Lättrullade däck till damcykel

Bonzo

Aktiv medlem
Tjejen har precis släpat fram sin gamla damcykel och cyklat ett par vändor för första gången på många år. Hon klagar dock på att den är ”trög” (jag tror hon menar att den är tungtrampad och har dåligt rull) och jag tänker att en lätt åtgärd att börja med är att fixa lite roligare däck.
(Att cykeln i sig är en jävla klump på strax under 20 kg gör såklart att den aldrig kommer kännas särskilt rapp, men någonstans måste man börja.)

Så om det är någon som har några heta tips så är de välkomna. Nuvarande däck är av storlek 40-622, men jag tänker att ett par mm upp eller ner i bredd gör detsamma.
Hon kommer bara cykla på asfalt och troligtvis bara i torrt väder.

CCS

Aktiv medlem
Kan intyga med personlig referens och källa som användare sedan 2020 att Marathon Almotion är extremt lättrullade för sin storlek och typ.

Bonzo

Aktiv medlem
Schwalbe Marathon Almotion OneStar 622-40

15,8 W rullmotstånd vid 75 PSi däcktryck, lägst av alla testade av Jarno Bierman på www.bicyclerollingresistance.com.

Snudd på racernivå….
Kan intyga med personlig referens och källa som användare sedan 2020 att Marathon Almotion är extremt lättrullade för sin storlek och typ.

Tack. Såg att det tipsades om dem i en gammal tråd också, men länkarna var antingen döda eller gick till en webshop där de inte längre fanns, så jag trodde nästan att de utgått ur produktion.

Får beställa en uppsättning sådana och hoppas att det gör skillnad. Funderar på att byta ut framhjulet också. Idag sitter ett hjul med navdynamo och jag kan inte tänka mig att det är helt friktionsfritt.

Köp & Sälj

Topp