Landsvägscykel i Italien, tips

Jimmywerk

Ny medlem
Hej! Någon som har tips på trevliga ställen i Italien för landsvägscykling?
Jag har förstått att Italien överlag är väldigt bra men söker efter ett ställe med många möjligheter och olika svårighetsgrad. Det ska gärna vara nära till både berg och hav. Vill gärna bo på samma ställe hela resan utan att behöva byta hotell.

Har tidigare varit på Mallorca (Palma) där jag vart supernöjd med närheten till allt men nu vill min sambo prova något annat.

Finns det något likvärdigt ställe i Italien?

(Har sökt i forumet men inte hittat något bra svar)

IngvarW

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera Marche-området. Mycket okänt för de flesta turister. Lika bra vin som i Toscana men mycket billigare överlag, knappt några turister, böljande landskap, ligger utmed havet och har tillräckligt stora berg i västra delen.

Fullt med fina asfalterade småvägar utan trafik, gott om små bergsbyar med caféer och restauranger.

Vill man cykla lite lagom backigt kör man en bit in i landet och vill man köra platt drar man en vända utmed havet.

Jag har varit på Mallorca flera gånger och tycker Marche har en klart bättre cykling. Kan iof också bero på att vi har en lägenhet i Marche, :-).

Flyg till Ancona eller Rom. Hyrbil är ett måste.

En gammal RR:

https://happyride.se/forum/read.php/1/2755404/2755404#msg-2755404

Jimmywerk

Ny medlem
Tack för bra svar! Ska kolla upp det där.
Det lät väldigt intressant

Glömde tillägga att det gärna får vara en kort "transfer" och möjlighet till direktflyg

lundatok

Aktiv medlem
Toscana var en upplevelse, vi bodde i närheten av Florens på ett Agroturismo och hade fin cykling från husknuten. God mat och enkelt att leva där.

clnr

Aktiv medlem
Går att flyga till Florens med. För mig som bor i Göteborg innebar det byte i Amsterdam. Ingen aning om hur det ser ut med flyg från Stockholm.

GoranS

Aktiv medlem
Brukar inte SAS köra från Arlanda till Bologna? Sen är det ju inte jättelångt att köra ner till kusten i Toskana.

GoranS

Aktiv medlem
Lite olika regioner (Lombardiet, Ligurien, Toskana, Lazio, Abruzzo, Marche, Umbrien, Emilia-Romagna) förekommer i denna RR. https://happyride.se/forum/read.php/1/2836639/page=1

Personligen skulle jag gärna åka ner och cykla i bergen nere i södra delarna av Kampanien eller i Kalabrien. Där borde det gå att hitta kustnära boende som även erbjuder bergscykling. Det som möjligen kan vara besvärligare är plattcykling om man rör sig bort från själva kusten.Har dock inte varit där själv så jag vågar inte ge någon rekommendation på det.

Jimmywerk

Ny medlem
Tack för alla bra förslag!
Har läst lite om riccione/ rimini (i närheten av San marino)
och Cefalu (Sicilien)
Någon som har några erfarenheter av dessa ställen?

Vill helst undvika att hyra bil då jag anser att det tar bort lite av semesterkänslan :)

För övrigt har jag förstått att jag troligtvis kommer få lika många förslag som det finns ställen i Italien men det behöver ju inte vara negativt :)

mamme1

Aktiv medlem
Jimmywerk sa:
och Cefalu (Sicilien)

Vill helst undvika att hyra bil då jag anser att det tar bort lite av semesterkänslan :)

För övrigt har jag förstått att jag troligtvis kommer få lika många förslag som det finns ställen i Italien men det behöver ju inte vara negativt :)
Flyg Arlanda - Pisa med Norwegian, taxi till https://www.tripadvisor.se/Hotel_Re...e_di_Santa_Luce_Province_of_Pisa_Tuscany.html där cyklingen mot både hav & (inte alphöga förvisso) berg börjar vid garageinfarten. Bra cykelförvaring, fräsch pool, superb mat, vettiga priser, supertrevlig personal.

zodah

Aktiv medlem
Ryan Air flyger direkt Skavsta - Venedig. Ja, typ, eg till Treviso men det är ganska nära. Just runt Venedig är det pannkaksplatt men det är inte långt till kuperad härlig terräng. Visst, det är lite transfer men har du inte så långt till Skavsta kan det vara värt det.

GoranS

Aktiv medlem
Jimmywerk sa:
och Cefalu (Sicilien)

Finns absolut trevlig cykling i Riminitrakten. Mitt intryck jämfört med Mallis är att det är mer trafikerat, sämre asfaltskvalitet, vanligare med branta backar/branta partier av backar och grönare. Dessa trådar är från området:
https://happyride.se/forum/read.php/1/1641648
https://happyride.se/forum/read.php/1/2132822
https://happyride.se/forum/read.php/1/2418922

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Rekommenderar att titta på Montecatini Therme som bas. Massor av billiga hotell och restauranger, cirka 6 mil från Pisa.
Cykel VM 2013 gick här.
Pannkaksplatt och hyfsade stigningar runt knuten i mängder.
Skulle cyklat där själv för några år sedan men på vägen dit så blev det inte bättre än jag satte min Cervelo R3 fint rätt i fronten på en Ford Ka norr om La Spezia så den gick av på mitten. Sedan var den cykelresan klar...
Så mitt besök i Montecatini gick i maten och vinets tecken med öm rygg och blodiga lakan på natten, och det gick bra det med.

Alla backar har du här i området: https://www.climbbybike.com/climbs-...&Longitude_climb=10.7828&Col=Prunetta&Zoom=50

Lite långt till beachen men det finns ju pooler!

Senast ändrad:

Jimmywerk

Ny medlem
GoranS sa:
Lite olika regioner (Lombardiet, Ligurien, Toskana, Lazio, Abruzzo, Marche, Umbrien, Emilia-Romagna) förekommer i denna RR. https://happyride.se/forum/read.php/1/2836639/page=1

Personligen skulle jag gärna åka ner och cykla i bergen nere i södra delarna av Kampanien eller i Kalabrien. Där borde det gå att hitta kustnära boende som även erbjuder bergscykling. Det som möjligen kan vara besvärligare är plattcykling om man rör sig bort från själva kusten.Har dock inte varit där själv så jag vågar inte ge någon rekommendation på det.

Okej! Tack! Vart i Italien har du cyklat?

Jimmywerk

Ny medlem
Glenn Dahl sa:
Rekommenderar att titta på Montecatini Therme som bas. Massor av billiga hotell och restauranger, cirka 6 mil från Pisa.
Cykel VM 2013 gick här.
Pannkaksplatt och hyfsade stigningar runt knuten i mängder.
Skulle cyklat där själv för några år sedan men på vägen dit så blev det inte bättre än jag satte min Cervelo R3 fint rätt i fronten på en Ford Ka norr om La Spezia så den gick av på mitten. Sedan var den cykelresan klar...
Så mitt besök i Montecatini gick i maten och vinets tecken med öm rygg och blodiga lakan på natten, och det gick bra det med.

Alla backar har du här i området: https://www.climbbybike.com/climbs-...&Longitude_climb=10.7828&Col=Prunetta&Zoom=50

Lite långt till beachen men det finns ju pooler!

Det tipset var väldigt intressant! verkar vara ett trevligt ställe! Skaplig otur, lät mindre trevligt!

Angående havet så kanske man får tumma på det kravet för att bli nöjd med annat

MEL F.AT

Aktiv medlem
Flyg till till Pisa, ta lokaltåget som går från flygplatsen till Montecatini Therme. Håller med Glen att det är ett toppenställe.

GoranS

Aktiv medlem
Jimmywerk sa:
GoranS sa:

Okej! Tack! Vart i Italien har du cyklat?
Förutom de i första stycket nämnda regionerna även Trentino-Alto Adige samt en en gnutta Veneto fördelat på ett knappt tjog olika resor. Det mesta med kupering har varit trevligt. Po-slätten samt en del platta kustremsor kan jag dock klara mig utan.

GoranS

Aktiv medlem
En sak man kan beakta är att det kan finnas möjlighet till relativt platt cykling även om man håller till i bergen. I vissa dalgångar finns det fina vägar och vissa fall även cykelbanor (ciclovia) som är helt OK. T.ex. finns från Bolzano cykelbanor både upp mot Bressanone (skapligt OK upp till Ponte Gardena om jag minns rätt) och mot Merano (lite struligt genom Merano men sen åter åtminstone bitvis helt OK upp genom Val Venosta) samt söderut ner mot Verona/Lago di Garda.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag har varit i San Remo-området och gillade det skarpt. Man flyger till Nice. Havet är där, och bergen börjar typ direkt. Vill man så cyklar man över till Menton på andra sidan franska gränsen och börjar klättra Col de la Madone från torget vid stranden upp till 925 möh.

Har dock inget tips om hotell eller så, i och med att vi bodde i en kollegas hus uppe i bergen ovanför San Remo.

mickescott

Aktiv medlem
Rimini/Riccione hela området har en massa bici hotel där det finns plats för cykel och ibland guider upphämtning om du får haveri ute på turen.
Vi bodde på hotel Poker i Riccione toppenkäk men lite dåliga mek och tvättmöjligheter däremot väl inlåsta cyklar
Det blandat med platt och bergskörning asfalten är av blandad kvalité
Kan rekommendera klättringen upp till San Marino och panoramavägen ned till Pesaro och många mer

fyrbåk

Aktiv medlem
Cefalu är bra. 800 höjdmeter direkt upp från stadsgränsen, sen är det uppåner inåt landet. Jag har en KOM kvar sen senaste resan, ge fan i den. Nationalpark ganska mycket och fint. Vill man köra plattten så går det bra utmed kusten.
Italien har en bergskedja som löper norrsyd genom hela landet. I princip vart man än åker, utom vid Po-slätten så finns det berg högst en mil bort. Trafiken kan vara lite jobbig och bilförare som kör ganska vårdslöst i tättrafikerade områden, men det gäller de flesta länder. När man väl är på småvägarna så är det bra. Spanjorerna på Mallis är nog vänligast, men där är så sjukt mycket cyklister.

Bring

Medlem
Inte vid havet men dock en sjö. Como, löjligt vackert. Vill man inte hyra bil så tar man lätt tåget med cyklar och allt från Milano till Como.
Nära Como finns gott om både plattkörning och backe. Tex Muro di Sormano, nej jag klarade inte hela. Och om du är sugen cyklar du in Schweiz till Lugano och äter svindyr pizza.

Jimmywerk

Ny medlem
GoranS sa:
En sak man kan beakta är att det kan finnas möjlighet till relativt platt cykling även om man håller till i bergen. I vissa dalgångar finns det fina vägar och vissa fall även cykelbanor (ciclovia) som är helt OK. T.ex. finns från Bolzano cykelbanor både upp mot Bressanone (skapligt OK upp till Ponte Gardena om jag minns rätt) och mot Merano (lite struligt genom Merano men sen åter åtminstone bitvis helt OK upp genom Val Venosta) samt söderut ner mot Verona/Lago di Garda.

Mycket intressant läsning om din resa/resor. Man inser att det är som att leta efter en nål i en höstack :)

Jimmywerk

Ny medlem
fyrbåk sa:
Cefalu är bra. 800 höjdmeter direkt upp från stadsgränsen, sen är det uppåner inåt landet. Jag har en KOM kvar sen senaste resan, ge fan i den. Nationalpark ganska mycket och fint. Vill man köra plattten så går det bra utmed kusten.
Italien har en bergskedja som löper norrsyd genom hela landet. I princip vart man än åker, utom vid Po-slätten så finns det berg högst en mil bort. Trafiken kan vara lite jobbig och bilförare som kör ganska vårdslöst i tättrafikerade områden, men det gäller de flesta länder. När man väl är på småvägarna så är det bra. Spanjorerna på Mallis är nog vänligast, men där är så sjukt mycket cyklister.

Okej! Angående ditt KOM så kan du nog vara lugn. När man cyklar med sin sambo så får man anpassa farten, och även om jag åkt ensam så spelar det nog ingen roll =)

Jimmywerk

Ny medlem
Supersonic sa:
Jag har själv erfarenhet från Riminiområdet och cyklingen där omkring var väldigt bra. Rejält med backar finns att tillgå och det är ett vackert böljande landskap.
https://happyride.se/forum/read.php/1/1641648/1641907

Jag läste om din resa tidigare och det såg trevligt ut. Dock är det i princip omöjligt att bestämma vart man ska åka när det kommer så många bra tips =)

Jimmywerk

Ny medlem
En liten uppdatering: Har nu bokat resa till Pisa och boende i Lucca. Efter många om och men så föll lotten på det. Är grymt tacksam för alla tips jag fått !
Finns det något där i närheten som man absolut ska se till att göra?
Eller något guldkorn man bör cykla till?

GoranS

Aktiv medlem
En rätt tuff backe finns med start från Castelnuovo di Garfagnana upp förbi San Pellegrino in Alpi. Verkar vara ca 5 mil från Lucca till foten på backen.
Det riktigt roliga börjar då de passerar skylten med 18% strax efter 1.08.30 in i filmen.

En RR från när jag körde den backen: https://happyride.se/forum/read.php/1/1981471

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Om/när jag kommer till de där trakterna är jag också lite sugen på att testa att cykla upp på "bergknallen" söder om Lucca, d.v.s. väg SP56. Har för mig att någon del av den vägen var testbacke för någon av de italienska dopingdoktorerna (mer sagt som kuriosa än som något som gör att man blir sugen på att cykla backen).

elllguapo

Aktiv medlem
Har cyklat runt Cefalu (3 gånger /2-3 veckor), Rimini (en vecka) och Lago di Maggiore (en vecka) och alla har sitt charm - plat om man cyklar vid havet / sjön) och backar när man vill hitta dem också. Jag uppskattar väg underlag i norra Italien - och värme på Sicilien under sommaren kan begränsa hur många timmar "man" kan vara ute (hem innan kl09-10) men varm kan det bli i norra Italien med (25-33 grader förra sommaren för mig). Har altid hyrt cykel - och helt ok utbud och kvalité (105 - ultegra) så det underlättar också. Alla uthyrningställor har haft bra tips / kartor etc samt om man kollar Strava / eller andra kartor innan får man bra känsla för var folk cyklar. Du har fått många bra tips har redan! Jag tror inte jag hinner cykla i Italien i år, så lite avundsjuk blir man.

GoranS

Aktiv medlem
Bara 16:e mars nu så det finns ju fortfarande mycket tid kvar att få till lite Italien-cykling innan året är slut. ;-)

Rock

Aktiv medlem
Från San Pellegrino
pelle1.jpg

pelle2.jpg

pelle3.jpg

pelle4.jpg

pelle5.jpg

GoranS

Aktiv medlem
Man kan förvisso ha synpunkter på artikeln, men på det hela taget kul att de i alla fall uppmärksammar cykelresor som fenomen och då på en lite mer träningsinriktad nivå än att cykla några mil per dag längs en flod.

JPL

Aktiv medlem
Har funderingar på att ta bilen och dra ner första 10 dagarna på lite "egensemester".
Har cyklat en del i Italien tidigare, men som alla vet (som har undersökt frågan) så är det ju näst intill oändligt med potentiell cykling i det där landet.

Preliminär plan är att jag tar mig med bil med första "cykelstopp" utifrån Merano och sedan hålla mig i norra Italien. (Initialt tänkte jag dra neråt området öster om Genoa utefter kusten, men av erfarenhet vet jag att dom extra få milen med bil neråt kusten tar mer kraft/tid än man tror när man planerar, så nu gäller mer "norröver".)

Min fråga:
Jag undrar om någon har fått bra cykling med utgångspunkt/bas i någon av följande orter (eller strax intill):
Bergamo
Valmadrera/Lecco (Vid Comosjön. Eller annan ort vid Como-sjön)
Väster eller norr om Turin.
Som sista alternativ, är ju norra Italien (ej nedanför Turin/Milano, typ) generellt intressant.

Grundkrav
Min tanke är småstad där man ganska enkelt får access till bra cykling med några få kilometers transfer i "småstadstrafik" (Det räcker gott för att få upp adrenalinet.)
Orten/Staden ska ha åtminstone 3-4 restauranger och någon bar, mindre än så undviker jag helst. Jag ska ju tillbringa lite tid före/efter cykling i bas-orten, så viss trevnad gäller.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Slänger in Cólico uppe vid nordöstra spetsen av Comosjön som ett alternativ till Lecco. Finns en del i denna tråd. Nere i hamnen finns ett antal restauranger. Beror nog sen lite på hur småtrixig cykling man accepterar för att undvika trafikerade vägar. Vill man direkt efter ett par km vara ute på små fina lågtrafikerade vägar och kunna hålla sig på sådana och köra rundturer så är det nog inte rätt ställe, i synnerhet om man vill ha stor omväxling.

Har bott i dalen norr om Bergamo och rör man sig bort från dalen, ffa nedre delen, finns en hel del fina vägar, se t.ex. här.

Vad gäller vägen runt Comosjön är mitt intryck att den är är rätt trafikerad på många ställen, i alla fall där det inte finns större alternativväg såsom t.ex. är fallet längs kanten uppe på nordöstra sidan där motorvägen tar mkt av trafiken.

JPL

Aktiv medlem
Slänger in Cólico uppe vid nordöstra spetsen av Comosjön som ett alternativ till Lecco. Finns en del i denna tråd. Nere i hamnen finns ett antal restauranger. Beror nog sen lite på hur småtrixig cykling man accepterar för att undvika trafikerade vägar. Vill man direkt efter ett par km vara ute på små fina lågtrafikerade vägar och kunna hålla sig på sådana och köra rundturer så är det nog inte rätt ställe, i synnerhet om man vill ha stor omväxling.

Har bott i dalen norr om Bergamo och rör man sig bort från dalen, ffa nedre delen, finns en hel del fina vägar, se t.ex. här.

Vad gäller vägen runt Comosjön är mitt intryck att den är är rätt trafikerad på många ställen, i alla fall där det inte finns större alternativväg såsom t.ex. är fallet längs kanten uppe på nordöstra sidan där motorvägen tar mkt av trafiken.
Har du utgått från Bassono del grappa ngn gång?

JPL

Aktiv medlem
Har haft funderingar på det men har tyvärr inte blivit av än så länge.
Ser ju ganska inbjudande ut via "internet-research" (Google, Google maps samt strava heat maps och segment m m), både som liten mysig stad samt cykel-omgivningarna. Ser ju ut som att man kan blanda svettiga klättringar med lite mer böljande lättsammare cykling efter vad dagens önskemål kan vara.

GoranS

Aktiv medlem
Ser ju ganska inbjudande ut via "internet-research" (Google, Google maps samt strava heat maps och segment m m), både som liten mysig stad samt cykel-omgivningarna. Ser ju ut som att man kan blanda svettiga klättringar med lite mer böljande lättsammare cykling efter vad dagens önskemål kan vara.
För min del har nog en negativ sak med det varit just att det är norrut den cykling jag är intresserad av finns medan den söderut är mindre lockande, relativt sett i alla fall. Kan ha fel men jag har för mig att det finns happyiter som varit i trakterna. Kanske @DeLiQ ?

JPL

Aktiv medlem
För min del har nog en negativ sak med det varit just att det är norrut den cykling jag är intresserad av finns medan den söderut är mindre lockande, relativt sett i alla fall. Kan ha fel men jag har för mig att det finns happyiter som varit i trakterna. Kanske @DeLiQ ?
Känns ju som att man får tillgång till båda världarna. Kör en kort bit norröver så har man berg så det räcker och blir över, och kör man väster/öster/söder ut från staden så är det platt/böljande.

Norrut.
1656964117744.png

Mot väster.
1656964044860.png

Topp