Team Joda

Medlem
Landsvägscykel Kungsbacka-Varberg
Hej!

Ska nästa vecka cykla Kungsbacka-Varberg. Jag har gjort detta tidigare genom att följa kattegattleden men det är inte optimalt med en racer på alla grusvägar! Så min fråga är: Någon som vet den bästa (asfalterade) vägen till Varberg? Vill gärna undvika gamla E6an så mycket det går. Gör inget om det blir en längre sträcka genom att undvika gamla E6an. Kanske någon av er har en rutt på karta att dela med sig av?

perzzon

Aktiv medlem
Körde kattegattleden där förra året. Kan inte komma ihåg någon enda liten bit grus...
Kan det vara så att den dragits om, eller är det bara mitt minne som är kass.

perzzon

Aktiv medlem
Enligt deras egna karta är det några små skvättar innan bua som är grus.
Typ tillräckligt korta för att gå om man har en extremt känslig cykel.

Team Joda

Medlem
Körde kattegattleden där förra året. Kan inte komma ihåg någon enda liten bit grus...
Kan det vara så att den dragits om, eller är det bara mitt minne som är kass.
Kollar man på kattegattledens hemsida så är den långa sträckan med grus i Frillesås kvar. Finns även några korta sträckor med grus mellan Frillesås-Varberg.

Team Joda

Medlem
Enligt deras egna karta är det några små skvättar innan bua som är grus.
Typ tillräckligt korta för att gå om man har en extremt känslig cykel.

Den i Frillesås är längre än vad man tror och när jag cyklade där för några år sedan så var det väldigt grovt grus

fiskarn

Aktiv medlem
Jag följde skyltningen mellan Frillesås och Värö en gång på Kattegattleden. Var inte så imponerad av underlaget om man vill köra racer.

perzzon

Aktiv medlem
Denna?
Ser ut att vara uppskattningsvis 400m

Om man är väldigt allergisk skulle jag köra gamla e6 mellan frillesås och karis. Det ser ut att undvika båda bitarna och är mindre än 4km tror jag.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag funderar på samma rutt någon gång i sommar och undviker gärna också gamla E6, åtminstone norr om Åsa/Frillesås. Går att köra inlandsväg från Fjärås till Frillesås, typ såhär, asfalt hela vägen: https://www.google.se/maps/dir/Vall...0x464fd96d955b6e65:0xf8cdf07e4a3eaf01!1m0!3e1

Ja. Vägen mellan Värö och Frillesås är väl helt den du har där. Finns bättre cykelvägar men funkar. Sen söder om Värö är ju cykelväg parallellt med gamla E6an, en bit iaf.

Cyklade denna sträcka för någon vecka sedan på MTB förvisso. Precis norr om Varberg byggs det järnväg och cykelbanan är omdragen. Tillfällig sträcka var grus vill jag minnas och kanske riskabel om man kör på supersmala däck.

Team Joda

Medlem
Om du likt jag föredrar omvägar framför trafik:

Gamla E6 från Kungsbacka ner till Åsa är vedervärdig att cykla. Smal och högtrafikerad. Undvik.
Ja där är vi lika😀 Tack så jättemycket för att du delade med dig av rutten! Är det några sträckor med grus på den rutten? Och ja jag håller med dig om sträckan kba-åsa, hemsk! Smal vägren och bilister som kör för fort och för nära för de hatar cyklister.

TTR

Aktiv medlem
150m grus på väg ur Kungsbacka (som går att undvika om man kör på bilvägen) och ett hundratal meter vid naturrum i Varberg (iaf senast jag körde den vägen för ett par veckor sedan) pga tågprojektet. Vill man till varje pris undvika det senare kan man lämna kusten i Tångaberg och köra via Tofta-Lindberg-Trönnige men det känns som överkurs.

Team Joda

Medlem
150m grus på väg ur Kungsbacka (som går att undvika om man kör på bilvägen) och ett hundratal meter vid naturrum i Varberg (iaf senast jag körde den vägen för ett par veckor sedan) pga tågprojektet. Vill man till varje pris undvika det senare kan man lämna kusten i Tångaberg och köra via Tofta-Lindberg-Trönnige men det känns som överkurs.
Lite grus gör inget alls. Är bara jobbigt om det är kilometervis med grus. När jag cyklade ner mot varberg längs kattegattleden för 3 år sen vill jag minnas att det var ca 2km grusväg strax söder om stråvalla. Väldigt vacker väg längs med havet men grovt grus så var tvungen att gå tills vi kom till asfalt igen. Kan ju hända att de har asfalterat den sträckan sen dess.

Topp