Landsvägs-VM i Bergen, 16-24 september 2017

ohellstrom

Aktiv medlem
Bama, har du sett "slutet"?

Jag har nämligen inte, men såvitt jag förstått var det ganska gott om attacker där Sagan fick stänga ett antal luckor.

ooms

Aktiv medlem
Sedan tror jag inte GoranS menade att "Sagan är slut nu" som nån uttryckte det ovan, utan att nästa års VM-bana är så pass tuff (många höjdmeter) att han får otroligt svårt att vara med till slutet.

ohellstrom

Aktiv medlem
Det man kan konstatera är att bollen inte är så förbannat rund ändå - kör man i 26 mil är det "The Usual Suspects" som gör upp om det.

kitzblitz

Aktiv medlem
Och det är rätt fantastiskt ändå när man tänker efter.

En bättre jämförelse än en rund fotboll är kanske rodel. Tre (tror jag) OS i rad vann George "die Weisswurst" Hackl guld och varje gång med typ 1/1000 sekund. Grymt att alltid får till det sådär...

GoranS

Aktiv medlem
ooms sa:
Sedan tror jag inte GoranS menade att "Sagan är slut nu" som nån uttryckte det ovan, utan att nästa års VM-bana är så pass tuff (många höjdmeter) att han får otroligt svårt att vara med till slutet.
Exakt. Tror att Sagan har goda chanser att bli den första med fyra VM-titlar. Dock tror jag inte att det blir fyra i rad just med tanke på banprofilen 2018.

GoranS

Aktiv medlem
Bama sa:
Alla verkar tro att de kan slå Sagan i en spurt i VM så därför kan han sitta lugn i klungan under sex timmar som han har gjort de 3 senaste åren. Idag verkade det som Danskarna och Italienarna jobbade för Sagan på slutet.

I endagarsklassikerna vet de flesta att de får stryk i en spurt och kör därefter så därför måste han vara offensivare där.
Skolboksexempel på hur man sitter i en klunga och vinner en spurt (3.20 och framåt):
I år attackerade i alla fall Alaphilipe, Moscon, GVA m.fl. så att säga att alla väntade på spurten är väl att ta i. Sen är det ju i någon mån en fördel för Sagan att han inte har något team som kan backa upp honom på slutet. Då kan han spela på att de lag som har flera åkare är de som bör jaga ikapp utbrytningen. Var vad jag kunde se inte direkt så att Kristoff, Matthews, Trentin, Swift ... var uppe och gjorde så mycket jobb i täten heller. Visst, alla kan gå ihop mot Sagan och försöka få honom att jaga ner alla utbrytningar. Kommer dock garanterat bara att leda till att utbrytningen inte blir ikappjagad.

Dessutom förstår jag inte riktigt varför Sagan skulle vara tvungen att attackera om de andra vet att de får stryk i en spurt (vilket ju kan diskuteras). Det borde väl vara de andra som skulle attackera!? Angående att han skulle vara oslagbar i spurter så hade han enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Sagan åtta stycken andraplatser innan han tog sin första seger i regnbågströjan 2016. Känns inte riktigt som en oslagbar spurtare.

Henrik_E

Aktiv medlem
Kolla Gent-Wevelgem i år för att få se vad som händer när man försöker tvinga Sagan att jaga ikapp alla utbrytningar.

Henrik_E

Aktiv medlem
GoranS sa:
Får säga att jag var lite förvånad över att Kristoff klarade att gå med medan EBH inte gjorde det.
Det är inte jag. EBH är en överskattad föredetting (alldrigriktigtvaring ärligt talat) medan Kristoff som har haft en dålig period nu börjar komma tillbaka.

görveln

Ny medlem
EBH har ju faktiskt blivit bättre de senaste åren än han var ett tag. Jag tror att de allra flesta trodde att EBH hade en större chans att hänga med över toppen än Kristoff.

GoranS

Aktiv medlem
Henrik_E sa:
kitzblitz sa:
Henrik_E sa:
Viktigast är ändå att Matthews inte vann.

Förstår fortfarande inte den inställning, men man får väl ha den.
Alla åsikter är inte helt rationella men det grundar sig väl i att han kallar sig själv för bling.

För övrigt blev den ännu mer förhatliga Moscon diskad.
Klipp på tilltaget som orsakade diskningen: https://twitter.com/CyclingHubTV/status/911952147427872768/video/1

GoranS

Aktiv medlem
Luktapåblommorna sa:
Henrik_E sa:

Tycker lite synd om Sagan att inte detta visades, fantastiskt att se, verkligen en värdig mästare. Och hade varit bra för de som gnäller om att allt avgörs de sista 200 meterna i spurten, det är en hel del mer som ligger bakom.

Får lov att erkänna att jag tycker det är smått marigt att se exakt vilka cyklister det är som attackerar och vilka som hämtar in i alla lägen i det där klippet.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
GoranS sa:
Luktapåblommorna sa:
Henrik_E sa:

Tycker lite synd om Sagan att inte detta visades, fantastiskt att se, verkligen en värdig mästare. Och hade varit bra för de som gnäller om att allt avgörs de sista 200 meterna i spurten, det är en hel del mer som ligger bakom.

Får lov att erkänna att jag tycker det är smått marigt att se exakt vilka cyklister det är som attackerar och vilka som hämtar in i alla lägen i det där klippet.

Jo, gäller att hålla koll på tröjorna, men Sagan som täppte igen minst två gånger och låg rätt placerad hela tiden. Nästan glad att jag fick se det så här istället för att SVT:s kommentator skulle fördärva det.

ohellstrom

Aktiv medlem
Man ser också tydligt hur Sagan elegant hoppar från Matthews hjul till Kristoffs strax innan den sistnämnde öppnar spurten.

access

Medlem
Aningen bättre kvalitets video, än Twitter, av sista kilometrarna:

Gäller fortfarande att hålla stenkollpå tröjorna men man ser iaf att Sagan smyger runt snyggt och plockar det som behövs.

cerro

Aktiv medlem
de 2 med störst hejarklack kom 1a och 2a ;) Fler svenskar behöver åka och heja :) Slovakerna var riktigt många och älskade Sagan, grymt kul att se på plats igår.

ohellstrom

Aktiv medlem
"With 150m to go I was going full gas and I was thinking that I would take it. I was hoping that Sagan wasn't on my wheel and that I had Trentin or someone but unfortunately he was close to me and I know that he's really good at passing one guy like that," Kristoff told Cyclingnews at the finish.

Eller som det heter på kvällstidningssvenska: HÄR HÅNAR NORRMANNEN KONKURRENTEN

NLC

Aktiv medlem
Tsukuyomi sa:
Dessa lopp skulle lika gärna kunna vara 1 mil. Då skulle man iaf få se dem kämpa mer än 500m på ett 6-timmarslopp.

Det är valfritt att titta. Även att förstå vad grenen linjelopp i sporten landsvägscykling går ut på.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
ohellstrom sa:
Tsukuyomi sa:
Dessa lopp skulle lika gärna kunna vara 1 mil. Då skulle man iaf få se dem kämpa mer än 500m på ett 6-timmarslopp.

VM i bancykling hålls nästa gång i Apeldoorn (NL) 28 februari - 4 mars 2018. Det verkar vara mer din grej.

Ja, att köra 26 mil på 6 timmar gör ju vem som helst lätt.

Vet du om Moscon ställer upp, verkar mer vara hans grej. Han använde ju sån där slungteknik även om det igår var en bil.

Henrik_E

Aktiv medlem
Tsukuyomi sa:
Man kan alltid optimera tillvaron, t.e.x. skulle vi slippa så här korkade kommentarer om happy alltid låste alla trådar efter en sida.

GoranS

Aktiv medlem
Tsukuyomi sa:
Ungefär lika begåvat som att efter en fotbollsmatch som slutat med straffläggning föreslå de kunde hoppa över de första 90 minuterna + förlängningen och direkt starta med straffarna. Om man tar bort själva speldelen i fotbollsmatchen kommer man att få spelare som bara är bra på straffsparkar och målvakter som bara är bra på att försöka ta straffsparkar.

Dessutom kan du inte ha sett loppet om du påstår att de bara kämpade de sista 500 meterna. Jag misstänker i alla fall att de 100+ åkarna som gick i mål med skapligt efter tätgruppen och flertalet av de 60+ som DNF:ade kämpade rätt bra innan de tappade tätgruppen.

ooms

Aktiv medlem
Tsukuyomi sa:
Ja, varför har man längre lopp än 100m inom friidrotten? Marathon är ju vansinne. Längdskidåkning, det räcker ju med sprint där, de andra grenarna kan strykas, framförallt Vasaloppet där de står o stakar i 89,8km och sen allt avgörs i en spurt, det hade räckt med de sista 200m...
(OBS: Mitt inlägg är ironiskt för att visa hur ogenomtänkt ovanstående kommentar om linjelopp är)

Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
Och jag tycker som på tv . Synd att inte loppet bara var 10mil ,då hade ju Ludvigsson varit ett stort medaljhopp:)

ooms

Aktiv medlem
hm sa:
Och jag tycker som på tv . Synd att inte loppet bara var 10mil ,då hade ju Ludvigsson varit ett stort medaljhopp:)
Du menar Magnusson väl, som var med i utbrytningen?
Jag reagerade också på den "briljanta" kommentaren från David Fjäll, typ "synd att loppet inte var några mil kortare, då hade Kim varit med och gjort upp om det"...

1888

Aktiv medlem
Nu var inte det riktigt hela sanningen, utan ett svar på Emmas:
hade det varit några meter kortare så hade Kristoff vunnit.

Hans svar var väl ungefär: eller om loppet varit 10 mil kortare så hade Kim varit med och fajtats (typ).

DT

Aktiv medlem
Hade det varit 10 mil kortare men på samma tid så hade jag kunnat vara med och fajtas. 16 mil cyklar jag snabbare än på 6 timmar.

ooms

Aktiv medlem
1888 sa:
Nu var inte det riktigt hela sanningen, utan ett svar på Emmas:
hade det varit några meter kortare så hade Kristoff vunnit.

Hans svar var väl ungefär: eller om loppet varit 10 mil kortare så hade Kim varit med och fajtats (typ).
Så var det nog, men Emmas påstående var nog lite mer troligt att det kunnat hänt (dvs om Kristoff tajmat sin spurt aningen bättre).
Och jag är inte helt säker på att Fjälls påstående var menat som ett skämtsamt svar...

me.I.am

Aktiv medlem
ohellstrom sa:
JPL sa:
ohellstrom sa:
JPL sa:
Henrik_E sa:
ohellstrom sa:
"Fotboll är ett spel med 11 man i varje lag och till sist vinner Tyskland på straffar", eller hur det nu var Gary Lineker uttryckte saken.
Man cyklar i 26 mil och sen vinner Sagan.

Ja det blir lite "självmål" att raljera över fotboll med det där när ett linjelopp har avgjorts i klungspurt... :)

Fick du intryck av att jag raljerade? Det var verkligen inte min avsikt. Som du kan läsa längre upp i tråden tycker jag en del av tjusningen med långa lopp är just att de är långa. Längden är en del av berättelsen som man inte kan ignorera även om det inte ser ut att hända så mycket.

Ja, jag upplevde det så. Men det är ju nackdelen med internet och det där med nyanser i kommentarer, att man misstolkar dom. Så, my bad, sorry!
(Just det där citatet brukar ju användas när man vill ha sagt hur trist och underhållslös en 90 minuters fotbollsdrabbning är som slutar 0-0 och sedan avgörs på straffar, och jag tyckte det var lite lustigt att det drogs när ett linjelopp avgörs i klungspurt.)

Kan vi lämna det ämnet nu, och ägna oss åt det faktum som någon lyfte fram; att Peter Sagan är slut nu, vilket ju är en självklar slutsats av att han precis blev världsmästare. :)

Det är lugnt, men jag är inte riktigt klar att lämna ämnet riktigt än.

Det jag ville framhäva var nämligen snarare att trots att alla de andra hade över sex timmar på sig att prova allt möjligt (och flera saker provades) så kommer de inte åt dem fenomenale Sagan varken fysiskt eller psykiskt.

Vet att en del ville lämna ämnet, men jag ogillar falsk historieskrivning.
Om jag inte missminner mig var uttrycket "Fotboll är en enkel sport; 22 män jagar en boll under 90 minuter och till sist vinner tyskarna" ("Football is a simple game. Twenty-two men chase a ball for 90 minutes and at the end, the Germans always win."). Det myntades i en slags hat-kärlek till Tyskland av Gary Lineker efter en frustrerande förlust mot Tyskarna. De sågs som mer eller mindre oövervinnliga i mästerskap (dom vann dock inte allt). Det gällde egentligen Västtyskland, även om Hasselhoff precis varit där och rivit muren så var det ännu inte några Östtyskar med i landslaget.

Det skrivs ibland med slutet "och till sist vinner Tyskarna på straffar", vilket var det som Lineker åsyftade (men då bör det skrivas "i 120 minuter", men det är inte lika catchy). Lineker andemening var inte på något sätt att det skulle vara tråkiga 90 minuter, endast en frustration att Tyskarna till slut "alltid" vann. Och det är så det brukar användas, sedan om några med lillebrorskomplex till fotbollen tolkar det annorlunda har jag ingen åsikt om.

Så denna variant:
ohellstrom sa:
Det jag ville framhäva var nämligen snarare att trots att alla de andra hade över sex timmar på sig att prova allt möjligt (och flera saker provades) så kommer de inte åt dem fenomenale Sagan varken fysiskt eller psykiskt.
stämmer bra med grundtexten.
Men ännu bättre på Froomes TdF-bravader, Ett gäng gubbar cyklar 3 540 km och till sist vinner Froome, men alltså inte i betydelsen att det är tråkigt, snarare hans överlägsenhet.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Synd, måste ju vara enorm reklam för Norge och Bergen med ett så lyckat arrangemang och den publiken som var. Men hur kan kostnaden hamna på 156 miljoner!? Betalade de folk för att komma dit och delta eller var har pengarna gått? Använde de SCF:s ekonomiska rådgivare?

cerro

Aktiv medlem
Luktapåblommorna sa:
Synd, måste ju vara enorm reklam för Norge och Bergen med ett så lyckat arrangemang och den publiken som var. Men hur kan kostnaden hamna på 156 miljoner!? Betalade de folk för att komma dit och delta eller var har pengarna gått? Använde de SCF:s ekonomiska rådgivare?

Tror inte all polis var gratis, inte heller tillståndet att mer eller mindre spärra av biltrafik från centrum i över en vecka, eller ändra om busslinjer och stoppa spårvagnen 2 stationer tidigare.
Var snack om miljonkostnad i bompeng efter alla passeringar under tävlingen som de inte fick stängt av.
En hel del arrangemang runt omkring inkl en stor konsert med 4 band lördag kväll på Torgallmenningen.
Sen alla funktionärer, kommisarier, mat, bensin till alla bilar och alla som jobbat med att få till allt.
Det plockar fort på, i Norge plockar de på lite fortare ;)

Men sjukt bra arrangemang och stämningen var oslagbar. Blir svårt för Österrike att ens komma i närheten nästa år.

NLC

Aktiv medlem
cerro sa:
Luktapåblommorna sa:

Tror inte all polis var gratis, inte heller tillståndet att mer eller mindre spärra av biltrafik från centrum i över en vecka, eller ändra om busslinjer och stoppa spårvagnen 2 stationer tidigare.
Var snack om miljonkostnad i bompeng efter alla passeringar under tävlingen som de inte fick stängt av.
En hel del arrangemang runt omkring inkl en stor konsert med 4 band lördag kväll på Torgallmenningen.
Sen alla funktionärer, kommisarier, mat, bensin till alla bilar och alla som jobbat med att få till allt.

Men sjukt bra arrangemang och stämningen var oslagbar. Blir svårt för Österrike att ens komma i närheten nästa år.

Visst kostar det, men lägger man en budget brukar det normalt sett även ingå inkomster?

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
NLC sa:
cerro sa:
Luktapåblommorna sa:

Visst kostar det, men lägger man en budget brukar det normalt sett även ingå inkomster?

Ja, vem är det som inte har betalt? Varifrån saknas det intäkter? Norska Kulturdepartementet ska ha betalt 52 miljoner, är det på sponsorsidan man har missat att få in tillräckligt. Enligt VG ska det ha varit 100000 åskådare på plats i söndags, norrmännen slöt verkligen upp! Och till det lär det ju ha varit ett antal miljoner tv-tittare. Budgeten ska ha legat på 136 miljoner så saknas 20, låter ju iofs som normalt när cyklister shoppar.

GoranS

Aktiv medlem
Med tanke på matpriserna i Norge misstänker jag att det var någon som beställde två extra pizzor och en cola utöver vad som var budgeterat.

Topp