ja eller på CVBara 2.0 brett, inte TL, ingen skinwall....men 345g!!! Perfekt som bakdäck i stenkistor torra sommardagar ;)Maxxis Maxxlite ONE70 2C 29er Däck Svart, 29" x 2.0, Vikbart, 345g - Bikeshop.se
MAXXIS MAXXLITE ONE70 2C 29'' DÄCK - 345 gram för ett snabbt 29" tävlingsdäck är grymt! Me...bikeshop.se
Jomen faktiskt, slängde på ett Rekon 2.25 670g, med EXO iaf, men fick punka efter 30 min. Kanske funkar för grusväg...Bara en stilla undran. Varför jaga de där extra grammen på däck när resultatet blir något med papperstunna väggar som tål nada eller att man får ta med ett mönster som istället är dåligt. Visst är vikt en aspekt, men är det verkligen något som ska trumfa allt annat, idag. Annat var ju 20 år sen när man inte visste bättre och dessutom hade 26” däck :-)
sant , lite intresserad av vad som finns när fart önskas!Bara en stilla undran. Varför jaga de där extra grammen på däck när resultatet blir något med papperstunna väggar som tål nada eller att man får ta med ett mönster som istället är dåligt. Visst är vikt en aspekt, men är det verkligen något som ska trumfa allt annat, idag. Annat var ju 20 år sen när man inte visste bättre och dessutom hade 26” däck :-)
Tre saker ser jag med vikt och rull. Var sitter primära skyddet någonstans, på sidan eller slitytan? hur ser dobben ut, hur tätt placerade och storleken (syftet) på dessa? rullmotståndet, hur ser det ut? Problemet blir om man bara ska ha en uppsättning däck/hjul för cykling i skog, stig, grusvägar, blött, torrt mm, i alla fall om det ska vara ultimat, det går inte. Då behövs flera uppsättningar som kan specialisera sig till rätt syfte, lätt och säkert det bara kan bli till specifik cykling. Rallykörning typ ala Vasan och grusvägar så funkar helt klart ett grymt lätt däck som är snabbrullat, då behövs knappt några dobb alls och casingen kan vara tunn som papper. Vid stig- och trailcykling blir ju de däcken värdelösa, speciellt om det är lite fuktigt ute. så 500gr däck.. nää! >600 gr börjar det nog droppa in med kvalitativa valmöjligheter till ett allsidigt däck, ska man ha ett däck som kan hantera det mesta av säkerhet, snabbhet mm hamnar det nog runt 700 gr.sant , lite intresserad av vad som finns när fart önskas!
500 eller 600 gram spelar ju mindre roll om punkaskyddet är betydligt bättre!
Någon kan ju sitta på info som funkar för både låg vikt & punka säkert.
Problemet är att superlätta däck inte är vettiga om man vill cykla fort på stig. Visst är de lättare att accelerera, men för att undvika punka kommer du behöva högt tryck och därmed få högre rullmotstånd och sämre komfort och kontroll. Ska du cykla grusväg funkar det väl däremot men eftersom du nämner rötter så misstänker jag att det åminstone är lite småstök på stigen. Sen kan man fråga sig vad man ska med så stora däck som 2,3" till om man ändå måste pumpa dem stenhårda för att inte punka på första bästa sten. Verkar rimligare att välja mindre däck som är lite stadigare vid samma vikt i så fall. Obekvämt kommer det bli oavsett.sant , lite intresserad av vad som finns när fart önskas!
Punka kan man få oavsett. Men tänk dig då samma däck med 150g mindre material. Med samma höjd på dobbar. Grusvägsrally absolut. Så länge grusvägen inte består av sprängsten. Skogen, ja jag är i all fall tveksam. Man förlorar mer tid på att däcket går sönder lätt o man blir stående, än att offra lite vikt och faktiskt komma i mål. Det är min högst personliga åsikt. Därför undrade jag bara. Lätt om man är van vid vikt på 26” däck att höja ögonbrynen över vikten på 29”. Men är ju bara vänja sig. Är samma med hjulen ju.Jomen faktiskt, slängde på ett Rekon 2.25 670g, med EXO iaf, men fick punka efter 30 min. Kanske funkar för grusväg...
testar nog demMina fast track/renegade är jag nöjda med, inte punkat med dom heller.
Dom är nog så lätta ett par 29x2,3 kan bli med skinwall
Skulle nog inte säga att du kan väga upp tunna sidor på däcket med mera vätska. Skär du sönder en sida Pga att den är tunn tex så kommer troligen inte 50g vätska rädda dig. Om du ändå tänker fylla i 50g vätska, varför inte offra 50g på däcket istället. Säger inte att man behöver ha 900g däck. Menar bara att jaga ner mot 550g på 29” så offrar man en heeeel del. Sen får ju var o en avgöra om det är värt det, personligen har jag kommit fram till att just däck inte är ett ställe där jag vill offra funktion för vikt. Men det är ju jag det. Vi är alla olika.Bra att ändå diskutera det här!
åker på MAXXIS Ikon nu och dom är helt ok även om dom landade på 600-695 gram, en kompromiss är ju bra! Tillsammans har vi ju också bra kunskap, åkte på mina Bontrager SE4 2.3 950gr/st jösses vad tungtBra träning men as jobbiga & hålla uppe fart i att accelerera samt även ändra riktning i stenkistorna
Ett 100gr lättare däck kan man ju ha 50gr extra vätska i & då blir punkarisken utjämnad.
Vägde några gamla Racing Ralph & Rocket Ron, några låg på 485gr![]()
Dessa 2.35or är 76gram lättare per däck.
Jag hade ju personligen satt det greppigaste däcket med mest rullmotstånd fram vilket torde vara Rekon.Så nu sitter Fast Trak 630gr fram och Rekon Race 800gr bak!! Go kombo![]()
jasså det vill inte jag... utveckla!Jag hade ju personligen satt det greppigaste däcket med mest rullmotstånd fram vilket torde vara Rekon.
för om det släpper bak blir det en sladd, släpper det fram blir det lätt en krasch, kan det vara det?jasså det vill inte jag... utveckla!
150gr lättare bättre styrrespons & balans fram, varför hade du valt det...!? Nu har jag ju ett Rekon att smacka på fram men denna kombo till snabba lopp...))
Mindre straff med ett tungrullat däck fram än bak pga viktfördelning, framdäcket vill man ska behålla fästet, framdäcket är viktigast när man bromsar givetvis.för om det släpper bak blir det en sladd, släpper det fram blir det lätt en krasch, kan det vara det?
Exakt så. Har själv ett Fast Trak, det sitter bak. Inget vidare mönster för ett framdäck där jag vill ha kantdobbar på sidorna att kunna luta mig mot. Cyklar man terräng där Fast Trak fram funkar så är terrängen av sådan sort att man lika gärna kan köra den typen av däck bak också, i min mening, och slippa viktstraffet.Mindre straff med ett tungrullat däck fram än bak pga viktfördelning, framdäcket vill man ska behålla fästet, framdäcket är viktigast när man bromsar givetvis.
Men vill man helst tappa greppet fram eller bak?
Så tänker majoriteten.