Lära mej att bygga hjul

PKJoacim

Aktiv medlem
Lära mej att bygga hjul
Råkade ut för ett haveri förra veckan, baknavet gav upp. Ringen som tänderna greppar i när man trampar, hade lossnat och snurrar fritt. Så nu blir det ett nytt nav och nya ekrar och ett försök att lära mej att bygga hjul. Jag vill ha ett tåligt hjul, jag är tung och kör mycket teknisk stig men hoppar och droppar och huckar inte. Navet blir ett DT Swiss 350 och jag tänker återanvända fälgen, Stans Flow EX. Är DT Swiss Champion vettiga ekrar för mej? Eller finns det bättre alternativ? Och hur är det med nipplar? Kan man återanvända dom som sitter i fälgen nu?

Mayhem

Aktiv medlem
Lära mej att bygga hjul
Tror knappast du behöver något kralligare än DT Competition, kanske rentav så att Competition Race på skivsidan bak är en bra idé då du får jämnare ekerspänning så. Nipplarna är en väldigt liten kostnadspost jämfört med resten på ett hjulbygge, är de i mässing kanske okej att återanvända men definitivt byte om de är i alu.

HåkanC

Aktiv medlem
Lära mej att bygga hjul
Så nu blir det ett nytt nav och nya ekrar och ett försök att lära mej att bygga hjul. Jag vill ha ett tåligt hjul, jag är tung och kör mycket teknisk stig men hoppar och droppar och huckar inte. Navet blir ett DT Swiss 350 och jag tänker återanvända fälgen, Stans Flow EX.
Jmf måtten på ditt gamla nav med de för ditt nya DT Swiss 350, skiljer det inte kan du även återanvända ekrarna. Men läs mer om ekrar nedan.
En bra online ekerlängdskalkylator är: FreeSpoke

Är DT Swiss Champion vettiga ekrar för mej? Eller finns det bättre alternativ?
Ja det finns bättre alternativ; DT Comp, Sapim Race som båda är 2,0 - 1,8 - 2,0, eller ngn annan bra eker med samma dimensioner.
Men det kanske inte är bästa valet att ha samma typ av ekrar på båda sidor av (bak-)hjulet. I FreeSpoke får du även veta ekerspänningsskillnaden mellan hjulets sidor, är skillnaden tillräckligt stor kan det vara en bra idé att välja tunnare ekrar på vänster sida. Helst bör skillnaden i tvärsnittsarea motsv skillnaden i ekerspänning.

Och hur är det med nipplar? Kan man återanvända dom som sitter i fälgen nu?
Ja, om de inte är skadade går det utmärkt, särskilt om det är mässingsnipplar.

En bra hjulbyggarbeskrivning är den hos Sheldon tycker jag: Wheelbuilding

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer