Lätt och snabb stålgravel, möjligt?

Steel is Real

Aktiv medlem
Jag har dammsugit marknaden. Vill ha en gravel som även funkar för snabba rundor på Lvg och rando. Har insett att den cykeln inte finns, då man måste kompromissa. Vill inte ha en traktor på Lvg och vill inte ha en sprättig cykel med dåligt utrymme för breda däck i skogen. N+1 gäller alltså i mitt fall. Tyvärr. Här är min lista på vad jag har kollat på:

•Brother Mehteh 700x45, 27,5x2,1, 50/34
•Veloheldiconx 9,6kg 29k, 50/34 50c650b/54
•Bombtrack Audax:10,8kg 650/47,700/35

•Kona Rove LTD 2s, 46/30, 810,10,9kg, 27k
•Free ranger: 700x48c, 2s 50x34
•Shand Stooshie 700x42c, 9,8kg +39k:-
•Rondo Ruut 40t 10,3kg, 1s only👎🏻

•Twin six Rando 20k, 700/43, rival22🤔
•Surly Midnight special 11,4kg
•Brother Kepler 11,3kg
•Fearless Vulture monstercross 725
•Ribble CGR725 700/40, 50/34 ful👎🏻

•Fairlight Secan tar 42:or. 9,98kg
•Ritchey outback -13k frameset
•Ritchey Swiss cross - Inga skärmfästen
•Bombtrack HookExt 11kg 650x52, 700x45
-TT M 55,9 ST M: 54, TT S:54,1 ST S:51
•Spezialized Sequia 11,85kg
•Kona sutra ltd 2020:
•Omnium cxc 700x37

Rando/Road

•Fairlight Strael 2.0 tar max 33:or. 8,9kg!

•Ritchey road logic disc, 700x30(32)

-1260,49e=13,8kkr b24

-Vajer under bb

•Eddy Merkxx mycorsa👎🏻Svindyr

•Brother Cycles Stroma👎🏻Kaffenback kopia

•Bombtrack Tempest 9,7kg👎🏻22k 700x28

•Genesis volare disc 700/28👎🏻frameset
•All-city zig zag 9,57kg, 40k kr👎🏻
•Standert Phadfinder 700x38 46k!🤔9,2kg
•Shand rizello 75k👎🏻

Peth

Aktiv medlem
Jag har dammsugit marknaden. Vill ha en gravel som även funkar för snabba rundor på Lvg och rando. Har insett att den cykeln inte finns, då man måste kompromissa. Vill inte ha en traktor på Lvg och vill inte ha en sprättig cykel med dåligt utrymme för breda däck i skogen. N+1 gäller alltså i mitt fall. Tyvärr. Här är min lista på vad jag har kollat på:

•Brother Mehteh 700x45, 27,5x2,1, 50/34
•Veloheldiconx 9,6kg 29k, 50/34 50c650b/54
•Bombtrack Audax:10,8kg 650/47,700/35

•Kona Rove LTD 2s, 46/30, 810,10,9kg, 27k
•Free ranger: 700x48c, 2s 50x34
•Shand Stooshie 700x42c, 9,8kg +39k:-
•Rondo Ruut 40t 10,3kg, 1s only👎🏻

•Twin six Rando 20k, 700/43, rival22🤔
•Surly Midnight special 11,4kg
•Brother Kepler 11,3kg
•Fearless Vulture monstercross 725
•Ribble CGR725 700/40, 50/34 ful👎🏻

•Fairlight Secan tar 42:or. 9,98kg
•Ritchey outback -13k frameset
•Ritchey Swiss cross - Inga skärmfästen
•Bombtrack HookExt 11kg 650x52, 700x45
-TT M 55,9 ST M: 54, TT S:54,1 ST S:51
•Spezialized Sequia 11,85kg
•Kona sutra ltd 2020:
•Omnium cxc 700x37

Rando/Road

•Fairlight Strael 2.0 tar max 33:or. 8,9kg!

•Ritchey road logic disc, 700x30(32)

-1260,49e=13,8kkr b24

-Vajer under bb

•Eddy Merkxx mycorsa👎🏻Svindyr

•Brother Cycles Stroma👎🏻Kaffenback kopia

•Bombtrack Tempest 9,7kg👎🏻22k 700x28

•Genesis volare disc 700/28👎🏻frameset
•All-city zig zag 9,57kg, 40k kr👎🏻
•Standert Phadfinder 700x38 46k!🤔9,2kg
•Shand rizello 75k👎🏻
Fairlight Strael 3 fixar 36 mm bak och nån mm till fram. Även Mason resolution klarar minst 35 mm.

Jonatan F

Aktiv medlem
Jo, jag kan hålla med om att det finns mycket fina vintageramar, men det är lite att jämföra olika saker tycker jag - för en landsvägshoj så köper jag det. Men en typ stålgravel är oftast inte bara skivbromsar och däckbredd - även saker som fästen för väskor/skärmar kan vara skönt att ha :)

Sen är 15-20k lite i överkant, du kan hitta en typ Reynolds 725 ram med allt detta för runt 10k och lite under.

Helt sant :) En aspekt är ju att jag oftast har en budget på 2-5 tkr för hela cykeln och därför har jag inte superkoll på alla alternativ högre upp i skalan :) du har ju helt rätt i att det blir mycket meck och fix för att få ihop en cykel med allt man vill ha om man inte köper en färdig ram.

kroem

Aktiv medlem
Helt sant :) En aspekt är ju att jag oftast har en budget på 2-5 tkr för hela cykeln och därför har jag inte superkoll på alla alternativ högre upp i skalan :) du har ju helt rätt i att det blir mycket meck och fix för att få ihop en cykel med allt man vill ha om man inte köper en färdig ram.
Jag "har" också oftast en "budget" av "2-5tkr" för "hela" cykeln. Sen "blir det inte alltid som man tänkt" ... :D

velovin

Aktiv medlem
Jag lurade länge på en Fairlight, men Brexit och fåniga leveranstider (+ annat) fick mig att hamna i custom-träsket. Polska Orlowski snidade ihop den här ramen i finaste finstål, med allehanda bonusmenyer och frakt för under 18 k. Med enklare rör och svets istället för lödning verkar ramset kunna landa på 10-12 k.
20210517122324_IMG_1339.JPG

kroem

Aktiv medlem
Jag lurade länge på en Fairlight, men Brexit och fåniga leveranstider (+ annat) fick mig att hamna i custom-träsket. Polska Orlowski snidade ihop den här ramen i finaste finstål, med allehanda bonusmenyer och frakt för under 18 k. Med enklare rör och svets istället för lödning verkar ramset kunna landa på 10-12 k.
Visa bilaga 502826
Mumma!

Denna är ju typ tillräckligt billig bara för att testa...

Häng mig inte nu, men någon som beställt ifrån t.ex. "Pofang" på Aliexpress? https://www.aliexpress.com/store/5877866

Kollade lite kort på den, men så jävla ful... :P

Raggamuffin

Aktiv medlem

Hur var de att göra med?

KjellF

Aktiv medlem
Jag har en Fairlight Secan. Tyvärr har min plastracer gått sönder och med dagens leveranstider så har min Secan fått göra tjänst som landsvägscykel. Jag är så nöjd med den på landsväg att jag har beställt en Strael. Secan är skoj att cykla på och jag är minst lika snabb med den som med min 10 år gamla landsvägsracer i plast (lite kolfiber också).

En detalj från sammanställningen ovan, Secan tar som mest 42 mm däck med två växlar fram och skärmar. Med två växlar fram men utan skärmar tar den 47 mm.

kroem

Aktiv medlem
Jag har en Fairlight Secan. Tyvärr har min plastracer gått sönder och med dagens leveranstider så har min Secan fått göra tjänst som landsvägscykel. Jag är så nöjd med den på landsväg att jag har beställt en Strael. Secan är skoj att cykla på och jag är minst lika snabb med den som med min 10 år gamla landsvägsracer i plast (lite kolfiber också).

En detalj från sammanställningen ovan, Secan tar som mest 42 mm däck med två växlar fram och skärmar. Med två växlar fram men utan skärmar tar den 47 mm.
Låter fint, men jag (som inte är TS, dock) tänkte inte lägga nästan 20k på en ram iaf. Eller om jag nu skulle göra det, då vill jag köra custom.

Glenn Dahl

Aktiv medlem

Då är vi två. Kört 500 mil med min Secan sedan den var klar i våras, varje runda lika glad vilken fantastisk cykel det är!
Kör 2x11 och kör utan problem 50mm däck. 43mm med skärmar blir lite trångt om det är lerigt, jag vet för jag har testat så 40mm är lagom för att få lite frigång om man inte bara vill köra fingrus och asfalt.

Sålde av min Aeroroad, körde en runda i år och var "död" i känslan och inte kul alls. När Strael 3,0 släpptes så beställdes den samma dag. Tempohojen kommer ut på köp & sälj snart och min Trek Emonda ALR kommer att säljas när Straelen är klar.
Så nu har jag betat av alla rammaterial och det blir inga mer alu eller carbonramar för mig, steel is real.
Med en Strael och Secan så har jag stallet färdigt med val allt ifrån stökig gravelcykling till bekäm och hyfast snabb landsvägscykling inkl komfort.

Så mitt tips är att snåla inte på ramen, köper du en stålram tar du med dig den i graven. Geometri och val av material samt ett snyggt hantverk kostar pengar. Hellre då snåla på växelgruppen och ta 105 och inte Ultegra tex. Är det vikt som är fokus så är inte en stålram rätt val för dig.

Att jämföra en kinesisk ram några tusenlappar med en europeisk ram i de bästa rören tror jag att du biter dig i svansen och får en död tung cykel som bara blir tråkig. Det kostar att ligga på topp, köp det bästa du verkligen vill ha så behöver du bara handla en gång.

För inte en allt för stor plånbok så kolla in Fairlight eller Mason, ska man ha audax/gravel i stål cyklar är det folket från UK som kan det bäst. Svälj Brexit och handla av dom.
Ett tips är att bara köpa ramen och inte en komplett cykel därifrån, då åker du bara på 4% tulloch inte 14% tull som det är om du köper en komplett cykel ( (bara Streal som det ser ut på deras prislista, Secan/Faran är made in EU utan tull).

Senast ändrad:

kroem

Aktiv medlem
Att jämföra en kinesisk ram några tusenlappar med en europeisk ram i de bästa rören tror jag att du biter dig i svansen och får en död tung cykel som bara blir tråkig. Det kostar att ligga på topp, köp det bästa du verkligen vill ha så behöver du bara handla en gång.
Nu är det ganska ofta samma rör, dock. Men det finns ingen poäng att ge sig in i en diskussion om det, Fairlighten ser otroligt fin ut.

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Nu är det ganska ofta samma rör, dock. Men det finns ingen poäng att ge sig in i en diskussion om det, Fairlighten ser otroligt fin ut.
Rätt rör på rätt plats för att ge optimal funktion, precis samma som carbon.
Beroende på teknik och material får du olika funktion.
Går inte att rakt av jämföra stål mot stål, carbon mot carbon osv. Visst är det samma rör men ett bra rör med kass kontruktion eller på fel ställe ger inte bra egenskaper.

Kolla gärna in lookbooken på Fairlights modeller om val av material mm. Visst det är massa blaj och säljsnack, men ger en bra koll på hur man tänker och varför man gjort som man gjort.

Billigt och bra är sällan en bra kombination.

Ovan är min åsikt dock

Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Jag har haft ögonen på Fairlight ett tag. Det ”trista” med dem just nu är att de flyttat tillverkningen från Europa till Taiwan. Inte för att det blir en sämre sämre ram, men för ”känslan”. Vet inte om det gäller alla modeller?

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Jag har haft ögonen på Fairlight ett tag. Det ”trista” med dem just nu är att de flyttat tillverkningen från Europa till Taiwan. Inte för att det blir en sämre sämre ram, men för ”känslan”. Vet inte om det gäller alla modeller?
Kollar du prislistan så ser det bara ut som Streal tillverkas i Taiwan inkl 4-14% tull. Det har inte Secan.
Så köp en Secan eller Faran så är den made in EU.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer