Lätta däck till snabb XC

Alfred_

Ny medlem
Lätta däck till snabb XC
Har skaffat en Scott spark worldcup och vill ha den så lätt och snabb som möjligt. Kommer köra tubeless.
Kommer cykla snabba och torra stigar mestadel. Vilka däck ska jag testa?

cerro

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Vredestein Spotted Cat Superlite har jag kört med. Sjukt snabba, lätta och bra när det är torrt.

skier

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Kenda Booster kör jag i år, riktigt trevliga.
Maxxis Rekon Race gillar jag också när det är torrt (Lite mindre mönster än Kenda-däcken).

Sam00

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Race King är de snabbaste, och lär vara bland de lättaste också. Köpte själv Renegade eftersom de är några av de få som finns i bredare varianter.

Väntar själv på att Maxxis Aspen och Rekon Race ska komma ut i 2.4 WT, som är för 25-30mm fälgar.

MAMTB

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Continental Raceking Racesport 2,2" brukar bara väga runt 500-510g/st. Väldigt snabba och funkar bra på torrt underlag.

Edit: Själv kör jag för tillfället som standard med Racing Ralph snakeskin speed 2,25"/Racing Ray snakeskin speedgrip 2,25". Väger in på 1245g för paret på min våg.

Ska jag köra findistans på snabba grusvägar så kör jag hellre Continental Raceking som jag skrev om ovan.

Vid extra blött/lerigt och halka så kör jag Rocket Ron snakeskin Speed 2,25" bak och Rocket Ron snakeskin Speedgrip 2,25" fram. Ger riktigt bra grepp. Även en bra kombo till mer stökig terräng med mycket rötter och sten. Vägen in på 1225g enligt min våg för paret.

Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Vittoria terrano och peytoe , mjuka och snabba . Men lika lika tåliga däcksidor som snakeskinn.

Supersonic

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Schwalbe Racing ralph/Racing Ray är mina absoluta favoritdäck efter att ha testat ett helt gäng olika däck från olika tillverkare.

NLC

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Schwalbe Racing ralph/Racing Ray är mina absoluta favoritdäck efter att ha testat ett helt gäng olika däck från olika tillverkare.
Jag gillar dem också för torrt underlag men det blir snabbt lite sketchy vid småleriga stigar. Med ca 660 gram däcket för 29x 2.25" Snakeskin TLE-versionen är de inte heller de lättaste.

BuTTuS

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Hmm, Schwalbes hemsida ser lite annorlunda ut nu tycker jag, samt att det nu verkar finnas fler storlekar att väja på...?
Men de har också introducerat nya benämningar, Super Ground och Super Race, vad är det? Nytt namn på Snake Skin och Light Skin kanske?

kntzn

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Hmm, Schwalbes hemsida ser lite annorlunda ut nu tycker jag, samt att det nu verkar finnas fler storlekar att väja på...?
Men de har också introducerat nya benämningar, Super Ground och Super Race, vad är det? Nytt namn på Snake Skin och Light Skin kanske?

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Om TL är ett krav så är väl Schwalbes Dunder Bosse fortfarande snabbast sett till vikt, betydligt bättre sidogrepp än RK också . Race king rullar bra men deras snabbaste/lättaste däck har för tunna däcksidor för åka utan slang.

kntzn

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Om TL är ett krav så är väl Schwalbes Dunder Bosse fortfarande snabbast sett till vikt, betydligt bättre sidogrepp än RK också . Race king rullar bra men deras snabbaste/lättaste däck har för tunna däcksidor för åka utan slang.
Håller med men protection varianten av RK är däremot en mycket bra kompromiss mellan vikt, punkaskydd och rullmotstånd. Dock dåligt kantgrepp. Bra som bakdäck för långlopp i torrt underlag

Freddie L

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Det går att få Racesport täta, men det är ett projekt. Tvätta dem invändigt för att få bort minsta rest av släppmedel och sen jobba tålmodigt med vätskan några dagar. Jag lyckades men kände ändå inte att jag kunde lita på det, det liksom småläckte lite då och då utan att jag ”punkat”. Skulle hellre välja protection eller något av alla andra bra alternativ ovan. Själv testar jag Vittoria i år och är mycket nöjd (inte deras allra lättaste varianter iofs).

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Tänkte uppgradera XC-hojen lite och det fick bli Racing Ray/Ralph. Hoppas de funkar fint på asfalt också. Nu har jag mer touringbetonade däck men hade varit kul med lite bättre "MTB-prestanda" utan att göra avkall på asfaltsegenskaperna för mycket (gött rull och lågt ljud tänkte jag mest på). Blir spännande!
_A270044.jpg

Lätta däck till snabb XC
Pirellis däck!
Kör nu med XC M fram å bak... absolut greppigaste xc-däcket jag testat. Till våren blir d till å testa deras senaste XC RC som ska va lite mer lättrullat.
Jobbade tidigare i cykelaffär å åkte då på allt från Schwalbe, Maxxis, Continental å Victoria.
Pirelli XC M är bäst... rullar inte som Thunder Burt men d kanske deras XC RC gör?

Oggler

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Nu var det länge sedan jag åkte på race king. Men jag tycker contis race king race sport känns väldigt lättrullade med lågt tryck. Numer åker jag på renegade eftersom dessa sägs vara enklare med slanglöst. De är också bra. Men inte riktigt lika vassa som race king. Det är min magkänsla.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Nuså har jag premiärat Racing Ray/Ralph. Kändes riktigt bra måste jag säga, rullar tyst och lätt och verkar vara hyffsat grepp rent allround. Blev ingen lång tur så kan inte säga för mycket än men det känns lite som jag hittat de ultimata däcken nu 😀

De väger exakt 0,6 kg/st enligt vågen. Bred 52mm på mina i25-fälgar. Passar finemang till denna hoj.

_A280057-Edit.jpg

cerro

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Pirellis däck!
Kör nu med XC M fram å bak... absolut greppigaste xc-däcket jag testat. Till våren blir d till å testa deras senaste XC RC som ska va lite mer lättrullat.
Jobbade tidigare i cykelaffär å åkte då på allt från Schwalbe, Maxxis, Continental å Victoria.
Pirelli XC M är bäst... rullar inte som Thunder Burt men d kanske deras XC RC gör?
XC RC fungerar även fint i väta. Körde med de på Ceres Challenge :)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Jodå, idag tog jag en ordentlig tur. 45km blandat. Måste säga att jag är grymt nöjd med däcken faktiskt. De imponerar både på asfalt och stig. Dags att kränga av lite andra däck jag provat på vägen.
_A290468.jpg

Antarv

Medlem
Lätta däck till snabb XC
Jodå, idag tog jag en ordentlig tur. 45km blandat. Måste säga att jag är grymt nöjd med däcken faktiskt. De imponerar både på asfalt och stig. Dags att kränga av lite andra däck jag provat på vägen.
Visa bilaga 450489
Jag va också grymt nöjd med grepp/rull på Ray/Ralph (2020), men punkaskyddet vette fan.. Hade dom satt på mellan Juni - Augusti och gav upp vid 6 hål i Ralph och 2 i Ray (TL givetvis). Iofs vid rätt stökig åkning men ändå... Alla punkor förutom 1 va hål i däcksidan.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Lätta däck till snabb XC
Jag va också grymt nöjd med grepp/rull på Ray/Ralph (2020), men punkaskyddet vette fan.. Hade dom satt på mellan Juni - Augusti och gav upp vid 6 hål i Ralph och 2 i Ray (TL givetvis). Iofs vid rätt stökig åkning men ändå... Alla punkor förutom 1 va hål i däcksidan.
Jaså, bra att veta. Ja jag sparar nog mina andra som väger mycket mer för att ha på touring-rundor när man ogärna vill få punka, eller alra minst, hål i däcksidan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer