Landsvägscyklister - rakar ni benen?

spaxen

Medlem
Jag gör det... Kan inte riktigt svara på varför men tycker det är snyggare på nått sätt då jag har ganska håriga ben.

Brukar köra Veet for Men som man smetar på och sen bara drar av i duschen med en blöt trasa eller duschsvamp.
Om någon har nått bättre tips så tar jag gärna emot detta!

Örjan Lax

Aktiv medlem
Hälsningsregler (hand upp/lyfta några fingrar/nicka till) vid möte med två solocyklister på landsväg:
Orakade ben möter orakade ben = båda hälsar.
Orakade ben möter rakade ben = rakade ben hälsar ej, även om orakade ben tydligt skulle upprepa hälsningsförsöket före mötet ägt rum.
Rakade ben möter rakade ben = båda hälsar. Gärna med det hemliga TdF-tecknet. :cool:

kais01

Aktiv medlem
gillar verkligen inte stubbåker, och uppskattar att min kvinna inte rakar sina ben.

gissar att det är ömsesidigt, men det har aldrig känts aktuellt för mig att prova.

Mxjonas

Ny medlem
Givetvis gör jag det, även om jag kör Mtb.
Betydligt lättare att massera in liniment före eller efter träning, tycker jag.

Jacke89

Aktiv medlem
Nej helt ärligt förstår jag inte varför att raka benen men vill man göra det och det känns bra så är det ok.
Folk verkar tycka det är snyggt.

Edit

Senast ändrad:

Nyberg89

Medlem
Det är skönt att raka benen och så ser det nice ut.

Nyrakade ben och på med ett par långbrallor.. det är livet 😜

Sedan är det skönt när man simmar och cyklar plus marginalgains 🤯👌

Jag varmvaxade för 10 år sedan, men tyckte att det var jobbigt att göra själv så började raka. Man ser fortfarande en rand där jag "missat" att ta bort allt hår vid vaxningen. Nu har jag en sådan apparat för kroppen.

Har man ork+tid eller pengar så är varmt vax helt klart the shit.

Nu har jag gjort varken eller pga en dipp i hälsan, men ska nog försöka ta mig till en salong för vaxning.

Fishy

Aktiv medlem
Det är skönt att raka benen och så ser det nice ut.

Nyrakade ben och på med ett par långbrallor.. det är livet 😜

Sedan är det skönt när man simmar och cyklar plus marginalgains 🤯👌

Jag varmvaxade för 10 år sedan, men tyckte att det var jobbigt att göra själv så började raka. Man ser fortfarande en rand där jag "missat" att ta bort allt hår vid vaxningen. Nu har jag en sådan apparat för kroppen.

Har man ork+tid eller pengar så är varmt vax helt klart the shit.

Nu har jag gjort varken eller pga en dipp i hälsan, men ska nog försöka ta mig till en salong för vaxning.
Nyrakade ben och dra täcket över sig vid läggdags är ännu skönare.

Joem

Aktiv medlem
Absolut, och skälen till varför är att det är snyggare, definierar vadmuskulaturen proprare och för att alla andra gör det.

AdamLR

Medlem
Minskat luftmotstånd, lättare med liniment, lättare att rengöra sår...
Tror att man får inse att det handlar om tradition och estetik. Allt annat är efterhandskonstruktioner. Själv rakar jag inte, men skäms mer över mitt helskägg som känns ännu mer som ett landsvägstabu.

nypan

Aktiv medlem
Jag rakade benen i min "ungdom" när jag började cykla lvg och sen i vuxen ålder när jag började cykla igen efter många års uppehåll.
Mest för att det är rätt skönt med rakade ben, lite snyggt också och då kanske för att det liksom hörde till.
För några år sedan började jag använda en Epilator istället och fördelen är att man slipper "stubbet" när det växer ut igen.
Senaste två/tre åren har min cykling minskat och håret på benen har fått växa.
Det funkar också.

Fishy

Aktiv medlem
Känns dock fantastiskt skönt på vintern med håriga ben och långa bibs. Lämnar en liten värmande luftspalt.

Jacke89

Aktiv medlem
På vilket sätt känner du dig gay när du rakar benen, och varför skulle det inte vara bra?
Fel uttryck så det inte misstolkas och kränker vissa. Personligen känns det helt enkelt inte manligt att raka sina ben.

”pappa varför rakar du benen, brukar väl inte män göra? Jo du förstår jag vill bli några sekunder snabbare på cykling.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Fel uttryck så det inte misstolkas och kränker vissa. Personligen känns det helt enkelt inte manligt att raka sina ben.

”pappa varför rakar du benen, brukar väl inte män göra? Jo du förstår jag vill bli några sekunder snabbare på cykling.
Eller för att slippa bli utfryst av de andra medlemmarna i den kungliga cykelklubben. 😛

Fishy

Aktiv medlem
Jag gör det... Kan inte riktigt svara på varför men tycker det är snyggare på nått sätt då jag har ganska håriga ben.

Brukar köra Veet for Men som man smetar på och sen bara drar av i duschen med en blöt trasa eller duschsvamp.
Om någon har nått bättre tips så tar jag gärna emot detta!
Kollade nyss upp Veet for Men och det verkar väldigt smidigt. Har din hud fått någon reaktion mot medlet?

Singular

Aktiv medlem
Jag har faktiskt haft rakledigt i i fem veckor sedan jag parkerade mig i de djupa skogarna i Dalsland med Crosschecken. Inte helt oväntat uppskattat av fästmön som är måttligt road av de rivjärn som benen förvandlas till dagen efter rakning...

Frågan ovan angående Veet vill jag starkt avråda ifrån - i min erfarenhet bara slabbigt, omständligt och förbannat tidsödande.

Nordlys

Aktiv medlem
Marginalgains! 😱 Kanske Strava och Veet, skal samarbeta och då får enbart rakade individer göra försök mot andra rakade individers tider!

Jeg kör med skenbens skydd istället. Behöver inte raka för en slätt utsida!

Finns det evidens för negativ vindpåverkan från annan kroppsbehåring? Jag tänker vindens påverkan vid otrimmad nos och öronhår?

skier

Aktiv medlem
Rakar för att det är snyggt, enklare att borsta av leran från benen innan jag sätter mig i bilen och för att det fortfarande 2020 finns vuxna män som stör sig på det.

Jag tycker inte heller om veet, eller huden gör det inte. Epilator tycker jag funkar bäst i längden även om det är rätt långsamt.

Vic

Aktiv medlem
Finns det evidens för negativ vindpåverkan från annan kroppsbehåring? Jag tänker vindens påverkan vid otrimmad nos och öronhår?
Här nedan kan du få fakta om rakningens påverkan av "De 3 stora": Ben, armar, ansikte.

Öronhårets vara eller inte kan nog anses försumbart, även utan närmare undersökning. Men om du är orolig för att förlora ditt favoritsegment med någon hundradels sekund så kan du prova att ta bort öronen också ;) Eller ha hjälm som täcker dem.

Rakade ben:
Rakat ansikte:
Rakade armar:

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Här nedan kan du få fakta om rakningens påverkan av "De 3 stora": Ben, armar, ansikte.

Öronhårets vara eller inte kan nog anses försumbart, även utan närmare undersökning. Men om du är orolig för att förlora ditt favoritsegment med någon hundradels sekund så kan du prova att ta bort öronen också ;) Eller ha hjälm som täcker dem.

Rakade ben:
Rakat ansikte:
Rakade armar:
"Fakta", haha. Utan loggan uppe i vänstra hörnet hade det haft högre trovärdighet som fakta. Nu får det ses som ett kul experiment, men högst troligen helt ogranskat.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer