[Lättning] Frog 52 goes sub 7?

tmalm

Aktiv medlem
Det kan gå. Eller: så kan det gå.
Det började med att dottern behövde större cykel med växlar, var nära att få tag på både Isla och Hoy som hade varit lättare till att börja med men de hann knipas av andra men fick tag på en Frog tillslut och dottern var så glad å nöjd meeen det finns ju saker som kan förbättras. Original väger den 8,6 typ, nu har den iofs fått skärmar o reflexer å sånt men men...
Hittils har jag bytt:
Bakväxel, Xtr 9delat -100g
Kassett 8->9delat +60g
Titan QR -90g
Titanvevlager -135g
Titan pedaler -170g
Slangar -110g
Däck 1,75 ->2,25 -40g
Växelreglage typ samma vikt
Kedja -40g
Hittils har det bantats bort 625 g ca men det står ett paket hemma med nya hjul...
(Ååååå vill bara hem å öppna!!!)
Och styre/stam och sadel/ stolpe är på g från Kina.
(Allt som inte är begggat kommer därifrån)

Forts följer!

/T

Bilagor

Guaruska

Aktiv medlem
Bort me reflexerna, bort med set-back på stolpen (så fåru bättre geo på den ock) - där spar du nåra gram t. Ringklocka måste den ha - e lag på d.
Vevparti med vevlager från vpace e troligen lättare, samt att geon blir bättre. Frog kör me knasigt kort vevparti. På köpet fåru en lättare klinga ock. Enda "problemet" e att d oxå e lag på kedjeskydd för småttingar, isf.

tmalm

Aktiv medlem
Vevarna och stålklingan står helt klart på önskelistan över saker å byta.

Stolpe utan setback är beställd.

/T

Laan84

Aktiv medlem
Bort me reflexerna, bort med set-back på stolpen (så fåru bättre geo på den ock) - där spar du nåra gram t. Ringklocka måste den ha - e lag på d.
Vevparti med vevlager från vpace e troligen lättare, samt att geon blir bättre. Frog kör me knasigt kort vevparti. På köpet fåru en lättare klinga ock. Enda "problemet" e att d oxå e lag på kedjeskydd för småttingar, isf.
Reflex skulle jag knappast ta bort på en barncykel...

Guaruska

Aktiv medlem
Är inte det en sån där regel som gäller hur cyklar som säljs måste vara utrustade, snarare än att de måste ha det? Typ som fotbroms på barncyklar?
E rätt säker på att d e lag. Behöver inte ha den utrustningen vid försäljning, men måste ha d vid bruk. Men har oxå för mig att lagtexten e rätt korkad (som vanligt) iom att det står att "småbarn" måste ha kedjeskydd, men d står inte från vilken ålder.
Alla cyklar måste ha bromsar fram o bak (mao får man inte cykla på trix-bmx, haha) och har för mig att återigen e d samma lagtext om att "småbarn" måste ha fotbroms. Balanscykel kanske inte räknas som cykel för isf e dom olagliga. Hahaha.
Reflex måste man endast ha vid mörker och då vit framåt, röd bakåt och även så att cykeln syns från sidan men färgospecifikt. Och lysen.

jonte987

Aktiv medlem
Och vad är def på kedjeskydd? Dubbel bashring skyddar kedjan. Däremot kanske inte skyddar barnet så mycket....

tmalm

Aktiv medlem
Fack! Fich hjulen nu, istället för utlovade 960g väger de 1100...
I-landsbesvikelsen vet inga gränser, får se vad aliexpress säger om detta.

/T

H.

Aktiv medlem
E rätt säker på att d e lag. Behöver inte ha den utrustningen vid försäljning, men måste ha d vid bruk. Men har oxå för mig att lagtexten e rätt korkad (som vanligt) iom att det står att "småbarn" måste ha kedjeskydd, men d står inte från vilken ålder.
Alla cyklar måste ha bromsar fram o bak (mao får man inte cykla på trix-bmx, haha) och har för mig att återigen e d samma lagtext om att "småbarn" måste ha fotbroms. Balanscykel kanske inte räknas som cykel för isf e dom olagliga. Hahaha.
Reflex måste man endast ha vid mörker och då vit framåt, röd bakåt och även så att cykeln syns från sidan men färgospecifikt. Och lysen.
Tydligen lag på att barncyklar ska vara utrustade med fotbroms. Det gäller även trialcyklar. :)

Däremot verkar det inte finnas några regler alls kring kedjeskydd.

jonte987

Aktiv medlem
Ok. Max sadelhöjd. Jag tackar jag. Barnen får cykla med väldigt kort respektive väldigt lång stolpe då. Har lagen några synpunkter på min insert?

jonte987

Aktiv medlem
Det var guld för barnen att slippa fotbromsen.

Det verkar räknas från marken...så en 16'' med lång stolpe klarar gränsen. Jag har kapat grabbens stolpe...blev den olaglig i och med det?

tmalm

Aktiv medlem
Satte på de nya hjulen (#otålig och nån måtta får det vara, kan inte skicka hjul fram å tillbaka över världen)
Exakt 500g lättare än de gamla så nu, totalt drygt 1100g lättare, känns det att cykeln är lättare än original.
Hoppas på bra utdelning (och leverans) av kinakolet!

/T

Berk

Aktiv medlem
Satte på de nya hjulen (#otålig och nån måtta får det vara, kan inte skicka hjul fram å tillbaka över världen)
Exakt 500g lättare än de gamla så nu, totalt drygt 1100g lättare, känns det att cykeln är lättare än original.
Hoppas på bra utdelning (och leverans) av kinakolet!

/T
Ska vi ser följden av lättningen på Strava inom kort?

Laan84

Aktiv medlem
Jag tycker inte om Strava och använder den inte, men är nyfiken på hur mycket snabbare min son har blivit/blir av bättre teknik och cyklar med större hjul.
I den åldern är det också rätt så omöjligt att bortse från ökad längd, styrka, motorik osv. Dock hjälper så klart materialet också. Men talang/motorik är troligen viktigare.

Berk

Aktiv medlem
I den åldern är det också rätt så omöjligt att bortse från ökad längd, styrka, motorik osv. Dock hjälper så klart materialet också. Men talang/motorik är troligen viktigare.
Med teknik menade jag körteknik, inte teknik i cykeln, kanske felöversättning från Nederländska och förvirrande formulering även på Nederländska ser jag nu. Det innehåller talang/motorik.

tmalm

Aktiv medlem
Hahaha!!!!
Detta är ju bara sååååå guld!
Hade ju beställt hjul från Ali express som var tyngre än de borde vara så jag klagade på det och ville ha pengar tillbaka vilket jag fick av kundservice chefen men jötapettter vad han som hade hand om ärendet INTE gillade det- fick det här meddelandet:

"Anyway, the stupid manager already give you the refund. Never come to us! throw the wheelset alway. so bad customer of you. you will not get lucky on the wheelset which really worth the price. what a shame. so angry. the first one we meet."

/T

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Hahaha!!!!
Hade ju beställt hjul från Ali express som var tyngre än de borde vara så jag klagade på det och ville ha pengar tillbaka vilket jag fick av kundservice chefen men jötapettter vad han som hade hand om ärendet INTE gillade det- fick det här meddelandet:

"Anyway, the stupid manager already give you the refund. Never come to us! throw the wheelset alway. so bad customer of you. you will not get lucky on the wheelset which really worth the price. what a shame. so angry. the first one we meet."

/T
Alltså, man kan ju inte bara sätta en ynka liten lajk på det där. Dagens skratt!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Hahaha!!!!

/T

Hahahaha! Får soup Nazi vibbar=) Ändå härligt med ärliga svar hahaha!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer