Länkarna i kedjan sitter lite fast, behöver jag göra något åt det? (bild bifogas)

Tony sthlm

Ny medlem
Länkarna i kedjan sitter lite fast, behöver jag göra något åt det? (bild bifogas)
Hej,

Som titeln lyder så går inte kedjan som på räls.. Jag bytte nyligen slangen i backdäcket och när jag satte på däcket och började trycka på pedalerna så gick det trögt som fan. Jag smorde kedjan och det försvann till 90% men kedjan hoppar fortfarande lite när den går igenom allt virrvarr som den ska gå runt, över, och under vid backdäcket. Antar att det är för att en del länkar sitter åt hårdare så de följer inte med lika smidigt.

Såhär ser det ut på många delar av kedjan. Behöver jag kanske smörja mer, byta den eller bara ignorera problemet så löser det sig? :)
kedja.jpg

Pfaff

Aktiv medlem
Hej,

Som titeln lyder så går inte kedjan som på räls.. Jag bytte nyligen slangen i backdäcket och när jag satte på däcket och började trycka på pedalerna så gick det trögt som fan. Jag smorde kedjan och det försvann till 90% men kedjan hoppar fortfarande lite när den går igenom allt virrvarr som den ska gå runt, över, och under vid backdäcket. Antar att det är för att en del länkar sitter åt hårdare så de följer inte med lika smidigt.

Såhär ser det ut på många delar av kedjan. Behöver jag kanske smörja mer, byta den eller bara ignorera problemet så löser det sig? :) Visa bilaga 602663
Någon enstaka stel länk kan det bli om man nitat kedjan. Då hjälper det att bryta länken i sidled.
Men för din del är det nog en ny kedja som gäller.
Samt en ordentlig rengöring av drev, kransar och trissor.
Torka alltid av överflödig smörjmedel.

Rattnalle

Aktiv medlem
Vicka den lite i sidled bara.

Eller ja om det är fincykel kan man ju rengöra och hålla på. Men på en brukscykel hade jag bara vickar kedjan och smort lite till.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Om den kedjan inte är utsliten i längdled och bara bör hamna i återvinningen utan faktiskt förtjänar att underhållas så rekommenderar jag att först torka av den så gott det går, sedan lägga den i kastrull med motorolja, tillräckligt mycket för att täcka kedjan, och värma försiktigt tills oljan når arbetstemperatur (ca 100 grader/blir lättflytande) medan kedjan petas fram o tillbaka. Det både rengör väldigt bra och smörjer på insidan. Lyft upp och torka av samt låt hänga nån dag, torka av igen så gott det går och montera.
Rengör och smörj den sedan regelbundet ofta så ska den inte behöva se ut sådär igen.

Eller köp en ny kedja och sköt den.
Som andra skrivit:rengör även resten av drivlinan innan montering av rengjord/ny kedja.

NLC

Aktiv medlem
Om det är flera länkar (det är ju minst två bara i bilden som ser stela ut) och inte en ny kedja så låter det som rost snarare än enskild nit som kniper. Rejälare rengöring som t.ex. @Der Kaiser tipsar om eller en ny kedja (efter att resten av drivlinan tvättats & torkats) är en rimligt åtgård

Tony sthlm

Ny medlem
Någon enstaka stel länk kan det bli om man nitat kedjan. Då hjälper det att bryta länken i sidled.
Men för din del är det nog en ny kedja som gäller.
Samt en ordentlig rengöring av drev, kransar och trissor.
Torka alltid av överflödig smörjmedel.
Varför rengöring? Och varför en ny kedja i mitt fall, vad är det för något du ser som gör att du tänker att bryta länken i sidled inte kommer att räcka?

Tony sthlm

Ny medlem
Om det är flera länkar (det är ju minst två bara i bilden som ser stela ut) och inte en ny kedja så låter det som rost snarare än enskild nit som kniper. Rejälare rengöring som t.ex. @Der Kaiser tipsar om eller en ny kedja (efter att resten av drivlinan tvättats & torkats) är en rimligt åtgård
Kanske blir att byta kedja då det är några som tipsar om det.. Har aldrig gjort det förut så det blir en kul upplevelse.

Stumpy

Aktiv medlem
Varför rengöring? Och varför en ny kedja i mitt fall, vad är det för något du ser som gör att du tänker att bryta länken i sidled inte kommer att räcka?
Länkarna runt omkring set också stela ut, vilket indikerar att det inte bara är en nit utan hela kedjan är stel.

qma

Aktiv medlem
Kanske beställ ny kedja, sen torka av med en trasa och inspektera om nån länk ser dålig ut. Ser ingen länk dålig ut så kan du hyffsat säkert vicka loss / smörja upp och köra vidare. Ser nån dålig ut (deformerad eller nitar på väg att lossna) så blir det ju stor risk för haveri i fält.

När nya kedjan kommit så kan du jämföra längden mot befintlig kedja. Är den mycket längre så kanske drev och/eller kassett slitits illa, och bör bytas i samband med kedjebytet (annars kan kedjan hoppa plötsligt när du lägger kraft på veven).

Ilves

Aktiv medlem
Det där hände min pendelcykel, som får alldeles för litet kärlek. Minusgrader och sedan slask, och så minusgrader och slask igen gav resultatet att hela kedjan var roströd och stel, kedjan liksom hackade sig igenom hela systemet efter att ha stått still i cykelhuset en vecka. Generöst med olja, en ordentlig rengöring med kedjerengörare och så en ny smörjning gjorde att kedjan funkar igen. Visst är det härligt med en ny kedja, men om kassetten är OK och det finns litet liv kvar i kedjan så är ju hållbarhet och ekonomi också faktorer att väga in.

Lars Sahlberg

Ny medlem
Hej,

Såhär ser det ut på många delar av kedjan. Behöver jag kanske smörja mer, byta den eller bara ignorera problemet så löser det sig? :) Visa bilaga 602663
Byt kedja, det kostar inte mkt, bör åtgärdas var 70-100mil.

Stumpy

Aktiv medlem

Fredrik Å

Aktiv medlem
Byt kedjan
En ny kostar ungefär 150kr.
Du behöver en kedjebrytare för någon hundralapp också för att kunna kapa den nya kedjan och dela på den du har.

Topp