Läckage i Motion control! 2006 rock shox revalation dual air

Ghostrider

Ny medlem
Godkväll är i full gång med att utföra en service på en Rock shox Revalation dual air 2006.Upptäckte att när jag vänder dämparen upp och ned så droppar det olja från Motion control delen. bifogar bilder där jag ringat in varifrån läckan kommer. Nu till själva frågorna: ska den läcka när man vänder den? om nej...hur får jag bukt på detta problem ..har kollat service guiden och det står inget hur man tar isär själva motin controlen bara hur man byter yttre o-ringarna.
Lockout2.jpg ht=544

Lockout.jpg ht=544

Tack på förhand Mvh

Senast redigerad av en moderator:

ostkaka

Aktiv medlem
Det det står "kommer ut olja här" i bilden så skall det väl vara en o-ring om jag inte minns fel. O-ringen hålls på plats av den blåa ratten/locket. Lockouten som du säger kallar Rock Shox för övrigt för Motion Control, kan vara bra om du försöker googla.

Ghostrider

Ny medlem
Jo det är sant det ska ska sitta en o-ring där.. men när jag plockade bort det så uppfattade jag det som att den inte hade en "tätande" funktion . Utan mer att den skulle göra den blå ratten trög, så den inte vrids av t.ex vibbrationer. Får prova byta den å se om det håller tätt.

Mvh

Preacher

Aktiv medlem
Det finns en packning under locket där formad som ett litet parasoll. Den ena sidan på den kan ha fläkts upp och då läcker det.

Dra locket (24mm hylsa) medurs medans du håller i den röda resinkroppen så får du av locket och kan lyfta ur hela pistongen som går igenom resinkroppen ner till oljeporten.

Kolla packningen och fetta den med gaffelfett.

Montera igen. Kolla så att låsningen i botten hamnar rätt, man kan göra fel så porten i princip aldrig stängs eller är helt öppen konstant.

Edit: Mycket riktigt så har o-ringen under locket ingen annan funktion än att göra reglagets rörelse trög så det inte spontanjusterar sig självt när det vibrerar. Skyddar även mot lite skit.

Senast redigerad av en moderator:

Köp & Sälj

Topp