Laga limmade sömmar på cykelbyxor

Hej!
Limmet har släppt i en söm (alltså bara limmat, inga stygn) på ryggen på mina favorit-cykelbyxor (korta bib). Nån som vet vilket lim man kan använda och laga?
Det måste ju vara nåt som tål en del svett. Det ser inte ut som textillim de rester som är kvar så jag tvekar att gå på med det som förstaval.

velovin

Aktiv medlem
Hej!
Limmet har släppt i en söm (alltså bara limmat, inga stygn) på ryggen på mina favorit-cykelbyxor (korta bib). Nån som vet vilket lim man kan använda och laga?
Det måste ju vara nåt som tål en del svett. Det ser inte ut som textillim de rester som är kvar så jag tvekar att gå på med det som förstaval.
Svårt att säga utan att se skadan, men jag skulle nog satsa på lite diskret handsömnad. Textillim för konsument brukar inte fästa särskilt bra, de gånger jag provat i alla fall.

Hej!
Så här ser det ut. Det är alltså en limmad söm helt utan stygn där limmet släppt. Jag vill inte laga med stygn utan med ett lim som fungerar med materialet och för de påfrestningar som uppstår, mekanisk påfrestning vid påklädning och rörelse och kemisk påfrestning vid svettning.

Bilagor

• 7CC051DA-A25D-4236-ABBB-96D7F3EE51A3.jpeg
    7CC051DA-A25D-4236-ABBB-96D7F3EE51A3.jpeg
    666.6 KB · Besök: 84
  • 5C300CC8-C9CA-48C1-A59A-78F8B9B3915F.jpeg
    5C300CC8-C9CA-48C1-A59A-78F8B9B3915F.jpeg
    662.6 KB · Besök: 82

Aron

Moderator
Första frågan du bör ställa dig är hur du ska få rent från gamla limrester? Det gamla limmet är uttorkat och kommer att försvaga fogen, det är inte mycket utrymme däremellan för nytt lim att skapa stark fog.

Tilllägg: Jag hade också sytt. Det finns tunna strechtrådar som inte kommer att kännas. Sen skulle du kunna lägga en limfog i sömsmånen för att ta bort den sista skavrisken.

Senast ändrad:

Aron

Moderator
Det är alltså ett lim jag far efter - inte tråd, inte lagninglappar och inte tejp eller dylikt heller. Lim.
Sorry, jag missförstod och trodde du ville ha en lagning som håller. My bad.

Glid in på syaffären och köp ett lim med flexibel fog. I min erfarenhet kommer ingen av dem hålla mer än några tvättar så låt pris eller förpackningens utseende avgöra. Sen finns det en miljard lim för TEKO-industrin, men där är det närmast omöjligt att få tag i småförpackningar.

kais01

Aktiv medlem
faktiskt en flexibel produkt som jag brukar limma ihop liknande skador på skor är polyuretantätning aka sikaflex 221 aka biltema marintätning aka biltema vindrutetätning.

osannolik vidhäftning och mycket starkt. går till och med limma gummidobbar på mtb-däck. men som aron säger, maskintvätt lär vara en utmaning.

det där hade jag sytt i två rader alla dagar i veckan. med en elastisk söm inklusive delarna som ännu inte separerat, gärna för hand

kais01

Aktiv medlem
den kan finnas som ett av alternativen du glömt bort i satsen av olika sytrådsfärger du nog redan köpt på lidl:)

Healons

Aktiv medlem
vet inte om det är samma sätt som insidan av friluftsplagg? Mailade Lundhags och dom tipsade om att stryka med strykjärn på sömnen som släppt. Funkade faktiskt! 👍

Topp