Schwalbe Thunder burtHar skaffat en Scott spark worldcup och vill ha den så lätt och snabb som möjligt. Kommer köra tubeless.
Kommer cykla snabba och torra stigar mestadel. Vilka däck ska jag testa?
Dessa, annars Specialized Renegade i 2,3.Väntar själv på att Maxxis Aspen och Rekon Race ska komma ut i 2.4 WT, som är för 25-30mm fälgar.
Fast RS är väl fortfarande inte TL-kompatibla.Continental Raceking Racesport 2,2" brukar bara väga runt 500-510g/st. Väldigt snabba och funkar bra på torrt underlag.
Jag gillar dem också för torrt underlag men det blir snabbt lite sketchy vid småleriga stigar. Med ca 660 gram däcket för 29x 2.25" Snakeskin TLE-versionen är de inte heller de lättaste.Schwalbe Racing ralph/Racing Ray är mina absoluta favoritdäck efter att ha testat ett helt gäng olika däck från olika tillverkare.
Hmm, Schwalbes hemsida ser lite annorlunda ut nu tycker jag, samt att det nu verkar finnas fler storlekar att väja på...?
Men de har också introducerat nya benämningar, Super Ground och Super Race, vad är det? Nytt namn på Snake Skin och Light Skin kanske?
Håller med men protection varianten av RK är däremot en mycket bra kompromiss mellan vikt, punkaskydd och rullmotstånd. Dock dåligt kantgrepp. Bra som bakdäck för långlopp i torrt underlagOm TL är ett krav så är väl Schwalbes Dunder Bosse fortfarande snabbast sett till vikt, betydligt bättre sidogrepp än RK också . Race king rullar bra men deras snabbaste/lättaste däck har för tunna däcksidor för åka utan slang.
XC RC fungerar även fint i väta. Körde med de på Ceres Challenge :)Pirellis däck!
Kör nu med XC M fram å bak... absolut greppigaste xc-däcket jag testat. Till våren blir d till å testa deras senaste XC RC som ska va lite mer lättrullat.
Jobbade tidigare i cykelaffär å åkte då på allt från Schwalbe, Maxxis, Continental å Victoria.
Pirelli XC M är bäst... rullar inte som Thunder Burt men d kanske deras XC RC gör?
Jag va också grymt nöjd med grepp/rull på Ray/Ralph (2020), men punkaskyddet vette fan.. Hade dom satt på mellan Juni - Augusti och gav upp vid 6 hål i Ralph och 2 i Ray (TL givetvis). Iofs vid rätt stökig åkning men ändå... Alla punkor förutom 1 va hål i däcksidan.Jodå, idag tog jag en ordentlig tur. 45km blandat. Måste säga att jag är grymt nöjd med däcken faktiskt. De imponerar både på asfalt och stig. Dags att kränga av lite andra däck jag provat på vägen.
Visa bilaga 450489
Jaså, bra att veta. Ja jag sparar nog mina andra som väger mycket mer för att ha på touring-rundor när man ogärna vill få punka, eller alra minst, hål i däcksidan.Jag va också grymt nöjd med grepp/rull på Ray/Ralph (2020), men punkaskyddet vette fan.. Hade dom satt på mellan Juni - Augusti och gav upp vid 6 hål i Ralph och 2 i Ray (TL givetvis). Iofs vid rätt stökig åkning men ändå... Alla punkor förutom 1 va hål i däcksidan.
Rullat runt på mina Pirelli XC M (lite) 2.2 ett tag nu o känner mig inte riktigt hemma. Tycker dom rullar uselt på asfalt men det kanske är ett icke-problem även om jag har en del transport till lokala banorna...det är mest trycket jag labbar med. Brukar köra 1.2 på mina fast traks och på dessa är jag nu uppe på 1.6 men tycker de känns döda på nåt vis, ospänstiga kanske är ett bättre ord. Vad kör du för tryck på dina XC M? Sett att @Rompa också kör med Pirellidäck i flera varianter så taggar honom också.Pirellis däck!
Kör nu med XC M fram å bak... absolut greppigaste xc-däcket jag testat. Till våren blir d till å testa deras senaste XC RC som ska va lite mer lättrullat.
Jobbade tidigare i cykelaffär å åkte då på allt från Schwalbe, Maxxis, Continental å Victoria.
Pirelli XC M är bäst... rullar inte som Thunder Burt men d kanske deras XC RC gör?
Jag brukar ligga runt 1.3 fram och 1.6 bak på 2.2 däcken. På exempelvis H 2.4 som jag körde fram o bak på cereschallenge och Lida24h så körde jag nog 1.1 fram o 1.3 bak. Följsamma och mjuk gång och samtidigt riktigt bra grepp. Jag kör med Nube korv i alla hjul jag har till xc/Cx/Trail.Rullat runt på mina Pirelli XC M (lite) 2.2 ett tag nu o känner mig inte riktigt hemma. Tycker dom rullar uselt på asfalt men det kanske är ett icke-problem även om jag har en del transport till lokala banorna...det är mest trycket jag labbar med. Brukar köra 1.2 på mina fast traks och på dessa är jag nu uppe på 1.6 men tycker de känns döda på nåt vis, ospänstiga kanske är ett bättre ord. Vad kör du för tryck på dina XC M? Sett att @Rompa också kör med Pirellidäck i flera varianter så taggar honom också.
Det är kanske det där som lurar mig, att de känns långsamma för att de är väldigt "odramatiska", lite samma som att det känns jättesnabbt när man kör stenhårda däck men i själva verket går det inte speciellt fort. Årstiden o mjukt i markerna gör ju att man naturligt kör långsammare än på sommaren, i mitt fall sammanföll däcksbyte med underlagsbyte från torr oktober till regnig november.Följsamma och mjuk gång och samtidigt riktigt bra grepp
Jag kör ca 1,1 fram å 1,2 bak... men min pump visar konsekvent för lite :)Det är kanske det där som lurar mig, att de känns långsamma för att de är väldigt "odramatiska", lite samma som att det känns jättesnabbt när man kör stenhårda däck men i själva verket går det inte speciellt fort. Årstiden o mjukt i markerna gör ju att man naturligt kör långsammare än på sommaren, i mitt fall sammanföll däcksbyte med underlagsbyte från torr oktober till regnig november.
Ok tack för ditt svar. Ja det där med tryck e lite lurigt, jag har 1.2 på pumpen och 1.6 på digitala tryckmätaren så antagligen visar även min pump för lite... eller tryckmätaren för mycket.Jag kör ca 1,1 fram å 1,2 bak... men min pump visar konsekvent för lite :)
Har ca 0,1 mindre i dessa än va jag hade i Racing Ray/ Ralph.
Fästet å känslan i skogen är ruggigt bra... men märkte förra helgen att dem går extremt tungt på asfalt... inte rullat en meter asfalt tidigare!
Fästet på våta rötter å sten är helt underbart... aldrig varit me om nåt liknande!
Det är det hippaste märket helt enkelt.n3wton: Hmm, tyngre och smalare än Specialized S-Works Renegade. säkert dyrare med så ser inte anledningen riktigt.
Greppet... har använt väldigt många olika däck å dessa har absolut bäst grepp i skogen. Sen är dem lite tyngre å går i ultrarapid på asfalt men d gör inget för mej... åka fort i skogen är d viktigaste :)n3wton: Hmm, tyngre och smalare än Specialized S-Works Renegade. säkert dyrare med så ser inte anledningen riktigt.
Har dålig erfarenhet från ett ground control som säkert smittar ner tankarna om Spez-däck. Renegade verkar ju dock vettigt!n3wton: Hmm, tyngre och smalare än Specialized S-Works Renegade. säkert dyrare med så ser inte anledningen riktigt.
Pratar du om Renegade i ditt svar?Greppet... har använt väldigt många olika däck å dessa har absolut bäst grepp i skogen. Sen är dem lite tyngre å går i ultrarapid på asfalt men d gör inget för mej... åka fort i skogen är d viktigaste :)
Nej... pirelli m 2,2.Pratar du om Renegade i ditt svar?
René herse var väl frågan ;)Nej... pirelli m 2,2.
Jag svarade på anledning till varför man skulle välja Pirelli när renegade är både lättare och billigare... mitt svar är greppet.René herse var väl frågan ;)
Men frågan var ju om Rene herse jämfört med Renegade. Inget om Pirelli. Så menade du Pirelli så får du ju skriva de ;)Jag svarade på anledning till varför man skulle välja Pirelli när renegade är både lättare och billigare... mitt svar är greppet.
Renegade är riktigt bra... gillar dem skarpt! Men tycker Pirelli passar mej bättre då jag åker väldigt lite grusväg å i princip inget på asfalt