Lång bur.

Mangnum

Ny medlem
Lång bur.
Nu är det så här att jag köpt ett vevparti av typ Truvativ Firex Team 3.3. 44/32/22 T.

Tänkte bygga vidare med SRAM X.7-växlar. Så har vi då det där med lång eller kort cage. Jag bör
väl ha lång bur va? Eftersom jag har tre klingor fram.

Och när jag ändå är så där frågvis - håg eller låg klämma på framväxeln?

Ska sitta på en Cherry Bomb är det tänkt.

Bockar och bugar djupt.

Hälsningar

/Mange

Lång bur.
Så här står det på nätet:
SRAM has specific Total Drivetrain Capacity (TDC) ranges they use to figure out when to use which size derailleur. TDC is a number that is the sum of the tooth differentials on both the cassette and chainrings. Let's say you have an 11-34 cassette. take 34 subtract 11 and you're left with 23. Then you have a 44/32/22 combo up front. Take 44 subtract 22 and you're left with 22. Add the differential in the rear to the differential in the front, 23 + 22 and you get 45, which is TDC.

TDC Expressed as an Equation

TDC= (biggest cog minus smallest cog) + (biggest chainring minus smallest chainring)
You might be wondering what will happen if you go with the wrong size. If you have less capacity in your derailleur than you need, you'll end up having to choose between having the chain loose on the small ring and smallest cogs or having the derailleur break on the big ring and biggest cogs. If you have more capacity than you need, you'll just be running more chain than necessary.

Short TDC = 30t capacity

Medium TDC = 37t capacity

Long TDC = 45t capacity

Edit: Så det låter som du ska ha långa grejjer, fast storleken ska vist inte ha någon betydelse.

Senast redigerad av en moderator:
Lång bur.
Beeblebronx: Klart storleken på cagen spelar roll. När jag körde 3-delat fram och medium cage kunde jag inte köra med de tre minsta bak med minsta fram om jag skulle kunna köra största-största. Och enligt mig ska man kunna använda alla växlar man har, annars ser jag inte meningen med att ha så många.

Lång bur.
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Beeblebronx: Klart storleken på cagen spelar roll
.....................................................................................................Och enligt mig ska man kunna
> använda alla växlar man har, annars ser jag inte
> meningen med att ha så många.

Du har så rätt, det var ett misslyckat försök att skojja till det från mmin sida
klart man ska kunna kombinera alla drev, SRAM:s rekomendationer är vad man ska gå på.

Ursäkta att jag var otydlig.

Lång bur.
cerro skrev:
Och enligt mig ska man kunna
> använda alla växlar man har, annars ser jag inte
> meningen med att ha så många.

Hur vore det att använda alla UTVÄXLINGAR man har istället för alla olika växlar?

Lång bur.
Atlas skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Och enligt mig ska man kunna
> > använda alla växlar man har, annars ser jag
> inte
> > meningen med att ha så många.
>
> Hur vore det att använda alla UTVÄXLINGAR man
> har istället för alla olika växlar?

Och här har vi vinnaren av dagens messerschmitt ;-)

Lång bur.
thompa skrev:
> Och här har vi vinnaren av dagens messerschmitt
> ;-)

Redan? Klockan är ju knappt 10 än.

Tillbaka
Topp