Lämpliga vinterdäck till pendling - storleksförvirring.

jaysommar

Medlem
Hej.

Införskaffat en Cannondale treadwell Eqp för att ta mig till jobbet med däck Maxxis (DTR-1 - 650x47c). Nu vill jag sätta på vinterdäck men får lite olika tips på storlek och kvalitet.
Kommer cykla i söderort Sthlm till innerstan året om. Har vurpat tidigare då jag körde på ”breda” däck utan dubb. Vill jag helst undvika. Går från att pendla ca 1 mil enkel väg på min Gravel och dubbdäck till denna glidarhoj (billigare hoppas ej bli stulen första dagen i city låst utomhus…). Så jag är ute efter smidiga vinterdäck som inte alla vill sno första dagen och ser till att jag inte vurpar alltför lätt som passar min nya stjärna.
Tips någon van Sthlmpendlare året om med rädsla för att vurpa. Igen.
Tack för hjälpen.

DanielS

Aktiv medlem
Vad är det bredaste däck som får plats på din cykel? Verkar inte finnas speciellt stort utbud i 27.5" som är smalare än 50mm... Men för att undvika vurpor handlar det väl generellt om att köra försiktigare, inte bara om att använda dubbdäck.

jaysommar

Medlem
Med skärmar är nog 50mm på håret. Men de kan man såklart montera bort. Då får man nog plats med 52mm.
Jo köra försiktigt har blivit temat under vinterhalvåret. Orkar inte med fler brutna delar i kroppen.

Akronym

Aktiv medlem
Jag har 650x50 med dubb på ett par av mina vinterhjul...svårt att hitta nåt mindre inspirerande att cykla på. Dom väger ju typ 1 kg styck för bara däcken
Bytte till 700c som vinterhjul och kör 35mm dubbdäck nu och det är betydligt mycket mindre trist (men fortfarande rätt trist jämfört med utan dubb)

TorbjornJ

Medlem
Plocka bort skärmarna på vinterpendlaren... kanske inte det mysigaste en normalslaskig Stockholmsvinter. Jag har precis köpt snälla dubbdäck till en 27.5 mtb. Där finkarv2.1 tums -däck bra, men detvvar fortfarande ganska lite att välja på. För ännu smalare däck såg jag bara Suomi a10 och 45nrth Gravdal. A10 är glesdubbade och ger inte brutalfäste, men är nog de mer lättrullade av de två.

jaysommar

Medlem
Plocka bort skärmarna på vinterpendlaren... kanske inte det mysigaste en normalslaskig Stockholmsvinter. Jag har precis köpt snälla dubbdäck till en 27.5 mtb. Där finkarv2.1 tums -däck bra, men detvvar fortfarande ganska lite att välja på. För ännu smalare däck såg jag bara Suomi a10 och 45nrth Gravdal. A10 är glesdubbade och ger inte brutalfäste, men är nog de mer lättrullade av de två.
Finkarv 2.1?
Ser att alla däck till 27,5 tum är riktig tunga. Så blir till att trampa och skaffa benstyrka i år. 👌🏽

perzzon

Aktiv medlem
Mönstret gummit och dubben är större fiender än vikten ;)
Se det som höghöjdsträning. När du får plocka av dem till våren så är man sjukt nöjd.
Det går också att vara snäll mot sig själv och köra dubbat fram tills det blir modd och först då sätta på dubbdäcket i bak. Enl min erf handlar bakdäcket mer om driv fäste än att undvika sladd.

Tycker det räcker med dubbdäck fram, det blir så sjukt tungt och tråkigt med dubbdäck både fram och bak.. Pendlat så i över tio år..

kais01

Aktiv medlem
allt annat lika, styvhet och tjocklek i stommen, mönsterdjup, andel klackar, antal dubbar;

kommer ett fetare däck rulla bättre än ett smalare. pga mindre deformering i kontaktytans kanter.

att däckets vikt ökar är en annan sak, vilket kan leda till mer trampmotstånd i uppförsbackar.

Pqz

Aktiv medlem
allt annat lika, styvhet och tjocklek i stommen, mönsterdjup, andel klackar, antal dubbar;

kommer ett fetare däck rulla bättre än ett smalare. pga mindre deformering i kontaktytans kanter.

att däckets vikt ökar är en annan sak, vilket kan leda till mer trampmotstånd i uppförsbackar.
Just kanter på dubbdäck kan ge en obehaglig känsla av att "tippa över kanten" när man lägger ned i kurvorna. Kör 35mm Schwalbe winter plus och dom är påtagligt så.

n3wton

Aktiv medlem
A10 är världens sämsta däck på så många vis att de nästan behöver en egen kategori av hemskhet.

För TS hade jag rekommenderat "riktiga" vinterdäck med tanke på vurprädslan. Billiga dubbdäck tror jag är billiga för att de är dåliga, och dåliga dubbdäck är mycket värre än dåliga sommardäck.

När det gäller dubbdäck för väg/cykelbana har bara erfarenhet av A10 (som alltså till vilket pris som helst ska undvikas!), Nokian W240 (lite udda styrkänsla fram, tröga men säkra) och Schwalbe Marathon Winter (ovservera att de ska heta Marathon, de som heter bara Winter är ingen höjdare - Marathon är helt okej rull i för att vara dubbdäck men lite sämre grepp än W240).

Med bra dubbdäck tycker jag att cyklingen blir näst intill helt odramatisk. Det är mycket värre att gå till fots på ishala vägar än att sitta på cykeln. Med ett par W240 så kan man köra nästan full fart överallt är min upplevelse. Lätt värt det när det är halt!

Foss

Aktiv medlem
A10 är världens sämsta däck på så många vis att de nästan behöver en egen kategori av hemskhet.

För TS hade jag rekommenderat "riktiga" vinterdäck med tanke på vurprädslan. Billiga dubbdäck tror jag är billiga för att de är dåliga, och dåliga dubbdäck är mycket värre än dåliga sommardäck.

När det gäller dubbdäck för väg/cykelbana har bara erfarenhet av A10 (som alltså till vilket pris som helst ska undvikas!), Nokian W240 (lite udda styrkänsla fram, tröga men säkra) och Schwalbe Marathon Winter (ovservera att de ska heta Marathon, de som heter bara Winter är ingen höjdare - Marathon är helt okej rull i för att vara dubbdäck men lite sämre grepp än W240).

Med bra dubbdäck tycker jag att cyklingen blir näst intill helt odramatisk. Det är mycket värre att gå till fots på ishala vägar än att sitta på cykeln. Med ett par W240 så kan man köra nästan full fart överallt är min upplevelse. Lätt värt det när det är halt!
Men full fart med w240 är väl ungefär promenadfart 😉

MrGunnar

Aktiv medlem
Har kört schwalbe i alla år men bytte till Conti Contact Spike 42mm 700C på pendlaren i slutet av förra året. Beter sig mycket mer som ett sommardäck i följsamhet man får dock fortfarande mycket bra träning av dem!

mao

Aktiv medlem
Schwalbe Marathon Winter (ovservera att de ska heta Marathon, de som heter bara Winter är ingen höjdare - Marathon är helt okej rull i för att vara dubbdäck men lite sämre grepp än W240).
Lite nyfiken på hur du upplever skillnaden mellan Winter och Marathon Winter, bortsett från antalet dubbar? Och varför Winter inte är någon höjdare?

Jag har kört med båda, De Winter (35-622) jag hade för länge sedan höll en vinter innan dubbarna kom ut på insidan av däcket. Efter dessa har haft ett par Marathon Winter i bredare modell, 42-622 kanske? De håller än. Så jag är beredd att hålla med dig men trots det testar jag i år ett par Winter i 650B, de enda i 650B jag fick tag på som passar i ramen. Hoppas på att de blivit bättre med åren.

nisseson

Aktiv medlem
(Ta i trä) Mina Schwalbe Winter 35mm har klarat många (8-ish?) vintrar i Stockholm utan problem. Cykeln har försvunnit under mig i någon kurva 3-4 gånger under den tiden, men det är mest mitt fel som kört dumt/ovarsamt. Har inte kört andra dubbdäck så kan inte jämföra.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Lite nyfiken på hur du upplever skillnaden mellan Winter och Marathon Winter, bortsett från antalet dubbar? Och varför Winter inte är någon höjdare?

Jag har kört med båda, De Winter (35-622) jag hade för länge sedan höll en vinter innan dubbarna kom ut på insidan av däcket. Efter dessa har haft ett par Marathon Winter i bredare modell, 42-622 kanske? De håller än. Så jag är beredd att hålla med dig men trots det testar jag i år ett par Winter i 650B, de enda i 650B jag fick tag på som passar i ramen. Hoppas på att de blivit bättre med åren.
Jag kan inte göra någon direkt ärlig jämförelse där eftersom jag bara provat Winter kort. Som jag förstår det är det som vanligt skillnad mellan dyra och lite mindre dyra däck genom annan stomme, annat punkaskydd, annan vikt osv osv. Men allt detta ska ses som rena gissningar, ryktesspridning och med anspelning på voodoo-egenskaper mer än att jag faktiskt vet.

Det där med att dubben letar sig igenom in till slangen var ett känt fel förr i tiden, men är avhjälpt numer som jag förstått det. Mina Marathon är minst fyra år gamla och visar inga sådana tendenser, men de har heller inte rullat supermycket pga flera cyklar med dubbdäck.

perzzon

Aktiv medlem
...

Detta stämmer väldigt väl med min upplevelse också.
Både marathon winter och w240 kan man köra på rätt bra med utan att oroa sig. Stenflisen de lägger ut redan nu är bra mycket större halkfara än isen när man har dem monterade.
Jag brukar alltid montera framdäcket vid första halkan ungefär, dvs nu. Och sen vänta med bakdäcket tills det ligger snö eller isbark som tarvar grepp på bakhjulet också. Men de senaste åren har jag klarat mig med bara lite fetare blanka däck i bak hela vintern 😢.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Suomi Routa då? Rätt sugen då mina marathon är sletna efter X antal vintrar.
Jag står inför utmaningen att sätta dubbdäck på min lastcykel med 406 fram och 622 bak, och där kommer jag köra Routa fram (eftersom det förutom Marathon verkar vara det "bästa" och enda findäck i 406 mm) och W240 bak. Behöver ju såklart några månaders vinterföre innan jag vågar uttala mig, så jag ser också fram emot input på Routa-däcken!

perzzon

Aktiv medlem
Bytte precis till marathon winter 55-406 på min lastcykel. Fick första turen, i snö till och med, igår. Valet föll på det mest för att det fanns i orimligt bred variant, var testat och billigt.

Känslan är helt klart den av traktor, på ett bra sätt. Samma "aha" som första gången jag satte dubbdäck på pendlarcykeln ungefär.

Vad är Routas clame for fame? Har de hittat på något smart man borde uppmärksammat?

I bak får Super Moto tjänstgöra ett tag till.

Foss

Aktiv medlem
Bytte precis till marathon winter 55-406 på min lastcykel. Fick första turen, i snö till och med, igår. Valet föll på det mest för att det fanns i orimligt bred variant, var testat och billigt.

Känslan är helt klart den av traktor, på ett bra sätt. Samma "aha" som första gången jag satte dubbdäck på pendlarcykeln ungefär.

Vad är Routas clame for fame? Har de hittat på något smart man borde uppmärksammat?

Det är finska däck, punkt.

NickPick

Aktiv medlem

Själva gummit ser ju mer optimalt ut tycker jag, mer ”lameller”, sen tror jag dom inte är tyngre utan kanske lättare till och med… sen är dom byggd i ett kargt land med mycket vemod. Kan bli hur bra som helst!

n3wton

Aktiv medlem
Håller med ovanstående - det är däck gjorda på ett ställe där vinterdäck behöver vara bra helt enkelt.

I övrigt har jag inga åsikter. Kommer offra lättrullade däck för att få så säkra som möjligt, eftersom jag cyklar med ungarna framtill var och varannan dag. Lite bekymmersamt då jag bor "mitt i backen" och har brant både uppåt och nedåt varje gång jag ska cykla... Får se om det ens är möjligt att få grepp på bakhjulet för att kunna ta sig upp för backarna när det är halt..

JohanRR4

Aktiv medlem
Satte precis på ett par Soumi W240 40mm på pendlaren. Vi får se hur dem känns.

Har kört med Marathon winter plus 35mm i fjol och det funkade hyfsat bra men förhoppningsvis så blir dem nya lite bättre i slasket.

ybs

Aktiv medlem
(Ta i trä) Mina Schwalbe Winter 35mm har klarat många (8-ish?) vintrar i Stockholm utan problem. Cykeln har försvunnit under mig i någon kurva 3-4 gånger under den tiden, men det är mest mitt fel som kört dumt/ovarsamt. Har inte kört andra dubbdäck så kan inte jämföra.
Jag har cyklat likadana i två veckor nu. Har dock märkt under de här grisiga dagarna i stockholm att när det är plusgrader och modd så var det mycket bättre att i mitt fall ha 45psi istället för 65. Lite mjukare var bättre i det här väglaget men sen när det fryser på höjer jag nog 5-10.

nisseson

Aktiv medlem
Jag har cyklat likadana i två veckor nu. Har dock märkt under de här grisiga dagarna i stockholm att när det är plusgrader och modd så var det mycket bättre att i mitt fall ha 45psi istället för 65. Lite mjukare var bättre i det här väglaget men sen när det fryser på höjer jag nog 5-10.
Jag har kört mina konsekvent på mellan 35 och 40psi. Men jag är lättviktare (systemvikt ca 75kg) så det påverkar.

NLC

Aktiv medlem
Håller med ovanstående - det är däck gjorda på ett ställe där vinterdäck behöver vara bra helt enkelt.

I övrigt har jag inga åsikter. Kommer offra lättrullade däck för att få så säkra som möjligt, eftersom jag cyklar med ungarna framtill var och varannan dag. Lite bekymmersamt då jag bor "mitt i backen" och har brant både uppåt och nedåt varje gång jag ska cykla... Får se om det ens är möjligt att få grepp på bakhjulet för att kunna ta sig upp för backarna när det är halt..
Det kan också vara bra att lägga på lite extra vikt fram med lastcykel och vinterföre, annars lätt att det glider undan även med dubbat framhjul.

Orwar

Aktiv medlem
Är nyfiken på Suomi Ruota, hoppas kunna få ett omdöme från någon framöver. Kändes så deppigt att ha säsongspremiär för Marathon Winter i veckan, cykeln blir verkligen astråkig med dem. Med tanke på hur mycket tid som tillbringas på vardagscykeln hade det varit värt en peng för något som inte är så himla hemskt.

Tokig

Aktiv medlem
Kör med 104 dubbs däck idag. Kan inte klaga på greppet. Men finns det däck med typ 50 dubb? Nu när behovet minskar så våre det bra med några dubb för extra bett.

izar

Aktiv medlem
Är nyfiken på Suomi Ruota, hoppas kunna få ett omdöme från någon framöver. Kändes så deppigt att ha säsongspremiär för Marathon Winter i veckan, cykeln blir verkligen astråkig med dem. Med tanke på hur mycket tid som tillbringas på vardagscykeln hade det varit värt en peng för något som inte är så himla hemskt.
Jag har ett 35mm Ruota däck fram. Känslan är inte revolutionerande jämför med SMW. Gummit i slitbanan är lite mjukare så man kan anta att det gör något positivt för greppet.

NickPick

Aktiv medlem
Jag har ett 35mm Ruota däck fram. Känslan är inte revolutionerande jämför med SMW. Gummit i slitbanan är lite mjukare så man kan anta att det gör något positivt för greppet.
Nu får du vara mer utförlig! Är det 35 brett monterat? Vad väger det? Hur känns det annorlunda?
Cyklat i modd nu och funderar ju om 35mm inte är bättre än 42 eller bredare. Tänk cykelcrosseffekten... Skära sig ned till fäste (samma gäller väl bildäck också). Jag har cyklat 35mm nu rätt länge men med större luftkammare kan det bli en bekvämare cykeltur.

mao

Aktiv medlem
Nu får du vara mer utförlig! Är det 35 brett monterat? Vad väger det? Hur känns det annorlunda?
Cyklat i modd nu och funderar ju om 35mm inte är bättre än 42 eller bredare. Tänk cykelcrosseffekten... Skära sig ned till fäste (samma gäller väl bildäck också). Jag har cyklat 35mm nu rätt länge men med större luftkammare kan det bli en bekvämare cykeltur.
Det där med att skära sig ner till fäste hör jag då och då men tycker inte det stämmer särskilt väl när det gäller cykel. Själv har jag vintercyklat med dubbdäck i olika bredder mellan 28 och 52 mm och tycker nästan undantagslöst att bredare är bättre. Breda däck med lägre tryck går mjukare och det är lättare att hålla kursen över ojämnt underlag som packad snö där smala däck skär ner och det blir svårt att styra. Djup snö och snömodd likadant. Tycker fäste sällan är något större problem på snö och på is är dubbar viktigare än bredd. Möjligen är smalare däck lite snabbare på tunt snötäcke eller is över jämn asfalt.

n3wton

Aktiv medlem
Det där med att skära sig ner till fäste hör jag då och då men tycker inte det stämmer särskilt väl när det gäller cykel. Själv har jag vintercyklat med dubbdäck i olika bredder mellan 28 och 52 mm och tycker nästan undantagslöst att bredare är bättre. Breda däck med lägre tryck går mjukare och det är lättare att hålla kursen över ojämnt underlag som packad snö där smala däck skär ner och det blir svårt att styra. Djup snö och snömodd likadant. Tycker fäste sällan är något större problem på snö och på is är dubbar viktigare än bredd. Möjligen är smalare däck lite snabbare på tunt snötäcke eller is över jämn asfalt.
Det där hänger ju extremt mycket på var man bor. "Packad snö" finns inte här i Göteborgsområdet.

kais01

Aktiv medlem
när ett däck skär igenom börjar det styra efter längsgående ojämnheter. otäcka kast blir följden. kasten är kraftfullare med smala däck än breda däck. allra värst är när det skär igenom halvpackad snö med spår

de breda går dessutom klart stabilare på längsgående frusna spår, oavsett om de är dubbade eller inte.

sa jag att de rullar lättare:) ?

enda fördelaktiga vinterföret för smalare däck lär vara lös nyfallen snö på jämnt ospårigt underlag utan att andra gjort spår i botten. alltså fram till typ 0630 efter en den första snöiga natten mot bar asfalt, och där man som bonus råkat missa snöröjningen.

Peth

Aktiv medlem
när ett däck skär igenom börjar det styra efter längsgående ojämnheter. otäcka kast blir följden. kasten är kraftfullare med smala däck än breda däck. allra värst är när det skär igenom halvpackad snö med spår

de breda går dessutom klart stabilare på längsgående frusna spår, oavsett om de är dubbade eller inte.

enda fördelaktiga vinterföret för smalare däck lär vara lös nyfallen snö på jämnt ospårigt underlag utan att andra gjort spår i botten. alltså fram till typ 0630 efter en den första snöiga natten mot bar asfalt, och där man som bonus råkat missa snöröjningen.
Men satan vad fint det är vid de tillfällena!

ybs

Aktiv medlem

Jag håller med/intygar allt du skriver efter att ha cyklat två vintrar. Det där med att skära igenom är faktiskt bullshit. Jag blev omkörd i moddhelvetet av tantcyklar med breda däck som inte pumpats sen dackefejden. Men vid ospårad nysnö är de brutalt bra. Däremot upplever jag typ motsatsen på mtb när det är riktigt blött och lerigt. I alla fall för bakdäcket. Där funkar ett smalare grovt däck rätt bra

NickPick

Aktiv medlem
Är det här en sån där dum fråga där det inte finns ett facit utan bara tycke och smak?
Jag har bara cyklat i 7 vintrar men kommer tydligen bara med sk ”bullshit” :)
Blir aldrig omcyklad av tanter heller! Inte ens de med elassist.
Det är alltid mest rea på bredare dubbdäck så troligen säljer dom mycket sämre iaf.

Topp