Läskigt med spd, tips?

Looperking

Ny medlem
Läskigt med spd, tips?
Hej!
Jag har Shimano PD-M520 (dubbelsidig spd) på min hardtail. Till detta har jag hårda Shimano mtb-skor (grovt mönster, men hårdplast). För övrigt funkar mina dubbel-spd utmärkt för att vardagscykla några km med vanliga sneakers (eller Crocs...).

Problemet är att jag inte känner mig trygg med spd när det blir brant uppför, väldigt tekniskt eller löst underlag. Jag har försökt fuska med att ha spd-pedalen i hålfoten, men där har jag inget fäste med dessa skor.

"Du vänjer dig snabbt", läser jag på forumet. Hur många år betraktas som snabbt i detta sammanhang? Jag är inte lika hardcore som många av er. Jag kommer aldrig att satsa på att göra mtb till en stor del av mitt liv. Men jag älskar att komma ut i naturen och jag älskar min mtb och kraften man får med spd-pedaler. Jag cyklar lika gärna landsväg som trail med min mtb. Jag kör i hyfsat lugnt tempo i terrängen och skulle jag krascha så blir det några skrubbsår på sin höjd (jag har testat att inte hinna klicka loss). Men när jag klickar ur och går, för säkerhets skull, inför varje stenhäll eller brant så försvinner en hel del av glädjen.

Så nu undrar jag om det finns några kloka idéer om vad jag ska testa? Jag vill ha möjligheten att klicka i spd, för det är helt suveränt när det är lagom utmanande terräng (>90% av tiden). Jag tror att andra skor och kanske andra pedaler kan vara lösningen, men det måste ju finnas fler som har gått med samma funderingar som jag?

Tacksam för tips!

-Andy-

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
För mig hjälpte det att byta klotsar till ett par som löser ut om du rycker fötterna rakt upp. Att vrida ut hälen är inte en naturlig reaktion om du håller på och ramlar. Innan häl-rörelsen hade satt sig var det skönt att lätt få loss fötterna i alla lägen.

På de flesta pedaler går det att justera hur mycket kraft som krävs för att klotsarna ska släppa. Är du extremt osäker kan det vara en poäng att skruva lite på pedalen. Risken finns dock att fötterna släpper från pedalen FÖR lätt så du kan behöva efterjustera så att det passar.

Berk

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Jag har aldrig haft problem att klicka ur i stök (att klippa i i stök är dock en annan sak ...). Men då har jag kört SPD i flera årtionden.

Kan du klicka ur snabbt? Har du ställt i fjäderspänningen på pedalerna i (nästan) lägsta läget? Har du övat att står still och klicka ur på t.ex. gräs?

Det går inte att fuska med SPD. Man kan fuska lite med SPD+plattform. Det är inte optimalt i stök, men det skulle kunna hjälpa dig att får mer självförtroende.

fiskarn

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Jag har haft kombipedaler ibland. Inte happykorrekt tror jag och det funkar väl inte skitbra att trampa med SPD-skor på den platta sidan men det går absolut och är definitivt bättre än t.ex platta skor på dubbelsidiga SPD-pedaler. Och ska man kunna växla under samma tur är väl det så man får göra?

ejma

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Det finns 2 olika ”cleats” SM-SH51 och SM-SH56 där den sistsnämnda kan lösgöras i flera riktningar. Så länge du inte tippar fram eller baklänges kommer du vanligtvis loss med sistnämnda.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Visst har det väl hänt att man inte hunnit klicka ur i vissa tillfällen och vurpat(vickat !) skulle dock inte vilja vara utan spd 🙂 har aldrig provat annat iof!

Berk

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Visst har det väl hänt att man inte hunnit klicka ur i vissa tillfällen och vurpat(vickat !) skulle dock inte vilja vara utan spd 🙂 har aldrig provat annat iof!

Om det var fallet skulle jag aldrig köra SPD i stök.

(jag har faktiskt några hål i min bin från när jag inte klickade ur, men det var pga en inkompatibel sko/pedal kombo)

jonte987

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Fuska utför om man inte hinner klicka är en sak. Om man fuskar uppför faller konceptet.

M520 är bra. Lossa fjädern och klicka i. Det tar några dagar att vänja sig

Valhalla_

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Jag lyckades aldrig lära mig att bli bekväm med att sitta fast och blev en betydligt bättre cyklist när jag gick över till plattisar. Finns ingen anledning att plåga sig med något som gör en feg och sämre på att cykla.
Samma här, fast jag kom generellt ganska bra överens med spd när jag hade det. Men lärde mig aldrig hoppa ordentligt osv med SPD. Ironiskt nog bl.a för att fötterna lossnade från pedalerna 😅

Med plattisar sitter fötterna märkligt nog fast bättre än någonsin. I alla fall för mig. Och utvecklingskurvan ändrade riktning och blev bra mycket brantare.

jonte987

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Om det var fallet skulle jag aldrig köra SPD i stök.

(jag har faktiskt några hål i min bin från när jag inte klickade ur, men det var pga en inkompatibel sko/pedal kombo)
Riktigt brant kan det vara problem. Du klickar ur vänster men det går inte att stå ordentligt så du kommer i en position där du inte kan vrida höger tillräckligt innan du nästan välter framåt.

Det går inte riktigt att separera från cykel i luften eller hoppa över styret....s.k. bail out.

Jag har inte ramlat i brant men det har varit nära.

På spång är det fan inte roligt heller.

Berk

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Riktigt brant kan det vara problem. Du klickar ur vänster men det går inte att stå ordentligt så du kommer i en position där du inte kan vrida höger tillräckligt innan du nästan välter framåt.

Det går inte riktigt att separera från cykel i luften eller hoppa över styret....s.k. bail out.

Jag har inte ramlat i brant men det har varit nära.

På spång är det fan inte roligt heller.

Riktigt brant kan jag hålla med om, men då skulle jag ända inte ville tar bort en fot från en pedal. Och tror att TS inte kör riktiga brantar.

På spång är de enda situation där jag hellre inte skulle ville har SPD.

jonte987

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Riktigt brant kan jag hålla med om, men då skulle jag ända inte ville tar bort en fot från en pedal. Och tror att TS inte kör riktiga brantar.

På spång är de enda situation där jag hellre inte skulle ville har SPD.
Ja, incidenten jag tänker beror på att jag blev skraj och satte ner foten där man inte ska

Masjevel

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Att man vänjer sig snabbt vet jag inte men man vänjer sig med tiden skulle jag säga. Ju mer du cyklar i lite stök desto säkrare blir du på det. Jag klickade själv ur pedalerna ofta i början när jag tyckte det blev för stökigt eller läskigt. Någon gång slutade jag med det.

BFS

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Träna (i situationer där du har kontroll). Klicka i och ur tillräckligt många gånger så blir det lättare. Men man måste inte cykla med spd. Roligaste stigcyklingen (teknisk och långsam) tycker jag går bäst med plattisar. Det är mer avslappnat, helt enkelt. Spd är skönt när det skakar bara lite och det går lite snabbare.

KungJulian

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Jag lyckades aldrig lära mig att bli bekväm med att sitta fast och blev en betydligt bättre cyklist när jag gick över till plattisar. Finns ingen anledning att plåga sig med något som gör en feg och sämre på att cykla.

Nej plåga sig i onödan ska man förstås inte göra, bättre att ta det som känns bäst för en själv. Men nu tyckte ju TS att sitta fast var suveränt för 90 % av tiden och önskade tips för att få samma känsla för resterande del.

Looperking

Ny medlem
Läskigt med spd, tips?
Alltså shit pommes frites (låter bättre än det skrivs...), vad grymma ni är! Tack för alla tankar och förslag! 😀👍

Kan du klicka ur snabbt? Har du ställt i fjäderspänningen på pedalerna i (nästan) lägsta läget? Har du övat att står still och klicka ur på t.ex. gräs?
Ja, jag tycker att det går bra när jag testar/tränar och fjäderspänningen är nedställd maximalt. Men när jag ska cykla t.ex. uppför en häll och det är sådär brant så att jag inte vet om jag kommer att spinna eller tippa bakåt då går det ju på en millisekund att drutta...

För mig hjälpte det att byta klotsar till ett par som löser ut om du rycker fötterna rakt upp. Att vrida ut hälen är inte en naturlig reaktion om du håller på och ramlar. Innan häl-rörelsen hade satt sig var det skönt att lätt få loss fötterna i alla lägen.
Mycket intressant! Kan det vara sådana @ejma tipsar om (SM-SH56)? Jag har den andra modellen nu.

Tanken har slagit mig, så ditt tips är helt i linje med frågeställningen. Det går inte att både äta kakan och ha den kvar... Men det är ju så jäkla skönt att ge benen vad de tål med spd - känns ju som att man har en motor som driver framåt!

Och tror att TS inte kör riktiga brantar.
Korrekt! 🙈😂

SPD-sko
Borde inte en sådan sko fungera ganska bra med en kombipedal?
Då borde man ha OK grepp och även kunna klicka i sig i SPDn.
Ja, varför inte? Någon som provat något liknande? Jag tror att det skulle öka självsäkerheten om jag kunde trampa med hålfoten där det är som värst. Jag har inte ens nämnt <pedaltypen som inte får nämnas>, och det är för att jag till vardags tycker att det går alldeles utmärkt att trampa med sneakers på mina spd. En sådan sko med spd kanske är lösningen...

Själv byter jag mellan spd och plattisar beroende på var jag tänker köra.
En tvåminutersoperation.
Men om detta sker relativt frekvent, borde det inte medföra en hel del slitage på infästningen? Tids nog sitter inget fast...?

darkforce

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
skulle nog säga vissa vänjer sig fort o vissa aldrig.
jag e den senare... trivs skitbra i spd i pendling gravel o vanlig stig men stök stock sten o brant nerför nope never de sitter en mental spärr ja får inte med cykeln o kroppen i harmoni, fegar tvekar o kör åt *censur*.. men med plattisar no probz inga spärrar alls full harmoni o tänjer oftast liiite för mycke på gränserna ist

-Andy-

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Nej, de är inte grymma, utan löser ut när du minst önskar, t.ex när du åker nerför en stenig backe.
Du får nog sätta dig in i TS perspektiv. Om du har svårt att få loss fötterna är de riktigt bra. Framför allt tills hälrörelsen har satt sig i "muskelminnet" och då kan du gå över till de mer klassiska klotsarna.

För just dig däremot verkar de inte speciellt lämpliga. Om du upplever att pedalerna löser ut i tid och otid bör du kolla slitaget på klotsarna. Slitna klossar har en förmåga att lösa ut betydligt enklare än ett par fräscha klotsar. Om de fortfarande är okej, men löser ut på tok för lätt bör du justera pedalerna så att kraften som krävs för de ska lösa ut är korrekt. Det låter som att dina pedaler kanske är lite för generöst inställda för din del.

C-dale

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Du får nog sätta dig in i TS perspektiv. Om du har svårt att få loss fötterna är de riktigt bra. Framför allt tills hälrörelsen har satt sig i "muskelminnet" och då kan du gå över till de mer klassiska klotsarna.

För just dig däremot verkar de inte speciellt lämpliga. Om du upplever att pedalerna löser ut i tid och otid bör du kolla slitaget på klotsarna. Slitna klossar har en förmåga att lösa ut betydligt enklare än ett par fräscha klotsar. Om de fortfarande är okej, men löser ut på tok för lätt bör du justera pedalerna så att kraften som krävs för de ska lösa ut är korrekt. Det låter som att dina pedaler kanske är lite för generöst inställda för din del.
Jag körde bara med 56-klossarna ett par gånger innan jag gick tillbaka till de vanliga. F.ö har jag kört med SPD sen de kom ut -91? Innan dess ett par LOOK-varianter för mtb.

Andreas12345678

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Förvånad att ingen tipsat om att flytta klossarna inåt mot cykeln så fötterna hamnar bredare. Dvs så man får bredare stå-ställning på cykeln, vilket även innebär att du blir stadigare med ökat självförtroende.
De finns till och med längre axlar att köpa till pedalerna för att få samma effekt.

Tobbe H

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Jag använder magped pedaler. Du sitter "fast" men magneter. Du behöver inte dra ut foten i någon speciell vinkel utan. Dock får du inte samma dragkraft som spd, men för mig har dem fungerat bra ☺️👍

n3wton

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Grejen som gör spd bra är att man sitter fast. Har man klossar som kan lossa lite när som helst blir det farligt och jäkligt oroligt att cykla. Jag har några gånger satt på nya pedaler utan att kolla fjäderspänningen, och sen ramlat ur pedalerna när jag hoppat eller tagit i uppför någon brant. Snacka om skaderisk!

Det man är ute efter är att få in rörelsen att hälen går först när man tar av foten. Jag som nästan alltid kör spd gör samma rörelse när jag tar av foten från en platt pedal också har jag märkt - finns liksom inget annat sätt när man är van. Kör man då klossar där man kan kringgå detta, utan att få fördelen med att man kan lita på att man inte tappar pedalerna, så kommer man aldrig komma till läget där man verkligen har nytta av spd-pedaler "på riktigt".

Jag har ramlat otaliga gånger, och inte en enda gång har jag suttit fast i cykeln. Man kommer loss, varje gång, utan undantag och helt utan att tänka på det. Däremot kan jag föreställa mig osäkerheten kring att cykla i stök (jag började med spd när jag var ca 20 och fortfarande formbar, samt cyklade stig i snö och kunde därför ramla lite kors och tvärs utan problem), men det enda som gäller då är att öva upp tryggheten i att komma loss. Det finns liksom inget som säger att man kommer av pedalerna långsammare med spd, det handlar bara om att man gör på ett annat sätt. Jag kan tänka mig att en bra övning är att öva track stand på gräsmatta, kanske kombinerat med en slalombana där man försöker cykla så långsamt som bara möjligt. Då får man balansträning (som behövs om stök gör en osäker) samt vana att komma av pedalen snabbt.

Är man inte beredd att öva lite och fortfarande känner sig otrygg hade jag bytt pedaler. Och blivit som ett skolbarn som cyklar till skolan. För det är väl bara dom som inte kör riktiga pedaler...?😉

Skämt åsido så finns det nog bara en extremt marginell skillnad i trampeffekt av att ha spd-pedaler. Det är benen och lungorna som bestämmer farten. Spd-pedaler för min del handlar om trygghet och bekvämlighet, inte fart eller effekt.

Tore krok

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Mitt tips är att träna lite att stå still med spd, bli bekväm att nästan börja falla åt sidan innan du klickar ut och lär dig känna igen exakt känslan ”det här går rädda” eller vice versa. När man fått den magkänslan dialed brukar det bara vara att köra på tekniskt uppför där denna nyfunna magkänsla kommer säga till när det är dags att klicka ur

Tore krok

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Grejen som gör spd bra är att man sitter fast. Har man klossar som kan lossa lite när som helst blir det farligt och jäkligt oroligt att cykla. Jag har några gånger satt på nya pedaler utan att kolla fjäderspänningen, och sen ramlat ur pedalerna när jag hoppat eller tagit i uppför någon brant. Snacka om skaderisk!

Det man är ute efter är att få in rörelsen att hälen går först när man tar av foten. Jag som nästan alltid kör spd gör samma rörelse när jag tar av foten från en platt pedal också har jag märkt - finns liksom inget annat sätt när man är van. Kör man då klossar där man kan kringgå detta, utan att få fördelen med att man kan lita på att man inte tappar pedalerna, så kommer man aldrig komma till läget där man verkligen har nytta av spd-pedaler "på riktigt".

Jag har ramlat otaliga gånger, och inte en enda gång har jag suttit fast i cykeln. Man kommer loss, varje gång, utan undantag och helt utan att tänka på det. Däremot kan jag föreställa mig osäkerheten kring att cykla i stök (jag började med spd när jag var ca 20 och fortfarande formbar, samt cyklade stig i snö och kunde därför ramla lite kors och tvärs utan problem), men det enda som gäller då är att öva upp tryggheten i att komma loss. Det finns liksom inget som säger att man kommer av pedalerna långsammare med spd, det handlar bara om att man gör på ett annat sätt. Jag kan tänka mig att en bra övning är att öva track stand på gräsmatta, kanske kombinerat med en slalombana där man försöker cykla så långsamt som bara möjligt. Då får man balansträning (som behövs om stök gör en osäker) samt vana att komma av pedalen snabbt.

Är man inte beredd att öva lite och fortfarande känner sig otrygg hade jag bytt pedaler. Och blivit som ett skolbarn som cyklar till skolan. För det är väl bara dom som inte kör riktiga pedaler...?😉

Skämt åsido så finns det nog bara en extremt marginell skillnad i trampeffekt av att ha spd-pedaler. Det är benen och lungorna som bestämmer farten. Spd-pedaler för min del handlar om trygghet och bekvämlighet, inte fart eller effekt.

Du hann före, men ja trackstand är nog en ypperlig övning för Ts!

C-dale

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Förvånad att ingen tipsat om att flytta klossarna inåt mot cykeln så fötterna hamnar bredare. Dvs så man får bredare stå-ställning på cykeln, vilket även innebär att du blir stadigare med ökat självförtroende.
De finns till och med längre axlar att köpa till pedalerna för att få samma effekt.
Delvis bra o delvis dåligt eftersom det blir lättare att slå i stenar mm. vid sidan av och på stigen och svårare att trampa tidigt ur kurvor. Helt klart bra med längre pedalaxlar om fotpositionen medför att hälarna gnuggar mot vevarmen. Folk har ju slitit hål på Shimanos ihåliga vevar..

Looperking

Ny medlem
Läskigt med spd, tips?
Trackstand har jag någon form av fallenhet för. Jag kan balansera tills solen går ner. Men jag förstår, balansövningar som tvingar mig att klicka ur ger förstås rätt träning. Det är bara det att under kontrollerade former, som det lätt blir när jag medvetet övar, så är det lätt att klicka ur. Problemet är nog mer relaterat till obehaget att sitta fast där det redan på förhand ser ut att vara halvt omöjligt att cykla (tänk uppför en stenhäll där jag inte vet hur långt jag kommer eller om jag kommer att stegra och tippa bakåt, men man vill ju försöka så långt det går...).

Jag har köpt nya skor (https://www.xxl.se/northwave-x-trail-plus-22-terrangcykelsko-herr-svart/p/1171153_1_style). Dessa har plattare sula, men med bra gummigrepp. Detta tror jag är en del av lösningen. De kostade 599 på rea, så ingen skada skedd annars. Med dessa kanske jag enklare kan fuska med att inte klicka i när jag vet att det kommer att ta stopp, bara inte när.

Jag tänkte även prova SM-SH56 också, för att se om det känns bättre. Jag är inte orolig för att lossna i höga hopp eller branta stenpartier.... :)

Fungerar inte ovanstående så provar jag att byta till plattisar. Ska försöka återkoppla när jag landat, tror säkert att det finns fler som har liknande upplevelse av spd.

Tack för alla tips, so far!

jonte987

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Jag har till 99% ramlat på garageuppfarter och liknande innan ryggmärgen fattat att man är klickat. I spåret var det mer naturligt att rycka loss från dag 1. Körde med lös inställning.
Jag har även ramlat högst upp vållåsen när jag råkade klicka in plattforms SPD utan att märka det.
Mycket enklare med klassiska M520. (eller så tycker jag det för att jag hade såna i 20 år)

Makten

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Med dessa kanske jag enklare kan fuska med att inte klicka i när jag vet att det kommer att ta stopp, bara inte när.
Förlåt, men det där är ju den sämsta av alla lösningar. Att klicka ur när det blir stökigt; det är ju precis då man har störst nytta av att sitta fast. Antingen sitter man fast permanent, eller inte.

-----

Angående det här med att öva på att klicka ur... Min erfarenhet är att det är som jävligast när man i klart ostadig kroppsposition och mer eller mindre stillastående måste klicka ur åt ett håll som är svårt eller omöjligt utan att ramla av själva rörelsen. Alltså något helt annat än vid trackstand. Eller det skulle vara om man väntar tills man börjar falla åt sidan och försöka klicka ur. Den rörelsen påskyndar bara trillandet eftersom man flyttar vikt åt samma håll som man redan trillar.

Rattnalle

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Förlåt, men det där är ju den sämsta av alla lösningar. Att klicka ur när det blir stökigt; det är ju precis då man har störst nytta av att sitta fast. Antingen sitter man fast permanent, eller inte.

-----

Angående det här med att öva på att klicka ur... Min erfarenhet är att det är som jävligast när man i klart ostadig kroppsposition och mer eller mindre stillastående måste klicka ur åt ett håll som är svårt eller omöjligt utan att ramla av själva rörelsen. Alltså något helt annat än vid trackstand. Eller det skulle vara om man väntar tills man börjar falla åt sidan och försöka klicka ur. Den rörelsen påskyndar bara trillandet eftersom man flyttar vikt åt samma håll som man redan trillar.
Instämmer.

Det här verkar ju mer vara ett problem med att våga än ett motoriskt och lösningen är nog tyvärr bara att tvinga sig att inte börja fuska tills bekvämlighet infinner sig eller att acceptera att det inte kommer att bli bekvämt och börja köra flats.

56-klossarna som släpper åt fler håll tycker jag själv är sjukt läskiga eftersom de är mindre förutsägbara, men alla knep som ger ökad trygghet att våga köra på och lita på att det går att komma loss är värda att prova.

Jag kör själv både SPD och flats i olika situationer och jag kan verkligen inte ens minnas när jag senast var i en situation där jag inte kom loss när jag ville. Det släpper om man kastar ut foten även med hårt dragna pedaler. Men man måste lita helt på att det kommer att släppa för att våga glömma pedalerna. Men att cykla med en fot bara stående på pedalen utan att vara iklickad, det är sjukt läskigt när det händer av misstag.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Jag tror det är viktigt att inse att, som @Rattnalle och @Makten skriver, det just är att man sitter fast som är det BRA med spd-pedaler. Vill man inte sitta fast bör man välja ett pedalsystem där man inte sitter fast. När man väl börjat inse att det är just denna funktion som så många tycker är bra, så kanske man också accepterar och därmed släpper en del av skräcken för att "inte komma loss". Att inte komma loss är helt enkelt ett ickeproblem så fort man lärt sig.

Det finns två situationer då det INTE är bra med spd. Den ena är när man står still lite halvdumt till precis innan en krånglig brant, och man bara måste i pedalerna fort för att inte cykla på ett ben nedför ett stup. Då kan det vara lite stressigt och två sekunders oro innan man väl sitter fast igen. Det andra är om man ska hoppa upp på något eller spurta riktigt ordentligt, och mot sin vilja klickar ur. Då är det överhängande risk att man slår sig på riktigt.

Jag hade en gång satt på nya pedaler och hjul på en racercykel där jag körde med spd. Eftersom det var fräsiga hjul skulle jag visa en kompis hur fort man kunde dra iväg med dem, så jag gav allt jag hade från nästan stillastående. Tappade bakre pedalen (som var för löst spänd, mao) efter några tramptag och vinglade och flög hit och dit över styret och var en millimeter ifrån att lägga mig på asfalten. Numer ser jag alltid till att skruva åt eller åtminstone testa förspänningen av fjädern innan jag cyklar "på riktigt".

Rattnalle

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Jag tycker nog att SPD faktiskt är lättare än plattisar när man ska starta på krönet av en brant. SPD är väldigt tacksamt eftersom man kommer exakt rätt med foten direkt. Med plattisar är det väldigt lätt att hamna lite snett och att komma rätt är inte det lättaste när man inte kan lätta foten från pedalen pga terräng.

Det andra löser man som sagt med att kolla spänningen på grejerna och inte köra med för slitna klossar. Jag brukar dra åt mina pedaler rätt hårt för fördelen är ju just att man sitter fast och då vill jag sitta fast.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Det finns två situationer då det INTE är bra med spd. Den ena är när man står still lite halvdumt till precis innan en krånglig brant, och man bara måste i pedalerna fort för att inte cykla på ett ben nedför ett stup. Då kan det vara lite stressigt och två sekunders oro innan man väl sitter fast igen. Det andra är om man ska hoppa upp på något eller spurta riktigt ordentligt, och mot sin vilja klickar ur. Då är det överhängande risk att man slår sig på riktigt.

Håller med.

Det annars löser man som sagt med att kolla spänningen på grejerna och inte köra med för slitna klossar. Jag brukar dra åt mina pedaler rätt hårt för fördelen är ju just att man sitter fast och då vill jag sitta fast.

För de flesta räcker det. Och tror inte att det är TS problem. Jag har dock märkt att jag kan klicka ur vanliga SPD när jag slänger runt min helstel MTB för att undvika hinder eller hoppa uppför stora sten, riktigt läskigt! Jag har nu bytt till Shimano BMX SPD och det känns mycket trygare och jag har aldrig motvilligt klickat ur. Det krävde bara lite tillvänjning inför rödljus i början.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Jag tycker nog att SPD faktiskt är lättare än plattisar när man ska starta på krönet av en brant. SPD är väldigt tacksamt eftersom man kommer exakt rätt med foten direkt. Med plattisar är det väldigt lätt att hamna lite snett och att komma rätt är inte det lättaste när man inte kan lätta foten från pedalen pga terräng.
Nackdelen är att man ju måste ha något att hålla i sig i när man klickar fast sig, om man inte är bra nog för att "starta och klicka i samtidigt".

Jag minns när dom flesta körde SPD, tillfällen där det inte fanns bra träd i närheten.
Jag med plattisar var den som alla höll i sig i :p

Rattnalle

Aktiv medlem
Läskigt med spd, tips?
Nackdelen är att man ju måste ha något att hålla i sig i när man klickar fast sig, om man inte är bra nog för att "starta och klicka i samtidigt".

Jag minns när dom flesta körde SPD, tillfällen där det inte fanns bra träd i närheten.
Jag med plattisar var den som alla höll i sig i :p
Att träna upp att starta och klicka i samtidigt ser jag som en grundkompetens man bör träna in rätt omgående. Sen kan det ju ta ett tag innan man helt litar på att verkligen komma i men då bör man nog snarare gå bak ett par meter så man hinner avbryta om man misslyckas än att hålla sig i saker tycker jag. Annars tränar man in fel beteende.

Köp & Sälj

Topp