Lätt och snabb stålgravel, möjligt?

matjak

Ny medlem
Efter ca fyra år av 2 mils cykelpendling funderar på att byta ut min Nishiki Pro Eight från 2016 mot en cykel som jag också kan använda på grusväg och enklare stigar med packningsmöjligheter. Av 100% estetiska skäl vill jag helst ha en stålcykel, kanske med kolfibergaffel för att få ner vikt. Jag har kollat runt en del, men tycker det är svårt att veta vad jag ska leta efter om jag är ute efter en cykel som också är kul att pendla med och känns snabb och lätt. Jag förstår idéen av att ha stabila touringramar när man bara kan trampa på, men min pendling är väldigt ryckig och består mest av en massa rödljus. Jag vill ha snabb acceleration, bra uppsikt, lätt vikt, breda däck, 11växlar och en snygg cykel, för max 20 000, typ. Går det?
Soma Wolverine verkar kunna möta mina krav, dock kanske svårt att få den byggd för 20 000. 8bar Steel Mitte ser också ok ut, men hittar dåligt med reviews. Någon som har fler tips?

Mayhem

Aktiv medlem
Lätt, snabb och stål som i trådens titel är nog inga problem. När du sedan inför en begränsning om 20K SEK blir det nog betydligt svårare, billiga stålramar är tunga…

matjak

Ny medlem
Lätt, snabb och stål som i trådens titel är nog inga problem. När du sedan inför en begränsning om 20K SEK blir det nog betydligt svårare, billiga stålramar är tunga…
Jag inser att jag borde specificerat lite bättre. Den cykel jag har nu väger knapp 12. Jag skulle iaf gärna vara nåt kilo under det. Testade en Kona Sutra LTD innan som jag tror vägde kring 11. Upplevde inte att den var så tung, men den kändes inte så kvick i geometrin, så kanske det som är viktigare?

Swoop

Aktiv medlem
Ribble har en stål allt-i-allo i Reynolds 725, kan det vara nåt?
725_cgr_steel_disc_105-01.jpeg

desmo

Aktiv medlem
Jag inser att jag borde specificerat lite bättre. Den cykel jag har nu väger knapp 12. Jag skulle iaf gärna vara nåt kilo under det. Testade en Kona Sutra LTD innan som jag tror vägde kring 11. Upplevde inte att den var så tung, men den kändes inte så kvick i geometrin, så kanske det som är viktigare?
Jag cyklar just på en Kona Sutra Ltd. Fantastisk cykel. Men inget jag skulle beskriva som lätt, rapp eller kvick.
Då är min gamla cross, en Rose av något slag,i aluminium och cantisar mycket mer "nervös". Och lättare.

Så det är kanske en "stål-cx" du ska titta på? Eller kanske tom en stål-lvg som tar aningens bredare däck?
Annars gillar jag tex Ribble CGR Al utan ha cyklat på en: https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-al/
Ska det ändå vara stål har Brothers en nu: https://www.brothercycles.com/shop/frames/stroma/
Billigare stålgravel men tror inte den är så lätt: https://www.fearlessbikes.com/vulture/

grondahl

Aktiv medlem
Rove ST ska väl spänstigare än Sutra? Men knappast en racer. Finns Roadhouse kvar?

Tillägg: Roadhouse finns inte kvar och verkar ha rusat i pris sista åren den fanns kvar.

Quell

Medlem
En idé är att lägga en del av budgeten på ett par extra hjul, köpa findäck till dem o ha till solskenscykling på asfalt. Typ:
Jag har föregångaren till dessa, lätta och billiga. 50% rabatt med kod road50. Läst en del dåligt om kvaliteten på superstars hjul, men de har funkat bra för mig och bygget känns gediget.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
En kollega har en alu-CX som ser ut som en stålis, något tjockare rör men man tror det är stål tills man känner på den. Kanske kan vara nåt.

Pfaff

Aktiv medlem

NLC

Aktiv medlem
Skit i det där med budget och köp det som du drömmer om. Kanske en fräck Niner RLT 9 steel eller en mysig Mason Definition eller ett fullspecat järnkors från Genesis?

Swoop

Aktiv medlem
Bygg själv på en ram från Nordest?

jolov

Aktiv medlem
Bygg själv på en ram från Nordest?
Albardan såg fin ut fram tills jag såg vikten.
Kör man med stålgaffel är det typ 4kg för ramkittet

uandt

Aktiv medlem
Om 11 kgär lätt nog är Brothern fin också:

elme

Medlem
Bara för att följa trenden med att tipsa om vad man själv kör på så slår jag ett slag för Otso Waheela S. Är riktigt nöjd med min! Går att få under budget, vet dock inte vad frakt går på.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer