MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> räknar man med räta linjen i grafen ovan
> får jag iaf (100%V=>100%W, 120%V=>128%W)
> y=1,4*x-40 där y=effekt, x=spänning.
> 150% överspänning på 20W ger då 34W.
Verkligen? Vilken effekt får du då med 12V?
12*1,4-40=-23W
Jag förstår att du menar % av nominell spänning resp effekt , men det har du faktiskt inte skrivit :-)
> Sen ser man i tabellen du länkade till att kurvan
> ser ut att vara avtagande vid ökande spänning,
> 12V=>20W, 13.2V=>23.6W, 14.4V=>24.8W så reella
> effekten ligger nog under 34W.
Det verkar som att effektlinjen i grafen(den blå) och tabellens effektberäkning inte stämmer med varandra.
Ur grafen får jag att 13,2V => ~23W och 14,4V => ~26W och det om jag kommer ihåg rätt så var det ngn här på Forumet som hade mätt upp sin 12V/20W-lampa till 28W med 14,4V.
Grafen verkar alltså stämma bättre med verkligheten än vad tabellen gör (åtminstone map effektökningen vid överspänning).
(Däremot verkar de mer sammstämmiga map ljusökningen)
> Har precis varit ute och fotat, lägger upp bilder när kameran återfått rumstemp.
Kul.
Det är trots allt ljusskillnaden i verkligheten som är det intressanta, inte det här teoretiserandet över hur stor effektökningen blir.
På tal om det:
Kan du inte mäta strömmen genom lampan med 18V? (Och då gärna med 12V oxå)
Det är ju trots allt verkligheten som är det intressanta!
Jag har oxå en överspänd 12V/20W IRC-lampa.
Jag driver den med 2st 7,2V-batterier.
Jag köpte 12st R20-celler (4500mAh) på Lidl, när de hade rea, som jag har byggt ihop till RC-ackar
http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/2_x_7,2V_4,5Ah_batteripack_kompl.JPG
Att det blev 2 x 7,2V istf 1 x 14,4V är för att jag vill kunna använda min billiga Biltemaladdare.
Men de väger en hel del och eftersom jag har en tillräckligt bra LED-lampa så har jag inte använt dem ännu den här hösten.
Hmm, jag kanske skall leta fram dem och mäta effekten själv.......
/Håkan
/Håkan