Landsvägscykel, var ska jag börja?

yorkie

Ny medlem
Inser att jag behöver assistans! Efter att ha kört MTB i många år är jag sugen på att kliva över till landsvägen. Inser att jag gillar det monotona tuggandet mer är stigkixandet.

Finns det någon som kan leda mig åt vilken håll jag ska kika i racerdjungeln?

Budget max 25. Ska klara av den lokala grusvägen samt Vätternrundan. Well, det var väl typ mina kriterier :-)
Vad ska jag kika efter? Märke? Komponenter? Graven? Landsväg?

yorkie

Ny medlem
Ska du ligga och tugga asfalt största delen av tiden så satsa på en renodlad LVG hoj.
Jag har ett par extra hjul till min med ett par 28mm däck som tål lite grus, körs med tidig vår och höst.
Ja, min XC-hoj går ju som ett skott på grus, så det kan nog vara så att det är en renodlad landsvägshoj jag ska ha. Vad kör du?

Jacke89

Aktiv medlem
Ja, min XC-hoj går ju som ett skott på grus, så det kan nog vara så att det är en renodlad landsvägshoj jag ska ha. Vad kör du?
Åker på en Specialized Tarmac med många år på nacken men blir lika glad varje gång jag så har jag inga planer på att byta.
Finns ofantligt många märken som gör fina hojar, för runt 25k för du en helt okey cykel, Vet inte hur det ser ut på marknaden men det är väl slut på mycket nu under pandemin. Du får googla runt lite och spana lite på beggade marknaden.

AdamLR

Aktiv medlem
Det har du säkerligen rätt i. Tips?
Min Specialized i aluminium med kolfibergaffel är bekväm tycker jag (Allez, kört tiomilarundor som längst). Den har dock åtta år på nacken, så jag är inte säker på vad som har hänt sedan dess. Men den kostade under 10 000 då, så med din budget kan du nog hitta något lyxigare.

Forumets långcyklare har säkert bättre tips. Mina fem öre var mest att satsa på renodlad lvg.

yorkie

Ny medlem
Min Specialized i aluminium med kolfibergaffel är bekväm tycker jag (Allez, kört tiomilarundor som längst). Den har dock åtta år på nacken, så jag är inte säker på vad som har hänt sedan dess. Men den kostade under 10 000 då, så med din budget kan du nog hitta något lyxigare.

Forumets långcyklare har säkert bättre tips. Mina fem öre var mest att satsa på renodlad lvg.
Tack!

Bele

Aktiv medlem
En renodlad landsvägshoj är roligare på asfaltsvägar (om vägarnas skick är miserabelt så gäller inte det). En CX/gravel är roligare på grus än både en racer och en MTB. På lvg-sidan går utvecklingen inte alls lika snabbt som på MTB-sidan. Lite förenklat kan man kanske säga att de senaste 15 åren har utvecklingen bestått i skivbromsar, 11-delat och plats för bredare däck. Jag hyr årets modell varje år vi åker till alperna, men när jag kommer hem känner jag ändå att min Scott CR1 från 2007 funkar bra.

Med det sagt kan det vara värt att titta på en begagnad racer och lägga undan mellanskillnaden som en grundplåt till en bra CX/gravel. Köper du en racer är det viktigt att framgaffeln är i kolfiber, det dämpar de fina vibrationer som annars kan bli jobbiga. Helst ska hela cykeln vara i kolfiber. Köper du en ny tycker jag att du ska köpa en med skivbromsar.

Batavus

Aktiv medlem
Jag håller med Bele. Hur lång är grusvägen? Schwalbe Marathon - finns i alla möjliga bredder och mönster - är tåliga, och funkar på vintern också. - Om det inte är blankis. De är litet tunga och inte blixtesnabba, men...
Själv baxar jag min racer ca 150 meter för att nå landsvägen. Det jobbiga är när man kommer hem och inte har lust att gå sista biten, hihi!

NLC

Aktiv medlem
Med skivbromsarnas intåg på racerramarna fick fler modeller möjlighet att ta både 30 och 32 mm däck utan att göra avkall på "raceregenskaperna"

Exempelvis

eller

Nu ligger exemplen lite över önskad budget men ger däcksutrymme för att tryggt köra "sportgrus" och ger en indikaton på vad som finns.

Med alu-ram sparar man 5-7 kkr för motsvarande utrustningsnivå men dessa brukar även (av outgrundlig anledning) ha lite mindre utrymme i bakgaffeln.

Sen funkar en CX/gravel även på landsväg, t.ex sommarcyklar jag asfalt- och grusväg (samt någon mindre exotisk traktorväg) på en Trek Crockett med 32 mm GP5000TL
5882B6F7-017A-49F5-8CE0-9CFA44CE1107.jpeg

på vintern med 35 mm dubbat och för äventyr 42 mm G-One Allround men den är inte lika kvick och känns inte lika snärtig som min RoadMachine (som också tar 32 mm däck men är roligare med 28 mm)

D4B72054-B7DE-4325-B0B1-0D3D27590A5F.jpeg

Senast ändrad:

KjellF

Aktiv medlem
Min landsvägscykel är sönder, reservdelar finns inte. Jag använder därför min nya gravel som landsvägscykel (dock med 32 mm slicks) och jag saknar inte landsvägscykeln. En ny gravel med slicks och bra hjul kan vara bättre på landsväg än en några år gammal landsvägscykel.

GustafH

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Dock så vet i fan om jag blivit klokare i frågan landsväg/gravel?

Precis som man brukar säga med mtb så skulle jag säga att köp en hoj och kör ett tag. När du kört ett tag vet du vad du saknar på din nuvarande hoj och kan börja kolla på lösningar till den, alternativt en ny hoj. Det är inte så mycket att noja över egentligen. Jag skulle satsa på en alu-hoj med 105 runt om som tar 32-35 mm breda däck. Då har du allt du behöver och har inte slösat en förmögenhet och du har nåt som troligen går att "växa" i innan du är helt säker på vad den kommer användas till.

yorkie

Ny medlem
Precis som man brukar säga med mtb så skulle jag säga att köp en hoj och kör ett tag. När du kört ett tag vet du vad du saknar på din nuvarande hoj och kan börja kolla på lösningar till den, alternativt en ny hoj. Det är inte så mycket att noja över egentligen. Jag skulle satsa på en alu-hoj med 105 runt om som tar 32-35 mm breda däck. Då har du allt du behöver och har inte slösat en förmögenhet och du har nåt som troligen går att "växa" i innan du är helt säker på vad den kommer användas till.
105 runt om?

NLC

Aktiv medlem

yorkie

Ny medlem
Nu har jag spanat in en Scott CR1 10 från 2017. Verkar väl omhändertagen. Shimano Altegra rätt igenom. 15 800 begär säljaren? Rimligt?

ostrand

Aktiv medlem
Nu har jag spanat in en Scott CR1 10 från 2017. Verkar väl omhändertagen. Shimano Altegra rätt igenom. 15 800 begär säljaren? Rimligt?

Ja om den är i bra skick. Superfin cykel, bra ram och Ultegra är en väldigt bra växelgrupp, snäppet under Shimanos bästa (Dura Ace), särskilt om det är den nya r8000, men den äldre 6800 är också bra.

IM

Aktiv medlem
Jag invigde mitt senaste inköp idag, en Ultegra-utrustad CAAD9 i oförskämt fint skick. Jag kör annars kolfiber från Trek och Scott eller min titan-hoj. Första intrycket av Cannondalen är att jag skulle klara mig lika väl på den som någon av de andra hojarna om jag skulle tvingas välja.

Min poäng är att det finns dig för att inte stirra sig blind på utrustningen, utan att en välarbetad ram/ramset är väldigt mycket värt för cykelkänslan. Allt (nåja) annat gott ju dessutom att byta ut om det framstår som nödvändigt.

Jag skulle alla gånger titta på begagnat. Söt en gräns på låt säga 5-6 åt tillbaka i tiden, mest för att avgränsa dig, och sikta på en hoj från ett välkänt märke som såldes med Ultegra. Och försök hitta någon som kan följa med, eller som du kan besöka med cykeln innan köp, som kan bedöma skicket om du känner dig osäker på det.

Hoppas att du hittat något som passar. Lvg är kul.

yorkie

Ny medlem
Jag invigde mitt senaste inköp idag, en Ultegra-utrustad CAAD9 i oförskämt fint skick. Jag kör annars kolfiber från Trek och Scott eller min titan-hoj. Första intrycket av Cannondalen är att jag skulle klara mig lika väl på den som någon av de andra hojarna om jag skulle tvingas välja.

Min poäng är att det finns dig för att inte stirra sig blind på utrustningen, utan att en välarbetad ram/ramset är väldigt mycket värt för cykelkänslan. Allt (nåja) annat gott ju dessutom att byta ut om det framstår som nödvändigt.

Jag skulle alla gånger titta på begagnat. Söt en gräns på låt säga 5-6 åt tillbaka i tiden, mest för att avgränsa dig, och sikta på en hoj från ett välkänt märke som såldes med Ultegra. Och försök hitta någon som kan följa med, eller som du kan besöka med cykeln innan köp, som kan bedöma skicket om du känner dig osäker på det.

Hoppas att du hittat något som passar. Lvg är kul.
Tack för svar!

Ska provköra den i veckan. Tvivlar inte på att skicket är fint, mer hur min gubbrygg ska reagera på att gå från MTB till att krypa ihop mer. Men om jag fattar det rätt så är CR 10an inte så aggressiv i sin utformning, så förhoppningsvis känns den bra!

Bele

Aktiv medlem
Tack för svar!

Ska provköra den i veckan. Tvivlar inte på att skicket är fint, mer hur min gubbrygg ska reagera på att gå från MTB till att krypa ihop mer. Men om jag fattar det rätt så är CR 10an inte så aggressiv i sin utformning, så förhoppningsvis känns den bra!

De första årsmodellerna hade s.k. racergeometri. Efter några år ändrades det och CR1:an blev en s.k. komfortracer, vilket är att föredra om du har en gubbrygg. OBS! Att det är rätt storlek är viktigt för en racer, det är mycket känsligare än för en MTB.

Även om jag är övertygad om att det är en bra cykel skulle jag nog fundera ett varv till innan jag la de pengarna om den inte har skivbromsar. Jag hade åkt och tittat på Ridleyn som Glitch länkade till lite högre upp i tråden. Om inte annat för att få lite perspektiv. 105-gruppen är tillräckligt bra, Ultegra ger inget större mervärde. Jag skulle definitivt välja skivbroms och 105 före fälgbroms och Ultegra.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Jag kan tycka att Scotten bör ha uppgraderats med finare hjul för att det ska kännas prisvärt. Om budgeten finns hade jag gått på Ridleyn snarare som jag länkade till. Inget fel på fälgbromsat, men är Scotten helt original känns den inte så het. Brukar finns ruggigt fina fälgbromsade hojar på köp och sälj för 20 ish.
Scotten med bra hjul för typ 15000 skulle jag säga är ett bra köp

IM

Aktiv medlem
De första årsmodellerna hade s.k. racergeometri. Efter några år ändrades det och CR1:an blev en s.k. komfortracer, vilket är att föredra om du har en gubbrygg. OBS! Att det är rätt storlek är viktigt för en racer, det är mycket känsligare än för en MTB.

Även om jag är övertygad om att det är en bra cykel skulle jag nog fundera ett varv till innan jag la de pengarna om den inte har skivbromsar. Jag hade åkt och tittat på Ridleyn som Glitch länkade till lite högre upp i tråden. Om inte annat för att få lite perspektiv. 105-gruppen är tillräckligt bra, Ultegra ger inget större mervärde. Jag skulle definitivt välja skivbroms och 105 före fälgbroms och Ultegra.
105 räcker gott och väl, det håller jag med om. Inte minst om det är en ny cykel som är av intresse.

När jag köper begagnat, vilket jag nästan alltid gör numera, ger mig Ultegra två fördelar; dels är det en indikation på att tillverkaren, ofta men givetvis inte alltid, kan ha lagt lite extra krut på cykeln/modellen dels att den som har köpt och ägt cykel (givet att det endast är en ägare sedan tidigare) mycket väl kan tänkas ha tidigare erfarenhet av cyklar och således kunskap och intresse av att hålla den i gott skick. Det finns givetvis inga garantier, men jag tycker mig ha märkt tendenser år det här hållet vilket om inte annat kan hjälpa till att minska urvalet, vilket inte sällan kan vara omfattande.

På lvg fungerar fälgbroms alldeles utmärkt, i min mening. Skall det köras mycket grus tycker jag gott att det är värt att åtminstone överväga skivbroms, ehuru det inte är ett absolut måste.

+1 på det där om storleken.

Dicky71

Ny medlem
Se till att kika extra noga på klingorna på vevpartiet när vi pratar Ultegra, för de är inte billigt att byta om nån av dom behövs att bytas.

IM

Aktiv medlem
Se till att kika extra noga på klingorna på vevpartiet när vi pratar Ultegra, för de är inte billigt att byta om nån av dom behövs att bytas.
Det är en relevant poäng; driftskostnaderna. Det går ju (i princip) alltid att byta till "lägre" delar när saker och ting skall bytas ut. Men det går ju att byta till dyrare, eller tredjepartsdelar också för den som är lagd åt det hållet.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Det är en relevant poäng; driftskostnaderna. Det går ju (i princip) alltid att byta till "lägre" delar när saker och ting skall bytas ut. Men det går ju att byta till dyrare, eller tredjepartsdelar också för den som är lagd åt det hållet.

Dock blir det ”fult” om man ska sätta på 105-storklinga på ett ultegra-vevparti. Så man är rätt fast på den serie man kör.

Slitage etc är ju fördelen med att köpa en ny hoj jmf med beg. Kedja, klingor, vajrar, kassett blir lätt ett par tusenlappar.

IM

Aktiv medlem
Dock blir det ”fult” om man ska sätta på 105-storklinga på ett ultegra-vevparti. Så man är rätt fast på den serie man kör.

Slitage etc är ju fördelen med att köpa en ny hoj jmf med beg. Kedja, klingor, vajrar, kassett blir lätt ett par tusenlappar.
Det finns det givetvis de som tycker; det är likväl fullt görbart.

Om estetiska aspekter skall tas i beaktande för åtminstone jag väldigt svårt att bidra med förslag till någon som efterfrågar en instegshoj.

Helkama raisu

Aktiv medlem
Har en liknande sån här:

Bytte däck till GP5000 28mm och kör överallt med den. Bor i Stockholm så kör ofta längs grusvägarna längs Mälaren från Mälarhöjden ner till Fittja och förra året Mälaren runt. Så jag tycker den funkar till det mesta.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer