Laga kolfiberfälg

HeyZeus

Medlem
Laga kolfiberfälg
Har skadat fälgen enligt bild, vad finns det för bra firmor runt Sthlm (Nacka) som kan tänkas fixa?
Primenta har jag hittat men har för mig att jag har läst något om någon på Värmdö också.

Bilagor

• IMG_20180617_090557.jpg
    IMG_20180617_090557.jpg
    133.5 KB · Besök: 298

kntzn

Aktiv medlem
Laga kolfiberfälg
Jag hijackar tråden lite med en liknande fråga. Jag har också fått en spricka i min MTB fälg som jag paniklagade med epoxy dagen innan en tävling. Körde tävlingen igår och höll inte igen och det funkade fint. Känner inte att hjulet flexar mer eller är skevt och när jag trycker på skadan med tummen kan jag inte känna att materialet ger med sig. Hjulet är gjort helt i unidirectional kolfiber och sprickan går längsmed fibrerna, så jag tror att det inte är några fibrer som faktiskt gått av. Frågan är hur bör jag reparera en sådann skada för att sprickan inte ska bli djupare? Räcker det med att limma?

Bilagor

• 35516072_2107513229263153_7103387436658458624_n.jpg
    35516072_2107513229263153_7103387436658458624_n.jpg
    119.1 KB · Besök: 197

42Hz

Aktiv medlem
Laga kolfiberfälg
Tills experterna svarar så skulle jag personligen slipat ner och fyllt i tills hålet är borta, slipat igen och polerat upp så att det antagligen knappt går att se skadan (Baserat på vad som syns på bilden).

HeyZeus

Medlem
Laga kolfiberfälg
Att fälgen är stabil är det ingen fråga om för jag cyklade 16mil på den i lördags utan att märka något. Det går inte upp i bromsytan men det är ett hjul så jag tänker inte chansa utan någon som kan ska reparera.
Kid1000 och Insjön är Insjön i Dalarna va?

desmo

Aktiv medlem
Laga kolfiberfälg
HeyZeus sa:
Att fälgen är stabil är det ingen fråga om för jag cyklade 16mil på den i lördags utan att märka något. Det går inte upp i bromsytan men det är ett hjul så jag tänker inte chansa utan någon som kan ska reparera.
Kid1000 och Insjön är Insjön i Dalarna va?

Det stämmer med Insjön, Dalarna.
Kid1000 här på forumet.
Hans hemsida: http://hellore.se/experimentalprototype/

kebarb

Aktiv medlem
Laga kolfiberfälg
Gräver lite i gamla trådar här istället för att göra en ny.

Kan man laga en kolfiberfälg (MTB) med denna skada:

IMG_8243.JPG IMG_8242.JPG

Skadan är på två delar av fälgen, i princip motstående sida.

//K

kebarb

Aktiv medlem
Laga kolfiberfälg
Vet inte om bilderna lurar mig, men jag tycker att det ser märkligt ut. De har inte blivit avgasgrillade?
Har ingen aning. Jag har ingen erfarenhet av kolfiberhjul annat än ett par ENVE hjul som jag använt EN gång =)

Jag har Deemax på alla hojar.

Men det ser typ ut som om de blivit blöta och skrynkat ihop sig. Som våt papp typ, som torkat igen efteråt.

//K

BJS

Aktiv medlem
Laga kolfiberfälg
Exakt.. kan kolfiber smälta alltså?

Det är två skador, motstånde sida på fälgen. Min första tanke är att den stått i ett cykelställ och blivit påkörd / påbackad eller något sådant.

//K
Nej, själva fibrerna smälter inte, men bindemedlet kan mjukna av värme. Jag är ingen expert på området, men jag vet att det finns olika bindemedel med olika maxtemperatur innan de mjuknar.

Hänga på cykelställ för nära avgasrör skulle kunna vara en möjlig förklaring. Dock gissar jag nu.

kais01

Aktiv medlem
Laga kolfiberfälg
under noll, det är ju även besvär att åtgärda problemet...

epoxi är inte en termoplast som kan smälta och sedan återstelna i kyla, utan om det skadats av värme och mjuknat brukar förbli det väl mjukt??

ejma

Aktiv medlem
Laga kolfiberfälg
epoxi är inte en termoplast som kan smälta och sedan återstelna i kyla, utan om det skadats av värme och mjuknat brukar förbli det väl mjukt??
Förutom att plasten mjuknar av måttlig värme antar jag att den blir spröd om den värms så pass mycket att den börjar ryka.

Antar dock att största problemet är att laminatet kan separera om plasten börjar mjukna.

Om rynkor uppstått pga värmen tror jag att fälgen har ordentligt nedsatt styrka.

Förr var ganska vanligt att epoxykajaker fick smältskador av solvärme på bla biltak. Plasten stelnade när den svalnade.

Berk

Aktiv medlem
Laga kolfiberfälg
Ok, tackar för svar.

Gissar att det bara är att slänga fälgen och lägga på en ny. Undrar vad en 29" kolfiberfälg kostar? Kanske 2-3kkr?

//K

Förutom om det är en riktigt fin begagnad hoj i bra skick skulle jag inte byta till en dyr och kanske känslig kolfälg. Alufälgar är mycket billigare.

Topp