Långcykling - Att ge sig på 400 km för första gången...DONE! Reflektioner, lärdomar och vidare äventyr......

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Långcykling - Att ge sig på 400 km för första gången...DONE! Reflektioner, lärdomar och vidare äventyr......
Tillbaka på ruta ett. Har inte blivit kvitt skavet skulle det visa sig....Av någon anledning roterar / gnuggar jag på högra sittbenet och över tid skapar det otrevliga saker man inte vill sitta på. Tycker rundtrampet är jämnare med lägre sadel men likväl märker jag att högra sittbenet inte ligger helt still på sadeln.
I ren desperation köpte jag mig en SMP sadel som testades ut under 2x3 h timmar lugn cykling i helgen efter att ha varit förkylningsdäckad i veckan men icke. Visserligen börjar jag verkligen gillar SMP sadeln men det hjälper ju föga med skinflått / blåsor på sätet.....Ska försöka få till någta videos kanske någon gammal räv kan se om det går att hitta någon uppenbar ansats för att få högra sidan mer still.
PainFreePower har en fin sadeltrycksmätare. väl värt det för min del

glitch

Aktiv medlem
PainFreePower har en fin sadeltrycksmätare. väl värt det för min del
Fast problemet är ju inte så mycket trycket utan att pelvis inte är stabil och då högra sittbenet rör sig / roterar.
Har faktiskt gjort en bikefit där tidigare men för egen del blev det ingen halleluljaupplevelse även om han är väldigt trevlig och kunnig.

Ska tilläggas att det var när han startade upp så då fanns inga fancy gizmos som finns idag och heller inte olika alternativ på t.ex. styrstammar, pedal shims osv. Av vad jag läst mig till har det utvecklats bra vilket är kul!

d_anders

Aktiv medlem
Du har redan kollat att sadeln är rak och att reglagen sitter symmetriskt gissar jag? Sitter klossarna också likadant på båda skorna?

andben

Aktiv medlem
Fast problemet är ju inte så mycket trycket utan att pelvis inte är stabil och då högra sittbenet rör sig / roterar.
Har faktiskt gjort en bikefit där tidigare men för egen del blev det ingen halleluljaupplevelse även om han är väldigt trevlig och kunnig.

Ska tilläggas att det var när han startade upp så då fanns inga fancy gizmos som finns idag och heller inte olika alternativ på t.ex. styrstammar, pedal shims osv. Av vad jag läst mig till har det utvecklats bra vilket är kul!
Har du en trainer? Jag tycker det är mycket lättare att analysera hur man trampar, hur sitthöjden påverkar osv. på trainern när man inte har alla andra faktorer som distraherar vid utomhuscykling.

glitch

Aktiv medlem
Sänkte sadeln en hel del till igår för att försöka "eliminera" för hög sadel och filmade lite.

Vad som förvånade mig var att trots att jag sänkte totalt runt 3 cm, tycker jag inte det såg "konstigt ut" med benvinkel i nedersta läget.

Bakifrån - (vet inte hur man roterar en video enkelt :) ) - Här ser man en tendens att när jag är överst på tramptaget på högra sidan så dras höften uppåt litegrann. Och tänker man sig att det sker tusentals gånger på en längre tur att man lyfter lite och sen trycker ner sittbenet igen är det rätt rimligt att det blir lokal sårbildning där.

Jag har som sagt gjort två bikefit tidigare och ingen av dem har påpekat någon markant benlängdsskillnad. Däremot är min högra sida generellt "strulsidan". Har två diskar som bråkat genom åren och det är högra sidan som är känsligast för domningar och annat bös i fötterna. Högra foten är också något bredare och naturligt mer utåt vinklad vilket gör att jag lägger mer tryck på utsidan av foten jämfört med vänstern. Där vänstern pekar rakt eller något toe in vid ett tramptag så är höger "kalla anka".
Märks också tydligt vid bål/coreövningar som diagonala ben/armlyft där högra sidan är svagare.

Jag "tror" att boven i dramat är just höft/pelvisrörelsen man ser - sen är frågan varför jag "lättar" / vrider i översta läget? Det som förvånade mig lite också var att jag snarare trodde att vridningen skulle ske med benet i nedersta läget vilket ju hade varit det naturliga om sadel var för hög att man liksom översträcker och vrider ned bäckenet, men här är det ju tvärtom.

Nån som har några kluriga tips på vad jag ska testa? Kan inte minnas att jag haft dessa problem förr om åren utan det är något som kommit sista året / åren. Försöker tänka tillbaka på vad som kan skilja sig i set-upen men blir inte riktigt klok på det hela. Har helt klart mindre problem på mtbn men det är svårt att jämföra då man ju inte alls är lika statisk och jag heller inte brukar cykla lika långa turer i tid.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag får också bara skav på höger sida, det försvann när jag hittade Pro Stealth.
Men fick lite känningar igår efter 5 timmar stig och jag tänkte tillbaka hit då och började fundera lite. Och jag tror faktiskt inte att jag sitter helt rakt / centrum på sadeln, utan sitter lite lite offset åt höger. Men framförallt så sitter jag alltid för långt fram på sadlar.

glitch

Aktiv medlem
Jag får också bara skav på höger sida, det försvann när jag hittade Pro Stealth.
Men fick lite känningar igår efter 5 timmar stig och jag tänkte tillbaka hit då och började fundera lite. Och jag tror faktiskt inte att jag sitter helt rakt / centrum på sadeln, utan sitter lite lite offset åt höger. Men framförallt så sitter jag alltid för långt fram på sadlar.

Det är ju en av "fördelarna" med SMP sadeln jag testar nu bland annat. Den låser ju in cyklisten i en viss position och ger väldigt tydlig återkoppling när man sitter mindre bra på den. Har inte hunnit cykla så mycket på den än men *tror* jag gillar konceptet.

Kashedian

Aktiv medlem
Tråden inspirerade mig till att vilja köra Stockholm-Göteborg någon gång i slutet av Oktober. Tanken är att ta det non-stop (15-16 timmar), så blir mycket energybars och inga pizzastopp för min del.

Brukar köra Stockholm-Uppsala och tillbaka varje helg så grundkonditionen är helt okej. Kommer köra själv oavsett men om någon är taggad på att hänga på så är ni välkomna!

Tanken är att starta runt kl 6 i Stockholm någon helg de kommande veckorna!

kitzblitz

Aktiv medlem
Tråden inspirerade mig till att vilja köra Stockholm-Göteborg någon gång i slutet av Oktober. Tanken är att ta det non-stop (15-16 timmar), så blir mycket energybars och inga pizzastopp för min del.

Brukar köra Stockholm-Uppsala och tillbaka varje helg så grundkonditionen är helt okej. Kommer köra själv oavsett men om någon är taggad på att hänga på så är ni välkomna!

31+ snitt själv i 15 - 16 timmar? Då är grundkonditionen verkligen bra.

d_anders

Aktiv medlem
Ut och in i städerna lär nog gå långsammare + lite (fel)navigering, så du får nog hålla i alla fall 33km/h när allt flyter på.

andben

Aktiv medlem
Sänkte sadeln en hel del till igår för att försöka "eliminera" för hög sadel och filmade lite.

Vad som förvånade mig var att trots att jag sänkte totalt runt 3 cm, tycker jag inte det såg "konstigt ut" med benvinkel i nedersta läget.

Bakifrån - (vet inte hur man roterar en video enkelt :) ) - Här ser man en tendens att när jag är överst på tramptaget på högra sidan så dras höften uppåt litegrann. Och tänker man sig att det sker tusentals gånger på en längre tur att man lyfter lite och sen trycker ner sittbenet igen är det rätt rimligt att det blir lokal sårbildning där.

Jag har som sagt gjort två bikefit tidigare och ingen av dem har påpekat någon markant benlängdsskillnad. Däremot är min högra sida generellt "strulsidan". Har två diskar som bråkat genom åren och det är högra sidan som är känsligast för domningar och annat bös i fötterna. Högra foten är också något bredare och naturligt mer utåt vinklad vilket gör att jag lägger mer tryck på utsidan av foten jämfört med vänstern. Där vänstern pekar rakt eller något toe in vid ett tramptag så är höger "kalla anka".
Märks också tydligt vid bål/coreövningar som diagonala ben/armlyft där högra sidan är svagare.

Jag "tror" att boven i dramat är just höft/pelvisrörelsen man ser - sen är frågan varför jag "lättar" / vrider i översta läget? Det som förvånade mig lite också var att jag snarare trodde att vridningen skulle ske med benet i nedersta läget vilket ju hade varit det naturliga om sadel var för hög att man liksom översträcker och vrider ned bäckenet, men här är det ju tvärtom.

Nån som har några kluriga tips på vad jag ska testa? Kan inte minnas att jag haft dessa problem förr om åren utan det är något som kommit sista året / åren. Försöker tänka tillbaka på vad som kan skilja sig i set-upen men blir inte riktigt klok på det hela. Har helt klart mindre problem på mtbn men det är svårt att jämföra då man ju inte alls är lika statisk och jag heller inte brukar cykla lika långa turer i tid.
Har tyvärr ingen video att ladda upp men jag sitter betydligt mera stilla med höften.

Kashedian

Aktiv medlem
Jag räknar med att det går åt helvete, men då är det bara att checka in på nåt hotell mitt i resan. Kommer uppdatera kontinuerligt i tråden här när jag åker så ser vi hur det går!

PS kan man ta med cykeln på tåg från GtB till Stockholm?

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
Jag räknar med att det går åt helvete, men då är det bara att checka in på nåt hotell mitt i resan. Kommer uppdatera kontinuerligt i tråden här när jag åker så det vi hur det går!

Flix tåg eller vad fan de heter har bokningsbara cykelplatser. Funkar bra och själva tågen är okej för att vara lågpris-sunk.

Manurhin2

Aktiv medlem
Nu är inte jag nån fittare men 3cm högre så når du väl inte pedalerna?
Jag tror att jag sitter lägre superfittad.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Jag räknar med att det går åt helvete, men då är det bara att checka in på nåt hotell mitt i resan. Kommer uppdatera kontinuerligt i tråden här när jag åker så det vi hur det går!

Har du en rutt som man kan kika på?

bigmollo

Aktiv medlem

Jag gjorde en likande resa för några år sen. Tog tåget ner till Göteborg och cyklade hem. Har för mig att det tog 20 timmar i sansat tempo.
http://www.bigmollo.cc/2021/04/goteborg-stockholm-solo.html
Det är lite bökigt med cykel på tåg. Det funkar i de flesta länder i världen men inte i Sverige av någon anledning. Du får packa cykeln i sopsäck eller kartong, sen ska du ha tur att du hittar någonstans att ställa den.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Jag gjorde en likande resa för några år sen. Tog tåget ner till Göteborg och cyklade hem. Har för mig att det tog 20 timmar i sansat tempo.
http://www.bigmollo.cc/2021/04/goteborg-stockholm-solo.html
Det är lite bökigt med cykel på tåg. Det funkar i de flesta länder i världen men inte i Sverige av någon anledning. Du får packa cykeln i sopsäck eller kartong, sen ska du ha tur att du hittar någonstans att ställa den.
Flixtåg har plats för cykel utan emballage. världen har roterat några varv sedan din tripp

Barrett

Aktiv medlem

Jag gjorde en liknade resa i somras när jag cyklade Sthlm - Halmstad.
Jag kan verkligen varmt rekomendera att skita i de första milen och ta pendeln ur stan. Jag startade i Gnesta och det ångrar jag inte en sekund.

Jag va först inne på tidig morgonstart. Men efter lite övervägade så startade jag kvällen innan ist. Tog sista pendeltåget. Nu körde jag förvisso på en ljusare tid på året, men är ju en fördel att ta mörkret när man är pigg snarare än på slutet.

Om du inte vet att magen fixar enkom enegibars i ett knappt dygn så varva med mackor, frukt etc.

n3wton

Aktiv medlem

Du ser ju absolut inte ut att sitta lågt.

Gällande rotationen: det ser ju bakifrån ut som att du rör dig ganska mycket. För min del upplever jag ibland att om jag av någon anledning är lite stel på framsidan, typ höftböjar-regionen, så låser sig liksom tramprörelsen på landsvägscykeln och då lyfter jag upp den sidan av kroppen när jag är högst upp i tramptaget. Brukar nog vanligtvis inträffa då jag är dåligt uppvärmd, och upplevs som att höftböjaren liksom inte dras ihop ordentligt och känns en aning stum/som att muskeln inte "får plats" i sitt mest böjda läge.

Jag vet inte alls hur det faktiskt ser ut för mig när det känns på det viset, men tänker att det åtminstone kan väcka någon tanke kring stelhet i höften eller liknande som därmed orsakar dina bekymmer.

NLC

Aktiv medlem
Kul med film! Från sidan tror jag det behövs lite fler fps än Youtube erbjuder för att man ska hinna se något vettigt. Bakifrån tycker jag mig ana att vänster fot pekar in med tån och ut med hälen och motsatt på höger (kan också vara en synvilla pga kameraposition). Är det ett problem ?

glitch

Aktiv medlem
Du ser rätt. Vänster går naturligt "toe in" eller neutralt men tenderar att vilja flyta inåt. Begränsar jag detta får jag knäproblem.

På högern är det kalle anka med hälen in och resten av paddeln pekande utåt. Dessutom lägger jag trycket på utsidan foten där medan jag på vänstern är mer neutral. Samma där, tvingar jag foten till en mer neutral position hamnar knät inte i linje och knäsmärtor kommer som ett brev på posten

d_anders

Aktiv medlem
I så fall så låter det som att höften är lite vriden i sitt normalläge? Har du testat att vrida nosen på sadeln något åt höger?

glitch

Aktiv medlem
I så fall så låter det som att höften är lite vriden i sitt normalläge? Har du testat att vrida nosen på sadeln något åt höger?
Har funderat på det men inte riktigt vågat än :)
Spontant skulle jag säga att högra höftsidan är / smyger lite framför den andra. Detta märker jag vid t.ex. marklyft där stången går emot på smalbenet innan högra sidan vis nedsänkning samt även att stången i fullt utsträckt stående läga tenderar hamna lite längra bak mot högra sidan om jag inte hela tiden aktivt kompenserar. Så det borde antyda att högra sidan är framskjuten. Men då borde jag väl snarare vrida nosen något åt vänster tänker jag så jag får fram mer av den breda delen av sadeln för att minska att sittbenet liksom kasar av nedåt mot där sadeln smalnar av?

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Har funderat på det men inte riktigt vågat än :)
Spontant skulle jag säga att högra höftsidan är / smyger lite framför den andra. Detta märker jag vid t.ex. marklyft där stången går emot på smalbenet innan högra sidan vis nedsänkning samt även att stången i fullt utsträckt stående läga tenderar hamna lite längra bak mot högra sidan om jag inte hela tiden aktivt kompenserar. Så det borde antyda att högra sidan är framskjuten. Men då borde jag väl snarare vrida nosen något åt vänster tänker jag så jag får fram mer av den breda delen av sadeln för att minska att sittbenet liksom kasar av nedåt mot där sadeln smalnar av?
Hmm säger som jag sa i PM, ju mer du beskriver.

d_anders

Aktiv medlem
Ja det stämmer och kan ju vara värt ett försök. Fast jag förstår oron - tänk om det löser problemet men ger andra värre problem med kroppen på sikt.

glitch

Aktiv medlem
Jag har fortsatt labba med sittposition och sadlar. Tyvärr utan att komma vidare egentligen. Varning för en utläggning om intimproblem :)

När jag analyserar såret jag får under sittbenet, så blir det som en blod och varfylld svullnad på cirka 1x1 cm. Den sticker ut kanske 1-2 mm som en bulle. Initialt är det mest mörkrött men sen efter någon dag brukar den "mogna" och sen går det att klämma så den "poppar" och först rinner det gucka sen mest blod. Efteråt går svullnaden ned och såret läker på några dagar.

Jag fick till slut en remiss till en hudläkare men eftersom man får vänta månader så var så klart symtomen typ borta när det var dags för besöket så läkaren hade inget att säga annat än att hon trodde det var relaterat till friktion.

Då ju den yttre huden inte är "öppen" utan svullnad är under huden tänker jag att det snarare är tryckrelaterat. Helt enkelt att det blir så högt tryck att blodflödet stagnerar i cellerna och det blir som en tryckblåsa.

Har testat en SMP Dynamic sista turerna men det har inte blivit bättre, snarare sämre. SMP-sadeln är ju bra ergonomiskt men jag upplever att trycker blir väldigt koncentrerat på sittbenen - efter två 3h distanspass förra helgen var "bullen" rejält svullen och blodfylld. Värre än efter många längre turer med andra sadlar. SMP sadeln "låser" ju bäckenet i sin position också vilket ytterligare borde öka tryckets koncentration.

Har väl mer eller mindre bestämt mig för att det blir en ny bikefit här framöver men funderar så klart var. Efter sista tidens grubblerier om "tryck" lutar det nästan åt PFP som erbjuder pressure mapping - har någon testat detta? Förutsatt att man får ta med 2-3 sadlar och läsa av tryckfördelningen känns det som en no brainer för att få svart på vitt kring tryckfördelning och hur man eventuellt kan fördela trycket längre genom en förändring av inställningar.

Fortsättning följer....

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Jag har fortsatt labba med sittposition och sadlar. Tyvärr utan att komma vidare egentligen. Varning för en utläggning om intimproblem :)

När jag analyserar såret jag får under sittbenet, så blir det som en blod och varfylld svullnad på cirka 1x1 cm. Den sticker ut kanske 1-2 mm som en bulle. Initialt är det mest mörkrött men sen efter någon dag brukar den "mogna" och sen går det att klämma så den "poppar" och först rinner det gucka sen mest blod. Efteråt går svullnaden ned och såret läker på några dagar.

Jag fick till slut en remiss till en hudläkare men eftersom man får vänta månader så var så klart symtomen typ borta när det var dags för besöket så läkaren hade inget att säga annat än att hon trodde det var relaterat till friktion.

Då ju den yttre huden inte är "öppen" utan svullnad är under huden tänker jag att det snarare är tryckrelaterat. Helt enkelt att det blir så högt tryck att blodflödet stagnerar i cellerna och det blir som en tryckblåsa.

Har testat en SMP Dynamic sista turerna men det har inte blivit bättre, snarare sämre. SMP-sadeln är ju bra ergonomiskt men jag upplever att trycker blir väldigt koncentrerat på sittbenen - efter två 3h distanspass förra helgen var "bullen" rejält svullen och blodfylld. Värre än efter många längre turer med andra sadlar. SMP sadeln "låser" ju bäckenet i sin position också vilket ytterligare borde öka tryckets koncentration.

Har väl mer eller mindre bestämt mig för att det blir en ny bikefit här framöver men funderar så klart var. Efter sista tidens grubblerier om "tryck" lutar det nästan åt PFP som erbjuder pressure mapping - har någon testat detta? Förutsatt att man får ta med 2-3 sadlar och läsa av tryckfördelningen känns det som en no brainer för att få svart på vitt kring tryckfördelning och hur man eventuellt kan fördela trycket längre genom en förändring av inställningar.

Fortsättning följer....
Jo jag har gjort pressure mapping hos PFP. riktigt bra, och nu har han fler sadlar också

Masjevel

Aktiv medlem

Fortsättning följer....
Jag känner igen problemet. Brukade få en eller ett par liknande bölder på vänster sida. Svårt att beskriva exakt var men typ till vänster om området mellan pung och anus, "no mans land". Jag tyckte mig se mönstret att det hände när jag cyklat några timmar och var varm och svettig.
Nu var det ett tag sen jag hade någon böld. Det är visserligen inte lika varmt ute längre och jag har inte kört något långpass över 90 min på trainern men svettig och varm har jag ju blivit. Den enda skillnaden mot tidigare som jag kan komma på är att jag slutat raka pungen. Kan vara ett samband, kan också vara en slump.

glitch

Aktiv medlem
Jo jag har gjort pressure mapping hos PFP. riktigt bra, och nu har han fler sadlar också
Tack för feedback! Låter bra.
Gjorde du något mer? Funderar på vanlig bikefit VS den där nya "massor med sensorer och blippar 3d-mätningen". Känns som att pressure mapping sadel + vanlig bikefit borde räcka?

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Tack för feedback! Låter bra.
Gjorde du något mer? Funderar på vanlig bikefit VS den där nya "massor med sensorer och blippar 3d-mätningen". Känns som att pressure mapping sadel + vanlig bikefit borde räcka?
ska sälja andra njuren och köra sko-fit. Köpte kinapinnar till styret (a-e-robars) inkl montage och injustering. I övrigt så var det bra som jag hade det kom vi fram till.

Kashedian

Aktiv medlem
Stockholm-Göteborg blir premlinärt på lördag, 30 oktober. Tänkte ta pendeln till Södertälje C och sedan följa vägen som Google Maps rekommenderar, med små justeringar vilket blir cirka 450 km.

Upp till 200km-rundor har jag lyckats hålla snitt på 29 km/h i motvind och i bästa fall 36 km/h i medvind. Frågan är hur mycket sämre man blir efter de första 200 km.. risken är ju att jag går ner till 25kmh någonstans mellan Örebro och Mariestad..

Någon som är sugen på att hjälpa att dra i vad som ser ut att bli bitvis motvind? :P

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Jag har dålig erfarenhet av Google Maps när det kommer till långturer. Funkar däremot fint att reka med streetview och göra anpassningar därifrån. Räkna dock med att det kan bli lite omvägar osv på vägen givet navigationsbekymmer om man kör okända vägar, vilket kan vara bra att ta med i beräkningarna kring totaltid.

Min (egentligen ganska ringa) erfarenhet av långcykling är att allt utöver vad man är van vid blir lite av en utmaning. När man började cykla och någon sa att de cyklat tio mil lät det ju helt orimligt, för att några år senare vara en vanlig söndagstur.

Om man är van vid att ta 20-milare blir de nästkommande 20 hårda om man kört "som vanligt" de första 20. Jag brukar få känslan av att vandra ut på okänt territorium när man rullar förbi sin tidigare maxdistans, och utslaget blir ofta spännande (på gott och ont!).

glitch

Aktiv medlem
Mitt bästa tips - förutsatt att du har långa bitar där vägvalet är tydligt - är att låta gpsen släcka skärmen i batterisparläge och skippa att titta på hastighetsmätaren och köra på RPE. Kör så lugnt att du enkelt skulle kunna hålla ett samtal och ät och drick från start. Detta förutsatt att det handlar om äventyret mer än en dundertid. Resten ger sig. För min del har RPE stämt väldigt bra mot mina "Endurance" wattzoner när man tittat efteråt på statistiken.

ejma

Aktiv medlem
Jag känner igen problemet. Brukade få en eller ett par liknande bölder på vänster sida.
Jag också. En på höger. Tror det är en svettkörtel som blir lite inflammerad och sedan svullnar pga trycket mot sadeln. Oftast mest blodig vätska, men ibland även lite var. Händer 1-2 ggr per år.
Min teori är svettkörteln kan bli irriterad om jag inte tar av mig cykelbyxorna bums när jag kommer hem. Inget varva ner i solstolen med en mineralvatten och banan.

Kashedian

Aktiv medlem
Testcyklade 80km idag utan att gå ner för sadeln idag som övning. Visst, hastigheten sjunker snabbt utan mellanmål, men framförallt fick jag ont i nacke och armar av att ligga i bocken långt innan underkroppen började protestera.

Hur löser tempocyklister ett sånt problem exempelvis?

Senast ändrad:

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Testcyklade 80km idag utan att gå ner för sadeln idag som övning. Visst, hastigheten sjunker snabbt utan mellanmål, men framförallt fick jag ont i hals och armar av att ligga i bocken långt innan underkroppen började protestera.

Hur löser tempocyklister ett sånt problem exempelvis?
Bålstyrka vännen, bålstyrka. dra in hakan så du inte hänger i nacken. skaka loss ibland och slappna av

d_anders

Aktiv medlem
Kolla så att du inte har för brett styre också. Med armbågarna nära kroppen bör armarna ändå inte bli utvinklade. Rulla in huvudet och titta uppåt för att se framåt

kais01

Aktiv medlem

Fortsättning följer....
det låter snarare som du borde till en kirurg. talgcysta som fyller på sig?

glitch

Aktiv medlem
det låter snarare som du borde till en kirurg. talgcysta som fyller på sig?
Jo men problemet är att i vårt sjukvårdssystem så är det typ omöjligt att få rätt hjälp om man inte ligger på dödsbädden. Och givet att jag får en markant rodnad i området så är det rätt troligt också tryck/friktionrelaterat. Min tes har ju länge varit att skära bort området :) men den hudläkaren jag fick träffa tyckte inte det var nåt fel på mig....

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer