Lång förare som vill börja cykla - Scale 960/950/930 - Köpråd

Dumdm

Ny medlem
Lång förare som vill börja cykla - Scale 960/950/930 - Köpråd
Hej!

Jag har lurkat runt här länge medan jag försökt hitta min väg in i mtb-träsket sporadiskt har letat efter en passande cykel.
Dilemmat som jag stått inför har varit om man ska gå direkt på FS eller om en HT räcker för att kunna komma igång, med risk för att man växer ur den inom en snar framtid (är väl en evig fråga...).

Jag bor i Skåne, precis utanför Malmö så det är inte direkt några höjdmeter att tala om här, där de flesta mil kommer läggas. Jag vill främst kunna ta mig runt på diverse spår som finns här i närheten men även kunna använda cykeln i lite tuffare terräng. Tanken är även att cykeln ska kunna användas till cykelvasan nästa säsong. Det blir med andra ord en blandning av stigar, grusvägar och allt där emellan. Nivåmässigt är jag väl en ganska trygg amatör med höga ambitioner.

Det som ställer till det ytterligare är att jag har relativt långa armar och ben (94cm) till min längd (195cm) så ramen bör väl vara av det större slaget vilket gör att utbudet blir lite knapert. Köper helst nytt men ett bra begagnat alternativ skulle kunna funka.

Det finns en Scott Scale 960 XXL i webblager som spontant borde vara ett bra ingångsköp. Tänker främst på att det verkar vara en vettig ram med ok framgaffel men har tyvärr inte möjlighet att prova. Helst hade jag gått upp till Scale 950 för att få Shimano-delar istället för SRAM. Jag har snöat in mig lite på Shimanos växelset (tycker även deras mer linjära växelratio(?) känns rimligare än SRAMs) men beggars can't be choosers och 950 verkar inte finns i min storlek någonstans. Scale 930 verkar vara lite större i XL-storleken så det är kanske ett alternativ men för 26 000 börjar man nosa på FS-priser så det svider lite mer. Dock får jag allt jag önskar på 930n. Denna kanske kan gå att testa i butik.

TLDR; Mina frågor är följande:
  • Är det total idioti att köpa cykel utan att prova?
  • Är Scale 960 ett rimligt val för det jag vill kunna göra? På sikt kanske denna kan utgöra en bra motionscykel om jag väljer att komplettera med en FS?
  • Är Scale 960 (20 000) med SRAM ett sämre köp än 950 (Shimano) med tanke på prisskillnaden (+2000kr)?
  • Jag räknar med att behålla cykeln länge. Är kanske Scale 930 det bättre valet för 26 000?
  • Vad krävs för att byta ut SRAM-delarna på 960:n mot Shimanos diton om jag skulle vilja göra det? Går det att mixa och byta ut del för del och sedan slutligen komplettera med ett nytt hjul där Shimano-kassetten passar?
  • Scale 960 finns hos Lännasport. Av vad jag kan se verkar de vettiga. Eller?

Tack på förhand!

Topp