Lång reach, jättelång reach, Ghost Lector fs

skier

Aktiv medlem
Ghost har släppt en ny heldämpad xc-hoj med ganska ovanliga mått. https://www.ghost-bikes.com/bikes/fully/bike/lector-fs-universal-2021

Reach på 53cm och ett 70cm långt överrör i storlek xl kombinerat med relativt konservativa vinklar. Hade varit intressant att provcykla även om jag tror jag hade haft svårt att nå fram till styret sittandes. Kändes rätt så prisvärda åtminstone på tyska hemsidan, kul oxå med fler tillverkare som specar cyklar med integrerad dropper post.

Screenshot_20201205-183226_Chrome.jpg

Valhalla_

Aktiv medlem
Ser mest ut som att de flyttat fram styrhuvudet och slängt på kort stam. Blir väl bra för lång styrstsm suger.

cerro

Aktiv medlem
hmm, behöver ju byta från Medium till Small om jag skulle köra en sådan jämfört med min Spec Epic Evo 2021 nu ;) sjukt lång reach

skier

Aktiv medlem
Det är 5cm längre reach och 4cm längre överrör än jag har nu, så jag skulle behöva en 25mm styrstam för att kunna sitta likadant... Står man upp är det förstås inga problem.

Vore skoj att provköra, blir säkert stabil med så lång hjulbas även om vevpartiet kunde varit lägre.

Berk

Aktiv medlem
Vore skoj att provköra, blir säkert stabil med så lång hjulbas även om vevpartiet kunde varit lägre.

Hjulbas är inte lång jämfört med en stigcykel för att gaffelvinkeln är brant. Intressant kombination av lång reach och XC gaffelvinkel. Kanske bra för moderna XC banor för att undvika OTB men fortfarande har snabb styrning?

Makten

Aktiv medlem
Men men men.....bikefit då? Bikefit! *världen rasar samman*

[/ironi]

Edit: Sååå in i helvete lång är den ju inte. Jag är 185 cm och cyklar på 500 mm reach med 76° sadelrör och 35 mm styrstam. Hade 50 mm stam tidigare och det var inga problem alls. Kändes ganska rejsigt och fint, vilket bör passa för XC. Så den där i L hade varit prima.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tycker den ser bra ut i vinklarna. Är vanligt med 110mm stammar i startfältet så det blir nog inte fel. Problemet är eventuellt om det går att få så lågt som är brukligt idag, men drabbar ju inte en vanlig åkare.

skier

Aktiv medlem
Men men men.....bikefit då? Bikefit! *världen rasar samman*

[/ironi]

Edit: Sååå in i helvete lång är den ju inte. Jag är 185 cm och cyklar på 500 mm reach med 76° sadelrör och 35 mm styrstam. Hade 50 mm stam tidigare och det var inga problem alls. Kändes ganska rejsigt och fint, vilket bör passa för XC. Så den där i L hade varit prima.
Fast du sitter väl aldrig ner och cyklar? ;)
Beror förstås på hur flexibel man är men jag hade tyckt det var långt till styret.

Jag tyckte det var en intressant modell oxå för att de flesta tillverkare gör rätt konservativa ändringar från år till år, det här var ett rätt stort hopp. Kanske kan få fler tyska tillverkare att ta ut svängarna lite mer.

Supersonic

Aktiv medlem
Någon som vet vikten på en sådan här?
Sänkstoplen är ju rejält tung, men resten av cykeln ser riktigt fint specad ut.

Niclas F

Medlem
Någon som vet vikten på en sådan här?
Sänkstoplen är ju rejält tung, men resten av cykeln ser riktigt fint specad ut.
Vilken variant menar du? Den finns med lite olika specar..
Jag kommer få hem en "Essential" i storlek XL om några dagar (beställde i februari). Kan väga den direkt ur kartong men den modellen har inte sänkstolpe. Jag kommer byta ut det mesta utom ram och dämpare mot lättare/bättre prylar som jag har på hyllan..

Freddie L

Aktiv medlem
Tre cm längre reach än jag har idag, men också enochenhalv grad brantare sadelrör. Eftersom jag kör med 60mm stam låter det inte omöjligt. I min erfarenhet så har dock jättekort stam påverkat negativt uppför. Plus att jag nog tänkt prova flackare, inte brantare, gaffelvinkel på nästa hoj.

Så jättekul och intressant, och inte alls så extremt som man kan tro om man bara jämför reach med sin nuvarande cykel, men inte riktigt för mig. Bra Ghost!

Edit: 6cm längre reach än min nuvarande i samma storlek… Det är långt. Bortse från ovanstående. :-)

Edit 2: 4cm längre är det ju. Nu orkar jag inte tänka efter igen.

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Nästan 10cm längre reach än min karate monkey (96mm)

Skulle ljuga om jag påstod att jag inte är väldigt nyfiken att prova en riktigt lång cykel 🤷🏻‍♂️

hm

Aktiv medlem
Wow, nästan alla rätt .
Lite onödigt hög bara för min smak och omöjligt att få ner styret med 40 stam... men skulle iofs nästan kunna gå på en medium till mina 185 ;)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer