Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi

Putte R

Medlem
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
Hello, som sucker för skinwall försöker jag hitta några lätta men vilka är egentligen top 3 viktmässigt.. Tubeless finns det några neråt 500gr
Mina Maxxis Ikon väger in på nära 700😵
XC stig & rötter åkning 87kg

2C851471-DD3A-41A0-8863-26CB596E4159.jpeg8103DB68-5901-4659-BBDF-6CF072367F39.jpeg
 
Senast ändrad:

ambientzz

Aktiv medlem
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
D

Deleted member 43681

Guest
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
Ska det vara 2.3" blir det svårare att komma ner till runt 550 gram. Här är ett 2.3" med skinwall på strax över 700 g.
 

ambientzz

Aktiv medlem
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
Race King är inte TL egentligen men folk verkar ha fått dem att funka som de med lite tålamod och mycket vätska :).
ligger på 630g sägs det på denna sida.

borde väl också ligga under 700g
 

glitch

Aktiv medlem
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
Fast Trak S-Sworks 29x2.3 väger ~600g men ingen skinwall variant.
Tror det är rätt kört att hitta nåt runt 550g i den dimensionen. Speciellt om det sen dessutom ska gå att cykla på.
 

Jensen

Aktiv medlem
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
Bara en stilla undran. Varför jaga de där extra grammen på däck när resultatet blir något med papperstunna väggar som tål nada eller att man får ta med ett mönster som istället är dåligt. Visst är vikt en aspekt, men är det verkligen något som ska trumfa allt annat, idag. Annat var ju 20 år sen när man inte visste bättre och dessutom hade 26” däck :-)
 

Hek

Medlem
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
Bara en stilla undran. Varför jaga de där extra grammen på däck när resultatet blir något med papperstunna väggar som tål nada eller att man får ta med ett mönster som istället är dåligt. Visst är vikt en aspekt, men är det verkligen något som ska trumfa allt annat, idag. Annat var ju 20 år sen när man inte visste bättre och dessutom hade 26” däck :-)
Jomen faktiskt, slängde på ett Rekon 2.25 670g, med EXO iaf, men fick punka efter 30 min. Kanske funkar för grusväg...
 

Putte R

Medlem
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
Bara en stilla undran. Varför jaga de där extra grammen på däck när resultatet blir något med papperstunna väggar som tål nada eller att man får ta med ett mönster som istället är dåligt. Visst är vikt en aspekt, men är det verkligen något som ska trumfa allt annat, idag. Annat var ju 20 år sen när man inte visste bättre och dessutom hade 26” däck :-)
sant , lite intresserad av vad som finns när fart önskas!
500 eller 600 gram spelar ju mindre roll om punkaskyddet är betydligt bättre!
Någon kan ju sitta på info som funkar för både låg vikt & punka säkert.
 

Konsensus

Aktiv medlem
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
sant , lite intresserad av vad som finns när fart önskas!
500 eller 600 gram spelar ju mindre roll om punkaskyddet är betydligt bättre!
Någon kan ju sitta på info som funkar för både låg vikt & punka säkert.
Tre saker ser jag med vikt och rull. Var sitter primära skyddet någonstans, på sidan eller slitytan? hur ser dobben ut, hur tätt placerade och storleken (syftet) på dessa? rullmotståndet, hur ser det ut? Problemet blir om man bara ska ha en uppsättning däck/hjul för cykling i skog, stig, grusvägar, blött, torrt mm, i alla fall om det ska vara ultimat, det går inte. Då behövs flera uppsättningar som kan specialisera sig till rätt syfte, lätt och säkert det bara kan bli till specifik cykling. Rallykörning typ ala Vasan och grusvägar så funkar helt klart ett grymt lätt däck som är snabbrullat, då behövs knappt några dobb alls och casingen kan vara tunn som papper. Vid stig- och trailcykling blir ju de däcken värdelösa, speciellt om det är lite fuktigt ute. så 500gr däck.. nää! >600 gr börjar det nog droppa in med kvalitativa valmöjligheter till ett allsidigt däck, ska man ha ett däck som kan hantera det mesta av säkerhet, snabbhet mm hamnar det nog runt 700 gr.
 

Makten

Aktiv medlem
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
sant , lite intresserad av vad som finns när fart önskas!
Problemet är att superlätta däck inte är vettiga om man vill cykla fort på stig. Visst är de lättare att accelerera, men för att undvika punka kommer du behöva högt tryck och därmed få högre rullmotstånd och sämre komfort och kontroll. Ska du cykla grusväg funkar det väl däremot men eftersom du nämner rötter så misstänker jag att det åminstone är lite småstök på stigen. Sen kan man fråga sig vad man ska med så stora däck som 2,3" till om man ändå måste pumpa dem stenhårda för att inte punka på första bästa sten. Verkar rimligare att välja mindre däck som är lite stadigare vid samma vikt i så fall. Obekvämt kommer det bli oavsett.
 

Jensen

Aktiv medlem
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
Jomen faktiskt, slängde på ett Rekon 2.25 670g, med EXO iaf, men fick punka efter 30 min. Kanske funkar för grusväg...
Punka kan man få oavsett. Men tänk dig då samma däck med 150g mindre material. Med samma höjd på dobbar. Grusvägsrally absolut. Så länge grusvägen inte består av sprängsten. Skogen, ja jag är i all fall tveksam. Man förlorar mer tid på att däcket går sönder lätt o man blir stående, än att offra lite vikt och faktiskt komma i mål. Det är min högst personliga åsikt. Därför undrade jag bara. Lätt om man är van vid vikt på 26” däck att höja ögonbrynen över vikten på 29”. Men är ju bara vänja sig. Är samma med hjulen ju.
 
Senast ändrad:

aland33

Medlem
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
För att inte prata om dämpningsegenskaperna på däck med lite mer gummi. Som exempel så tycker jag att Schwalbes nya Superground serie är mycket bättre på stig än gamla Snakeskin trots att de fått nästintill 100g massa mer. Jag är även snabbare på dem.
Nya trenden är hållbara däck med mycket gummi. Se just Schwalbe, Pirelli och säkert fler.
 

Putte R

Medlem
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
Bra att ändå diskutera det här!
åker på MAXXIS Ikon nu och dom är helt ok även om dom landade på 600-695 gram, en kompromiss är ju bra! Tillsammans har vi ju också bra kunskap, åkte på mina Bontrager SE4 2.3 950gr/st jösses vad tungt☺ Bra träning men as jobbiga & hålla uppe fart i att accelerera samt även ändra riktning i stenkistorna🥵🥵🥵
Ett 100gr lättare däck kan man ju ha 50gr extra vätska i & då blir punkarisken utjämnad.
Vägde några gamla Racing Ralph & Rocket Ron, några låg på 485gr😙
 

Jensen

Aktiv medlem
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
Bra att ändå diskutera det här!
åker på MAXXIS Ikon nu och dom är helt ok även om dom landade på 600-695 gram, en kompromiss är ju bra! Tillsammans har vi ju också bra kunskap, åkte på mina Bontrager SE4 2.3 950gr/st jösses vad tungt☺ Bra träning men as jobbiga & hålla uppe fart i att accelerera samt även ändra riktning i stenkistorna🥵🥵🥵
Ett 100gr lättare däck kan man ju ha 50gr extra vätska i & då blir punkarisken utjämnad.
Vägde några gamla Racing Ralph & Rocket Ron, några låg på 485gr😙
Skulle nog inte säga att du kan väga upp tunna sidor på däcket med mera vätska. Skär du sönder en sida Pga att den är tunn tex så kommer troligen inte 50g vätska rädda dig. Om du ändå tänker fylla i 50g vätska, varför inte offra 50g på däcket istället. Säger inte att man behöver ha 900g däck. Menar bara att jaga ner mot 550g på 29” så offrar man en heeeel del. Sen får ju var o en avgöra om det är värt det, personligen har jag kommit fram till att just däck inte är ett ställe där jag vill offra funktion för vikt. Men det är ju jag det. Vi är alla olika.
 

Putte R

Medlem
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
Jag hade ju personligen satt det greppigaste däcket med mest rullmotstånd fram vilket torde vara Rekon.
jasså det vill inte jag... utveckla!
150gr lättare bättre styrrespons & balans fram, varför hade du valt det...!? Nu har jag ju ett Rekon att smacka på fram men denna kombo till snabba lopp...))
 

Jensen

Aktiv medlem
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
jasså det vill inte jag... utveckla!
150gr lättare bättre styrrespons & balans fram, varför hade du valt det...!? Nu har jag ju ett Rekon att smacka på fram men denna kombo till snabba lopp...))
för om det släpper bak blir det en sladd, släpper det fram blir det lätt en krasch, kan det vara det?
 

NickPick

Aktiv medlem
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
för om det släpper bak blir det en sladd, släpper det fram blir det lätt en krasch, kan det vara det?
Mindre straff med ett tungrullat däck fram än bak pga viktfördelning, framdäcket vill man ska behålla fästet, framdäcket är viktigast när man bromsar givetvis.
Men vill man helst tappa greppet fram eller bak?😁
Så tänker majoriteten.
 

glitch

Aktiv medlem
Lätta Skinwall 29” 2.3 MTB gummi
Mindre straff med ett tungrullat däck fram än bak pga viktfördelning, framdäcket vill man ska behålla fästet, framdäcket är viktigast när man bromsar givetvis.
Men vill man helst tappa greppet fram eller bak?😁
Så tänker majoriteten.
Exakt så. Har själv ett Fast Trak, det sitter bak. Inget vidare mönster för ett framdäck där jag vill ha kantdobbar på sidorna att kunna luta mig mot. Cyklar man terräng där Fast Trak fram funkar så är terrängen av sådan sort att man lika gärna kan köra den typen av däck bak också, i min mening, och slippa viktstraffet.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer