[Lagom lagerpanik] Var i Stockholm köper jag kullager över disk?

Schreddan

Aktiv medlem
Efter en härligt smetig tur till Morzine så dog alla lager i ramen.
Jag skulle behöva lager av storlekarna 3802-2RS och 6903-2RS.
Kollade på Nomos site och enligt deras webbshop har de inte såna hemma. Tänkte i och för sig ringa imorrn och kolla men om det inte finns hos dem så behöver jag alternativ.
Några förslag?

Rotera finns kvar i Hägersten. De brukar ha billiga lager över disk.

Annars Momentum på Hemvärnsgatan i Solna om man vill ha dyra fina SKF över disk.

cal. sa:
Rotera finns kvar i Hägersten. De brukar ha billiga lager över disk.

Annars Momentum på Hemvärnsgatan i Solna om man vill ha dyra fina SKF över disk.

Momentum, de glömde jag bort, tack!. Men tror att de flyttade från Solna. Men kollar upp.

Av bara farten så knackade jag ut lagren ur min ram. Insåg för sent att firmorna som säljer den här typen av produkter öppnar 7 och stänger 16 på vardagar. Har kollat runt på de vanliga namnen men alla verkar ha stängt. Slänger in en desperat förfrågan och hoppas att kanske allvetande Happy vet var jag kan få tag i nya lager på en lördag?

Aron sa:
Av bara farten så knackade jag ut lagren ur min ram. Insåg för sent att firmorna som säljer den här typen av produkter öppnar 7 och stänger 16 på vardagar. Har kollat runt på de vanliga namnen men alla verkar ha stängt. Slänger in en desperat förfrågan och hoppas att kanske allvetande Happy vet var jag kan få tag i nya lager på en lördag?

Vad är det för lager då? Det hjälper nog i letandet?

Såklart.

De heter S 6903 RS.

När vi ändå är i farten:
Vad betyder S och vad står RS för?

Ah, jag glömde ju återkoppla!
Det hjälper tyvärr inte Aron. :(

Men ingen hade alla storlekar på lager som jag behövde hemma. Så det är inte alltid "bara att åka till X och köpa."

För mig blev det:
Över disk i Uppsala:
- Velotek och Dione/Kullager.se
Datainternet:
- Kullagergrossisten (leverans på en dag)

Henrik_E sa:
RS = 1 sida öppen, en sida gummitätad

Det här är intressant! Bägge sidorna på de aktuella lagren är skyddade av en plastkåpa. Men om jag tolkar ovanstående rätt så är bara ena sidan vattentätad? Vad ska jag i så fall köpa för att bägge sidorna ska vara lika täta? De sitter ju i svingen och är rätt utsatta för slasket.

Aron sa:
Henrik_E sa:

Det här är intressant! Bägge sidorna på de aktuella lagren är skyddade av en plastkåpa. Men om jag tolkar ovanstående rätt så är bara ena sidan vattentätad? Vad ska jag i så fall köpa för att bägge sidorna ska vara lika täta? De sitter ju i svingen och är rätt utsatta för slasket.

2RS

Henrik_E sa:
Aron sa:
Såklart.

De heter S 6903 RS.

När vi ändå är i farten:
Vad betyder S och vad står RS för?
S = rostfritt stål

Du (Aron) borde då rimligtvis behöva 2RS.
Velotek borde ha den storleken hemma, den var tillfälligt slut när jag skulle ha men det var ju en månad sen och de har väl öppet på lördagar. Men då får du ju ta en liten biltur. :)

Senast ändrad:
Aron sa:

Om lagrets märkning sitter på tätningen så står det ofta RS även om lagret har dubbla tätningar (är ju samma tätningar som används på RS- och 2RS-lager). Har du tätningar på bägge sidor så har du ett 2RS, är det ett RS så är det helt öppet på ena sidan.

Tillbaka
Topp