Lätta på en Kona Stinky 2-4

-martin-

Aktiv medlem
Halloj!
Jag kom över en Kona Stinky 2-4 billigt som grabben (7år) fick, även om den är tänkt att användas i bike parken så skulle jag ändå vilja lätta den lite för de dagar han vill cykla på platten. Att gå tillbaks till den gamla cykeln de dagarna är nog bara att glömma 😂

24" hjulen var på tok för stora så bytte till 20" hjulen med 2.4 däck han hade på sin Cannondale, funkade och han når ner med tårna till marken iaf :P

vevpartiet skulle behöva bytas till ett kortare, sitter 165mm på nu. Finns det något bra och inte allt för dyrt 1x vevparti med <155mm armar?

Framdämparen är en Marzocchi DJ luftgaffel så den får vara kvar.
Bakdämparen är en fox coil variant, så den kanske får bytas ut mot en luftdämpare om jag kommer över en beg. billigt

Vad mer kan man spara vikt på, hyfsat billigt (håller mig helst under 2000)?

Ramen i sig själv är väl skittung antar jag men får man ner cykeln till 13-14kg så är det en win :)

Berk

Aktiv medlem
Det finns 155 mm vevarm från Sram. Kortare är tunga eller dyra.

Tror att allt på en Kona Stinky är tungt. Men att byta allt blir dyrt. Styren och stolpen är kanske värt att byta, framförallt om man hittar något billigt oxöxh lätt på K&S.

-martin-

Aktiv medlem
Kollar in sram, men gissar att 155 blir för långt i år, kanske att det får vara så så har han nog växt i det till nästa säsong. vpace var lite väl dyrt

Ja kolfiberstolpe och styre kan ju vara nåt om man hittar billigt som sagt, att beställa från kina nu lär ju ta lite tid :P

Berk

Aktiv medlem
Kollar in sram, men gissar att 155 blir för långt i år, kanske att det får vara så så har han nog växt i det till nästa säsong. vpace var lite väl dyrt

Ja kolfiberstolpe och styre kan ju vara nåt om man hittar billigt som sagt, att beställa från kina nu lär ju ta lite tid :P
Jag köpte Vpace vev till min sons lvgcykel. Dom är bra, men inte särskilt lätt. Det är kortare vuxenvev.

Det finns också lätta alu styr och stolpar, som t.ex. Vpace. Men det finns ofta lätta begagnade komponenter på K&S. Skulle inte köpa kritiska, lätta del som styre begagnad till till mig själva, men barn är så lätt att risken att något går sönder är obefintlig.

-martin-

Aktiv medlem
3C24EFB9-E267-4CCC-BC9C-2E825DB47401.jpeg
En bild på bastarden

Bytte tillfälligt till vevparti och pedaler från Cannondale cykeln och sparade ungefär 700g.
Original vevparti inkl. vevlager vägde ca 1500g och pedalerna 550g. 😬

Berk

Aktiv medlem
Den ser ut som en enduro MC med dom små hjul och feta däck!

Trodde att Stinky hade tynga komponenter, men 1500 gram för en vevparti är extremt!

Om du är intresserad i en Vpace vevparti, man kan köpa utan klinga och vevparti, jag betalde 100 euro. Obs att vikt på Vpace websidan är inklusive klinga.

-martin-

Aktiv medlem
Den ser ut som en enduro MC med dom små hjul och feta däck!

Trodde att Stinky hade tynga komponenter, men 1500 gram för en vevparti är extremt!

Om du är intresserad i en Vpace vevparti, man kan köpa utan klinga och vevparti, jag betalde 100 euro. Obs att vikt på Vpace websidan är inklusive klinga.
haha ja den ser rätt cool ut :P
Ska bli kul att se han cykla i parken.

Ja men det är inkl klingor och vevlager som sagt men ändå rätt tungt. Blev förvånad hur tungt det var i handen när jag plockade av det.

ah okej, ja får kolla och tänka lite, funkar det bra med cannondale vevpartiet nu får det sitta på denna säsongen iaf och byta till nästa och satsa på enny bakdämpare först istället. Den sag:ar inget just nu, fast det gör inte gaffeln heller trots den inte har någon luft i 😂

Berk

Aktiv medlem
Din son behöver barlast!

Fortfarande jättenöjd med Vpace Max24 jag köpte till min son. Ingen dämpning bak (heller), men sag;ar fram hur mycket man vill och 8.5 kg är lätt, men fortfarande tyngt för 25 kg cyklist.

-martin-

Aktiv medlem
Din son behöver barlast!

Fortfarande jättenöjd med Vpace Max24 jag köpte till min son. Ingen dämpning bak (heller), men sag;ar fram hur mycket man vill och 8.5 kg är lätt, men fortfarande tyngt för 25 kg cyklist.
Haha ja verkligen, men ska han cykla runt på den här lär han väl få Förstemann ben snart ändå :P

Ja den såg nice ut, även kikat på commencal meta jr, spawn och liknande cyklar, men med 5 barn så blir det dyrt med sånna cyklar till alla 😂

-martin-

Aktiv medlem
Liten update, bytt dämparen också sen sist till en luftdämpare, nu väger den 14kg fortfarande ganska tungt men betydligt lättare än innan. Gaffeln väger ca 2,5kg så funderar på att byta den till en lättare men springer iväg i kostnader.

Styre och sadelstolpe får bli kolfiber först. :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer