laddning av batteri

@happy

Ny medlem
laddning av batteri
Har skaffat ett blyack från biltema, 12V 4.5Ah att använda vid mörkercykling köpte även en laddare för att ladda batteriet med.

Har följande frågor kring drift och skötsel av batteriet med den laddare som jag köpt:

Måste det laddas ur helt innan man laddar det?
bästa sätt att göra det ifall man inte cyklar tills det tar slut, tror att lampan kan bli för varm om den inte kyls av fartvind så det är nog inget vidare bra alternativ att låta lampan ligga still och lysa tills batteriet är slut.

Om man inte behöver ladda ur, hur vet man hur länge man skall ladda?

Något annat jag behöver tänka på ang laddare/batteri?

plumse

Aktiv medlem
laddning av batteri
Jag har samma bly-ack och samma laddare och skvättladdar batteriet efter varje tur. Har ingen aning om det är rätt eller fel men med tanke på att batteriet kostar en hundring kvittar det =)
Det enda du behöver tänka på är polariteten och att laddaren är inställd på 12V...

andematt

Ny medlem
laddning av batteri
Gonken skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter den ladda över natten så slipper jag bry
> mig och fundera om det räcker på rundan

Kommer detta bli ytterligare en GAH! från plumse eller är det verkligen Gonken som skriver den hät gången?
;o)

Finnen

Aktiv medlem
laddning av batteri
Gonken skrev:
> Låter den ladda över natten så slipper jag bry
> mig och fundera om det räcker på rundan

Samma här. Är jag känslig så kollar jag med multimetern och låter det vara bra när det kommer till 15V

annann

Ny medlem
laddning av batteri
jag är sjukt slarvig, men om jag laddar den i typ tre h håller den kanske i 1,5h.. jag brukar ladda den innan jag ska dra ut också för att ha starkt ljus hela tiden. även om det skulle ha räckt. kör på lite, det brukart funka, min har inte dött än. :D

Finnen

Aktiv medlem
laddning av batteri
@happy skrev:
> men batteriet förstörs inte om man låter det
> stå för länge på laddning då eller?

Jag ställde samma fråga förra vintern, och fick svaret att det är osannolikt. Blybatterier är mycket känsligare för urladdning. Jag kan ställa upp på det nu, mitt gamla batteri höll bra för min kvarglömda laddningar, men det höll inte för att inte bli laddat på hela sommarsäsongen.

@happy

Ny medlem
laddning av batteri
har även köpt en hängsäkringshållare, behövs verkligen detta? Isf. var skall jag koppla in den och hur. Som det är nu så är det kabel mellan kopplingarna på säkringshållaren vilket gör att det hela blir som en ring/cirkel då den är ihopkopplad. Klipper man av den kabeln och kopplar på någonstans, och isf var?

dr7

Medlem
laddning av batteri
@happy skrev:
> har även köpt en hängsäkringshållare,

bra.

>behövs verkligen detta?

ja.

>Isf. var skall jag koppla in den och hur.

Så nära batteriet som möjligt, i serie med förbrukaren. Alltså

batteriplus --> säkring --> (lång kabel) --> lampa --> (lång kabel) --> batteriminus

plumse

Aktiv medlem
laddning av batteri
andematt skrev:
> Gonken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Låter den ladda över natten så slipper jag
> bry
> > mig och fundera om det räcker på rundan
>
>
> Kommer detta bli ytterligare en GAH! från plumse
> eller är det verkligen Gonken som skriver den
> hät gången?
> ;o)

Hoppsan!
På allmän begäran: *GAH!*

HåkanC

Aktiv medlem
laddning av batteri
dr7 skrev:
> @happy skrev:
> --------------------------------------------------
> >Isf. var skall jag koppla in den och hur.
>
> Så nära batteriet som möjligt, i serie med
> förbrukaren.

Jag gör som dr7, här är en bild på mina hembyggda batteripack 7,2V/4,5Ah
normal_2_x_7%2C2V_4%2C5Ah_batteripack_kompl.JPG

Den svarta cylindern under den blå sladden är hängsäkringarna.

/Håkan

@happy

Ny medlem
laddning av batteri
Den hängsäkringshållaren jag har köpt har redan en röd sladd mellan kopplingarna, skall jag klippa av den?

Sådant batteripack vill jag också ha istället för den jobbiga biltema-klumpedunsen som jag fruktar kommer vålla mig svåra smärtor nästa gång jag flyger över styret eller på annat ofrivilligt sätt lämnar sadeln.

Hur har du gjort? Hur länge räcker ett sådant pack, kan man ladda med den 12V biltema laddaren som jag köpt?

Finnen

Aktiv medlem
laddning av batteri
@happy skrev:
> Hur har du gjort? Hur länge räcker ett sådant
> pack, kan man ladda med den 12V biltema laddaren
> som jag köpt?

Nej, du måste skaffa ny laddare. Du har blyacke, jag misstänker att Håkan har NiMH, och de kräver olika laddare. Det finns även LiPo-ackar, och de kräver också annan typ av laddare. Så det går inte att blanda laddare hur som helst =)

@happy

Ny medlem
laddning av batteri
OK, någon som vet var jag kan skaffa sådant batteripack och cirkus vad det kostar?

hur länge räcker ett sådant pack om man vill driva en 20W halogen-spot?

vad är det för typ av laddare jag behöver?

Finnen

Aktiv medlem
laddning av batteri
Om du menar håkans pack, så skriver han ju att det är 7,2V/4,5Ah. Alltså måste du seriekoppla två ackar för att kunna driva din 20W-lampa (som behöver minst 12V). Då kommer det att bli 14,4V, vilket gör att den kommer dra mer än 20W, lite grovt räknat 25W.

14,4V * 4,5Ah = 64,8Wh
64,8Wh / 25W = 2,6h teoretisk drifttid.

HåkanC

Aktiv medlem
laddning av batteri
@happy skrev:
> OK, någon som vet var jag kan skaffa sådant
> batteripack och cirkus vad det kostar?

Hos tex http://www.kjell.com finns det info om RC-packar och lösa celler, kontakter, krympslang mm som kan behövas
Men de har även alternativ till att löda själv
42509.jpg

7,2V/3Ah RC-pack för 249:- http://www.kjell.com/?item=42509&path=2100000,2380000,2381250

Det finns oxå andra trådar här om de som har köpt 7,2V RC-pack från Tyskland.
Den här tex
X4300.jpg

NiMH 7,2V 4300mAh för 16,90 Euro http://www.akku2000.de/catalog/product_info.php?cPath=27&products_id=120
Jag har ingen egen erfarenhet av dem, länken postades i en annan tråd.

Bra och billig passande laddare:
38-242_l.jpg

169:- här http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1396&iItemId=92200

Ännu lättare batterier får du med LiIon, eller LiPo, men de är dyrare och behöver en dedicerad laddare.
Kolla tex http://www.akku2000.de och svenska http://www.mft.nu

Genom att höja spänningen med 20% (2 x 7,2V)får du (självklart) starkare men ffa ett MYCKET vitare ljus.

Nackdelen är att lampan får mycket kortare livslängd, 10%, men eftersom livslängden hos glödlampan normalt är 2000-4000timmar så kommer den ändå att hålla flera år (eller hur länge cyklar du i mörker/år?).

Här finns det en figur som visar vad som sker vid överspänning
lamplife.gif

Här, i artikeln som figuren är tagen ur, kan du läsa mer om överspänning
http://www.myra-simon.com/bike/lights.html#overvolting

För en 12V/20W-lampa blir effektförbrukningen med 14,4V ~25-28W.
Lystiden beror förstås på batteriets kapacitet.
2st Kjell-batterier på 7,2V/3Ah = 43Wh vilket vid 28W i teorin ger ~1,5timme,
mindre i praktiken förstås.
Hur lång lystid behöver du?

/Håkan

@happy

Ny medlem
laddning av batteri
1.5-2t känns som bra lystid, men om det blir mycket dyrare och tyngre/klumpigare att få ut 2t så håller det med 1.5t.

Om jag förstår korrekt så behöver jag 2st av något av de batteripaket som du visar ovan. Hur gör jag då för att seriekoppla dem? För det måste jag väl?

laddning av batteri
Tjena!

Jag kör med 2 st 7,2V ackar från www.akku2000.de(de som är på bild lite längre upp) på 4,35Ah kopplat till 2 st 10W halogen. Funkar klockrent! Ackarna kostar 16,9 euro och frakten 15 euro. Jag beställde med en kompis och fick på så sätt billigare frakt. Väger mindre än hälften av ett blyack från Biltema. Tog ca en vecka från beställning till att de låg på posten.

10W halogen finns på Kjell&Co och gör att du fördubblar batteritiden jämfört med 20W'arna.

@happy

Ny medlem
laddning av batteri
Gustav_Holmdahl skrev:
> 10W halogen finns på Kjell&Co och gör att du
> fördubblar batteritiden jämfört med 20W'arna.

men det blir väl inte lika starkt ljus om man använder 10W eller? Menar du att det räcker med 10W?

laddning av batteri
Jag tycker att 2x10W räcker, men som någon sade så är det ju lika mycket som med en 20W så klart. Jag har ett fäste på styret och ett på hjälmen, vill gärna ha två ljuskällor, och då väljer jag att få lite längre batteritid med 2x10W istället för 2x20. Ev kommer jag byta ena till en 20W så jag kör med 10+20W i sådana fall. Kör man med bara en lampa så ska man nog ha en 20W.

Topp