Långcykling - Att ge sig på 400 km för första gången...DONE! Reflektioner, lärdomar och vidare äventyr......

glitch

Aktiv medlem
Långcykling - Att ge sig på 400 km för första gången...DONE! Reflektioner, lärdomar och vidare äventyr......
UPPDATERING #2 - 400 km avklarat :)

UPPDATERING MED LITE FAKTA:

- Målet är att min trötta lekamen ska avverka 40 mil på cykel
- Eftersom jag aldrig cyklat runt Mälaren vore det kul att slå ihop dessa två
- Aktuella datum just nu är lördag 19/6 eller lördag 3/7; dubbla datum för att kunna safe:a lite med väder osv. Jag har ingen lust att ens försöka om det lovas misärväder.
- Som det ser ut siktar jag på start på morgonen runt 05:00
- Som det ser ut just nu blir det start hemifrån på Lidingö
- En tanke är då att köra "vanliga mälaren runt" som ger runt 33 mil och skarva på resterande mil som krävs på "hemmaplan".
- Jag är inte ute efter någon "officiell" prestation så inget hänsyn behöver tas till brevetregler osv.
- Sällskap välkomnas, det borde ju gå rätt lätt att "mötas upp" längs resan om man har olika startpunkter / kanske bara vill hänga med en bit osv. T.ex. skulle man kunna ha en träffpunkt vid Roslagstull eller annan "knytpunkt" för att enkelt samlas "längs rutten".
- Fokus är på att genomföra det hela, och göra det så bekvämt så det finns inget "fortåkarfokus" i planen. Kan inte säga så mycket mer träffsäkert om snittfart då jag aldrig cyklat så långt, men tanken är att cykla på och göra stoppen hyfsat effektiva.

Tycker du det låter trevligt?
Skriv i tråden vilka datum som skulle passa respektive var din resa startar / lämplig mötesplats.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har cyklat en del längre turer men aldrig en 40 milare - nån gång ska ju vara den första så en 40 milare hamnade lite hux flux på listan av cykelmål för 2021.
Jag har heller aldrig cyklat runt Mälaren och då slog det mig att jag ju faktiskt kunde försöka slå två flugor i en smäll.
Det verkar finnas en 40 mila XL variant av Mälaren runt som kanske skulle lämpa sig?

För ett tag sen cyklade jag en gravelrunda på 250 km i rätt trista förhållande vilket gick alldeles utmärkt men likväl är 150 km till som ska avverkas för att få ihop 40 mil.

Funderingarna är många, ska jag satsa på att köra allt i ett svep eller vara "snäll" mot mig själv och försöka sova några timmar längs vägen?
Vad är lämplig uppdelning i så fall på sträckan?
Tidsmässigt tänker jag mig juni/början juli när det är varmare och ljust nästan hela natten i fall jag ska köra allt i ett svep.

Jag kommer nog cykla solo eftersom alla randogrejer verkar inställda pga. Covid. Skulle någon annan få för sig att 40 mil verkar skoj med start i Stockholm hojta!
I och med solokörningen är jag också lite fundersam kring att köra utan sovpaus - man brukar inte ha bästa omdömet efter ett tag och det ska ju vara hyfsat "säkert" också. Trots allt finns det fru och barn hemma som man ska hem till och frun är måttligt imponerad redan som det är.

Som sagt ett av alternativen är Mälaren runt XL, men det finns ju några andra 40 mila breveter också kring Stockholm. Finns det någon som är "snällare" eller värre?

Ska man starta gristidigt och köra in i natten eller starta mitt i natten och köra in i gryningen?

Har inga fartambitioner utan målet är att ta sig runt och göra det någorlunda bekvämt (hur bekvämt det nu kan vara).

Jag har stor respekt för distansen och vill känna mig så förberedd man kan bli för vad som onekligen kommer att bli en prövning.
Lite packning kommer kunna tas med i sadel och ramväska men det är rätt begränsat så klart och det är inte tanken att göra en bikepackingtur.

Tackar ödmjukast för era bästa tips och råd kring vad man ska tänka på (t.ex. ladda / powerbank för mobil och gps osv.)

Senast ändrad:

mkallstrom

Aktiv medlem
Kör allt i ett svep. Jag tycker att upplägget som man kör i Barkarby med kvällsstart (23) är bra, då tar man sig genom natten när man fortfarande är pigg och har gott om tid att ta sig hem dagen efter. Dela upp det på etapper på 5-6 mil, ta en i taget, cykla inte för snabbt i början, se till att något är öppet där du har tänkt stanna (eller bunkra efter behov).

Edit: Rättade till lite otydlighet ovan, jag tycker att Barkarbys 40-milare är bra (men det blir ett avsnitt mellan Uppsala och Gävle där allt är stängt på natten).

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Angående randolopp så är de mkt riktigt f.n. inställda. Om/när restriktionerna lyfts så kan du dock utgå från att det ganska snart därefter kommer att börja arrangeras lopp. Första möjligheten till lyfta/lättade restriktioner är som jag fattat det den 17:e maj. Om restriktionslättandet kommer att ske då eller inte står väl skrivet i stjärnorna men jag tycker det verkar rätt troligt att de åtminstone ska vara så lättade till mitten på juni att loppen då ska kunna komma igång. Med lite tur skulle det då kunna dyka upp någon 40-milare i Stockholmstrakten inom den tidsperiod du nämner.

Går förstås inte att ställa ut några löften kring detta men vore jag i dina kläder skulle jag i alla fall i dagsläget inte utesluta möjligheterna till ett 40-milsrando i juni/början av juli.

A.Nilsson

Aktiv medlem
Det är bara att köra. Gå upp skittidigt och cykla. Svårare är det faktiskt inte. Det blir kanske lite jobbigt och ett skav eller två kanske kommer att uppstå men om du bara låter bli att pausa allt för mycket så kommer du vara hemma utan att behöva vända på dygnet. Kul är det iallafall!

Personligen gillar jag Södertäljes 40-milare. Den är fin!

glitch

Aktiv medlem
@GoranS jo i och med att jag tänkt vänta in varmare väder fanns även en liten gnutta hopp om att det kanske skulle bli några randolopp längre fram ändå. Vi får se helt enkelt, men för att ändå konkretisera det på nåt sätt tänkte jag utgå från solokörning.

@A.Nilsson jo jag brukar försöka intala mig själv att det ju bara är att trampa, låter enkelt i teorin ;-)

GoranS

Aktiv medlem
Kan ju förvisso bli solokörning även om man kör ett randolopp så det är nog inte fel att ha den mentala uppladdningen. Är dock i mitt tycke stor skillnad på att köra längre sträckor solo kontra att ha sällskap. Både fysiskt och mentalt underlättar sällskap.

Batavus

Aktiv medlem
Soppatorsk är det jobbigaste, när man inte ätit och i synnerhet druckit regelbundet. När energin är slut är för sent att fylla på. Spara ingenting till "målgången"!
En litet fånig sak: Håll dig till höger, men tag den plats du behöver och litet till på vägen.

NLC

Aktiv medlem
Beror förstås på när man startar och vilken snittfart man håller men jag tycker distansen 400K är svår att motivera en sovstund på (om man ska hålla sig till maxtiden för brevetlopp).

Ska man på ett brevetlopp få in tillräckligt många timmars försprång mot maxtiden för att hinna en god natts sömn bör man ändå ha högst 10 mil kvar efteråt och har man redan 3/4 gjorda kan man väl lika gärna "klämma kvarten" också. Men om man startar sen förmiddag och/eller tar tid på sig så att klockan hinner bli kväll med halva distansen kvar så är det sannolikt listigare att sova en 3-4 timmar när solen ändå inte lyser för att få möjlighet att bli färdig när dagen gryr och värmen kommer åter.

Kvällsstart är oftast härligt, man är fortfarande hyggligt pigg (i benen) när natten är som mörkast men det kan vara lite jobbigt dagen efter om man t.ex har lovat gå pä Tivoli.

Fast detta är bara teorier och tyckande, har hittills inte sovit på brevetlopp under 100 mil.

Peth

Aktiv medlem
Som redan nämnts, glöm inte bort att stoppa i dig energi. Att gå tom med nån mil kvar, när man är trött och det är kallt är inget vidare.

Kommer, om restriktionerna lättar den 17 maj, att gå en 40-milare från Bollnäs den 10 juli. Kan vara Sveriges finaste enligt banläggaren. ;)

Hasse#7

Aktiv medlem
Det viktigaste tycker jag är sällskap och att veta vägen. Med sällskap går allt mycket lättare och är det bilfritt kan man lätt beta av fem-sex mil bara genom att sitta och småprata om allt möjligt. Blir det motvind kan man hjälpas åt. Att hitta är skönt för då har man friheten att välja att cykla ensam om man tycker att man hindrar de övrigas framfart. Jag har cyklat Mälaren Runt både "snabbt" och extremt långsamt. Båda har sin tjusning och är jobbiga på olika sätt. Så här i efterhand har jag mest behållning av de långsamma, de har varit mer av äventyr än motion.

izar

Aktiv medlem
Det är en viss skillnad på 40mil grus vs asfalt det blir helt olika lång tid och slitage på kroppen.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag är också lite sugen. Men är på väg tillbaka från avsliten hälsena. Juni är för tidigt för mig. Snarare augusti, då brukar det normalt ske.

el_gabri

Aktiv medlem
För att förtydliga så ser min långdistanskarriär ut som ca 75 mil på fyra dagar, 2017. 40 mil på tre dagar 2019. 30 mil två dagar 2020. Samt lite strö runt tio här o där under denna tid. Sedan i år nybliven medlem i Randonneurs Stockholm då jag inte kan förneka intresset längre. Sa jag att jag anmälde mig till Sverigetempot en svag stund 2019 :-) så den här 40-milaren blir väl bra uppvärmning tänker jag!

glitch

Aktiv medlem
Jag är också lite sugen. Men är på väg tillbaka från avsliten hälsena. Juni är för tidigt för mig. Snarare augusti, då brukar det normalt ske.

Nackdelen med augusti är att det blir mörkt snabbt. Tänker att man vill maxa ljuset.

Hasse#7

Aktiv medlem
Nackdelen med augusti är att det blir mörkt snabbt. Tänker att man vill maxa ljuset.
Förstår hur du tänker men det har inte varit ett stort problem. Inte mörkt länge och få bilar de timmarna. Men anpassa dig inte efter någon annan än dig själv. Dessutom är Mälaren som vi brukar cykla den 340km. Alltså fattas det 60km pannbenskilometer till.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Dessutom är Mälaren som vi brukar cykla den 340km. Alltså fattas det 60km pannbenskilometer till.
Mälaren Runt XL kallas Randonneur Stockholms 40milare från Täby,
banan skiljer en del för att distansen skall bli just 400 km. Även start o mål skiljer
Läs mer här: Mälaren Runt XL

GoranS

Aktiv medlem
Har förvisso inte kört Södertäljes 40-milare men min gissning är att det är en roligare och (misstänker jag) tuffare 40-milare än Täbys. Finns absolut fina delar på Täbys bana också en del delar som jag personligen inte är så förtjust i. T.ex. är ju inledningen ner tills man passerat åtminstone Hallunda, men egentligen kanske Södertälje, inte så kul.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Täbys 40 mila cyklade jag 2019, då jag inte orkade haka på de snabbqre cyklisterna vart det solo 34-ish mil från Järna. totalt tog det 22 timar har jag för mig. Start 05 så målgång typ 1-2 på natten.

mzi

Aktiv medlem
Om planen är att komma in under tidsgränsen för en 40-milare så skulle jag börja på kvällen. Jag har ingen aning om det är det bästa, men då är du i alla fall hemma nästa kväll och sover på natten vilket gör att du i alla fall kan visa dig dagen efter även om det inte blir några stordåd.

Nu har jag ingen aning om hur det är hemma hos dig, men hos oss hade det nog varit mer uppskattat med t ex en tur till Bollnäs och att tillbringa dagen på ett lantbruk lite sightseeing istället för att vara hemma. Men det hade ju säkert funkat att åka bort till Julita eller något också.

nieves

Aktiv medlem
Mälaren runt XL lämpar sig bra för nattstart. För att förenkla proceduren så kan man köra från valfri plats i Sthlm då det ändå blir 400km fast utan officiell validering. Beroende på hur raskt man cyklar så är allt under 16h (25 kph)att betrakta som snabbt.
Här finns mycket tid att tjäna på snabba depåstopp annars kommer man hem sent.
Beronde på fartambition så är jag på, pm:a gärna eller bumpa tråden när det är dags.

glitch

Aktiv medlem
Vad kul att fler verkar sugna!
Målsättningen är som sagt att ta sig runt och jag hade väl i utgångsfunderingarna tänkt att 25 km/h i snitt borde vara fullt rimligt solo. Jag har inget behov av att köra officiell sträckning eller tidsgränser utan det är bara för mitt egna höga nöjes (nåja) skull. Min utgångsplats är Lidingö, men kan så klart ta mig med bil / eller bli avdroppad någonstans av familjen. Med det sagt vore det ju inte så dumt att avsluta "hemma" och om inte annat inte behöva sätta sig bakom ratten på en bil efter förhoppningsvis avklarad strapats.
Ingen nackdel heller om det längs sträckningen / delar av finns något sätt att ta sig hem igen om skiten hamnar i fläkten. Med två kids slipper jag helst sätta frun på standby som utryckningsfordon om det går att undvika.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Målsättningen är som sagt att ta sig runt och jag hade väl i utgångsfunderingarna tänkt att 25 km/h i snitt borde vara fullt rimligt solo. Jag har inget behov av att köra officiell sträckning eller tidsgränser utan det är bara för mitt egna höga nöjes (nåja) skull. Min utgångsplats är Lidingö, men kan så klart ta mig med bil / eller bli avdroppad någonstans av familjen. Med det sagt vore det ju inte så dumt att avsluta "hemma" och om inte annat inte behöva sätta sig bakom ratten på en bil efter förhoppningsvis avklarad strapats.
Ingen nackdel heller om det längs sträckningen / delar av finns något sätt att ta sig hem igen om skiten hamnar i fläkten. Med två kids slipper jag helst sätta frun på standby som utryckningsfordon om det går att undvika.
finns pendeltåg... bara å börja hemma, är ju rätt ok cykelvägar ändå och det är ju bara en kort sträcka

glitch

Aktiv medlem
Finns Mälaren Runt XL sträckningen någonstans som .gpx?
på Randositen står det bara att sträckningen inte är färdig än, men jag har för mig jag har sett rutten på ridewithgps tidigare?

NotReallyGunde

Aktiv medlem
ända diffen tror jag är i Uppsala där jag fick köra till nordligare bensimack för toa mat och stämpling

Bilagor

• T_by_400_km.gpx
    6.9 MB · Besök: 98

Hasse#7

Aktiv medlem
Nieves är en jättebra långcyklist att cykla med. Han hittar överallt och hetsar inte upp sig. Man får göra som han säger eller cykla själv. Men 25km/h i snitt är det inte. Jag tänkte också att 25 km/h i snitt var görbart. Men betänk då att man klarar en 60 milare på under 24 timmar ensam. Något man bara hör NLC, Mhenry och liknande cyklister göra. Nu skulle jag snarare säga att man som ovan får gå ut ödmjukt, vara ekonomisk med krafterna. Känner man sig stark efter trettio mil kan man ju öka. Oftast känner man sig inte stark då. :)

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag pratar totalsnitt med pauser. Annars blir det svårt att lista ut om det hinner bli mörkt.

Mange.

Aktiv medlem
Jag skulle kunna tänka mig att hänga gäng. har inte lyckats få några längre pass i benen ännu denna vår men , det löser sig nog snart. När är detta tänkt att starta?

Barkarbys nattstart är fin också, en bra bana som är lättåkt.

Grimpeur

Aktiv medlem
Jag brukar hamna på 20h på en 40 milare. Sluttider på på mig och andra finns på randonneurs.se. Har man cyklat med någon tidigare kan man få en vink där hur det kan tänkas gå.

SvenC

Aktiv medlem
Det har inte blivit någon långrunda hittills i år så man är ju lite sugen. Om det inte blir kvällsstart så är jag på.

nieves

Aktiv medlem
Jag pratar totalsnitt med pauser. Annars blir det svårt att lista ut om det hinner bli mörkt.
Sub 16 handlar mycket om målsättning och form. Banan är superlätt med få höjdmeter och får man en resa utan alltför mycket motvind så är det plättlätt ffa för en grupp. Senast jag körde var vi under 16h med råge men jag har också fikat mig runt på 22😀.

fhloston

Aktiv medlem
Jag har också en ambition att köra en 40-milare i år. Men först ska jag ta mig genom 20 och 30 tänkte jag.

Så än så länge tittar jag bara i tråden.

GoranS

Aktiv medlem
Jag har också en ambition att köra en 40-milare i år. Men först ska jag ta mig genom 20 och 30 tänkte jag.

Men om du börjar med 40-milaren och grejar den kommer du ju att slippa gå och noja kring 20- och 30-milaren. 🤔😏

NotReallyGunde

Aktiv medlem

Men om du börjar med 40-milaren och grejar den kommer du ju att slippa gå och noja kring 20- och 30-milaren. 🤔😏

Ja det finns ingen anledning att ta dem i rätt ordning, vad nu rätt är??

jag började mitt randoliv med 20, 40, 30, 60

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag körde varianten 20, 40, 60 och 30 mil. Jobbigast var 30 mil för där gick jag på rött innan Grisslehamn och kunde aldrig återhämta mig efter det. Som tur var fanns det en vänlig långcyklare som bestämde sig för att inte alls ha bråttom hem. Mycket tacksam för det.

GoranS

Aktiv medlem
Nu förstår jag inte? Kan man köra Saltluft och inte gå på rött innan Grisslehamn?

Tycker snarast grejen brukar vara att fundera på att släppa redan på vägen upp mot Vallentuna för att det går alldeles för fort, besluta sig för att hänga i fram till småvägarna efter Karby, börja ifrågasätta om man är riktigt klok som ligger och käkar styrlinda vid Riala, vara kokt när man kommer ut på stora vägen efter Bergshamra, bita ihop fram till stämplingen i Furusund, släppa planen att invänta nästa grupp vid stämplingen och hänga med gruppen ut från kontrollen, förbanna sin dumhet men ändå slita sig med till Norrtälje, återhämta sig en aning genom Norrtälje (i bästa fall), komma in i flytet lite bättre efter Norrtälje, drabbas av hybris och ta någon alldeles för optimistisk förning, vara kokt och stekt och börja fundera på dikeskantssittning när man kommer ut på den lite större vägen upp mot Grisslehamn, i backarna före Grisslehamn ligga och hänga och slänga längst bak i gruppen, rulla in till stämplingen i svansen på gruppen, ha beslutat sig för att nu ska det banne mig bli lugnare körning och de där fartdårarna i gruppen får fortsätta på egen hand, omedelbart bryta detta och ändå hänga med gruppen ut efter Grisslehamn och sedan någonstans mellan Grisslehamn och Knutby få vika ner sig och solocykla resten av banan när man är kokt, rökt och stekt.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Nu förstår jag inte? Kan man köra Saltluft och inte gå på rött innan Grisslehamn?

Tycker snarast grejen brukar vara att fundera på att släppa redan på vägen upp mot Vallentuna för att det går alldeles för fort, besluta sig för att hänga i fram till småvägarna efter Karby, börja ifrågasätta om man är riktigt klok som ligger och käkar styrlinda vid Riala, vara kokt när man kommer ut på stora vägen efter Bergshamra, bita ihop fram till stämplingen i Furusund, släppa planen att invänta nästa grupp vid stämplingen och hänga med gruppen ut från kontrollen, förbanna sin dumhet men ändå slita sig med till Norrtälje, återhämta sig en aning genom Norrtälje (i bästa fall), komma in i flytet lite bättre efter Norrtälje, drabbas av hybris och ta någon alldeles för optimistisk förning, vara kokt och stekt börja fundera på dikeskantssittning när man kommer ut på den lite större vägen upp mot Grisslehamn, i backarna före Grisslehamn ligga och hänga och slänga längst bak i gruppen, rulla in till stämplingen i svansen på gruppen, ha beslutat sig för att nu ska det banne mig bli lugnare körning och de där fartdårarna i gruppen får fortsätta på egen hand, omedelbart bryta detta och ändå hänga med gruppen ut efter Grisslehamn och sedan någonstans mellan Grisslehamn och Knutby få vika ner sig och solocykla resten av banan när man är kokt, rökt och stekt.
You had me at ”käka styrlinda”. Vilken säljpitch, nu blir man bara än mer sugen på att cykla långt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Förutom kontinuerlig cykelträning tror jag att det är viss skillnad på de som har cykel som huvudintresse och de som har det som periodisk bisyssla. Jag är absolut inte lika konsekvent jämn som många andra här.

glitch

Aktiv medlem
Tittar ut på regnet som trummar på rutan...jepp jag håller mig ett tag till :)
Tanken var som sagt runt mitten / slutet juni för att maxa ljus och hopp om någorlunda värme.

Har hunnit med några längre rundor i år, dryga 17 mil asfalt + gravel, 25 mil mestadels gravel och ett par 10-12 milare på varierat underlag. Räknar med att hinna med några längre turer till innan men det blir nog spannet 15-20 mil "bara".

När jag skrev 25 km/h tänkte jag typ 25-27 km/h i rullsnitt. Sen blir det vad det blir med stoppen men tanken är så klart att beta på så man kommer runt nån gång haha.
Håller tråden i liv med info om hur det går med planeringen.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Fixar du 25 mil gravel fixar du 40 imho, det är bara mer av samma sak och man har passerat gränsen för det som brukar sätta stopp.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Tittar ut på regnet som trummar på rutan...jepp jag håller mig ett tag till :)
Tanken var som sagt runt mitten / slutet juni för att maxa ljus och hopp om någorlunda värme.

Har hunnit med några längre rundor i år, dryga 17 mil asfalt + gravel, 25 mil mestadels gravel och ett par 10-12 milare på varierat underlag. Räknar med att hinna med några längre turer till innan men det blir nog spannet 15-20 mil "bara".

När jag skrev 25 km/h tänkte jag typ 25-27 km/h i rullsnitt. Sen blir det vad det blir med stoppen men tanken är så klart att beta på så man kommer runt nån gång haha.
Håller tråden i liv med info om hur det går med planeringen.
Fixar du 25 mil gravel fixar du 40 imho, det är bara mer av samma sak och man har passerat gränsen för det som brukar sätta stopp.
Nä nä nä nä kom inte här å kom.
Gravelmuskler funkar INTE på asfalt.
det är ju en helt annan sport, ser liknande ut men nä nä INTE samma

NLC

Aktiv medlem
IMHO - det kanske inte är så roligt, men jag upplever det som rätt bra att ha varit nere i källaren och vänt på någon kortare distans så man kan kalibrera känslan för vilken ansträngningsnivå som är rimlig för +12h. Det är inte lika jobbigt att hanka sig fram på reserven med 5 mil kvar på en 20- eller 30-milare som att vara kokt & grillat som en golonka med 15 mil kvar på en 40- eller 60-milare.

GoranS

Aktiv medlem
Har testat det tillståndet med 13 mil kvar på en 30-milare (+3 mils transportcykling hem efter loppet), huvuddelen i motvind. Är ju inte roligt, men det går (och gör det långsamt).

mkallstrom

Aktiv medlem
Har testat det tillståndet med 13 mil kvar på en 30-milare (+3 mils transportcykling hem efter loppet), huvuddelen i motvind. Är ju inte roligt, men det går (och gör det långsamt).
Knepet är att snabbt känna av att man har kört för hårt och ha en en utprovad metod att vända upp igen. För mig har det funkat att stanna, trycka i mig snabb energi och sen komma igång och cykla igen med mer rimlig fart. Som av en händelse senast testat på en 40-milare med 13 mil kvar (solo i motvind) 🙂

Med det sagt så håller jag med om att vägen hem inte blir särskilt rolig.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer