Lättviktspendling: logistiktips

Lingon

Aktiv medlem
Officekläder, skor, shampo, handukar mm förvaras på jobbet.
Skjorta, kallingar och strumpor för dagen fraktas i ryggan.

efj

Aktiv medlem
Jag kör mer "modell hoarder" och har laddat upp med bl.a. ett par uppsättningar underkläder och två skjortor i jobbskåpet.
Samma här! Jag brukar passa på de få gångerna jag åker förbi jobbet med bil (1-2 gånger i månaden?) och lämpa av ett redigt lass med ombyten. Smutstvätt åker med hem i ramväska efter varje dag. Välbefinnandet av att ha ett omklädningsskåp nästan fullt med rena ombyten är vardagslyx.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Samma här! Jag brukar passa på de få gångerna jag åker förbi jobbet med bil (1-2 gånger i månaden?) och lämpa av ett redigt lass med ombyten. Smutstvätt åker med hem i ramväska efter varje dag. Välbefinnandet av att ha ett omklädningsskåp nästan fullt med rena ombyten är vardagslyx.
Finns det ingen kemtvätt i närheten av jobbet? 20-25:- per skjorta tvättad och struken tycker jag är rätt prisvärt... Det är ju bra mycket enklare att knöla ner litet underkläder i en ramväska än att ha strukna kläder i en ryggsäck (om man nu har ett jobb som kräver strukna kläder).

kais01

Aktiv medlem
när det gäller lunchlåda tar jag med den på morgonen fryst i ryggan, då har den lagom tinat till lunch. fryser för detta ändamål på kvällen in lådan även om den då inte skulle vara fryst redan.

men på ett tidigare jobb var det lite oklart dag för dag om man skulle till lunchmatsal eller äta eget. då låg jag före i planeringen, och hade några luncher väntande i jobbfrysen. kan ju du adamlr också göra:)

AdamLR

Aktiv medlem
Finns det ingen kemtvätt i närheten av jobbet? 20-25:- per skjorta tvättad och struken tycker jag är rätt prisvärt... Det är ju bra mycket enklare att knöla ner litet underkläder i en ramväska än att ha strukna kläder i en ryggsäck (om man nu har ett jobb som kräver strukna kläder).
Det finns det säkert, men jag är nog för snål. Plus att det blir extra bök att lämna in och hämta ut. Sedan har vi ingen officiell klädkod heller. Skjortor mm fraktas f.ö. i en rymlig sidoväska de dagar jag kör tåg + cykel-alternativet, så det blir inte så farligt knöligt; de brukar hänga till sig rätt bra på en galge.

Men vem vet, om jag testar kemtvätt kanske jag blir hooked...

AdamLR

Aktiv medlem
när det gäller lunchlåda tar jag med den på morgonen fryst i ryggan, då har den lagom tinat till lunch. fryser för detta ändamål på kvällen in lådan även om den då inte skulle vara fryst redan.

men på ett tidigare jobb var det lite oklart dag för dag om man skulle till lunchmatsal eller äta eget. då låg jag före i planeringen, och hade några luncher väntande i jobbfrysen. kan ju du adamlr också göra:)
Bra tips! Det kommer jag nog testa. Jag har också den situationen att man då och då går ut med kollegorna spontant.

AdamLR

Aktiv medlem
Andra pendlingsveckan i följd. Nu börjar det nästan bli rutin. I helgen köpte jag en billig styrväska bara för att testa. Snabbfästet var hyfsat enekelt att få på racern, men när jag skulle ta av det (vill ju inte ha det på vanliga motionsrundor) så satt ena skruven tokfast! Det blev bågfil till slut.

IMG_2001.JPG

...därför gör jag inte reklam för vilken typ av väska det är. Men efter en stunds funderande så slängde jag bort snabbfästet och satte fast väskan direkt på styret med två gamla clipsremmar och den medföljande axelremmen. Till väskans försvar hade den faktiskt hällor fastsydda på rätt ställen för en sådan lösning. Så här blev det.

IMG_1999.JPG
IMG_2000.JPG

Den ser ganska stor ut på bilden, tycker jag, men den känns väldigt liten och smidig. Huvudfacket är 4-5 liter. Där får jag ner matlåda och regnjacka samt vad som nu kan behövas. Ärligt talat kände jag ingen skillnad på styrningen. Det var inte alls som när man kör med cykelkorg på styret (eller postcykel för den delen).

Själva cyklingen går väldigt bra. De råd jag tagit fasta på (utöver styrväska då) är att inte ha för höga ambitioner. Ingen tur- och returcykling har det blivit och bara två dagar i veckan. Sträckan landar på ungefär 46 km, vilket den här veckan tog 1:50 på ditvägen och 2:10 på hemvägen. Det blir väldigt olika tempo på olika ställen. Först lugnt genom centrala Södertälje, sedan kan man trycka på en del på först hyfsat tomma cykelbanor och sedan lågtrafikerad landsväg runt Bornsjön. Därefter rakt genom Norsborg och Hallunda -- förbi Riksteatern och centrum -- och så Slagsta, Skärhomen, Liljeholmen. Här får man ta det väldigt lugnt på vissa ställen, men flera partier är långa, raka cykelbanor med god uppsikt där man kan trycka på. Efter Liljeholmen blir det Hornstull och så Fridhems-, S:t Eriks- och Odenplan. Här tar jag det förstås väldigt lugnt och försiktigt.

Sammanfattningsvis har jag alltså haft väldigt stor nytta av råden kring vad man bör lagra på jobbet, hur man kan ta med sig packning på racer på bästa sätt, hur man ska äta och hur ofta man ska cykla. Och så alla allmänt glada tillrop förstås! Jag kanske uppdaterar med nya lärdomar när jag har pendlat ett längre tag.

Wengen

Medlem
Jag pendlade 35 km racer enkel till jobbet utan grejer på hojen en period. Iofs skåp på jobbet och tillgång till kylskåp så där fanns alltid fil å flingor vilka åts framför datorn. Åt lunch på skolan där jag jobbade. Utmaning om man ska ha låda med sig förstår jag. Annars var det två byxor och två tröjor som kunde kombineras. Funkade fint. Dock bök vid regn då det skulle torkas cykelkläder. Var på väg till städtanternas avdelning för att kolla om man kunde långa deras torkskåp men bytte jobb innan det blev aktuellt.

Kudos till alla som pendlar långt. Ni har funnit nyckeln till en aktiv och pigg arbetsdag! Att pendla hem tog ngt år men nu är kroppen van vid 7 mil. Färdigtränad och nöjd när umgänget med familjen inleds på eftermiddagen. Dock är ju morgoncyklingen den riktiga höjdaren för hur arbetsdagen blir.

AdamLR

Aktiv medlem
Jag pendlade 35 km racer enkel till jobbet utan grejer på hojen en period. Iofs skåp på jobbet och tillgång till kylskåp så där fanns alltid fil å flingor vilka åts framför datorn. Åt lunch på skolan där jag jobbade. Utmaning om man ska ha låda med sig förstår jag. Annars var det två byxor och två tröjor som kunde kombineras. Funkade fint. Dock bök vid regn då det skulle torkas cykelkläder. Var på väg till städtanternas avdelning för att kolla om man kunde långa deras torkskåp men bytte jobb innan det blev aktuellt.

Kudos till alla som pendlar långt. Ni har funnit nyckeln till en aktiv och pigg arbetsdag! Att pendla hem tog ngt år men nu är kroppen van vid 7 mil. Färdigtränad och nöjd när umgänget med familjen inleds på eftermiddagen. Dock är ju morgoncyklingen den riktiga höjdaren för hur arbetsdagen blir.
Du cyklade varje dag eller? Jag är utpräglad solskenscyklist när det kommer till racern, så med regn i prognosen blir det tåg i stället. Jag håller helt med om att det är skönt att kombinera träningen med hemresan. Både ansträngande för kroppen (i positiv mening) och avslappnande för själen.

skier

Aktiv medlem
apropå väskor för snabbpendling så tycker jag den här ser trevlig ut (har inte provat själv dock).
Jag gillar att man inte behöver ha något permanent fastskruvat på cykeln.

AdamLR

Aktiv medlem
apropå väskor för snabbpendling så tycker jag den här ser trevlig ut (har inte provat själv dock).
Jag gillar att man inte behöver ha något permanent fastskruvat på cykeln.

Ja, nu funkar ju styrväska bra för mig, men någon gång kanske jag testar sadelvarianten (f.n. har jag en minisadelväska med reparation och plåster som hänger med på både pendling och andra turer). Litet skumt dock att cykeln verkar ha en monterad "seat post clamp" på alla bilderna. Man skulle ju vilja se hur det ser ut utan den när hela tanken verkar vara att det ska gå att köra utan.

AdamLR

Aktiv medlem
För övrigt, borde vi inte standardisera quick-releasemekanismer snart? En standard för lysen, cykeldatorer mm. och en för alla styrväskor/korgar mm.

KjellF

Aktiv medlem
En alternativ väg är över Vällinge. Skojigare väg, sträckan du cyklar blir den samma men betydligt mer kuperad. Jag tog den bara några gånger då jag pendlade till Södertälje men då var det oftast t o r samma dag.

AdamLR

Aktiv medlem
En alternativ väg är över Vällinge. Skojigare väg, sträckan du cyklar blir den samma men betydligt mer kuperad. Jag tog den bara några gånger då jag pendlade till Södertälje men då var det oftast t o r samma dag.
Det är faktiskt den vägen jag tar. Rundar Bornsjön på norrsidan alltså. Mycket roligare än att runda åt andra hållet.

Edit: eller som @bigmollo säger "det är inte så jäkla tokigt".

Senast ändrad:

AdamLR

Aktiv medlem
Lättviktspendlandet har gått bra hittills, men ny bostadsort ger nya förutsättningar.

För det första blir det längre: 65-70 km enkel väg mot tidigare 46 km. Vi får se om benen orkar, men det känns värt att testa.

Men framför allt ingår sträckan Mölnbo-Järna. Det innebär antingen 8 km på väg 57 eller en omväg på grusvägarna norr om 57:an. Så nu är frågan:
  1. 8 km på 57:an som är omskrivet otrevlig att cykla på? Mestadels 80-väg med smal vägren.
  2. 12 km med lvg-cykel på grusvägar som långa partier består av lera eller tennisbollstora vassa stenar?
  3. ANNAT?
Det är möjligt att ta cykeln på tåget någon sträcka, exempelvis Mölnbo-Järna, men som jag ser det förlorar man en stor del av poängen med att cykla till jobbet när man inte cyklar från dörr tlll dörr. Man måste t.ex. anpassa sig till tågtider och ofta ägna själva tågresan åt att vakta cykeln.

Någon som har erfarenheter av liknande situationer?

Jonatan F

Aktiv medlem
Lättviktspendlandet har gått bra hittills, men ny bostadsort ger nya förutsättningar.

För det första blir det längre: 65-70 km enkel väg mot tidigare 46 km. Vi får se om benen orkar, men det känns värt att testa.

Men framför allt ingår sträckan Mölnbo-Järna. Det innebär antingen 8 km på väg 57 eller en omväg på grusvägarna norr om 57:an. Så nu är frågan:
  1. 8 km på 57:an som är omskrivet otrevlig att cykla på? Mestadels 80-väg med smal vägren.
  2. 12 km med lvg-cykel på grusvägar som långa partier består av lera eller tennisbollstora vassa stenar?
  3. ANNAT?
Det är möjligt att ta cykeln på tåget någon sträcka, exempelvis Mölnbo-Järna, men som jag ser det förlorar man en stor del av poängen med att cykla till jobbet när man inte cyklar från dörr tlll dörr. Man måste t.ex. anpassa sig till tågtider och ofta ägna själva tågresan åt att vakta cykeln.

Någon som har erfarenheter av liknande situationer?

Har samma problem men bor 8 mil (35 minuter med tåg) norr om Göteborg. Jag har funderat på brompton för att underlätta tågtransporter lite men de flesta problem kvarstår ju som du säger.

Det jag har insett är att det är tråkigt att cykla nära stan och det är svårare att cykla till en avgång än att cykla från en tågstation där man hoppar av. Blir stressigt att försöka hinna till rätt avgång när man cyklar och om man måste vänta blir det kallt! Sedan blir det bättre cykling ju närmare hemma man kommer. Och vi har ingen dusch på kontoret. Därmed är min slutsats att den bästa cyklingen blir om man tar cykeln på tåget till jobbet på morgonen. efter jobbet tar man cykeln på tåget till en pendelstation mellan jobbet och hemmet och hoppar av där och cyklar hem. Det innebär ca. 10-15 minuter mindre tid på tåget och ca. 1,5 h cykling.

Dock har jag insett att det nästan är smidigare att ta tåget till och från jobbet och jobba på tåget. Sedan kan jag cykla när jag kommer hem. :/

Topp