Lätt att bete sig i Hellas

yonsson

Aktiv medlem
Jag cyklar oftast vid soluppgången. Inte en kotte i skogen förutom jag och på sin höjd ett rådjur = problemet löst.
Gillar man inte folk så är ju den enklaste lösningen att undvika dem, inte att förvänta sig att alla andra ska anpassa sig.

Freddie L

Aktiv medlem
”Kommer på höger” skulle kunna få mig att tveka en sekund eller två, men sen är jag väl lite trög också. Hoppas man har de sekunderna innan det blir obehagligt.

Tränar du mot målet DH-världscup i Hellas? Du tror inte du skulle kunna få bättre förutsättningar om du flyttade till Åre eller Frankrike, jag menar om du menar allvar med att ge allt?

Rholm

Aktiv medlem
Jag tolkade första inlägget som att det här är en tråd om att folk inte kan bete sig i Hellas, men ack så fel jag hade, tråden och trådtiteln syftar ju på att Tomcaten själv inte kan bete sig i Hellas, vilket han klart och tydligt fört i bevis.

Tomcaten

Aktiv medlem
Skönt att jag med mig själv vet vad jag är och inte är istället för experterna bakom tangentborden.

jolov

Aktiv medlem
Jag tolkade första inlägget som att det här är en tråd om att folk inte kan bete sig i Hellas, men ack så fel jag hade, tråden och trådtiteln syftar ju på att Tomcaten själv inte kan bete sig i Hellas, vilket han klart och tydligt fört i bevis.
Snart kommer kommentaren att han är bättre på att cykla än dom som inte håller med honom.
Den har jag sett ett par gånger, alltid lika kul.

Tore krok

Aktiv medlem
Om man kan sin ”race-run” vet man ju oftast vart man kan köra förbi säkert och med gott avstånd utan att någon tror man är en älg. Sen så brukar iaf jag vänta med att droppa in tills jag vet att dom framför är såpass långt före att man inte fånga upp dom, tycker inte det är schysst att droppa in i stekhet och jaga nån helt ovetande stackare framför.

Crocko

Aktiv medlem
Har fått denna av en kompis. Har tagit bort namn och bild den som postat.
Men bör ge iaf nån tankeställare...

Visa bilaga 448653
Detta är ett vanligt återkommande tema då jag bor i närområdet och de FB grupper som finns för bagis, Kärrtorp och Björkhagen har nästan ett stående inslag om incidenter med cyklister i skogarna runt om i reservatet. I början brukade jag försöka bredda perspektivet mellan olika intressegrupper, men tyvärr är det för vanligt förekommande för att orka förklara hur det kommer sig att vissa cyklister inte kan uppföra sig bland folk.

MrSthlm

Aktiv medlem
Intressant tråd, kanske OT nu, har inte ett dyft att göra med Hellas men själv försöker jag bara skrämma gångare eller cyklister när jag verkligen måste. Antingen tar jag en större sväng förbi dem eller saktar farten rejält, som sista utväg får man försöka påkalla uppmärksamhet. Jag beter mig så eftersom jag hatar att bli skrämd själv, i vissa fall blir jag faktiskt irriterad. ;-) Skulle vara väldigt roande att plocka fram ett signalhorn och skrämmas tillbaks. Kan störa mig sjukt mycket på cyklister som "plöjer" sig fram trots att det finns utrymme för en lite större sväng utan något "här kommer jag" drama. I Hellas misstänker jag dock att det oftast är trångt och då måste man ju på något sätt påkalla uppmärksamhet. Under perioder när jag löptränar och folk går tre i bredd kör jag med vissa udda knep, kan klappa till med händerna men man kan ju göra det relativt soft, bättre än att bröla varje fall. ;-)

Senast ändrad:

Paco

Aktiv medlem
Vi har fortfarande inte fått svar på vad ”toppen” är än.

Känns ju lite fånigt om du tycker att du har rätten att bete dig som en rövhatt för att t.ex dominera SBR....

NH

Medlem
Nu var det jättelänge sedan jag cyklade i Hellas men är folk/familjer ute och går gröna/blå?
Hur som helst, eftersom Hellas är så överjävligt bra att cykla i så vore man ju en idiot om man retar upp folk som går där bara för att sätta ett nytt pers...
Ringklocka är bra, plinga i tid, inte 2 meter bakom och HEJJA GLATT!

Rookieboy

Medlem
man hamrar tillbaka.
Jag är så jävla less på folk med hörsnäckor som inte "är med i matchen" och dessutom går o drömmer i sin egna värld men fjäsket djup nere i nån Ajfån, och sen gnäller o skriker o ska spöa en i skogen, bara för man inte plingar med ringklockan som man saknar... blir dem påkörda så får dem fan skylla sig själva.

Ja , lite less är jag... :/
Det är snart förbjudet med MTB i Hellas men då vet vi iaf varför och vem det beror på.

Erik O

Aktiv medlem
Galen tråd. Det hela är väl rätt enkelt egentligen. Vid möten med folk och fä ska farten ovillkorligen anpassas till att mötet, dvs strax över gångfart om man möter eller passerar en gående. Ett glatt hej på det så är man hemma i 99,9 % av fallen.

Det jag däremot uppfattar som lite svårare är hur man bäst ger sig till känna. Ringklocka kan säkert vara bra men min känsla är att det kan uppfattas som lite uppfordrande av en del.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Det jag däremot uppfattar som lite svårare är hur man bäst ger sig till känna. Ringklocka kan säkert vara bra men min känsla är att det kan uppfattas som lite uppfordrande av en del.
Japp, jag tror att många uppfattar en ringklocka som en uppmaning att "flytta på dig" vilket en del snedtänder på, jag har därför medvetet valt att inte ha någon ringklocka på mtb'n. Jag saktar ner och säger "hej, skulle jag kunna få komma förbi" eller liknande. På cykelbana är det en helt annan sak, men i skogen tycker jag faktiskt inte att det blir bra.

Tomcaten

Aktiv medlem
Jag är medveten om att allt är spårbart :ROFLMAO: men ha så kul på fabriken idag och tack för att du följer min instagram.

BFS

Aktiv medlem
Det finns typ +500 km stig i Hellas där man aldrig träffar en människa. Att lägga merparten av sin cykling där känns som ett klokt alternativ för den som inte kan låta bli att reta upp sin omgivning.
Om ett träd faller i skogen, utan att nån hör det, gör det då ett ljud?
Om nån ger 100% på en stig i Hellas, utan att ha skrämt nån, har det då hänt?

johan44

Aktiv medlem
Det är ju helt förståeligt att "håll höger" eller "kommer på höger" inte är helt kausalt för gemene man att reagera på instinktivt.
"kommer vänster" tillsammans med ett leende funkar toppen även mot glada amatörer när man ska köra om nån cyklist, på hens vänster. Testat senast igår i Ursvik. Men att hojta det till en gående barnfamilj...

Berk

Aktiv medlem
Det finns typ +500 km stig i Hellas där man aldrig träffar en människa. Att lägga merparten av sin cykling där känns som ett klokt alternativ för den som inte kan låta bli att reta upp sin omgivning.
Håller med, förutom att jag är jättenöjd att jag nu cyklar på mestadels toma stigar i Hellas och de cyklister och vandrare jag möter är nästan alla trevliga.

Tompelino

Medlem
Har fått denna av en kompis. Har tagit bort namn och bild den som postat.
Men bör ge iaf nån tankeställare...

Visa bilaga 448653
Rövigt beteende om det nu verkligen var så det gick till. Dock brukar just den här inläggsskrivaren göra sådana inlägg i lokala gruppen, så hon verkar ha en personlig agenda(/trauma). Cyklar och går i reservatet 1-2 timmar om dagen, men aldrig varit med om något liknande, men hon verkar stöta på det flera gånger i veckan.

r72

Aktiv medlem
Det handlar väl som vanligt lite om hur man gör... Ett ilsket pling ett par sekunder innan man är ikapp gör väl ingen glad. Tar man istället och börjar plinga lite försiktigt i god tid och ser till att de man är på väg ikapp, eller mot, har möjlighet att upptäcka en och flytta på sig medan man saktar ner farten och passerar lugnt och fint brukar det gå bra nästan varje gång. Undantag finns förstås, men gör man så här tycker jag i alla fall att man har gjort sitt bästa!

Little Stereo

Aktiv medlem
Jag gör som jag brukar, saktar ner och kör om med ordentligt utrymme i sidled. Ringklocka är en mycket praktisk grej, men under Corona upplever jag att de ökade antalet mäniskor som rör sig i Hellas inte verkar särskilt intresserade av natur utan lyssnar i på musik. Avstånd i sidled är därför extra viktigt eftersom det inte går att utgå från att någon hör när jag kommer 🤷‍♂️

Bengt-re

Aktiv medlem
Det handlar väl som vanligt lite om hur man gör... Ett ilsket pling ett par sekunder innan man är ikapp gör väl ingen glad. Tar man istället och börjar plinga lite försiktigt i god tid och ser till att de man är på väg ikapp, eller mot, har möjlighet att upptäcka en och flytta på sig medan man saktar ner farten och passerar lugnt och fint brukar det gå bra nästan varje gång. Undantag finns förstås, men gör man så här tycker jag i alla fall att man har gjort sitt bästa!
Hopenav är annars bättre. När man börjar sänka farten så noterar folk att man är på g....

staine

Aktiv medlem
Verkar krångligt att cykla i hellas numera.
Tacka vet jag 90-talet. Hur najs och flowigt som helst. Inget happy inget insta inga aggressioner. Inga FS.
Bara grus, stigar och mys. Och Lasse Lindgren (ledaren) hade landets första mobiltelefon fastsurrad på styret.
Kan man önska tillbaks det? (happy är kanske ok ändå)

Callen

Medlem
...hästarna då, ingen som tänker på dem!? Pratade med en ryttare härom veckan som önskade att man hojtar till hellre än plingar, då det kan stressa/skrämma hästen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer