Lainio, Några tips ?

Bikzz

Aktiv medlem
Lainio, Några tips ?
BikeRafting Sommarplaner, då måste jag ju prova med ett nytt inlägg igen, någon som har input eller förslag ? Eller kännedom om området & eller tips ? Har en massa coola ideer, funderar på vad som är lämpligt ! Den häftigaste planen är att köra till Övre Sopporo, och sen till Pulsujärvi. Därifrån går det en stig ( ganska bra ?) till Taavaätno / Lainio. Cykla & el vandra. Sen är det 3-4 dar Rafting genom vildmarken ner till Jårkastakka. Det finns några forsar på vägen som jag har koll på, borde vara enkelt att ta sig förbi --
.
br71.jpg
Visa bilaga 408373Visa bilaga 408373

knaper

Aktiv medlem
Lainio, Några tips ?
Kolla in flugfiskesidor och liknande. Menar jag har läst om någon som kanotat/raftat ned den.
Annars har jag själv funderat på att paddla Ally-kanot på Karasjoka i sommar. Tanken är att flyga in och flyga ut, eller paddla till en bil.
Med cykel och raft kan du cykla någon av alla tusen ATV-vägar in på Finnmarksvidda och ta dig fram hur du vill. Där har du verkligen stora, orörda och vackra områden (men lika många mygg).

knaper

Aktiv medlem
Lainio, Några tips ?
Ja, och kolla på alla stigar du är intresserad av på satellitfoto. Om de kan se dem på satellit är de oftast i själva verket väldigt cyklingsbara fyrhjulingsspår. Detta gäller främst vid kalfjäll/fjällvidd eftersom det är rendriftssamerna som kör dem.

Edit: På Google Earth såg där stigen du pratade om väldigt cyklingsbar ut. 95% säker på att det är ett fyrhjulingsspår.
Ser ut att bli en fin tur!

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
Lainio, Några tips ?
Tack, har oxå kollat på flygfoto och liknande, ser ut att funka, jag tror att det kan bli en riktigt häftig & annorlunda vildmarks-tur.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer