Ah, du tänker så.Att träna upp att starta och klicka i samtidigt ser jag som en grundkompetens man bör träna in rätt omgående. Sen kan det ju ta ett tag innan man helt litar på att verkligen komma i men då bör man nog snarare gå bak ett par meter så man hinner avbryta om man misslyckas än att hålla sig i saker tycker jag. Annars tränar man in fel beteende.
Nja, har man tränat in rörelsen så vet man oavsett tycker jag.Men då tappar man SPD-fördelen att man "vet" att man sitter fast innan man träffar branten.
Och vill påstå att med liknande mängd träning, så kan man lära sig att starta och sätta en platt-sko rätt på pedalen också :p
Exakt, jag har alltid med mig ett träd under de ca 300 timmar jag cyklar per år. Säkrast så.Ja, det sket vi i att nämna. Med spd måste man starta vid ett träd så skit i det och ralla runt på plattisar
Cykelmonterat eller rygga?Exakt, jag har alltid med mig ett träd under de ca 300 timmar jag cyklar per år. Säkrast så.
Stort flaskställCykelmonterat eller rygga?
det är sådär brant så att jag inte vet om jag kommer att spinna eller tippa bakåt
Jag tror att just ordet känsla är nyckeln och det är tur att vi har olika val för vi är alla olika.Känslan av att kunna sätta ner foten gjorde att dessa partier blev betydligt mindre läskiga och jag hade inga som helst problem att ta dem.
Jo, det är ju naturligtvis under förutsättning att man tappat kontrollen. Det är vetskapen att OM det händer så sitter man inte fast. Det gör att det känns säkrare, i synnerhet om man skall prova ett parti man tycker är läskigt.Jag tror att just ordet känsla är nyckeln och det är tur att vi har olika val för vi är alla olika.
Personligen så skulle jag aldrig komma på tanken att sätta ner en fot i ett stökigt parti eftersom det skulle kräva att jag ställer vevarna vertikalt och inte horisontellt. Sätter jag ner en fot utför en stenkista, trappa eller brant med rötter och stök så har jag antingen tappat kontrollen och stannat/ramlat eller valt att stanna innan jag tappar kontrollen.
Då har du haft tur. Jag kör med spd och har normalt inga problem att komma loss men det har hänt. En gång var med vinterskor. Det extra gummit i sulan gjorde att jag inte kom loss. Gissa om jag sträckte mig i ljumskmusklerna. En annan gång i ett djupt hjulspår, det fanns inte utrymme åt sidan att vrida skon.Grejen som gör
Det man är ute efter är att få in rörelsen att hälen går först när man tar av foten. Jag som nästan alltid kör spd gör samma rörelse när jag tar av foten från en platt pedal också har jag märkt - finns liksom inget annat sätt när man är van. Kör man då klossar där man kan kringgå detta, utan att få fördelen med att man kan lita på att man inte tappar pedalerna, så kommer man aldrig komma till läget där man verkligen har nytta av spd-pedaler "på riktigt".
Jag har ramlat otaliga gånger, och inte en enda gång har jag suttit fast i cykeln. Man kommer loss, varje gång, utan undantag och helt utan att tänka på det.
Håller med. Började med flats som var ganska usla på 80- början av 90-talet. Gick över till SPD när shimano 737 kom. Efter 18 år på SPD tänkte jag prova flats igen på en AM/freeride hoj och skaffade pedaler med vassa spikar och 5ten skor. Men pedalvalet misslyckades eftersom jag var alldeles för dålig på att sätta foten rätt på pedalen om jag hade ut foten i en kurva etc. Foten gick ju inte att flytta alls på pedalen o som Nalle sa, det går ju inte att lyfta på foten och försöka rätta till.Jag tycker nog att SPD faktiskt är lättare än plattisar när man ska starta på krönet av en brant. SPD är väldigt tacksamt eftersom man kommer exakt rätt med foten direkt. Med plattisar är det väldigt lätt att hamna lite snett och att komma rätt är inte det lättaste när man inte kan lätta foten från pedalen pga terräng.
Det andra löser man som sagt med att kolla spänningen på grejerna och inte köra med för slitna klossar. Jag brukar dra åt mina pedaler rätt hårt för fördelen är ju just att man sitter fast och då vill jag sitta fast.
Då har du haft tur. Jag kör med spd och har normalt inga problem att komma loss men det har hänt. En gång var med vinterskor. Det extra gummit i sulan gjorde att jag inte kom loss. Gissa om jag sträckte mig i ljumskmusklerna. En annan gång i ett djupt hjulspår, det fanns inte utrymme åt sidan att vrida skon.
Jag blir lite trött på alla självsäkra kommentarer. Ibland har folk bara haft tur.
Då har du haft tur. Jag kör med spd och har normalt inga problem att komma loss men det har hänt. En gång var med vinterskor. Det extra gummit i sulan gjorde att jag inte kom loss. Gissa om jag sträckte mig i ljumskmusklerna. En annan gång i ett djupt hjulspår, det fanns inte utrymme åt sidan att vrida skon.
Jag blir lite trött på alla självsäkra kommentarer. Ibland har folk bara haft tur.
Är inte det där rena extremfall som kan hända med lite vad som helst på en cykel, speciellt om man har dålig koll på att alla skruvar sitter fast?Ytterligare en gång då jag var riktigt nära en krasch med spd-sl, två skruvar hade gängat ur och jag kunde vrida skon hur mycket som helst. En kompis råkade ut för samma sak på VR i Hjo med jättemycket publik.
Det här visar nog bara hur olika man kan se på saker och ting. Jag ramlar nära nog aldrig när jag cyklar, och gör jag det så sker det i regel vid fummel när jag står nästan still (och då är SPD etter värre än plattisar). Räknar liksom inte med att ramla, vilket en del andra tycks göra.Man synar ju marken emellanåt om man cyklar, hur man än vrider och vänder på saken.
Det där har jag gjort flera gånger, tyvärr. Men efter sista gången, för kanske fem år sedan, tröttnade jag och började använda gänglåsning på klossskruven. Rekommenderas! ;-)Ytterligare en gång då jag var riktigt nära en krasch med spd-sl, två skruvar hade gängat ur och jag kunde vrida skon hur mycket som helst. En kompis råkade ut för samma sak på VR i Hjo med jättemycket publik.
Att inte testa sina sko-pedal-kombos ordentligt är ju inte systemets fel i sig. Samma med om skruvarna gängar ur sig, det är klart det kan hända och då är det otroligt svårt att komma loss men det är inte systemets fel i sig.Då har du haft tur. Jag kör med spd och har normalt inga problem att komma loss men det har hänt. En gång var med vinterskor. Det extra gummit i sulan gjorde att jag inte kom loss. Gissa om jag sträckte mig i ljumskmusklerna. En annan gång i ett djupt hjulspår, det fanns inte utrymme åt sidan att vrida skon.
Kan väl också apropå de sista inläggen tillägga att jag hör till skaran som räknar med att ramla nån gång ibland. Det händer när man tänjer tillräckligt på sina och materialets gränser. Har aldrig råkat ut för att jag inte kommit loss när jag ramlat.
Det där får du och din kompis skriva upp på klant-kontot. Klart man kollar med jämna mellanrum att både cykel och övrig utrustning är i okej skick.Ytterligare en gång då jag var riktigt nära en krasch med spd-sl, två skruvar hade gängat ur och jag kunde vrida skon hur mycket som helst. En kompis råkade ut för samma sak på VR i Hjo med jättemycket publik.
Eftersom trådstarten INTE var "Är SPD eller Flats bäst - berätta varför din set-up är så kunglig" så ger jag följande tips:
Om man vill ha spd men tycker att vissa ställen är läskiga: skaffa ett par flats/skor och vänj dig att åka i lite läskigare terräng med dessa - när lite självförtroende finns: kör med samma partier med spd.
Tyvärr ganska vanligt på Happy. Jag gav också några konkreta tips tidigare i tråden men tyvärr försvinner de fort i flödet.Eftersom trådstarten INTE var "Är SPD eller Flats bäst - berätta varför din set-up är så kunglig" så ger jag följande tips:
Gav spd fyra år men blev aldrig riktigt kompis med dom i kniviga situationer, antar att jag är tröglärd, men på racern så skulle jag inte vilja vara utan spd-sl.Tyvärr ganska vanligt på Happy. Jag gav också några konkreta tips tidigare i tråden men tyvärr försvinner de fort i flödet.
Om jag skulle ta ett av mina tips så är det att sätta ett larm med givet intervall i sin telefon, klocka, aktivitetsmätare... och varje gång det piper klicka ur och sedan i oavsett situation. Sedan ge sig ut i naturen och cykla enklare men blandad terräng. Efter några hundra "klick" så börjar det sitta i ryggraden.