Landsvägs-VM i Bergen, 16-24 september 2017

ohellstrom

Aktiv medlem
Ah, de ska nog få skramlat ihop stålarna. Oljan är ju nästan uppe på 60 dollar fatet igen.

Nej, det största problemet är att Bergen har förbrukat sin kvot av bra väder för de kommande 12 åren!

frossarn

Medlem
Största budgetmissen på intäktssidan var alla VIP-tält, som stod tomma...:-) Inte ens rika Norrmän tyckte det var värt 7k för att dricka champagne & titta på cykel...:-) Så där ligger mycket av de förväntade intäkterna som uteblev.
Bergen hade också räknat med en stor tillströmning av turister, så hotellpriserna var inte normala utan avskräckande, så den tänkta tillströmningen av turister uteblev.
Coolast var tempo loppet uppför fløyen. Där var det fest...:-)

GoranS

Aktiv medlem
7000 NOK för att stå i ett VIP-tält!? Jag har i och för sig ingen koll på norrmännens ekonomiska smärttröskel, men hade någon lagt en budget med halva den summan om vi hade haft VM i Sverige hade jag misstänkt att personen varit allvarligt påverkad.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
ohellstrom sa:
Ah, de ska nog få skramlat ihop stålarna. Oljan är ju nästan uppe på 60 dollar fatet igen.

Nej, det största problemet är att Bergen har förbrukat sin kvot av bra väder för de kommande 12 åren!

Hyran för Weather Control Machinen!
Där har vi det. Isf var det inte så farligt.

GoranS

Aktiv medlem
ohellstrom sa:
GoranS sa:
ohellstrom sa:
OS i Stockholm, anyone? ?
Nej tack!
Väldigt mycket nej tack!
Alldeles otroligt väldigt mycket nej tack!
Fenomenalt överdrivet alldeles otroligt väldigt mycket nej tack!

Exakt. Ville bara få nämnt att det INTE är Norge som har det nordiska rekordet i glädjekalkyl.
Lyckligtvis har det dock funnits personer som bromsat galenskaperna i Stockholmsfallet (än så länge).

Jocke77

Aktiv medlem
1888 sa:
Hästfolket I Götelaborg lyckades väl heller inget vidare med
beräkningarna inför EM.

Skenade kostnaderna? Typiskt idrottsevenemang, de är hopplösa att få ihop ekonomiskt. Hästfolket trodde väl att de kunde rida på den mediala uppmärksamheten från Bragdguld etc. :-)

frossarn

Medlem
GoranS sa:
7000 NOK för att stå i ett VIP-tält!? Jag har i och för sig ingen koll på norrmännens ekonomiska smärttröskel, men hade någon lagt en budget med halva den summan om vi hade haft VM i Sverige hade jag misstänkt att personen varit allvarligt påverkad.
Precis, därför stod det mer eller mindre tomt! Fans andra VIP-tält för 2.5k också, men även de gapade till större delen tomt!

Konkret

Ny medlem

GoranS

Aktiv medlem
WSMC sa:
GoranS sa:
ohellstrom sa:
Nej tack!
Väldigt mycket nej tack!
Mycket gärna, oj vilken upplevelse det vore om vi fick vinter/sommar os till Stockholm/Sverige!!
Fram till dess att någon tar fram en trovärdig ekonomisk kalkyl som visar att det går att genomföra utan en stor insats med skattepengar anser jag det vara lika begåvat som att åka på en lyxsemester och finansiera det hela med SMS-lån - (möjligen) kul medan det pågår och väldigt surt efteråt. Man ska också ta med i beaktande att ungefär varannan OS-budget överskrids med mer än 100% enligt http://www.di.se/artiklar/2016/7/11/rio-os-spranger-budget-med-137-miljarder-kronor/ så de kalkyler som presenteras då arrangörerna vill övertyga politiker om att ställa upp med ekonomiska garantier är inte sällan rena glädjekalkylerna.

GoranS

Aktiv medlem
Konkret sa:
WSMC sa:
GoranS sa:
ohellstrom sa:
Nej tack!
Väldigt mycket nej tack!
Mycket gärna, oj vilken upplevelse det vore om vi fick vinter/sommar os till Stockholm/Sverige!!

Vinter os i Stockholm. LöL!
Lyckligtvis är det nog så att Sverige är för litet för att vara tänkbart för ett sommar-OS numera och för vinter-OS har vi problemet att vissa grenar inte går att arrangera i närheten av de befolkningsmässiga centrumen i Sverige vilket gör att det antingen blir ett rent "glesbygdsspel", typ Östersund/Åre eller ett spel med stor geografisk spridning (Stockholm+Åre, Stockholm+Falun+Åre eller någon annan kombination). Inget av dessa är något bra argument när det ska röstas.

WSMC

Aktiv medlem
Konkret sa:
WSMC sa:
GoranS sa:
ohellstrom sa:
Nej tack!
Väldigt mycket nej tack!

Vinter os i Stockholm. LöL!
Om du läser riktigt noga, så står det faktiskt Stockholm/Sverige(ser ingen omöjlighet att tex ha hockeyturneringen i Stockholm...

WSMC

Aktiv medlem
GoranS sa:
WSMC sa:
GoranS sa:
ohellstrom sa:
Nej tack!
Väldigt mycket nej tack!
Fram till dess att någon tar fram en trovärdig ekonomisk kalkyl som visar att det går att genomföra utan en stor insats med skattepengar anser jag det vara lika begåvat som att åka på en lyxsemester och finansiera det hela med SMS-lån - (möjligen) kul medan det pågår och väldigt surt efteråt. Man ska också ta med i beaktande att ungefär varannan OS-budget överskrids med mer än 100% enligt http://www.di.se/artiklar/2016/7/11/rio-os-spranger-budget-med-137-miljarder-kronor/ så de kalkyler som presenteras då arrangörerna vill övertyga politiker om att ställa upp med ekonomiska garantier är inte sällan rena glädjekalkylerna.
Borde såklart även skrivit med en trovärdig ekonomisk kalkyl. Tyckte det var självklart:)

26er

Medlem
Jag vill veta va han säger till Kristoff här.

Bilagor

• sagan bergen.jpg
    sagan bergen.jpg
    118 KB · Besök: 40

Miss Lycka

Ny medlem
Nu har jag lyssnat på lite inspelningar ifrån VM. Vilken sopa till att vara okunnig. Toalettvanor är det mest intressanta i hans värld.
Tack och lov så var det bättre på plats.

Henrik_E

Aktiv medlem
Lite som Häst-EM i Göteborg. Tveksamt om det går att tjäna pengar på själva arrangerandet av stora sportevenemang. Får väl hoppas det finns synergier.

Miss Lycka

Ny medlem
Hotell och restauranger var väl fulla med betalande gäster? Bompengen har fyllt på statskassan och allmän PR är positivt. Jag hade aldrig varit i Bergen. Det har jag nu.

emmer

Ny medlem
görveln sa:
Hoppas du läst länkarna :-)
Den första är ett kvartal innan, och i den andra står det ju att de beläggningen var något högre än normalt till ett pris som var +50% mot normalt (vilket med avdrag för fasta/rörliga kostnader betyde ratt man tjänade långt mer än dubbelt per rum än normalt).

görveln

Ny medlem
Ja, jag läste länkarna. Hotellen var inte fulla och jag tror att det kom klart färre gäster än väntat.

Jag är inte heller säker på att hotellen tjänade mer än nomalt eftersom de kanske tjänar mer på konferanser än på vanliga gäster och det var färre konferanser än vanligt.

Min förståelse är att vm blev sämre än väntat på de mesta förutom vädret och det sportsliga. Färre turister från utlandet tex.

emmer

Ny medlem
Miss Lycka sa:
Det var färre utländska turister än vanligt på ett cykel-VM.
Med temp på 12 grader nederbörd på 255mm och antal soltimmar på 86 en normal september, samt läget "over the mountains and far away" (som är bättre med Zeppelin än fylleGary) borde ju lockat hur många som helst.
Men om inte annat har det ju gett "avkrok" ett ansikte och ett namn i cykelsfären :-)

GoranS

Aktiv medlem
GoranS sa:
JLarsson sa:
Återigen, Norrbaggarna borde träna målgångar
Fast här tycker jag inte att det är helt uppenbart att det hade hjälpt.

Sagans segerrad lär dock ta slut i år. Om han grejar en fjärde raka, givet att de kör på den bana som annonserats i Innsbruck, lovar jag att jag ska (försöka) köra PBP 2019.
Ser ut som jag klarar mig ...

Topp