Lätta en Trek Top Fuel 9.8 2020 för xco

castrello

Aktiv medlem
Hej

Jag har en TF 9.8 som jag älskar! Den är allt jag vill ha men den väger ca 12 kg med pedaler.

https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...untainbike--xc/top-fuel/top-fuel-9-8/p/27920/

Den borde bli lättare inför nästa sommars tävlingar.

Jag har bytt aluvevrn mot ett par sram xx1 quarq så den delen är fixad.

Däck kör jag förstår tubeless och enligt bana,oftast Racing ray o ralph.

Kassetten..kanske en x01 eagle? Men dyrt sätt att spara 90 g.

Hjulen väger 1770 g....borde gå att kapa minst 300 g utan att behöva gå smalare än 25-26 mm innerbredd. Tips?

Bromsskivorna är Ashima och funkar utmärkt?

Övriga tips?

Dropper vill jag ha.

Byta gaffel till Sid 2020 120 mm?

jonte987

Aktiv medlem
Sadel, styrkombo före gaffel kanske? Du får nog sätta upp en tabell o kolla krona/gram. Blir ju snabbt dyrt

Martinmat

Aktiv medlem
Hjulen känns väl som prio ett, till ett par runt 1400gr, roterande vikt gör ju även mer för känslan .

Styre styrstam brukar kunna vara onödigt tungt å kostar inte allt för mkt att lätta. Kolla även sadeln

calmbay

Aktiv medlem
12kg är inte mkt vikt på en modern mtb. Har aldrig haft en så lätt cykel. Vad väger elitens raketer egentligen?

NLC

Aktiv medlem
60+ loppor för en hoj och_sen_ fundera på hur man ska lätta den? 😉

Standardförfarandet är att göra en tabell över vikt på alla komponenter, sen börja räkna på vilka som är "onödig tunga" samt vilka lättningar man kan göra "gratis".

castrello

Aktiv medlem
NLC sa:
60+ loppor för en hoj och_sen_ fundera på hur man ska lätta den? 😉

Standardförfarandet är att göra en tabell över vikt på alla komponenter, sen börja räkna på vilka som är "onödig tunga" samt vilka lättningar man kan göra "gratis".

Fick mkt mkt mkt bra pris 😉 och älskar cykeln så där allround. Men skulle gärna få bort sisådär 0.5 kg minst.

Men med hjul och kassett ska nog 400 g försvinna rätt snabbt.

NLC

Aktiv medlem
Hjulen tycker jag du kan behålla ett tag till, vissa är ju lättare på bekostnad av fälgbredd men lättare skivor som tex Magura Storm SL borde spara och XTR 9100 bromsar borde spara 100 gram + 160 gram

NickPick

Aktiv medlem
Handtag brukar ge mest fram per krona. Esi chunky passar mig bra.
Lättare hjul som du är inne på såklart!
Cockpit? Dyra men ack så viktiga gram.
Sadel?
Dropper? Finns tyngre och lättare.

Skogling

Aktiv medlem
Dropper på XC?

Jag kör pinne på min Fuel. 400 gram bort mot en vanlig lätt pinne.

Sälj hisspinnen och köp xxx. + / - 0 i kostnad.

Min Fuel väger 12,6 med 1800 gramshjul och XR4 med gegga i.

Besv

Aktiv medlem
Slowbuild har väl 1200 grams hjulpar med 25 mm inner sen ett par lätta race Kings racesport på ca 500 g st.

Mot 1770 plus 1200 för däcken så 2970 vs 2200-2300g.

castrello

Aktiv medlem
Sänkpinnen får nog vara kvar.

Race King är nog ocykelbara på en cykel med den kapaciteten som en Top Fuel 2020 ändå har.

Men ska kolla in lättare hjul,kassett och kanske ngn lättare sänkstolpe.

Störst och dyrast är som redan nämnts, hjul.

De lättaste sparade grammen, Extralite handtag, -84 g och 200 kr.

Har själv samma cykel och det går att spara vikt i princip överallt, dock bara runt 70-150 g per ställe. Det är bara på hjul och gummi man kan spara mer än 200 g, OM man fortfarande ska ha kvar dropper och 120-gaffel.

NickPick

Aktiv medlem
Det sitter väll rätt mycket metallskrot i form av deras knock-block på vid styrstammen. Bra lösning men kanske onödig vikt för dig. Riv bort det och ersätt med carbon, kapa gaffelröret. (Typ gratis)
Pedaler.
Dyra gram att ta från 12kg till närma 10 med dropper. Då ska du nog gå på en supercaliber från början.
Har en kapad fast Innolite stolpe över om det kan vara intressant dok roligare med dropper!

castrello

Aktiv medlem
Johannes.M sa:
Det sitter väll rätt mycket metallskrot i form av deras knock-block på vid styrstammen. Bra lösning men kanske onödig vikt för dig. Riv bort det och ersätt med carbon, kapa gaffelröret. (Typ gratis)
Pedaler.
Dyra gram att ta från 12kg till närma 10 med dropper. Då ska du nog gå på en supercaliber från början.
Har en kapad fast Innolite stolpe över om det kan vara intressant dok roligare med dropper!

Alltså jag älskar kapaciteten som TF har så en SC är inte aktuellt. Dock lockar lite lägre vikt.

Skogling

Aktiv medlem
Det är väl bara att hänga på så mycket Schmolke som möjligt?

Carbon•Ti gör fina klämmor.

Sadel kan du väl ta en Berk?

Det är väldigt enkelt att lätta prylar om man har cash.

Varning för R2-Bike... :)

Egon66

Ny medlem
Hej, byt med min Top Fuel 9,9 2019 så är du under 10 kg, annons finns här på HP.
Säker en som din i M eller M/L

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer