Laga gängpaj i ramen - Stumpjumper ST 2019

Tobbe03

Medlem
Hej! Jag är ny här på forat och även nybörjare på cykling. Skaffade min stumpy som första mtb vid årskiftet. Tyvärr har jag fått gängpaj i ramen där baksvingen sitter fast. Har någon annan upplevt detta och har ni tips på hur man kan laga det?

Det gäller den nedre högra skruven som sitter dold bakom framklingan. Vid något tillfälle har den lossnat och sedan legat och vibrerat sönder gärngorna på både skruven och ramen. Har prövat att köpa ny skruv och fäst med Loctite men den sitter inte. Specialized vill inte ta något ansvar med hänvisning till att jag inte lämnat in den på service efter 10-15h. Det löjliga är att inte ens cykelverkstaden brukar efterdra den på service eftersom man måste plocka isär vevpartiet för att komma åt den.

Hur skulle ni lösa problemet? Borra upp och sätta in någon slags gänginsats antar jag? Men vilken dimension och fästmetod funkar?

Bilagor

s

Aktiv medlem
Är det verkligen gängat i ramen, sitter det inte en genomgående axel i vilken skruven är dragen? Så var min urgamla Epic konstruerad i vilket fall.
Har du en axel är det relativt tunt gods och förmodligen dåligt plats för någon gänginsats men den går då å andra sidan att ersätta med en ny.

s

Aktiv medlem
Ok!
Nu konstruktion alltså. Men då borde det finnas nog med material för en gänginsats.

sdx

Aktiv medlem
Mät gängstigningen först ,Tycker det ser ut som fin gäng Helicoil har en gänginsats med m8x1.0 i stigning. Biltema har det inte
Wurth har sina Time sert bussningar som finns i stigning 1.0

Senast ändrad:

Tobbe03

Medlem
Mät gängstigningen först ,Tycker det ser ut som fin gäng Helicoil har en gänginsats med m8x1.0 i stigning. Biltema har det inte
Wurth har sina Time sert bussningar som finns i stigning 1.0
Tack för tips!
Kan man få tag i "motsols-gängor"? Den aktuella bulten dras åt fel håll nämligen.

kais01

Aktiv medlem
och representanten för spesch kunde inte hjälpa dig? verkar vara en firma att undvika.

du kan gärna outa den här, så vi andra kan undvika den.

Valhalla_

Aktiv medlem
och representanten för spesch kunde inte hjälpa dig? verkar vara en firma att undvika.

du kan gärna outa den här, så vi andra kan undvika den
Håller med.

Dessutom är det, om det TS säger stämmer, inte troligt att en service hade avhjälpt detta. Om de inte ens kollar detta.
Kanske läge att hota med ARN. Och om inte det hjälper, ta kontakt med ARN...

Ärligt talat, bara det faktum att de var tvungna att använda vänstergängad skruv på ena sidan, tyder på en dålig konstruktion. Ingen tillverkare har vänstergängade skruvar i länkaget....vad är det för dumheter.

Tobbe03

Medlem
Håller med.

Dessutom är det, om det TS säger stämmer, inte troligt att en service hade avhjälpt detta. Om de inte ens kollar detta.
Kanske läge att hota med ARN. Och om inte det hjälper, ta kontakt med ARN...

Ärligt talat, bara det faktum att de var tvungna att använda vänstergängad skruv på ena sidan, tyder på en dålig konstruktion. Ingen tillverkare har vänstergängade skruvar i länkaget....vad är det för dumheter.
Hmm, om man skulle göra det till ett ARN-ärende, är det cykelaffären man går på då eller tillverkaren? Jag tycker inte cykelaffären är klandervärd egentligen förutom långa svarstider. Dom erbjöd sig att titta på cykeln men eftersom butiken ligger så långt bort så bollade dom över mig till Spec Concept store i Sthlm som skött kontakten med tillverkaren.

Däremot tillverkaren Specialized är jag grymt besviken på. Dom borde tagit hand om detta på garanti eller goodwill. Jag tror att felet beror på att skruven drogs åt för dåligt på fabrik, eller att gängorna var felaktiga från början. Hur som helst en kass konstruktion om en lös skruv förstör ramen istället för att trilla ur. Plus att det inte märks att den är loss och att den inte kan efterdras utan att demontera vevparti. Skulle köpt en Kona istället...

JSG

Ny medlem
@Tobbe03 Cyklar själv på en stumpy 19 i kolfiber men får emellanåt dra åt alla pivotpunkter då dom skruvar upp sig. Dragna enligt handboken med en kalibrerad momentnyckel. Känns spontant som ett problem som finns överlag och inte något som är unikt för din cykel, så du vet hur det är för andra.

edit; trött.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Hmm, om man skulle göra det till ett ARN-ärende, är det cykelaffären man går på då eller tillverkaren? Jag tycker inte cykelaffären är klandervärd egentligen förutom långa svarstider. Dom erbjöd sig att titta på cykeln men eftersom butiken ligger så långt bort så bollade dom över mig till Spec Concept store i Sthlm som skött kontakten med tillverkaren.

Däremot tillverkaren Specialized är jag grymt besviken på. Dom borde tagit hand om detta på garanti eller goodwill. Jag tror att felet beror på att skruven drogs åt för dåligt på fabrik, eller att gängorna var felaktiga från början. Hur som helst en kass konstruktion om en lös skruv förstör ramen istället för att trilla ur. Plus att det inte märks att den är loss och att den inte kan efterdras utan att demontera vevparti. Skulle köpt en Kona istället...
Du är inte kund till specialized utan du är kund till den butik du köpt den av. Du ska ta det mot butiken.

Mini_me

Aktiv medlem
Min lossna oxå men gick ej sönder.

Dock känner iaf jag att nån skruv eller lager börjar glappa.

Om allt annat felar så kan du alltid köpa den skruven som sitter på vä sida och sen köpa lämplig instatsgänga. Så har du 2 som skruvas in ”rätt”

Senast ändrad:

Tobbe03

Medlem
Hej på er! Det har fortfarande inte löst sig men jag tänkte uppdatera läget för de som är nyfikna.
Processen har pågått hela tiden med dialog via ursprungliga cykelbutiken samt en annan butik som åtagit sig att laga cykeln. Dessa butiker har i sin tur haft kontakt med Speshialized.
I somras fick jag bekräftat från tillverkaren att det funkar med helicoil.
Cykelverkstan kan dock inte få tag i rätt sort. Spesh kunde inte heller hjälpa till.
Jag kollade med en MC verkstad och dom kanske kan fixa det men med fel gängriktning. Känns osäkert om godset räcker till.
Sen kom besked från Spesh att cykeln inte kan lagas så de menar att jag behöver köpa en ny cykel med någon slags rabatt.
Jag vill inte slänga ännu mer pengar på detta märke så nu blir det att återigen driva det som ett garantiärende / reklamation.

Det tar aldrig slut, jag är lite förundrad över att Specialized är så slappa, det skulle vara enkelt för dom att få detta ur världen och göra mig till en nöjd kund som promotar deras varumärke. Men jag ger inte upp, kommer fortsätta tills det inte går längre. Det kan aldrig vara rimligt att en cykel är helt kass efter 5 månaders normal användning. Får ta det med ARN om det behövs.

nwestblad

Medlem
Hej på er! Det har fortfarande inte löst sig men jag tänkte uppdatera läget för de som är nyfikna.
Processen har pågått hela tiden med dialog via ursprungliga cykelbutiken samt en annan butik som åtagit sig att laga cykeln. Dessa butiker har i sin tur haft kontakt med Speshialized.
I somras fick jag bekräftat från tillverkaren att det funkar med helicoil.
Cykelverkstan kan dock inte få tag i rätt sort. Spesh kunde inte heller hjälpa till.
Jag kollade med en MC verkstad och dom kanske kan fixa det men med fel gängriktning. Känns osäkert om godset räcker till.
Sen kom besked från Spesh att cykeln inte kan lagas så de menar att jag behöver köpa en ny cykel med någon slags rabatt.
Jag vill inte slänga ännu mer pengar på detta märke så nu blir det att återigen driva det som ett garantiärende / reklamation.

Det tar aldrig slut, jag är lite förundrad över att Specialized är så slappa, det skulle vara enkelt för dom att få detta ur världen och göra mig till en nöjd kund som promotar deras varumärke. Men jag ger inte upp, kommer fortsätta tills det inte går längre. Det kan aldrig vara rimligt att en cykel är helt kass efter 5 månaders normal användning. Får ta det med ARN om det behövs.
Lider med dig. Tur, haft cykelproblem själv i sommar och funtade på att ta en Specialized för att de finns överallt men skönt nu att det blev annat istället efter man läser detta.

JoekSter

Medlem
@Tobbe03 Cyklar själv på en stumpy 19 i kolfiber men får emellanåt dra åt alla pivotpunkter då dom skruvar upp sig. Dragna enligt handboken med en kalibrerad momentnyckel. Känns spontant som ett problem som finns överlag och inte något som är unikt för din cykel, så du vet hur det är för andra.

edit; trött.
Hej! Sorry att jag klämmer mig in här. Har likadan hoj, som du, kolfiber. Var hittar man info på alla åtdragningspunkter? Typ sprängskiss med momenttal. Jocke.

Sunkans

Medlem
Kan tyvärr meddela att du inte är ensam med det här problemet.
Jag har samma problem, med exakt samma skruv på en 2019 Stumpjumper expert (Lt versionen).
Jag öppnade också ett garanti ärende mot Specialized via butiken den är köpt i och har precis fått ett nej till svar (efter 5 veckors väntan).
Är milt uttryckt besviken på Specialized och det här var troligen min sista cykel jag köper av det märket.

Har hittat 3 till med samma problem (även där exakt samma skruv) på Specialized Stumpjumper owners former på Facebook.
Åtminstone en av dem fick sin cykel fixad (oklart om det var butiken eller Specialized som grenade det hela).
Funderar nu om jag ska dra det via Specialized HQ i USA först eller vända mig till ARN.

Tobbe03

Medlem
Kan tyvärr meddela att du inte är ensam med det här problemet.
Jag har samma problem, med exakt samma skruv på en 2019 Stumpjumper expert (Lt versionen).
Jag öppnade också ett garanti ärende mot Specialized via butiken den är köpt i och har precis fått ett nej till svar (efter 5 veckors väntan).
Är milt uttryckt besviken på Specialized och det här var troligen min sista cykel jag köper av det märket.

Har hittat 3 till med samma problem (även där exakt samma skruv) på Specialized Stumpjumper owners former på Facebook.
Åtminstone en av dem fick sin cykel fixad (oklart om det var butiken eller Specialized som grenade det hela).
Funderar nu om jag ska dra det via Specialized HQ i USA först eller vända mig till ARN.
Tack för bra info! Trist att du också har problem men det var ju intressant att veta att jag inte är själv. Hur länge hade du kört innan felet uppstod? Jag har hört att det vid reklamationsärende är upp till butiken att bevisa att det INTE är fabrikationsfel om det gått mindre än ett halvår (som i mitt fall).

Sunkans

Medlem
I mitt fall är cykeln ca 1,5 år gammal, men det borde inte spela någon roll när dom lämnar livstidsgaranti på ramen (limiterad garanti iofs).

Enligt Konsumentköplagen gäller detta (som du kan referera till), här kommer dock följdfrågan...står det i skötselanvisningarna/manualen att bulten ska efter dras efter viss tid?
1599056843925.png

Tobbe03

Medlem
I mitt fall är cykeln ca 1,5 år gammal, men det borde inte spela någon roll när dom lämnar livstidsgaranti på ramen (limiterad garanti iofs).

Enligt Konsumentköplagen gäller detta (som du kan referera till), här kommer dock följdfrågan...står det i skötselanvisningarna/manualen att bulten ska efter dras efter viss tid?
Visa bilaga 439823
Tack! Det står inget om att efterdra bultar, bara att man ska känna så allt verkar sitta ihop, känna på ekrar osv. Det som dom möjligen kan sätta dit mig på är att det står "Its best to take your bike to the dealer for a check up" efter 30 dagar eller 3-5h hård körning eller 10-15 lätt körning. Men det är ju inget krav som jag tolkar det.

Stervelo

Aktiv medlem
Hmm, jag har verkligen ogillat märket länge, men priset tar de med sina ny 2020 modeller, där de proklamerar att allt de gjorde förut var bullshit, nu är det inga egna standars, vilket de hållt på med hur länge som helst. De själva skriver, no more bullshit, allt de gjort fram till nu var att dupera oss, säger de själv, fy fan. Ta sen att de stämmer ett företag som heter roubaix cafe, ett lite cafe, att märket startade med att ritningar till första mtbn stals av Mike Sinyard, vdn nu, från Tom Ritchey och Gary Fisher. Att de stämmer kreti och pleti hela tiden på helt orimliga premisser.

Däremot är deras concept stores bra att ha att göra med, förutom att det är spesh hojjar.

Lingon

Aktiv medlem
Helt obegipligt dålig konstruktion. Om inte gängorna går sönder först, kommer den inplastastade aluminium "muttern" garanterat delaminera från ramen om några år.

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag kollade med en MC verkstad och dom kanske kan fixa det men med fel gängriktning
Nej nej nej. Ingen tillverkare använder vänstergängat om det inte är absolut nödvändigt. Det är dyrt, svårt att få tag på grejer osv osv. Skruven kommer lossna om den lagas med fel gängriktning, det kan man vara rätt säker på.

Sunkans

Medlem
Nej nej nej. Ingen tillverkare använder vänstergängat om det inte är absolut nödvändigt. Det är dyrt, svårt att få tag på grejer osv osv. Skruven kommer lossna om den lagas med fel gängriktning, det kan man vara rätt säker på.
Håller med i princip......
Men..... vänstergängat är på riktigt rätt skumt i den här positionen, det är ju inget som roterar åt samma håll hela tiden inblandat utan en del som garanterat kommer röra sig lika mycket åt båda håll. Och gänga upp sig har vi redan konstaterat är ett stort problem med denna trots (eller på grund av?) vänstergängat. Jag testar gärna normalgäng vid lagning.

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hade samma problem med några av de Specialized Enduros jag hade för 15 år sen ca, men då var det en genomgående lösning. Och som tur (?) var behövde man inte ta loss vevpartiet utan det räckte med en klingbult. Blå loctite löste problemet permanent.

marran

Aktiv medlem
Håller med i princip......
Men..... vänstergängat är på riktigt rätt skumt i den här positionen, det är ju inget som roterar åt samma håll hela tiden inblandat utan en del som garanterat kommer röra dig lika mycket åt båda håll. Och gänga upp sig har vi redan konstaterat är ett stort problem med denna trots (eller på grund av?) vänstergängat. Jag testar gärna normalgäng vid lagning.
Antagligen är det större krafter och mer flex vid kompression än retur, så skruven på ena sidan jobbar sig medsols och den andra motsols trots att rotationen är i båda riktningarna. Ref. tex Treks sadelstag/rocker-pivot som ofelbart skruvar ur sig på ena sidan men inte andra. Det ligger många tappade Mino-linkar i skogarna.

Hälsingland

Aktiv medlem
Om du inte hittar en lösning och det är fritt spelrum i ramen. Så borra ett så stort hål du kan i båda skruvar med vettig mängd gods kvar, och dra en genomgående skruv med mutter som håller ihop allting. Hålen bör ju isf göras i en svarv så de blir centrerade och skruven av så bra kvalité du hittar typ 10.9 istället för 8.8.

Limmar du skruven i borrhålet på den dåliga sidan och hålet håller en tight tolerans får du ju ett starkt förband. Finns det gods att försänka hålet kan ju det vara idé att göra och att använda en skruv med försänkt skalle. Så skulle nog jag gjort som en sista utväg. Då bör cykeln gå att använda igen. (Skruven bör ju vara av sorten som inte har gängor hela vägen.)

Senast ändrad:

Mini_me

Aktiv medlem
Tycker fortfarande den bästa idén är att sätta i en insatsgänga som har samma stigning och mått som vä skruv (och då köpa en ny vä skruv).

Och sen helt enkelt dra fast med Loctite®️

radarminnet

Aktiv medlem
Antagligen är det större krafter och mer flex vid kompression än retur, så skruven på ena sidan jobbar sig medsols och den andra motsols trots att rotationen är i båda riktningarna. Ref. tex Treks sadelstag/rocker-pivot som ofelbart skruvar ur sig på ena sidan men inte andra. Det ligger många tappade Mino-linkar i skogarna.
Ang. Mino-link så måste jag protestera lite. Jag har haft en Fuel EX, och efter att ha läst skräckhistorier om hur de där skruvarna lossnar stup i kvarten så var jag nojig över det och hade ett litet buntband genom varje skruv för att hålla kvar den om den skulle skruva ur sig i skogen. Med blå Loctite och korrekt moment så rörde ingen av skruvarna på sig ett skvatt på de 120 mil stökig stig jag körde med den cykeln i alla fall. Inget vidare statistiskt underlag kanske, men att de ”ofelbart skruvar ur sig” tycker jag är att ta i...

ething

Aktiv medlem
Jag tror ditt bästa tips är att hitta en finmekanisk verkstad och ta med delarna dit. De bör kunna antingen få till gängorna eller svarva en genomgående axel som fästs på andra sidan. Konstruktionen är pinsamt dålig måste jag säga... Jag har haft garantiärenden med Giant och Cannondale genom åren, båda har skött det exemplarisk med snabba och bra lösningar.

marran

Aktiv medlem
Ang. Mino-link så måste jag protestera lite. Jag har haft en Fuel EX, och efter att ha läst skräckhistorier om hur de där skruvarna lossnar stup i kvarten så var jag nojig över det och hade ett litet buntband genom varje skruv för att hålla kvar den om den skulle skruva ur sig i skogen. Med blå Loctite och korrekt moment så rörde ingen av skruvarna på sig ett skvatt på de 120 mil stökig stig jag körde med den cykeln i alla fall. Inget vidare statistiskt underlag kanske, men att de ”ofelbart skruvar ur sig” tycker jag är att ta i...
Okej, jag backar till ”ofta”. Jobbade i en butik som sålde Trek, alla som jobbade där hade buntband genom mino-linken. Och det var inte ovanligt att folk kom in och hade tappat sina mino-links.
Min Ticket S har inte skruvat ur sig, men för det första brukar jag ha koll på skruvarna, för det andra flexar inte den cykeln nämnvärt.

OnT så tycker jag det är väldigt märkligt att om det finns plats för en genomgående axel att de då inte valt att implementera den lösningen. Borde vara billigare och mer robust, har svårt att se vad de eventuella nackdelarna skulle vara så länge det går att paketera på det givna utrymmet.

Tobbe03

Medlem
Tack för alla goda råd och stöd. Det har till slut löst sig med hjälp av Cykloteket i Häggvik. Dom tog upp ärendet igen med Specialized som skickade en ny ram. Suveränt bra hjälp av Cykloteket som tog strid för min sak trots att jag inte köpt cykeln där.
Snart är den ihopskruvad så då är det bara se fram emot vintersäsongen 😀

Berk

Aktiv medlem
Okej, jag backar till ”ofta”. Jobbade i en butik som sålde Trek, alla som jobbade där hade buntband genom mino-linken. Och det var inte ovanligt att folk kom in och hade tappat sina mino-links.
Min Ticket S har inte skruvat ur sig, men för det första brukar jag ha koll på skruvarna, för det andra flexar inte den cykeln nämnvärt.

OnT så tycker jag det är väldigt märkligt att om det finns plats för en genomgående axel att de då inte valt att implementera den lösningen. Borde vara billigare och mer robust, har svårt att se vad de eventuella nackdelarna skulle vara så länge det går att paketera på det givna utrymmet.
Vikt?

Jag skrev i början av tråden att det verkar finnas plats till genomgående axel och det kanske är en lösning för TS, men fick ingen respons.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer