Landsvägsdäck på mtb?

Ekkah

Ny medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Ska eventuellt köra Vättern på mtb,
Vad bör jag tänka på ang däck? Någon som kan rekommendera ett däck ni vet funkar utmärkt på 29” mtbhjul?

(Behöver inga synpunker på varför eller att det är lättare att köpa en racer, de vet jag redan..)

Mikva

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Klart du kan cykla på en mtb med landsvägsdäck. Första gången jag cyklade VR cyklade jag på en mtb med smala landsvägsdäck. Jag tog mig runt sjön och överlevde (Anekdotisk bevisföring).
Om du sätter landsvägsdäck på en 29-mtb minskar omkretsen på hjulet jmf med mtb-däck vilket innebär att du kanske behöver högre utväxling. I klungorna går det dessutom snabbare vilket ytterligare ökar behovet av tyngre växlar.
En ide kan därför vara att sätta på lättrullande däck med stor volym. Schwalbe Big Apple rullar riktigt bra tycker jag och finns med stor luftkammare.

HåkanC

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Schwalbe Marathon Almotion Evolution Microskin i 55-622 skall väga hela 895g enl
https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-almotion

Både vikt och bredd är onödigt mkt för VR

René Herse Barlow Pass Extralight 38-622 väger endast 350g
https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/700cx38-barlow-pass/
Men beroende på vad du väger och om du endast skall ha dem för VR/annan lvg-cykling
så borde du klara dig bra med de ännu lättare
René Herse Stampede Pass Extralight 32-622 på endast 254g!
https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/700cx32-stampede-pass/

Ett enkelt sätt att "spara" hela 1282g roterande vikt!
Jag vet vad jag hade valt.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Om vikten är ett problem med Almotion så finns Race King på 530 gram som Bengt rekommenderade. Tyvärr heter dom då inte RENÉ HERSE men kostar heller inte en massa onödiga Trump-US Dollar.

Annors

Medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Hutchinson Overide har jag kört på min MTB när jag vill ha ett lättrullat däck med hög komfort.https://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/hutchinson-overide-folding-gravel-tyre/rp-prod164876
Brukar ha det på krossen på våren och det rullar ofte bättre än kompisarnas findäck.
Annars har jag även kört med Hutchinson Fusion5 och Schwalbe One i 28 bredd och det har funkat bra.
Conti GP4000 S2 funkade dåligt då de punkade i däckssidorna. Kan ha varit att det funkat med en bredare modell. Min första vättern var på MTB med gp4000 S2 28 och det blev 3 punkor.
Moderna breda MTB fäljar och jag hade valt 32 däck. Lite äldre smalare mtb fäljar och 28 funkar fint så länge inte däcksidorna är fär tunna.

Landsvägsdäck på mtb?
Går de inte köra med smala racerdäck om man fixar utväxlingen? Jag hade trainerdäck på min som bara var 25 breda och de funkade bra inomhus iaf

kais01

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
du har ju inte optimerat cykeln, så möjligen även kompromissa med däcken. tänker att de gärna kan vara användbara till annat efter vr. bengt-re är inne på liknande tankar.

ett exempel på däck som rullar riktigt bra men även duger i skogen är thunder burt. med sådana och tryck kring 2,4 bar har jag utan prut rullat ifrån folk på 'räser', t ex nedför tranebergsbron.

Ekkah

Ny medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Tack för alla svar!
Har inte koll bredden på hjulen här o nu, men betydligt smalare än mina roval control SL iaf.

Bengt-re

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
du har ju inte optimerat cykeln, så möjligen även kompromissa med däcken. tänker att de gärna kan vara användbara till annat efter vr. bengt-re är inne på liknande tankar.

ett exempel på däck som rullar riktigt bra men även duger i skogen är thunder burt. med sådana och tryck kring 2,4 bar har jag utan prut rullat ifrån folk på 'räser', t ex nedför tranebergsbron.
Raciga xc däck rullar förvånandsvärt lätt. Man skall verkligen inte dömma däcken efter utseendet. Det finns många "pendlardäck" som rullar mycket trögare än raciga xc däck.

NickPick

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Om vikten är ett problem med Almotion så finns Race King på 530 gram som Bengt rekommenderade. Tyvärr heter dom då inte RENÉ HERSE men kostar heller inte en massa onödiga Trump-US Dollar.

Sjukt hög vikt gör det trögt.
Det mesta går ju egentligen. Cxdäck brukar vara lätta, men såklart med mönster... Runt 350 gram styck.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Sjukt hög vikt gör det trögt.
Det mesta går ju egentligen. Cxdäck brukar vara lätta, men såklart med mönster... Runt 350 gram styck.
Inte vikten endast. Däckets konstruktion och stommens följsamhet har minst lika stor betydelse, om inte större. Nya MicroSkin på det vikbara Almotion-däcket sägs reducera rullmotståndet rejält jämfört med t.ex. äldre däck av samma modell och icke vikbara Big Apple/Big Ben av samma dimension som referens. Ytterligare skillnad i rull kan finnas i gummiblandningens hårdhet, så det är inte alltid så rakt av enkelt att lättast, smalast och slätast däckyta/mönster rullar snabbast, även om det sitter som en hård sanning hos många.

Men handlar det om asfaltscykling i t.ex. Alperna eller Norge med kilometervis av brant klättring så spelar givetvis (!) däckvikten en stor roll på ett helt annat sätt än på den relativt platta Vätternrundan.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Jag hade aldrig kört VR på något som påminner om MTB-däck. Har testat en del olika däck senaste halvåret och tyckte personligen att det är svårt att kompromissa där. Kommer man upp i för breda däck så går det lite trögare, man får ta i mer för att ligga på samma marsch-fart som med smala däck. Blir lite roligare om man känner att det bara rullar på när det är platt och ej motvind.
Om det kan vara intressant så har jag ett par över från detta testande som skulle funka fint anser jag. Conti Ride Tour som mäter ca 40mm. Använde dem på 25mm fälg. Vill du ha dem för en symbolisk slant så dra ett PM.

kais01

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Jag hade aldrig kört VR på något som påminner om MTB-däck. Har testat en del olika däck senaste halvåret och tyckte personligen att det är svårt att kompromissa där. Kommer man upp i för breda däck så går det lite trögare, man får ta i mer för att ligga på samma marsch-fart som med smala däck. Blir lite roligare om man känner att det bara rullar på när det är platt och ej motvind.
Om det kan vara intressant så har jag ett par över från detta testande som skulle funka fint anser jag. Conti Ride Tour som mäter ca 40mm. Använde dem på 25mm fälg. Vill du ha dem för en symbolisk slant så dra ett PM.
sambal; rullar det där däcket verkligen vettigt?? nyfiket positivt intresserad fråga eftersom vi har ett systerdäck conti city ride med slätare mönster på hustruns pendlare. det verkar inte så illa när man läser på bikerollingresistance, men rullar trögare än något annat vi har mött. i verklig åkning betydligt trögare än marathon, som jag tycker redan det är besvärande träigt. väntar bara på att city ride däcken ska slitas ut, ska nog gå över däckskuldrorna med vinkelslipen och se om det ändå under tiden kan bli följsammare. ett riktigt bottennapp.

är intresserad av bättre alternativ i 590-dimension!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Sambal; rullar det där däcket verkligen vettigt??
det tyckte iaf jag, fast provade inte varje däck så länge iofs. Men det var ett lyft jämfört med bredare mer MTB-liknande däck jag testade också. Jämförde även mot Almotion fast de var 1cm bredare. De var mycket trögare trots att det skulle vara klassens mest lättrullade däck. Som sagt jag tyckte de var helt ok. Speciellt med tanke på priset.

kais01

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
tack för svar sambal! vad som rullar trögt i verkligheten stämmer inte alltid med labvärden på trumma. bland annat har jag kommit att misstänka interferens mellan däckets och trummans mönster, vilket skulle kunna göra att vissa däck ’planar’ medan andra kämpar i ständig uppförsbacke?

gjorde nu ett experiment med frugans däck, och slipade ned skuldrorna utanför området där hon belastat. cykeln kändes definitivt nättare efter det, mindre traktorkänsla. om även rullet förbättras återstår att se.

la märke till att gummikvaliteten var synnerligen hård och jämförelsevis svårslipad. dock har jag inte tyckt greppet varit dåligt. bilderna är från det främre däcket, som suttit snart fem år bak men nyligen flyttats fram i samband med att ’någon’ la beslag på framhjulet.

även ts kan ju överväga att bara slipa ned sina befintliga halvslitna mtb-däck för att få bättre rull till vr. vissa däck har annat och hårdare gummi i botten av dobbarna, och det kan i vissa fall bli halkigt i väta. är ju bara att provslipa en dobb och testa hur gummit känns.

Anders P

Medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Jag lånade ut mina racerhjul till hustrun när hon körde halvvättern. Riktigt bra rull och en tätstegad kassett med lagom omfång. Dock måste ju växeln fungera tillsammans med kassetten.

HåkanC

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Har du ganska smala fälgar kan du ju överväga gp5000 i 32mm.
+1
Ett bra alternativ, hos Rose kostar de nu endast 389,15 SEK https://www.rosebikes.se/continental-grand-prix-5000-folding-road-tyre-2676170?product_shape=black/black&article_size=700x32C

Inte vikten endast. Däckets konstruktion och stommens följsamhet har minst lika stor betydelse, om inte större. Nya MicroSkin på det vikbara Almotion-däcket sägs reducera rullmotståndet rejält jämfört med t.ex. äldre däck av samma modell och icke vikbara Big Apple/Big Ben av samma dimension som referens. Ytterligare skillnad i rull kan finnas i gummiblandningens hårdhet, så det är inte alltid så rakt av enkelt att lättast, smalast och slätast däckyta/mönster rullar snabbast, även om det sitter som en hård sanning hos många.
Visst finns det många parametrar hos däck som har stor betydelse för rullet, men 55mm breda däck på hela 895g är redan där så mkt efter 32mm däck på under 300g
Det finns ju 55mm 622-däck som väger endast 465 g, vilket åtminstone tyder på att skillnaden på hela 430 g betyder att de tyngre däcken har både tjockare stomme och slitbana, vilket förstås troligen påverkar rullmotståndet, liksom att den ~70% större bredden har en negativ inverkan på luftmotståndet. Att 1100-1200g högre roterande vikt har en märkbar negativ inverkan på hur cykeln känns hoppas jag är självklart för alla.
Skillnaden är helt enkelt för stor, särskilt på platta VR.
För touring på dåliga (grus-)vägar och jmf med andra däck på 50-60mm och (minst) 700-800g så kanske Almotion-däcket är ett bättre val.

Jag hade aldrig kört VR på något som påminner om MTB-däck.
+1
Men troligen är inte smalare än 32mm däck ett särskilt bra val,
men om TS har, eller kan låna, olika däck så varför inte prova själv?

Mikva

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
26-tums mtb med skivbromsar funkar utmärkt att kombinera med 29-tums hjul med racerdäck. Tätstegad kassett är inte heller helt fel.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Jag hade bekymrat mig betydligt mer över den låga mtb-utväxligen samt fixat smalare styre med inner-barends (se nedan, som substitut till bockstyre och ger mindre luftmotstånd än ytter-barends) om nu sällskap i klungor med lvg-hojar är aktuellt mer än i bara några minuter.

PiPPiW var en färgstark och fritänkande happyit, behövs fler som honom. Storklingan fram på hans minicykel har etsat sig fast på näthinnan IRL...

kais01

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Jag hade bekymrat mig betydligt mer över den låga mtb-utväxligen samt fixat smalare styre med inner-barends (se nedan, som substitut till bockstyre och ger mindre luftmotstånd än ytter-barends) om nu sällskap i klungor med lvg-hojar är aktuellt mer än i bara några minuter.

PiPPiW var en färgstark och fritänkande happyit, behövs fler som honom. Storklingan fram på hans minicykel har etsat sig fast på näthinnan IRL...

i en klunga är inte luftmotståndet en särskilt begränsande faktor?

nu vet vi inte vilken mtb ts har, många ffa äldre med tredelade vevpartier har både tillräckligt höga växlar och täta växelsteg.

pippiw, vart tog han vägen?
.
CDB12196-3FBB-4BC5-A668-FB8B386A87F2.jpeg

Örjan Lax

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Det finns ju 55mm 622-däck som väger endast 465 g, vilket åtminstone tyder på att skillnaden på hela 430 g betyder att de tyngre däcken har både tjockare stomme och slitbana, vilket förstås troligen påverkar rullmotståndet, liksom att den ~70% större bredden har en negativ inverkan på luftmotståndet. Att 1100-1200g högre roterande vikt har en märkbar negativ inverkan på hur cykeln känns hoppas jag är självklart för alla.
Skillnaden är helt enkelt för stor, särskilt på platta VR.
För touring på dåliga (grus-)vägar och jmf med andra däck på 50-60mm och (minst) 700-800g så kanske Almotion-däcket är...
Jag skulle ju hellre välja Race King (RaceSport eller Protection) som grusdäck i den storleksklassen, som är mer följsamt och tryggare på grus än det släta och tunga Almotion. Det är ju vid potthål, tvättbrädeformationer och annat som kan förekomma på en grusväg som lägre roterande vikt är en fördel, vilket jag hoppas är en självklarhet för alla.

Senast ändrad:

Ekkah

Ny medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Hehe, blandad läsning!
Om jag kör så blir det en 29” HT med 38 klinga i fram.
Är egentligen inte orolig för Utväxlingen.
sällskapet jag ska åka med jagar ingen sub 7 tid direkt.

HåkanC

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Jag skulle ju hellre välja Race King (RaceSport eller Protection) som grusdäck i den storleksklassen
Men nu sökte ju TS rena lvg/asfalt-däck för sina 29” mtbhjul
Betyder det att vi är överens nu?
Att vare Race King (RaceSport eller Protection) eller Amotion är särskilt bra val för VR,
åtminstone jmf med mer renodlade 32-38mm väg-däck.

Har du provat René Herse-däcken du nämner?
Ja, åtminstone Barlow Pass, som jag har skrivit om tidigare, liksom även här.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
Men nu sökte ju TS rena lvg/asfalt-däck för sina 29” mtbhjul
Betyder det att vi är överens nu?
Att vare Race King (RaceSport eller Protection) eller Amotion är särskilt bra val för VR,
åtminstone jmf med mer renodlade 32-38mm väg-däck.

Ja, åtminstone Barlow Pass, som jag har skrivit om tidigare, liksom även här.
Nej, vi kommer nog inte bli överens. :)

Race King hade jag valt även för VR (framförallt för att kunna ha glädje av däcken även efteråt på både grus/skog och asfalt på ett miljömässigt hållbart och ekonomiskt sätt) men om du anser att det inte rullar tillräckligt lätt och inte är lämpligt att rekommendera så är det ju en indikation på att du aldrig provat Race King på asfalt i verkligheten. Ber om ursäkt om jag har fel.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
nej, inte så överens håkan, då kunde ju tråden stänga ; )

ska ut med bortåt en lusing på däck kan man överväga att köpa något som funkar till mtb:ns normala användningsområde och som med lämpligt tryck ändå snarast rullar ifrån de touringdäck som föreslagits, åtminstone inte är långsammare med någon betydelse. snarast snabbare enligt min erfarenhet.

rene herse gör ju också väldigt snabbrullande däck med dobbar, om man nu vill hälla pengar på problemet?

Örjan Lax

Aktiv medlem
Landsvägsdäck på mtb?
:) :coffee: Orkar inte sitta inomhus längre, men tackar för en givande och artig debatt, och sveper en kopp svart kaffe och sticker ut i kvällen och cyklar lite grus och asfalt på hemliga däck... 👀

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer