fairlighten gör ett ganska slätstruket intryck, och jag tycker det är rent ut sagt fult att ha en gaffel i ren kolfiber. Man har gjort en välarbetad ram med en massa tanke i varje detalj, men sen slaskat dit en godtycklig kolfibergaffel. Att den inte är i stål kanske jag kan leva med, men att den tillför en helt avvikande kulör och textur gillar jag inte alls. Det blir för många olika grejer för att kunna få till en röd tråd på cykeln. Från början tänkte jag bara lacka gaffeln, men det känns inte rätt att lägga ner jobbet som krävs och lacka den i "fel" färg. Idag säljs Strael med gaffel i samma kulör som ramen.

Båda cyklarna är avsedda att stanna i min ägo under oöverskådlig framtid. En Brompton tror jag att jag har svårt att leva utan, och Fairlighten avser jag behålla även om jag kanske i framtiden skaffar en annan racer - den är som en kompis. Med detta i åtanke tycker jag det är rimligt att banden knyts ännu hårdare med custom-lack - och dessutom kommer jag nog om möjligt uppskatta cyklarna ännu mer framöver pga detta. Om jag nu lyckas få till lacken så som jag tänker mig.😛

Blästringen får du fundera på. Om han är erfaren och kan så bör han kunna vägleda dig.

Ang loggor och att få dem snygga så målar du ju först din basfärg på hela cykeln. Sen maskar du med en positiv mask, dvs det som syns är det som blir loggan.

På den maskerade delen lägger du endast några tunna lager. Jag föredrar airbrush här för att hålla det tunnt. Om det blir 2-3 tunna lager med flash off mellan (2-5 min) brukar det bli bra. Sen tar du bort masken efter en liten stund.

Sen klarlackar du hela ramen. Låter den torka helt (24-48 h i rimstemp), slipar den med 800g våtsandpapper. Speciellt på loggorna för att jämna ut helt samt att få bort orange peel.

Sen lägger du ett till lager klarlack. Då blir loggorna helt jämna.

👍

n3wton

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Blästringen får du fundera på. Om han är erfaren och kan så bör han kunna vägleda dig.

Ang loggor och att få dem snygga så målar du ju först din basfärg på hela cykeln. Sen maskar du med en positiv mask, dvs det som syns är det som blir loggan.

På den maskerade delen lägger du endast några tunna lager. Jag föredrar airbrush här för att hålla det tunnt. Om det blir 2-3 tunna lager med flash off mellan (2-5 min) brukar det bli bra. Sen tar du bort masken efter en liten stund.

Sen klarlackar du hela ramen. Låter den torka helt (24-48 h i rimstemp), slipar den med 800g våtsandpapper. Speciellt på loggorna för att jämna ut helt samt att få bort orange peel.

Sen lägger du ett till lager klarlack. Då blir loggorna helt jämna.

👍
Aha! Jag var helt inne på att göra tvärt om med loggorna - dvs först lacka loggans färg, klistra dit logga och sen lacka slutfärg...

Gällande att slipa efter klarlack: behövs det alltid göras rent generellt eller är det när något går "fel"? Inget problem att slipa för min del, men tänker på vad man bör räkna med så man inte blir besviken.

aben

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Sandpappra är väl värre än bläster? Färgborttagningsmedel kanske är skonsammare?
Bläster tar hårt, det finns visserligen "snälla" blästermedel men de måste ta färgen också och om rören är 0,4 mm räcker det med några hundradels millimeter för att det skall ha en direkt påverkan på hållfastheten.

n3wton

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Sen kan man ju också fråga sig hur vettigt det är att måla om cyklar med originallack i prefekt skick.
Frågan blir lättare att besvara om man först läser inlägg #256.
Bläster tar hårt, det finns visserligen "snälla" blästermedel men de måste ta färgen också och om rören är 0,4 mm räcker det med några hundradels millimeter för att det skall ha en direkt påverkan på hållfastheten.
Är det exakt vid 0,39 mm som ramen går av?😉

Skämt åsido så tåls det att fundera lite kring blästringen som sagt. Det är nästan så att man tror att mina frågor i den här tråden ska leda till att jag fattar rätt beslut.😛

aben

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Frågan blir lättare att besvara om man först läser inlägg #256.

Är det exakt vid 0,39 mm som ramen går av?😉

Skämt åsido så tåls det att fundera lite kring blästringen som sagt. Det är nästan så att man tror att mina frågor i den här tråden ska leda till att jag fattar rätt beslut.😛
Det är ju din ram så du gör som du vill men jag tycker det är dumt att försämra en bra ram. Vi har olika syn på vad som är väsentligt när det gäller en cykel helt enkelt.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Aha! Jag var helt inne på att göra tvärt om med loggorna - dvs först lacka loggans färg, klistra dit logga och sen lacka slutfärg...

Gällande att slipa efter klarlack: behövs det alltid göras rent generellt eller är det när något går "fel"? Inget problem att slipa för min del, men tänker på vad man bör räkna med så man inte blir besviken.
Båda sätten går och om man ska bli lite nördig så beror valet på några olika faktorer.

1. Normalregel är att måla mörk färg på ljus färg för att undvika att nyansen på den övre färgen påverkas av den undre. Kort sagt täcker en mörk färg bättre. Detta är speciellt viktigt om man målar metallic eller andra transparenta eller semitransparenta färger.

2. Hur mycket färg/lager ska målas. Exempelvis experimenterar jag just nu med metalflakes och candy färg. Det innebär att om jag ska lägga grafiken i botten så kommer jag att lägga 1 lager basfärg, 1 lager metalflakes och 2-4 lager candy på makeringen. När jag drar bort maskeringen kommer det bli väldigt stor niviåskillnad och de undre lagren kommer vara så torra att jag riskerar att ”dra med” färgen som är utanför maskeringen och därmed förstöra hela alltet.

I ditt fall (om du ska köra industrifärg) så kan det bli problem då den är tjockare och du ev vill måla två lager där det första måste torka först.

👍

NickPick

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Svårt med färg när det är en cykel med slanka rör och fina linjer. Håller väl med om att grå är lite slätstruket kanske. Personligen gillar jag färgen som "syns" även om man ofta hamnar med tråkiga ditton.
Specialized egna röda är en egen favorit "rocket red?", men för guds skull ingen pas normalfärg bara, det känns lite 2020 :D då är det ingen idé att lacka om den, @n3wton ;)

Nu är han ju lite wild and crazy men alfaalfa brukar ha roliga idéer.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Hur mycket luft behöver man flytta?
Har man utsug behöver man mer inluft? Visst övertryck är väl önskvärt?
Enkla kanalfläktar a 100mm t ex, räcker det?

n3wton

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Svårt med färg när det är en cykel med slanka rör och fina linjer. Håller väl med om att grå är lite slätstruket kanske. Personligen gillar jag färgen som "syns" även om man ofta hamnar med tråkiga ditton.
Specialized egna röda är en egen favorit "rocket red?", men för guds skull ingen pas normalfärg bara, det känns lite 2020 :D då är det ingen idé att lacka om den, @n3wton ;)

Nu är han ju lite wild and crazy men alfaalfa brukar ha roliga idéer.
Calling @AlfaAlfa för idéer!😊

Håller med om svårigheten med färgval. Har funderat i ett par år utan att bli så mycket klokare. Har en idé men den är inte hundra procent spikad ännu. Avsikten är att jag själv, när jag går förbi cykeln, ska stanna upp några sekunder och bara titta på den. Det är åtminstone målbilden.😛

Ett tag var jag inne på tvåfärgat, en annan på något helt galet, men är nu inne på enfärgat med fokus på att det ska vara hög finnish och lite "poppigt" utan att det blir för mycket. Jag vill tycka att cykeln är lika snygg om 10 år som idag, typ.

Willie

Aktiv medlem
Lackeringstråden
@Newton Ang bläster så spelar det ju stor roll vad man blästrar med för finishen och hur mycket det ”tar” på materialet. Det blir också varmt när man kör hårt vilket kan spela in på tunna detaljer. Hur det påverkar en cykelram har jag ingen erfarenhet av men annat har jag sett deformera vid blästring. Men om han är erfaren bör han ju ha koll.

Att våtslipa och polera som sista steg in vara för att rädda saker men också vara för att få den där sista finishen. Jag är ju hobbylackare men våtslipa sällan då jag oftast tycker resultatet är bra nog. Skulle också vilja påstå att det kanske är viktigare på en aero ram med stora ytor än en stålram med runda rör.

Jag kör loggor som du tänkt med loggans färg sen maska med en maskning av resultatet och sen lacka hela ramen. Det är lite proffsigare som Jonas gör och ha en inverterad logga så man kan lacka bara loggan på topp sen. Blir lättare att lägga runt och inte få ett steg mellan logga och färg. Jag tycker dock oftast det flyter ihop väl med klarlacket även när man kör på det första sättet.

Är ramarna i bra skick och några gram i vikt inte spelar roll hade hade jag gått på och slipat 🙌

Jonatan F

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Vad är minst usla sättet att lacka i hyresrättslägenhet? Torkrummet i källaren hade ju varit guld men är nog inte så uppskattat.

Plasta in vardagsrummet när frun är borta och hoppas att inget färg-dam hamnar på fel sida plasten? Stå på den inglasade balkongen? Plasta in källarförrådet? Men då ska det tömmas först… Att stå på gården i noll-gradit regn är i alla fall uteslutet :D

nadderf

Aktiv medlem
Lackeringstråden
Vad är minst usla sättet att lacka i hyresrättslägenhet? Torkrummet i källaren hade ju varit guld men är nog inte så uppskattat.

Plasta in vardagsrummet när frun är borta och hoppas att inget färg-dam hamnar på fel sida plasten? Stå på den inglasade balkongen? Plasta in källarförrådet? Men då ska det tömmas först… Att stå på gården i noll-gradit regn är i alla fall uteslutet :D

Vänta tills vårsolen och lacka utomhus :)

Vardagsrummet skulle jag inte göra om du inte har en väldigt förstående fru 😂

Jacke89

Aktiv medlem
Lackeringstråden

Det är bara glömma, kommer förmodligen stinka i hela hyreshuset.

Topp